Via Ferrata - Sentiero a. delle Laste

Autor: Kamil Hrádek <kamilh (zavináč) centrum.cz>, Zdroj: Kamil Hrádek, Vydáno dne: 22. 05. 2012

Jezdíte-li pravidelně prolézat nejznámější lezecké oblasti v okolí italského jezera Lago di Garda, určítě po několika dnech broušení prstů na tamních ostrých a uklouzaných lezeckých cestách toužíte po dni odpočinku. Ať už jsou pro vás ferraty vítaným zpestřením, nebo doplňkem ve dnech odpočinku z důvodu únavy nebo špatného počasí, určitě stojí za to někdy nějakou zkusit.

Sentiero attrezzato delle Laste 2
Sentiero attrezzato delle Laste 2, foto: Kamil Hrádek
Vrchol Cima Roca, podvrchol Cima Capi s kapličkou

Proto jsem sáhl, jak jinak, po Klettersteigatlasu a vybral dvě málo známé ferraty přímo nad jezerem, které na sebe vzájemně navazují. Jedná se o Sentiero attrezzato delle Laste a "zákopový chodník" na vrchol Cima Rocca. Perličkou druhé ferraty jsou vyhloubené štoly se střílnami, přičemž nejdelší asi 150m dlouhou štolu nelze bez čelovky projít.
Tuto ferratu opravdu nelze najít v žádných turistických průvodcích, ani na mapě či cedulích přímo ve vesničce Biacesa, z které se nastupuje.
Popisky budu používat z atlasu.

Sentiero attrezzato delle Laste 1
Sentiero attrezzato delle Laste 1, foto: Pavel Dušička
150m zákopová štola, čelovka s přilbou nutná

Začátek trasy: z Rivy jedete směr Storo, projedete tunelem do první vesničky jménem Biacesa. Vlevo u hřiště na basket nechte auto. Jděte ve směru jízdy dál do vesnice, doprava a projděte jí vraceje se směrem na vrchol San Giovanni (mapa pro orientaci je u hřiště). Cestou lze ve vesničce nabrat chladnou vodu.
První rozcestí u zákazu vjezdu vás navede na stezku Sentiero del Bech, průvodce mu říká "kozí stezka". Další rozcestí je trochu nepřehledné, ale pokud si všimnete červeně orámované tabulky u ukazatelů, je hned jasné, že vpravo je ta správná cesta. Teprve nyní přijdete na rozcestí, kde začíná první ferrata "Sentiero attrezzato delle Laste". Jasně vás zde budou upozorňovat na nutnost používání ferratového setu. Dojdete až ke kapličce, asi 70m poblíž je prý "jediný bivak světa s přívodem el. proudu". A my zrovna zapoměli vzít mixér.
U kapličky jsou chaoticky uspořádané ukazatele, ale nás zajímá směr nahoru po cestě Camminamenti di Guera 1915 - 1918. Lze zde odbočit i na jinou ferratu "Sentiero attrezzato Mario Foletti", či vše obejít zleva až na vrchol San Giovanni, nebo se vrátit po normální cestě do Biacesy. Po chvíli přijdete k prvním střílnám, ale ty nejdelší chodby vás čekají až dále. Některá slepá ramena jsou i označená a pokud jste dobrodruzi, zkuste si při zpáteční cestě v té nejdelší chodbě uhnout doprava a jít dolů. Jestli je chodba slepá, nebo jestli projdete celou horou, to neprozradím. Ze "zákopových štol" je to na vrchol už kousek a panorama jezera je fantastické. Lze sejít i na hřeben Boca Sperone a vidět nádherné údolí s Rivou a jezerem.

Sentiero attrezzato delle Laste 3
Sentiero attrezzato delle Laste 3, foto: Kamil Hrádek
pohled z Cima Rocca na sedlo Boca Sperone, dole Lago di Garda

Start: vesnička Biacesa (420m.n.m.)
Cíl: vrchol Cima Rocca (1089m.n.m.)
Parkování: u hřiště, nebo ve středu obce
Obtížnost: lehké zajištěné pasáže s ocelovými fixními lany, výstup ze štoly pod vrcholem Cima Rocca vede po 7m žebříku
Občerstvení: hospoda ve vesničce, pitná voda na několika místech ve vesnici (modré body na mapě)
Ústup: Lze přespat v bivaku u kapličky
Čas: celkem 4-5 hod.
Do báglu: čelovku, přilbu, alespoň 1l vody, sedák, ferratový set, klidně i něco k jídlu
Poznámka: Během cesty se vlastně ani není nutné jistit, i když složitější partie jsou zajištěny. Nicméně, bezpečnost je vždy až na prvním místě.