Procházka stočtrnáctkou
Autor: Petr Jandík <redakce (zavináč) horyinfo.cz>,
Zdroj: Petr Jandík, Vydáno dne: 06. 05. 2009
Co nám dovoluje zákon o ochraně přírody a krajiny
My horolezci bychom chtělilézt pokud možno všude. Bohužel je ale většina pro nás zajímavých skal voblastech,které jsou některou formou zvláště chráněného území o kterých pojednává zákon114 z roku 1992 o ochraněpřírody a krajiny (pro právnické hnidopichy: přesně se to má psát “zákon č.114/1992 Sb., O ochraně přírody a krajiny, ale my BFC to sneseme napsané ijinak).
Abychom pochopili, co vlastně můžeme a co nemůžeme, mohli bychom si udělat
malou
procházku tímto zákonem.
Zákaz vstupu, foto: Petr Jandík
První, co musíme vědět je, že "
Každý je povinen při užívání přírody a
krajiny strpět
omezení vyplývající z tohoto
zákona." (§ 58 - Základní povinnosti). Pokud je někde něco
zakázané, "
Výjimky ze zákazů ve zvláště chráněných územích může v případech,
kdy
jiný veřejný zájem výrazně převažuje nad zájmem ochrany přírody, vydává vláda ČR
..." (§ 43). Tak. A teď ať někdo
definuje (horo)lezení, jako veřejný zájem, který výrazně převažuje nad zájmem
ochrany
přírody. jednak v tomto smyslu už něco deklaroval Výkonný výbor ČHS, jednak je sport obecně deklarován jako veřejně prospěšná činnost Zákonem č. 115 ze dne 28. února 2001, o podpoře sportu ve znění zákona č. 219 ze dne 5. května 2005, kde se píše "
Tento zákon vymezuje postavení sportu ve společnosti jako veřejně prospěšné činnosti...". Převažujícím zájmem by tedy mohlo být například šetrné
využívání (v souladu např. s principy OP) přírody a krajiny i rekreační a
sportovní využívání, pokud není v rozporu s jiným, vyšším zájmem (tedy dokud
rekreace neškodí).
Kromě toho, co je zakázáno přímo zákonem, může ochrana přírody případně
zakázat i
další činnosti: "
V bližších ochranných podmínkách zvláště chráněných
území lze vymezit činnosti a zásahy, které jsou vázány na předchozí souhlas
orgánů ochrany
přírody." (§ 44), "
Hrozí-li poškozování území v národních
parcích, národních přírodních rezervacích, národních přírodních památkách a v
první zóně chráněných krajinných oblastí, zejména nadměrnou návštěvností,
může orgán ochrany přírody po projednání s dotčenými obcemi omezit nebo zakázat
přístup veřejnosti do těchto území nebo jejich částí. Zákaz či omezení vstupu
musí být řádně vyznačeny na všech přístupových cestách a vhodným způsobem i na
jiných místech v
terénu." , dále
"Orgán ochrany přírody je oprávněn stanovit
fyzickým a právnickým osobám podmínky pro výkon činnosti, která by mohla
způsobit nedovolenou změnu obecně nebo
zvláště chráněných částí přírody, popřípadě takovou činnost zakázat." (§
66)
Naši roli prosebníka bez nároku na cokoliv podtrhuje ještě toto ustanovení:
"
Orgán ochrany přírody může z vlastního podnětu nebo na návrh po
provedeném řízení jím vydané povolení změnit, popřípadě zrušit, dojde-li ke
změně
skutečností rozhodných pro vydání povolení, vyžadují-li to zájmy přírody a
krajiny
chráněné tímto zákonem, ... nedodržuje-li oprávněný opětovně podmínky
povolení nebo povinnosti
stanovené v něm orgánem ochrany přírody, dochází-li při činnosti vykonávané
na
základě povolení k porušování ustanovení tohoto zákona nebo k podstatnému
poškozování jiných oprávněných zájmů v ochraně přírodního prostředí." (§
84)
Odpadek v rezervaci, foto: Petr Jandík
Než bych se pustil do rozebírání, co se kde nesmí, bude asi dobré se podívat,
co by se
nám mohlo stát, když zákazy a podmínky nebudeme dodržovat, jak praví § 87.
Pokuta do 5000 Kč je za
přestupek "
že nedovoleně mění či ruší dochovaný stav přírody ve zvláště
chráněném území _ ,nedovoleně zasahuje do přirozeného vývoje zvláště chráněných
druhů
rostlin, zraňuje, _ zvláště chráněné živočichy nebo jinak nedovoleně zasahuje do
jejich
přirozeného vývoje, nesplní ohlašovací povinnost určenou tímto zákonem, vykonává
činnost
zakázanou v ochranném pásmu určeném k zabezpečení zvláště chráněných částí
přírody, nedodržuje
omezení nebo zákaz vstupu." Pokuta do 10 000 je za "
porušení
ustanovení návštěvního řádu národního parku", a pokutu do 50 tisíc dostane,
kdo
"usmrtí zvláště chráněného živočicha kriticky nebo silně ohroženého druhu
nebo
způsobí jeho úhyn zásahem do jeho životního prostředí, zničí zvláště chráněnou
rostlinu kriticky nebo silně
ohroženého druhu nebo způsobí její úhyn zásahem do jejího životního prostředí,
nedodržuje
omezení či zákaz činnosti vyslovený podle § 66, porušuje podmínky stanovené k
ochraně
přechodně chráněných ploch ( § 13), neplní podmínky výjimky udělené podle § 43 a
56
nebo podmínky souhlasu podle § 44 a 57, vykonává ve zvláště chráněném území
činnost zakázanou nebo vykonává činnost, pro kterou je vyžadován souhlas orgánu
ochrany
přírody, bez tohoto souhlasu."
