Doug Scott na písku

Autor: Petr Jandík <redakce (zavináč) horyinfo.cz>, Zdroj: Petr Jandík, Vydáno dne: 05. 03. 2011

Den s legendou

U příležitosti ocenění Zlatým cepínem, které dostane Doug Scott po Walteru Bonattim a Reinholdu Messnerovi, znovuvydávám článek o dni stráveném s touto legendou. Jaký je nositel řádu Britského impéria, mající za sebou 45 himálajských expedic, z toho polovinu prvovýstupů včetně jihozápadní stěny Everestu, člověk, který přežil osmidenní plazení se zlomenými kotníky do základního tábora pod Ogre? Co si myslí o současném lezení? Jak mohl stihnout po dlouhá léta minimálně jednu expedici ročně?

Takové a jiné otázky mi vířily hlavou, když jsem se dozvěděl, že máme Douga Scotta vyzvednout ráno v hotelu a přivézt na Sušky. Cestuje totiž ze Slovenska a Maďarska zpět přes Prahu, a tak Alena rychle domluvila den společného lezení.

Večer předtím jsem zkoumal na webu Dougovu lezeckou kariéru. Lézt začal ve dvanácti letech, v sedmnácti jel poprvé do Alp, ve čtyřiadvaceti na první expedici na Saharu a pak už to šlo každý rok minimálně jedna expedice ročně, často i dvě nebo tři. 1971 – první britský výstup Salathé wall v Yosemitech. 1972 na jaře expedice na Everest, v létě prvovýstup Východním pilířem Mount Asgard na Baffinově ostrově a na podzim opět Everest. V tomto duchu to jde až do roku 2000. Mixáž těžkého skalního lezení s výškovým horolezectvím. Všechno alpským stylem bez kyslíku s výjimkou JZ stěny Everestu, což bylo ovšem v době, kdy bez kyslíku ještě nelezl nikdo. Mezi jeho nejlepší podniky patří prvovýstup jihozápadní stěnou Everestu v expedici vedené Chrisem Boningtonem v roce 1975, dramatický osmidenní sestup se zlomenými kotníky z Ogre v roce 1976 a prvovýstup na Kangčendžengu v lehké expedici s Peterem Boardmanem a Joe Taskerem, první bez kyslíku a v tak malé sestavě na vysokou osmitisícovku v roce 1976. Taky byl prezident Alpine Clubu, za svou činnost dostal v roce 1994 řád Britského impéria. Persona gratissima, tvrdý chlapík s tahem na vrchol. A tohohle člověka budeme doprovázet.

Jedeme na Prachov
Jedeme na Prachov, foto: Petr Jandík

Ráno čekáme v recepci hotelu Rott plni zvědavosti. O půl desáté přichází po schodech Doug s manželkou. Lehce potrhané tepláky, ošumělý bágl. Paní s námi nejede, dala přednost prohlídce Prahy. Nasedáme do Honzova Peugeota a frčíme na Sušky, kde bude čekat Alena s Martinem. Máme před sebou hodinu cesty a tím i příležitost si popovídat, dokud naše angličtina stačí. Nejprve byla řeč o festivalu Hory a město v Bratislavě. Na Douga udělalo dojem showmanství Alexe Hubera, zalitoval, že nestihl přednášku Adama Ondry.

O rychlovýstupech bratří Huberů si myslí, že to je dobrý směr jak trénovat efektivitu, protože rychlost lezení je v horách zároveň i bezpečnost. Je třeba zkracovat čas, po který jsou lezci vystaveni nebezpečí objektivních podmínek. Třeba Slováci, kteří lezli jihozápadní stěnu Everestu a zahynuli tam, ztráceli čas. Kdyby byli rychlejší, mohli přežít.

Dougovi se nelíbí sanování a vynýtovávání starých cest, které jdou zajistit vlastními prostředky. „Je to nesmyslné“, říká, „lezci se nenaučí si sami budovat jištění a pak se nemohou pohybovat ve vysokých horách“. Když přišla řeč na sestupy a bolavá kolena, pochvaloval si svoje nová z nerezavějící oceli.

Dojíždíme na Malou Skálu, kde na nás čeká Alena s Martinem, který ani nemohl dospat, jak se těšil na setkání se svým dávným vzorem. I když už pomalu přestává pršet, volíme nejdřív krátkou návštěvu Prachovských skal. Doug u nás nikdy nebyl, o našich nádherných pískovcových městech jenom slyšel, takže plán velmi uvítal. Pan Koťátko, sedící v kase, nás jako horolezce nechce pustit bez vstupenky s odůvodněním, že přede dvěma hodinami pršelo, takže nemůžeme lézt a tím pádem nejsme horolezci, ale turisté a musíme platit. Nepomohla ani vizitka předsedkyně Českého horolezeckého svazu. Nakonec nám dal alespoň slevu. Pan Koťátko je opravdu zvláštní člověk. Alena se směje a vysvětluje Dougovi, jaké zásluhy má dotyčný na ochraně místních skal.

Nemůže se lézt a proto nemůžete do skal jako horolezci, říká strážce pokladny, pan  Koťátko.
Nemůže se lézt a proto nemůžete do skal jako horolezci, říká strážce pokladny, pan Koťátko., foto: Petr Jandík

Támhle je Drážďanská věž...
Támhle je Drážďanská věž..., foto: Jan Polák

Prachovské skály se Dougovi líbily. Prošli jsme ke Drážďanům, pak Císařskou chodbou nahoru. Na vyhlídkách jsme mu ukázali několik významnějších věží. Cestou si vyskočil na kládu a pak se začal sápat do spáry vedle cesty.

