24 hodin le Stromovka

Autor: Petr Jandík <redakce (zavináč) horyinfo.cz>, Zdroj: Petr Jandík, Vydáno dne: 16. 05. 2008

Den a noc na koloběžkách

Dnes v pátek v 17 hodin odstartoval v pražské Stromovce čtyřiadvacetihodinový závod týmů na koloběžkách.



Slavnostní start. V saku a s kravatou je první závodník našeho týmu SNB
Slavnostní start. V saku a s kravatou je první závodník našeho týmu SNB, foto: Petr Jandík


Za lehce podmračené a podmáčené oblohy se uskutečnil symbolický start přesně v 17 hodin, měřeno podle nástěnných hodin, které se zavěšením na strom změnily na hodiny nástromní. Pod hodinami je seznam týmů, kde každý člen zapisuje svoje odjetá kola.

Startovní tabule, kam se zapisují odjetá kola
Startovní tabule, kam se zapisují odjetá kola, foto: Petr Jandík


Týmy se liší jak kvalitou zázemí, typem koloběžek i sportovními ambicemi svých členů. Závodu se účastní v týmu SNB ("Strana Nezávislých Bufeťáků") i redakce Horyinfo, v čele s Honzou Polákem. Náš tým jede podle zásady "není důležité vyhrát, ale zúčastnit se a přežít. Podívejte se na několik záběrů ze začátku závodu, který se jede dnes, v pátek celou noc a zítra celý den, až do páté hodiny.

Některé týmy mají profesionální zázemí
Některé týmy mají profesionální zázemí, foto: Petr Jandík


Tým SNB má zázemí dost skromné
Tým SNB má zázemí dost skromné, foto: Petr Jandík


Druhá Verča se chystá na start
Druhá Verča se chystá na start, foto: Petr Jandík


Jako třetí vyrazila na své dvě kola druhá Verča. Hned jak vyrazila, vybrala si dost podstatnou přeháňku. I já jsem si zkusil dvě kola. Podařilo se mi předjet nejmladšího závodníka.
Jeden z nejmladších závodníků
Jeden z nejmladších závodníků, foto: Petr Jandík


Jízda vypadá tak, že vyrazíte na trať, chvíli jedete, a za vámi se ozve mohutné plácání. To je signál, že jede sportovec, a že máte uhnout, aby vás nepřejel. Po třech až čtyřech plácnutích se okolo přežene na závodní kolobrndě s galuskami nadupaný sportovec asi tak dvojnásobnou rychlostí.

Jeden z "profesionálů"
Jeden z "profesionálů", foto: Petr Jandík


I my nesportovci se snažíme, co to dá.

Verča do toho dává všechno
Verča do toho dává všechno, foto: Petr Jandík


Neobtížnější manévr je předávání koloběžky.

Předávka se zdařila
Předávka se zdařila, foto: Veronika Dušánková


Teď už je tma a teprve tady začíná to pravé snažení. Přijel nás podpořit přítel Petr a protože jel trať poprvé, zahnul za viaduktem příliš doprava, najel do hlíny a udělal krásné salto přes řídíka. Když dojel, sliboval, že ráno až bude světlo, uvidíme krásný kráter.

Noční předávka
Noční předávka, foto: Petr Jandík


Noční jízda má mnohá úskalí. Prvním je mlha, kvůli které pořádně nevidíte, kam vlastně jedete a občas je problém neztratit v té bílé kouli asfaltku. Další potíž jsou rychlojezdci beze světel. Bylo tam pár takových. Nevíte o nich a občas najdou švuňk, něco se prožene kolem a zmizí ve tmě před vámi. Střídání je taky taková věc. Čekáte, kdy se ze tmy vynoří světýlko a zakřičí jméno vašeho týmu. Čekáte.

"Kde se fláká ta blondýna??", říká si Honza
"Kde se fláká ta blondýna??", říká si Honza, foto: Sysel


A už je konečně tady. Rozběhnete se a snažíte se při blikavém světle čelovky rozběhnout, přebrat kolobrndu v pohybu, zezakopnout o sebe, koloběžku nebo někoho jiného a vyrazíte opět do bílé koule, kterou vytváří vaše čelovka, svítící do mlhy.

no konečně!- a střídáme...
no konečně!- a střídáme..., foto: Sysel


Jedete co to dá. Úspěch je, když vás předjedou jen dva rychloprofíci. Nejhorší mlha je vedle slepého ramene Vltavy za viaduktem. Hlavně nepřehlédnout úzkou odbočku doprava ke druhému viaduktu. Pak ještě chvíli po rovině, oddychový kopeček a cílová rovinka. Hlavně aby byl k dispozici střídač, jinak musíte na další kolo a doufat, že se střídání najde alespoň napodruhé. Střídání je vůbec zajímavá věc. Některé týmy mají koloběžek víc a střídač se rozjede jakmile se střídaný přiblíží. Jakmile ho mine, střídající šlape naplno a přebírá jízdu. Zajímavější je střídání jezdců na jedné koloběžce. Někteří mají na spodní straně stoupací plošiny modrá světýlka. Jednak je to prďácký tuning, jednak je to i bezpečnější, protože jsou vidět. Tak to jde až do rána, kdy je za prvního slunce nezřídka vidět něco takového:

"hotovsonpárty"
"hotovsonpárty", foto: Sysel


Všichni se ale zase vzchopí a pokračují v závodě. Hlavně nezapomenout napsat ujetá kola!

Každé kolo se zapisuje
Každé kolo se zapisuje, foto: Sysel


Konečně se přiblížila pátá hodina. A je to tady, poslední kolo.

Ředitel závodu s hodinami: Poslední kolo!
Ředitel závodu s hodinami: Poslední kolo!, foto: Petr Jandík


Všichi napínají síly. Dramatický je závod o čtvrté a páté místo. Oby týmy totiž mají stejný počet kol a o pořadí rozhodne závěrečný spurt.

Koloběžka for peace
Koloběžka for peace, foto: Jan Polák


Poslední kolo dojíždí tandemová koloběžka, která vyžaduje dobrou koordinaci.

Tandem v cíli
Tandem v cíli, foto: Petr Jandík


Ve slavnostním saku projíždí cílem závodník týmu SNB.

Poslední kolo a potlesk v cíli
Poslední kolo a potlesk v cíli, foto: Sysel


Poslední kolo je dojeto a na konec vyhlášení výsledků dostává vítězný tým putovní cenu.

Vítězný tým přebírá putovní kuželku
Vítězný tým přebírá putovní kuželku, foto: Petr Jandík


Výsledková listina 2008

Pořadí Název stáje Počet
ujetých kol
Počet
ujetých kilometrů

1.

Potkol 245 588,0 km

2.

Ústečáci-Spolchemie 243 583,2 km

3.

Parallo 233 559,2 km

4.

Oswego 230 552,0 km

5.

Club cestovatelů 230 552,0 km

6.

Nerudovy Nudle 218 523,2 km

7.

Platan 203 487,2 km

8.

Sirius 197 472,8 km

9.

SNB 182 436,8 km

10.

BrrmBrm 157 376,8 km

11.

Wemena 142 340,8 km

12.

Klídek 124 297,6 km

13.

Veteráni „24“   57 136,8 km


Tým SNB si na amatéry nevedl špatně a jistě si zaslouží za deváté místo vyznamenání.


Foto: Petr Jandík