A k tomu ještě navíc lze
"Za přestupky v ochraně zvláště chráněných
rostlin a živočichů, dřevin a
památných stromů uložit pokutu až dvojnásobnou, pokud byly spáchány ve zvláště
chráněných
územích."
Každý si může spočítat, co by stálo vyhodit z hnízda chráněného ptáka, dělat
cesty v
nepovolených oblastech, nebo vytrhnout chráněnou rostlinku, nebo třeba rušit
při
hnízdění chráněného ptáka vstupem do nepovolené zóny, kdyby to ochranáři vzali
zostra.
Posuzování toho všeho je podle zákona v rukou příslušných orgánů ochrany
přírody.
Když si to člověk takhle přečte, mohl by propadnout bezbřehému pesimismu, že je
jako horolezec prakticky bezmocnou
hříčkou v rukou všemocné ochrany přírody.
Motýl na písku, foto: Petr Jandík
Na druhou stranu jsou tu faktory, které způsobují, že i na straně ochrany
přírody je obvykle snaha povolit, co je v
dané situaci možné. Jednak jsou ochránci přírody státními úředníky, kteří se
kromě
zákonů musí řídit také správním řádem. Ten jim ukládá: "
povinnost chovat se
k
dotčeným osobám zdvořile a podle možností jim vycházet vstříc" a
"v
rámci své povinnosti vycházet dotčeným osobám vstříc zvolí takové řešení, které
je pro
dotčené osoby nejpříznivější, zejména je-li to možné, vyhoví podané
žádosti"
Dále správní řád stanoví, že
"rozhodnutí má být vydáno bezodkladně, a pokud
to
není možné, v zákonné lhůtě" . Proti nečinnosti státního orgánu se lze
domáhat až u správního soudu. Blbé ale je, že výjimky uděluje vláda a ta není
správní orgán (takže ji nelze honit správním soudem) a proti jejímu rozhodnutí
se nelze odvolat (díky, pane Aubrecht). Proto se v poslední době používá jiná
meoda, že příslušný orgán ochrany přírody (na čádost ČHS) vyhradí nějaký prostor
pro horolezeckou činnost, takže to není výjimka a nemusí se s tím na vládu.
Druhým faktorem je, že mezi ochránci přírody je řada horolezců, kteří se
mnohdy
snaží horolezectví povolit i nad rámec svých povinností a v minulosti byla již
řada
případů, kdy žádost sepsali sami horolezci-ochránci a dali ji ČHS ať si ji
proboha
podají (je jasné, že by si takový ředitel národního parku nebo správy CHKO mohl
i bez
povolení v rámci svých pracovních povinností zalézt kde chtěl a komplikace by si
dělat
nemusel).
Poštolka, foto: Petr Jandík
Třetím faktorem je, že ochrana přírody nemá tolik prostředků a lidských
zdrojů, aby mohla
zvládnout masový atak na chráněná území, takže je lepší povolit, co se dá, aby
se těch zhruba 15000
horolezectvím se zabývajících lidiček, ať už organizovaně, nebo neorganizovaně,
realizovalo v
povolených mantinelech a neměli nutkání lézt tam, kde by škodili
více.
Teď se můžeme podívat, kde se globálně co nesmí. Nejprve kategorie
chráněných
území: národní parky, chráněné krajinné oblasti, národní přírodní rezervace,
přírodní rezervace, národní přírodní památky, přírodní památky.
Pro Národní parky platí, že jejich poslání a bližší ochranné podmínky se
vyhlašují zákonem. No a zákon stanoví, že
"Na celém území národních parků je
zakázáno ... tábořit a rozdělávat ohně mimo místa vyhrazená orgánem ochrany
přírody,
provozovat horolezectví ..." a
"Na území národních parků je omezen vstup,
vjezd,
volný pohyb osob mimo současně zastavěné území obcí a rekreační a turistická
aktivita osob.
Podmínky tohoto omezení a výčet turistických a rekreačních činností, které jsou
zakázány, stanoví tento zákon a návštěvní řády." Pro úplnost ještě
které národní parky u nás jsou: Krkonoše, České Śvýcarsko, Śumava a Podyjí.
Horolezecky je
zajímavé České Śvýcarsko a Krkonoše. Oba parky vydávají ve svém návštěvním řádu
místa vyhrazená k provozování horolezectví. Nikde jinde se tam lézt nesmí.
