Postel do auta - Partner/Berlingo

Autor: Petr Jandík <redakce (zavináč) horyinfo.cz>, Zdroj: Petr Jandík, Vydáno dne: 18. 06. 2013

Kutilský koutek

Velice praktická auta pro horolezce jsou Peugeot Partner a jeho dvojník Citroen Berlingo. Spousta se toho do nich vejde, ale je tu jeden problém. Ani při sklopení sedadel nezískáte prostor dost velký na spaní. To se dá vyřešit vestavěnou postelí a teď si přečtěte, jak na to. Aktualizováno.

 

Dějství první:
Deštivý den v Kaiseru. Ležíme v poloze skrčeného střelce ve Fordu Sierra, na sklo bubnuje déšť. Na natažení nohou nám chybí 15 cm, i když jsme mrňousové. Závidíme Ondrovi a Tomajdovi komfotní postýlku v jejich Berlingu. Honza P. se Syslem a Honzou Z. mají sice Partnera hned vedle nás, ale nemají v něm postel a tak bivakují ve zkroucených polokách všelijak na sedadlech a ráno vypadají podle toho. To se musí řešit! Moje příští auto bude Partner nebo Berlingo a musí mít postel.

Ondra B. u svého pojízdného hotýlku v Kaiseru
Ondra B. u svého pojízdného hotýlku v Kaiseru, foto: Petr Jandík


Dějství druhé:
Partnera jsme koupili na Vánoce. Kamarád, spolulezec a truhlář už tři měsíce slibuje, že to nějak zaměříme a uděláme, ale kde nic tu nic. Ondra B. mi po delším čase konečně poslal slibované fotky své postele v Berlingu. Obvolávám a obmejlovávám různé truhláře, za jak dlouho a za kolik peněz by nám nějakou takovou postel podle fotek udělali. Odpovědi typu „tři měsíce, deset tisíc“ mne rozčilily natolik, že jsem vyrazil do Hornbachu, ale to už je dějství třetí.

Dějství třetí – Akce: V Hornbachu na Černém mostě jsem natrefil na vhodný materiál – vodovzdornou překližku tlustou 2 centimetry. Nechal jsem si uříznout tři kusy, nakoupil další materiál a za tři odpoledne (Trochu dlouho, že? Poněvadž jsem to pižlal tupou ruční pilkou a taky jezdil pro věci, které jsem zapomněl koupit) byla postel hotová. Zatěžkávací zkoušku plněním manželských povinností vydržela bez úhony a i když by truhláře a jiné řemeslníky z mého provedení asi chytil psotník, postel je tu a funguje.

Co je na to potřeba: Potřebné nářadí: Postup práce:
  1. Má-li auto díry s maticemi na zadních sloupcích kryté plastem, je třeba vyřezat do něj otvory pro úhelníky

    Matky připravené v karosérii pro tvůce postelí
    Matky připravené v karosérii pro tvůce postelí, foto: Petr Jandík


  2. Do úhelníků vyvrtáme otvory pro šrouby M8 a na druhé straně otvor pro vratový šroub. Díry podle potřeby dopilujeme, aby šrouby pasovaly do matek v karosérii

    Úhelníkový spoj s vyvrtanými děrami
    Úhelníkový spoj s vyvrtanými děrami, foto: Petr Jandík


  3. Podle plánku vyřežeme do překližkových desek rohové výřezy. Řezy zahladíme rašplí a šmirglpapírem, aby byly hrany hladké a nečouhaly z nich třísky.

    Sešroubované desky 1, 2 a 3 s vloženými vratovými šrouby
    Sešroubované desky 1, 2 a 3 s vloženými vratovými šrouby, foto: Petr Jandík


  4. uřízneme kratší hranoly do ukotvení trámů

    Ukotvení trámů s vloženými hranoly 35 cm
    Ukotvení trámů s vloženými hranoly 35 cm, foto: Petr Jandík


  5. Přišroubujeme úhelníky na zadní sloupky a na konec zavazadlového prostoru za sedadla postavíme ukotvení trámů s vloženými kratšími hranoly

    Složená postel našroubovaná na úhelnících a podepřená hranoly vsazenými v patkách na ukotvení trámů
    Složená postel našroubovaná na úhelnících a podepřená hranoly vsazenými v patkách na ukotvení trámů, foto: Petr Jandík


  6. Na úhelníky a hranoly položíme desku číslo 1. Pokud by nešla položit, doladíme tvar výřezů v rozích a zespoda zkrz otvory v úhelnících vyvrtáme do překližky díry pro vratové šrouby

    Složená postel. Hranoly půlkou podpírají desku 1, druhou půlkou desku 2 když je postel rozložená. Pianový pant tak nenese žádné zatížení.
    Složená postel. Hranoly půlkou podpírají desku 1, druhou půlkou desku 2 když je postel rozložená. Pianový pant tak nenese žádné zatížení., foto: Petr Jandík


  7. Desku 1 zase vyndáme a na její horní stranu přišroubujeme první pianový pant (musí se trochu zkrátit)
  8. Těsně přiložíme desku č. 2 podle schématu a přišroubujeme druhou stranu pianového pantu.
  9. Desky sklopíme k sobě, nasadíme do auta a přišroubujeme vratovými šrouby. Sklopíme zadní sedadla a zkusíme druhou desku rozevřít. Pokud by někde narážela, doladíme výřezy.

