Skialpinistické toulky XX. – Valsertal

Autor: Jiří Vodsloň <jirka.vodslon (zavináč) intergraph.com>, Zdroj: Jirka Vodsloň, Vydáno dne: 19. 02. 2010

Za strmými sjezdy na prodloužený víkend k pramenům Rýna.

Valsertal s výraznou špičkou Zervreily, vlevo Güferhorn, foto: Jirka V.

Již dlouho jsme měli v plánu navštívit Valsertal a ozdobit jeho svahy pěknými vlnovkami. Při letní návštěvě žulového lezení nás ostře střižené svahy dlouhého údolí oslovily, a tak nezbylo než vyčkat zimy, vhodných podmínek a vyrazit.

Žulové stěny Valsertalu, foto: Jirka V.

Po práci jsme vyrazili směr Chur, Ilanz a Vals. Na parkoviště u Berggasthausu Zervreila jsme po krátkém extempore s řetězy dorazili těsně po půlnoci, optimální doba na zalezení do spacáků. Ráno, jako vždy, se nám nechtělo ze zaledněného auta do větrné zimy. Alespoň něco málo slunečních paprsků nám ulehčilo nesnadný úděl a vyrazili jsme na dlouhý pochod údolím na chatu Läntahütte.

Läntahütte, již odházená, foto: Jirka V.

Ještě, že nebylo optimální počasí (mlha, sněžení a vítr) a my se rozhodli jít přímo na chatu, neboť nás chata čekala celá zasněžená a ke dveřím (jejich horní půlce) nás propustila až po dobrých dvou hodinách tvrdé rachoty s lopatou. Zbytek odpoledne jsme po příchodu dalšího páru trávili osvobozováním chaty od sněhu a jejím roztápěním. Odměnou nám byly romantické večery daleko od civilizace a krásné túry severními prašanovými svahy přímo v okolí chaty.

Romantika na chatě u rozpálených kamen, foto: Jirka V.

Läntahütte je švýcarsky perfektně vybavena, jako winterraum nabídne celé přízemí - společenskou místnost a kuchyň a v patře noclehárnu nad vytápěnou jídelnou. Teplo obstarávají velmi ekonomická kamna, která za chvilku navodí atmosféru, vyzývající ke schlazení se oroseným mokem. Od března je občasně spravována, je vhodné si předem zavolat.

Vlevo Rheinwaldhorn a vpravo Grauhorn, foto: Jirka V.

Túry

3 h
parkoviště u Berggasthausu Zervreila

Popis:
Z parkoviště u Berggasthausu Zervreila jdeme po široké cestě, mineme kapli a lehce sestupným traverzem dokloužeme k mostu přes boční údolí (vhodné si prohlédnout svahy pod Zervreilou, abychom věděli kudy sjíždět). Za mostem doprava na jihozápad stále po široké cestě do údolí. Okolo Lampertsch Alp (1 991) stále dále na jihozápad a po cca půlhodině dalšího pochodu se je třeba rozhlížet po chatě, z přístupového směru je špatně vidět.

Grauhorn: vrcholová partie vyfoukaný sníh, jinak prašan či desko-prašan, foto: Jirka V.

2. Grauhorn (3 260)

3 260 m.n.m
1 170 m
ZS+
40°
4-5 h

Popis:
Od Läntahütte údolím na jih pod výraznou boční morénu uzavírající boční západní údolí (2 264). Před morénou doprava na jihozápad vystoupáme do horního patra údolí pod Grauhorngletscher spadající z Grauhornu. Velké trhliny střední části čela ledovce obcházíme zprava nebo zleva podle aktuálních sněhových a lavinových podmínek. Dále mírnou částí ledovce k severozápadnímu hřebenu a podle jím na vrchol. Sjezd podél výstupové trasy.

Zima a vítr na vrcholu Grauhornu, foto: Jirka V.

3. Piz Jut (3 129)

3 129 m.n.m
1 040 m
S
40-45°
4-5 h

Popis:
Od Läntahütte údolím na jih pod výrazné boční údolí, či kuloár (2 150). Na západ příkrým kuloárem podle podmínek na lyžích, či pěšky do horního patra údolí (2 666). Dále mírnou částí ledovce jihozápadním posléze jižním směrem pod svahy Cima di Fornee a do nevýrazného sedélka (3 020). Severním svahem na vrchol. Sjezd podél výstupové trasy.

Piz Jut, foto: Jirka V.

4. Rheinwaldhorn (Adula) (3 402)

3 402 m.n.m
1 320 m
ZS
35°
5-6 h

Popis:
Od Läntahütte údolím na jih do závěru doliny, kterou zahrazuje práh ledovce Läntagletscher. Podle aktuálních podmínek středem nebo pravou, západní částí vystoupíme na ukloněnou část ledovce. Zprvu stoupáme mírnou západní částí ledovce, až tam, kde trhliny umožní traverzovat na jihovýchod (2 800) pod severní vrcholový svah. Podle aktualních podmínek podel severozapadního nebo severovýchodního hřebene vystoupáme na vrchol. Sjezd podél výstupové trasy.
Pokud lavinové podmínky dovolí, je možno volit přímý sjezd středem ledovce až do spodní části údolí, sklon ca. 40°.

Vrchol Rheinwaldhornu, foto: Jirka V.

5. Güferhorn (3 379)

35-40°
6-7 h
parkoviště u Berggasthausu Zervreila

Vhodné na poslední den pobytu, viz sjezd přímo k přehradě.

Popis:
Od Läntahütte přes potok do protilehlých prudkých svahů, nutno volit dobře stopu. Až se terén položí (ca. 2 650) začít směřovat na jihovýchod do sedla Güferlücke (2 863). Ze sedla sjedeme na druhou stranu, nalepíme pásy a stoupáme nejdříve jihovýchodním, následně jižním směrem pod severní hřeben Güferhornu. Podle podmínek podél žebra na lyžích nebo pěšky na vrchol.
Sjezd: nejprve podle výstupové trasy pod sedlo Güferlücke, dále travers na východ a výstup do sedla (2 765) mezi vrcholy 2 849 a 2 781. Dále sjezd, často prašan, nejprve na sever a následně se stáčíme na severozápad přes Butz (2 560) až do místa, kde je v údolí most přes potok. Zde se můžeme spustit příkrými svahy na cestu okolo přehrady.

Pohled na Güferhorn ze sedla 2 765, do sedla vpravo přijdeme od Läntahütte, foto: Jirka V.

Výbava

Období

Podle aktuálního vývinu počasí a sněhových podmínek v březnu a v dubnu. Vyhněte se Velikonocím. Vhodné zvolit zimu s velkým množstvím sněhu, jinak mohou být výstupy na Grauhorn a Rheinwaldhorn  kvůli odtátým ledovcům komplikované či nemožné.

Ubytování

Läntahütte: 33 míst
Tel.: chata: +41 81 935 17 13, správce: +41 81 935 14 05
E-Mail: karto-vals@bluewin.ch

Výhledy z Rheinwaldhornu, foto: Jirka V.

Průvodce a mapy

Skitouren Nordbünden: Prättigau, Surselva, Rheinwald, V. Eggenberger, SAC
Mapy:
Měřítko 1:50 000: Skitourenkarten - Bundesamt für Landestopographie:

Měřítko 1:25 000: Landeskarten - Bundesamt für Landestopographie: 1234 1253, 1254