Co když ztratím kyblík?

Autor: Petr Jandík <redakce (zavináč) horyinfo.cz>, Zdroj: Petr Jandík, Vydáno dne: 17. 06. 2013

Alternativní způsoby jištění a slaňování

V současné době je nejpopulárnější jisticí pomůckou kyblík, popřípadě osma. Při vícedélkových cestách se nedá vyloučit, že můžete svou oblíbenou pomůcku ztratit. Co potom?

Představte si situaci, že lezete vícedélkovou cestu v horách. V páté délce ze dvanácti najednou cink, cink, cink, a váš kyblík nebo osma letí k nástupu. Jak se to mohlo stát? Možností je víc. Špatně zacvaknutá karabina? Chramlavé ruce? Vytrhlo se z kyblíku drátěné lanko? Utrhlo se materiálové poutko sedáku? Všechno z toho je možné. Ať už to bylo čímkoliv, jistidlo je pryč. Je to nemilá patálie, ale nepropadejte panice.

Pokud vám zbyla velká šroubovací karabina, zvaná HMS-ka, nasadíte metodu jištění polovičním lodním uzlem, kterou velmi doporučuje mezinárodní svaz horolezeckých federací UIAA. Tato jisticí metoda je dokonce lepší, než s použitím osem nebo kyblíků, protože poloviční lodní uzel brzdí stejně dobře, ať už směřuje tah lana kterýmkoliv směrem, jen musíme pevně držet brzdící lano. K jištění polovičním lodním uzlem potřebujeme velkou šroubovací karabinu a ruce. Dokonce se dá na upevněné karabině udělat jednou rukou a to bychom měli mít dobře nacvičené.

Jak tedy na to?

Lano vložíme do karabiny najednoducho, uděláme smyčku a navlékneme ji na karabinu.

Poloviční lodní uzel - tři fáze vázání
Poloviční lodní uzel - tři fáze vázání, foto: Petr Jandík


Musíme dát pozor jen na to, aby lano směřující do "brzdicí" ruky, nešlo přes pojistku zámku karabiny, ale na její druhé straně. Poloviční lodní uzel se vždycky prosmykává ve směru tahu, to je důvodem proč je pro něj potřeba široká karabina, uzel se nesmí zadrhnout.

Poloviční lodní uzel se prosmykává ve směru tahu
Poloviční lodní uzel se prosmykává ve směru tahu, foto: Petr Jandík
Na obrázku je vidět "brzdící" ruka


Lezeme-li na dvou lanech, pokud je používáme jako dvojčata, můžeme dát obě do jedné karabiny. Pokud je používáme jako půlky a zapínáme střídavě, musíme použít karabiny dvě. Nemáme-li, nezbývá než používat půlky jako dvojčata - cvakat je do jištění vždy společně - a dát obě současně do jedné jisticí karabiny.

Jištění polovičním lodním uzlem se samozřejmě učí v každém slušném kurzu nebo horoškole, ale stejně neškodí ho připomenout. Kromě jištění lze poloviční lodní uzel použít i pro slanění, přitom se ale více projeví jeho nevýhoda, a sice kroucení lana, ale když je slaňovátko pod stěnou, musíme to přežít, nebo použít dále uvedenou karabinovou brzdu.

Nezbyla-li vám ani ani karabina HMS, musíte jistit přes tělo. To je dost problematické zvláště v případě větších pádů, kdy hrozí popáleniny, a vtažení ruky do karabiny a podobné příjemnosti. Obrázky najdete třeba na webu Humanity.

Jištění přes tělo u pískovcového kruhu - z filmu Magnetické pole.
Jištění přes tělo u pískovcového kruhu - z filmu Magnetické pole., foto: Petr Jandík




Zrovna tak slaňování "na klasiku" Dülferovým sedem je bez kožených kalhot, nebo rozříznuté hasičské hadice pod stehnem a pořádné flanelové košile s límcem, zvlášť na dnešních tenkých lanech, docela masochistický prožitek. Silonové oblečení se přitom může na kritických místech i propálit. Doporučil bych místo toho raději udělat improvizovanou karabinovou brzdu:



Lano nacvakáme do tří až čtyřech expresek
Lano nacvakáme do tří až čtyřech expresek, foto: Eva Jandíková




Volnou karabinu cvakneme do lana
Volnou karabinu cvakneme do lana, foto: Eva Jandíková




přemostíme jí zacvaknuté expresky
přemostíme jí zacvaknuté expresky, foto: Eva Jandíková




Můžeme slaňovat
Můžeme slaňovat, foto: Eva Jandíková


Samozřejmě, při slaňování přes karabinovou brzdu i přes poloviční lodní uzel, je zvláště v horách vhodné použít sebejištění prusíkem, který si táhneme na prameni lana pod slaňovací pomůckou. Pozor na velikosti karabin. Karabina, kterou přemosťujeme karabiny v sedáku, nesmí být širší, jinak hrozí že se navlékne, na ty tři, na kterých visíme a celé to přestane brzdit!
Aktualizace, Poprvé vyšlo 2010-09-05 13:38:55