    Částečně rozložená postel, desky 1 a 2
    Částečně rozložená postel, desky 1 a 2, foto: Petr Jandík


  10. Desky opět sklopíme a vyndáme z auta. Položíme na rovnou plochu a otočíme připevněným pianovým pantem dolů.
  11. Na druhý konec desky 2 přišroubujeme druhý pianový pant. Protože desky musí tvořit harmoniku, musí být jeden pianový pant nahoře a druhý dole.
  12. Přiložíme desku 3 a přišroubujeme druhou stranu pianového pantu. všechny tři desky složíme k sobě a vložíme do auta. Přišroubujeme vratovými šrouby do úhelníků. Do kotvení bezpečnostních pásů provlékneme dvakrát smyčku tl. 4 mm tak aby bylo po zavázání uzlu oko dlouhé cca 5 cm. Do každé smyčky se cvakne karabina. Mezi obě karabiny natáhneme volně lano nebo repšňůru dostatečné délky a na obě karabiny přivážeme lodním uzlem, u kterého se dá doladit správná délka.

     


    Detail smyčky na kotvě pásů a navázání lana držícího postel
    Detail smyčky na kotvě pásů a navázání lana držícího postel, foto: Petr Jandík

    Lodním uzlem doladíme správnou délku lana, aby byla postel vodorovně. Vzhledem k výřezům lze menší doladění potom udělat posunutím lana dopředu nebo dozadu.


    Zavěšení postele na kotvení bezpečnostních pásů, deska 3 je zkrácená a sedadla se nemusí sklápět.
    Zavěšení postele na kotvení bezpečnostních pásů, deska 3 je zkrácená a sedadla se nemusí sklápět., foto: Petr Jandík

     

    Pokud někde něco drhne, přiřízneme a doladíme výřezy. Pokud nic nedrhne, máme hotovo.


Rozložená postel plné délky. Aby se vešla, musí se přední sedadla sklopit a posunout dopředu.
Rozložená postel plné délky. Aby se vešla, musí se přední sedadla sklopit a posunout dopředu., foto: Petr Jandík


Dějství páté: aktualizace.
K čemu je dobrá skleróza: Postel s předními opěrami jsme používali tak dlouho, až jsme jednou zapomněli přední podpěry doma a přišli na to až při rozkládání postele. Karabiny a smyčky však máme vždycky s sebou. Improvizované řešení se natolik osvědčilo, že přední podpěry už nevozíme. Zbavili jsme se dalšího krámu a v autě je víc místa. Další věc, která nám hodně vadila, byla sklopená přední sedadla. Po rozložení postele se s autem nedalo ani nouzově popojet. Proto jsme si podle své výšky naměřili potřebnou délku a desku 3 zkrátili skoro na polovinu. Nyní se vyspíme stejně jako na plné posteli a ještě nemusíme sklápět sedadla.

Pohoda jazz, přeju dobrou a radostnou noc kdekoliv a kdykoliv. Nezrácena postel má dohromady 130 x 200 cm a to už stačí skoro každému. Nejvhodnější je dát na překližky molitan o tloušťce 3,5 cm, který se dá přehnout na třetiny a schovat mezi postel a roletu kryjící zavazadlový prostor. Když postel složíte, není ji skoro vidět a molitan nepřekáží.

Už jen ulehnout po vydatném lezekém dnu do pelechu....
Už jen ulehnout po vydatném lezekém dnu do pelechu...., foto: Petr Jandík


Tady máte výkres postele:

Výkres postele s kótami, kresba P. Jandík
Výkres postele s kótami, kresba P. Jandík


výkres postele (PDF) ve velikosti 1:1 i s kótami si stáhněte z downloadu

Zde je další z možných řešení. Menší komfort na spaní, ale zase se dá vedle postele strčit kolo.
První verze vyšla 2007-08-20 20:27:44
Podepření přední části postele hranoly v patkách pro ukotvení trámů bylo ve druhé verzi nahrazeno lanem zavěšeným na kotvení bezpečnostních pásů.
Podepření přední části postele hranoly v patkách pro ukotvení trámů bylo ve druhé verzi nahrazeno lanem zavěšeným na kotvení bezpečnostních pásů., foto: Petr Jandík