Alena Čepelková a Doug Scott. Mládí je nezničitelné....<br />
Alena Čepelková a Doug Scott. Mládí je nezničitelné....
, foto: Jan Polák

Při návratu nám šťastná náhoda přivedla u Turisťárny do cesty Ritu Schlikovou, jednu z majitelek Prachovských skal, kterou jsme s Dougem seznámili. Při pohledu na její ruce lakonicky konstatoval, že spáry neleze. A přitom jich má tolik!

Martin Otta, Alena Čepelková, Doug Scott, Rita Schliková, Petr Jandík
Martin Otta, Alena Čepelková, Doug Scott, Rita Schliková, Petr Jandík, foto: Jan Polák

Rita nás upozornila na vynikající gulášovku na Turisťárně, a tak jsme neodolali. Při obědě jsme se vyptávali, jak mohl Doug absolvovat tolik expedic a prvovýstupů. O expedici, při které překonali JZ stěnu Everestu řekl, že neměli žádné sponzory a že každý zaplatil 2000 liber. Pro takovýhle expediční život to prý chce především dobrou ženu, jako je teď ta jeho třetí.

Honza s Dougem u gulášovky
Honza s Dougem u gulášovky, foto: Petr Jandík

Martin se divil, jak to všechno zaplatili, když expedice musí zaplatit permit, styčného důstojníka, nosiče. Na to Doug odvětil, že na některých expedicích byli jako turisté. Fotografovali život v divočině a v honbě za snímky se najednou ocitli na vrcholu hory. Tak jsem si říkal, že s Brity máme asi ledacos podobného. Velký horolezecký potenciál skrývá podle Douga východní Himálaj se stovkami krásných a dosud nezlezených kopců. Malé a lehké expedice nejsou drahé a mohou za celkem nevelké peníze podniknut významné prvovýstupy.

Alena s Dougem diskutují o tradici britského lezení
Alena s Dougem diskutují o tradici britského lezení, foto: Jan Polák

Gulášovka byla snědena, pivko vypito, sluníčko začalo pěkně hřát a tak jsme se přesunuli zpět na Sušky, abychom si taky trochu zalezli. Vyrazili jsme s Honzou do Jihovýchodního rohu na Hlavní věž, že ukážeme co a kudy a Doug za námi, že si vyvede taky kousek cesty na písku. Při slanění jsme ulovili pár zajímavých fotek, kdy si Doug vyzkoušel založení uzlu a vylepšil smyčkou kruh.

Doug Scott na štandu s Alenou Čepelkovou
Doug Scott na štandu s Alenou Čepelkovou, foto: Jan Polák

Abyste věděli, fotit ho není žádná legrace, protože má obrovský klobouk a najít pohled, kdy je vidět taky něco jiného, než dýnko, dá dost práce. Nakonec se přece jen začal Doug bát o svoje nová kolena, a tak mu cestu od kruhu vyvedla Alena. Nevíme, co se dělo na vrcholu, ale prý mu vyprávěla o místních lezeckých zvycích. Udělal jsem si trochu legraci, a když Doug slanil, uvítal jsem ho čajem z termosky, se slovy „Tea, sahib?“.

Doug Scott na Hlavní věži
Doug Scott na Hlavní věži, foto: Petr Jandík

Jako další cestu jsme pro našeho vzácného hosta vybrali Břízkovou, kterou tahal Martin Otta a Honza si vybral Přelíčení hned vedle, kam jsem ho následoval já s Alenou. Chvilku nám to lezení trvalo, protože se Doug zasekl v klíčovém místě u kruhu a já zase v traverzu Přelíčení. Sotva Doug při slanění přistál na zemi, hned glosoval: „No tea?“.

Martin Otta a Doug Scott pod Klikatou spárou
Martin Otta a Doug Scott pod Klikatou spárou, foto: Petr Jandík

Protože měl od osmi domluvený koncert Vivaldiho v Praze, museli jsme to už zabalit. V Martinově Transportéru ještě vypukla polní autogramiáda. Martin si nechal podepsat několik Dougových knih a my jsme mu naopak podepsali a věnovali knihu „Pískaři“, kam mu Alena do věnování napsala, že se holt bude muset naučit česky :-).

Autogramiáda v Martinově autě
Autogramiáda v Martinově autě, foto: Petr Jandík

Je to fajn chlapík, tenhle Doug Scott. Horolezec jako my všichni, se stejně prdlými nápady. I když je to jeden z nejlepších a nejslavnějších horolezců světa, z jeho vystupování se to rozhodně nepozná. Když prý budeme někdy v Peak Districtu, máme se zastavit. Má tam dům kousek vedle Chrise Boningtona. Při vystupování z auta v Praze nenápadně Honzovi zašoupl se šibalským úsměvem pod věci tu dvoustovku na benzín, kterou Honza předtím u pumpy odmítl. Zapomenuv v autě klobouk, odkvačil na večeři a my jsme šli balit na cestu do Rakouska, kterou jsme kvůli dni s Dougem odložili. Jo, ten klobouk jsem za ním donesl.