Skialpinistické toulky VI. – Innervillgraten

Autor: Jiří Vodsloň <jirka.vodslon (zavináč) intergraph.com>, Zdroj: Jiří Vodsloň, Vydáno dne: 30. 01. 2007

Kam za sněhem

Konečně nasněžilo. Prohledáme internet abychom zjistili, že nejvíce sněhu je jižně od hlavního hřebene. Ve čtvrtek váháme kam vyrazit, Korutany nebo Východní Tyrolsko? V pátek Lenka oznamuje v šest sraz doma a odjezd do Innervillgraten.

Ptám se kde to je, ale co hlavně, že je tam dost sněhu a má svítit sluníčko. Projíždíme vyparáděným Kitzbühlem, kde leží cca 10 cm sněhu a děla jedou naplno, směr Felbertaueren, Lienz a Sillian. Čím blíž Sillianu tím více sněhu, v Innervillgarden pak zapadnu po kolena do sněhu při vykládaní věcí z auta.

Alfental se svahy Gaishörndlu a Pürglesgungge v pozadí Rieserferner Gruppe
Alfental se svahy Gaishörndlu a Pürglesgungge v pozadí Rieserferner Gruppe, foto: Jiří Vodsloň

Ráno vyrazíme směr Kalkstein. Na parkovišti je pěkná kosa, ruce mrznou i v rukavicích, tak že rychle do bot a zahřát se pochodem. Předpověd trochu zalhala, slunce se nekoná, ale za to pořád sněží. V púlce výstupu se k sněžení přidává vítr, který na hřebenu přidá na síle. Vidět není nic a požitek ze sjezdu se dostavuje až v půlce kopce, kde se viditelnost zlepší. Poslední hang nám spraví náladu. Na rozmrzání ledem pokrytých vousů volím hospodu u parkoviště s bubínkovými kamny, u nichž si vychutnávám i studené pivo. Večer přemítáme kam další den. Lavinová trojka, stále sněžení a vítr dělají v řadě plánů razatní škrt. Nakonec volíme Marchkinkele.

Zimní pohoda v Innervillgraten
Zimní pohoda v Innervillgraten, foto: Jiří Vodsloň

Nedělní ráno nás vítá sluncem, rychle vyrážíme a těšíme se na prašan. Až ke Graferalmu nefouká a všude leží prachový sníh. Dále se údolí stáčí víc na východ a přibývá větru a desek. Na hřebeni jsme pak bičováni ledovými krystalky. Za hřebenem se tvoří převěje a nafoukávají desky, které samy od sebe pukají a to již na sklonu přibližně 20 stupňů! Sjezd je pak dobrodružstvím. Vrcholový hang pode mnou sesedává a puklinky ubíhají do stran. Konečně jsme dole a blahořečíme si, že jsme se nepustili do něčeho příkřejšího. (Já jsem, jako vždy chtěl na nějaký ten pořádný kopec v okolí - Hochstein).

Celá oblast nabízí mnoho hezkých túr pro stabilní sněhové podmínky, určitě se sem vrátíme.

Mírný svah, ale ...
Mírný svah, ale ..., foto: Jiří Vodsloň

Túry

1. Gaishörndl

2 615 m.n.m
   996 m
30°-35°
 Popis:
Od parkoviště v Kalksteinu postupujeme až na konec údolí Alfental, do sedla Pfanntörl, dále pohřebeni doprava na vrchol. Sjezd výstupovou cestou.
Alternativa:
Pürglesgungge - 2 500 m.n.m.: Od parkoviště tak jako na Gaishörndl, ale cca po 1 km odbočíme doprava na Zollhütte, dále nevýrazným hřebenem na vrchol

Trochu fouká

4-5 h
Ridnauntal, Entholz, parkoviště u vleku
 Popis:
V Innervillgraten zaparkujeme za pilou v ústí údolí Oberhofertal. Údolím postupujeme až do sedla a dále hřebenem na vrchol. Sjezd přímo z vrcholu středem údolí.

Hoch Gall z Gaishörndl

3. Marchkinkele z Klaksteinu

2 545 m.n.m
   906 m
35°
 Popis:
Od parkoviště v Kalksteinu, tak jako na Gaishörndl, ale cca po 1 km odbočíme doleva a údolím směřujeme do sedla vlevo od vrcholu.

Drieherrenspitze z Gaishörndl

4. Pürgles Gungge

2 500 m.n.m
   961 m
30°-35°
 Popis:
Od parkoviště v Kalksteinu, tak jako na Gaishörndl, ale cca po 1,5 km odbočíme doprava na Zollhütte, dále nevýrazným hřebenem na vrchol

Cestou na Pürgles Gungge

5. Gruberspitze

2 325 m.n.m
   996 m
35°-40°
 Popis:
Od parkoviště v Kalksteinu, tak jako na Gaishörndl, ale cca po 1 km odbočíme doleva po dalčích 300 m opšt doleva přes potok pocestě. Od konce cesty vzhuru loukami na hřeben a po něm na vrchol. Za dobrých podmínek sjezd koloartem přímo do údolí.

Pohled z Pürgles Gungge na sever

Průvodce a mapy

Genuss-Schitourenatlas: Südtirol & Österreich Süd, Rudolf a Siegrun Weiss, Kurt Schall, Schall-Verlag
Osttirol Hoch Pustertal: Mapa s popisem túr, ke koupi v turistických informacích v Sillianu, cena 6,50 €