Chráněné krajinné oblasti jsou chráněné méně. Rekreační využití je přípustné,
pokud
nepoškozuje jejich přírodní hodnoty a jejich
poslání a bližší ochranné podmínky vyhlašuje vláda republiky nařízením.
"Na
celém území chráněných krajinných oblastí je zakázáno tábořit a rozdělávat ohně
mimo
místa vyhrazená se souhlasem orgánu ochrany přírody". Horolezectví tu tedy
zákonem zakázáno není, ale může být zakázáno dalšími ochrannými podmínkami.
Kromě toho
mohou být skály součástí maloplošného chráněného území a pak platí přísnější
podmínky. Je to zde napsáno poněkud zjednodušeně. Přesnější údaje o kategorizaci
zvláště chráněných území lze najít např. na stránkách
HO Sakal.
Bielatal - Falkenwand, Abendwand VIIa, foto: Petr Jandík
Národní přírodní rezervace nám horolezectví v zákoně explicitně zakazuje:
"Na
celém území národních přírodních rezervací je zakázáno provozovat horolezectví
_",
U
přírodní rezervace jsme na tom poněkud lépe.
"Menší území ... může orgán
ochrany
přírody vyhlásit za přírodní rezervace; stanoví přitom také jejich bližší
ochranné
podmínky." Tady může být kámen úrazu. Bližší ochranné podmínky mohou
horolezectví vázat na souhlas jeho správy, i když ze zákona zakázané není. Také
může být zakázavý i samotný vstup.
Národní přírodní památka a Přírodní památka nás obvykle o možnost lezení
nepřipraví.
U všech typů chráněných území lze
"...vyhlásit ochranné pásmo, ve kterém
lze vymezit činnosti
a zásahy, které jsou vázány na předchozí souhlas orgánu ochrany přírody. Pokud
se
ochranné pásmo národní přírodní rezervace, národní přírodní památky, přírodní
rezervace nebo
přírodní památky nevyhlásí, je jím území do vzdálenosti 50 m od hranic zvláště
chráněného území." Takže je-li lezecký objekt hned za tabulkou, může i tam
být lezení
zakázáno.
Chceme-li se do toho plést, máme tyto možnosti:
"Ochrana přírody podle tohoto zákona se uskutečňuje za přímé účasti
občanů,
prostřednictvím jejich občanských sdružení a dobrovolných sborů či aktivů při
orgánech ochrany přírody."
ČHS je také občanské sdružení, takže by mohl být teoreticky u toho také.
Hlavně proto, že
"Místně příslušná organizační jednotka občanského sdružení, jehož hlavním
posláním podle stanov je ochrana přírody a krajiny (dále jen "občanské
sdružení"), je oprávněna, pokud má právní subjektivitu, požadovat u
příslušných orgánů státní správy, aby byla předem informována o všech
zamýšlených
zásazích a zahajovaných správních řízeních, při nichž mohou být dotčeny zájmy
ochrany
přírody a krajiny chráněné podle tohoto zákona." Musel by ovšem mít za
hlavní poslání ochranu přírody a krajiny, a to ale nemá. Takže smůla. Pokud si
ale ČHS dá v nových stanovách do
preambule ako jeden z hlavních směrů činnosti ochranu přírody, může žádat o
účast v řízeních.
Nicméně podle § 72 existuje právo na informace v ochraně přírody a krajiny.
Orgány státní správy
"jsou povinny v rozsahu své působnosti vést přehled
informací, který obsahuje zejména normativní správní akty v ochraně přírody,
návrhy
na zahájení správního řízení, vydaná rozhodnutí včetně rozhodnutí v odvolacím
nebo
přezkumném řízení,
všechny písemné a jiné podklady pro vydaná rozhodnutí, zejména zápisy,
protokoly,
svědecké výpovědi, písemné důkazy, odborné posudky, návrhy na vyhlášení části
přírody za zvláště chráněnou a vyjádření vlastníků či nájemců pozemků k tomuto
záměru, jiné důležité informace, které se vztahují k výkonu a řízení ochrany
přírody
známé příslušnému orgánu, zejména údaje o stavu a vývoji přírodního
prostředí."
Není tu sice napsáno, kdy a komu jsou povinny tyto informace poskytnout, ale
předpokládám, že to řeší zákon o svobodném přístupu k informacím.
Tento článek je psaný pro laiky, BFC (Bloody Fucking Climber) a jsou v něm
různá zjednodušení a nepřesnosti, která odborníky dráždí, ale vy si jich asi ani
nepovšimnete. Hlavním výsledkem článku by mělo být vědomí, že než někam vlezu,
musím si zjistit jestli tam vůbec mohu a pokud ano, kam mohu a co tam smím
dělat. Základní informace o podmínkách a omezeních horolezecké činnosti lze
najít na webu ČHS v sekci
Skalní
oblasti ČR. Dále je pro zájemce o to, jak to je přesně, článek Tomáše Franka
zde a pro další studium
problematiky lze doporučit stránky metodiky
HO Sakal.