Postel v autě - Ford Tranzit

Autor: Jan Polák <japola (zavináč) atlas.cz>, Zdroj: Jan Polák, Vydáno dne: 28. 09. 2010

Kutilský koutek

Před časem se s vámi podělil Petr o zkušenosti se stavbou postele do Peugeota a dnes přicházíme se svými budovatelskými postřehy i my. Tentokrát se pustíme do vylepšování pohodlí ve Fordu Tranzit. Třeba vám naše postřehy přijdou vhod při stavbě něčeho podobného do vašeho plechového miláčka.

Bylo jasné, že je třeba ji udělat tak, že se nějak překlene konstrukcí sklopená poslední sedačka a na ni se položí desky. Ono se to snadno řekne, nějak. Ale trvalo mi docela dlouho, než jsem vymyslel řešení, o které se s vámi chceme podělit.

Z čeho to celé je :
3x deska z překližky o síle 18 mm a rozměrech 175 x 45 cm
smrkové latě profilu 24 x 42 mm tak, abyste získali rovné kusy bez suků o délkách 95 cm ( 2ks), 87 cm (8ks), 10 cm (4ks) a 4 ks špalíků ze zbytků o délce cca 6 cm
2ks kovový úhelník úzký s ramenem cca10 cm
4 ks úhelník kovový se šířkou 40 mm pro uchycení nohou k desce
4 ks vratové šrouby M8 x 80 s podložkou a matkou
4 ks šroub se šestihrannou hlavou M5 x 15, k nim podložky obyčejné, pérové a samojistnou matici ( to je taková ta s plastovým kroužkem v závitu)
vruty pro uchycení úhelníků k nohám a desce postele a k nim odpovídající pérové podložky (32 ks)
vruty se zapuštěnou hlavou délky cca 40 mm pro sešroubování nohou postele (32 ks)
2 ks háčků s očkem (takové ty, co se používají k zajištění oken, aby se nezavírala)
1 pixla bezbarvého akrylátového laku

A jak je to tedy vymyšleno ??

Bylo třeba vymyslet, jak nad složenou (sklopenou ) sedačkou položit latě, na kterých bude ležet deska postele. Nakonec zvítězila varianta dvojité nohy, do níž se vloží lať, která to celé nese. V praxi to znamená, že jedna třetina ložné plochy postele je zabudovaná nastálo a na jedné straně je uchycena do zadních sloupků a na straně druhé ji podpírají „fixní nohy“.



Otvory v zadních sloupcích a jejich úprava
Otvory v zadních sloupcích a jejich úprava, foto: Jan Polák




Úhelníky, které jsou napevno přichyceny ke karoserii
Úhelníky, které jsou napevno přichyceny ke karoserii, foto: Jan Polák




Úhelníky na svém místě
Úhelníky na svém místě, foto: Jan Polák


Uchycení pevné nohy s deskou
Uchycení pevné nohy s deskou, foto: Veronika Dušánková


Do jejich zářezů se založí lať a ta se podepře volnými nohami, které se opřou o podlahu za prostřední řadou sedaček. Na takto vzniklou konstrukci se položí zbývající dva díly ložné plochy a může se jít do hajan. Aby se nohy nepodrazily a spáči se nezřítili z postele, je poloha nohy a příčky posichrována háčky s okem. Takhle napsáno to asi vypadá strašně nejasně a zmateně, ale snad je to jasnější z fotografií.

Volná noha
Volná noha, foto: Jan Polák
Bokorys a nárys


Podélník
Podélník, foto: Jan Polák
Bokorys a nárys


Podélník s volnou nohou připravený k nasazení do pevné nohy.
Podélník s volnou nohou připravený k nasazení do pevné nohy., foto: Veronika Dušánková


Detail vložení podélníku do nohy
Detail vložení podélníku do nohy, foto: Veronika Dušánková


Rozkládací část je navlečena do pevných nohou a je možno položit desky.
Rozkládací část je navlečena do pevných nohou a je možno položit desky., foto: Veronika Dušánková


Desky jsou položeny - pohled zdola
Desky jsou položeny - pohled zdola, foto: Veronika Dušánková


Připravená postel - pohled zevnitř
Připravená postel - pohled zevnitř, foto: Veronika Dušánková


Připravená postel - pohled z venku
Připravená postel - pohled z venku, foto: Veronika Dušánková


Složená postel za zadními sedadly
Složená postel za zadními sedadly, foto: Veronika Dušánková


Procestovali jsme s touto postýlkou již spoustu oblastí a nemůžeme si ji vynachválit. Přestože měřím cca 185 cm, pohodlně se vyspím „napříč“ a i rozložení a případné složení je rychlé a bezproblémové. Doufám,že bude i pro vás naše řešení dobrou inspirací při tvorbě vlastního pojízdného domečku.

Dobrou noc a sladké sny!