Skialpinistické toulky XXIX. – Davos

Autor: Jiří Vodsloň <jirka.vodslon (zavináč) intergraph.com>, Zdroj: Jirka V., Vydáno dne: 30. 01. 2012

Hřebínek na ChrachenhornBydlení s bunkrem

O Davosu jsme si mysleli, že je to snobské Švýcarské středisko, které dbá na to, aby se šířila jeho pověst freeridového ráje. S roky skialpování postupně ubylo neznámých míst, a tak bylo jasné, že do Švajcu budeme muset i v zimě. K rozhodnutí přispělo to, že naše kamarádka do Davosu jezdí pravidelně na Vánoce a vše si velmi pochvaluje, až na tu drahotu.

Výstup zpět do Fanezfurggy, v pozadí vpravo Gletscher Ducan
Výstup zpět do Fanezfurggy, v pozadí vpravo Gletscher Ducan, foto: Jirka Vodsloň

Po dlouhém brouzdání internetem jsme si vybrali Monstein, jednak byl vhodně položen (túry byly přímo z vesnice), místo paneláků zde ještě stojí dřevěné chalupy domorodců, a taky apartmán byl nejlevnější (140 SFr / den).

Apartmán
Apartmán, foto: Jirka Vodsloň

Apartmán byl příjemný, perfektně vybavený a hlavně bezpečný, splňující všechny normy, kladené Eidgenossen des kleinen kämpferischen Volkes (soudruhy v přísaze malého bojovného nárůdku).

Protiatomový bunkr
Protiatomový bunkr, foto: Jirka Vodsloň

Návod ve třech jazycích jak se chovat v případě ohrožení
Návod ve třech jazycích jak se chovat v případě ohrožení, foto: Jirka Vodsloň

Nutno podotknout, že část výbavy chyběla, např. masky, atom-bordel a také nutné zásoby. Hlavně ty konzervy jsme postrádali a museli si vystačit s vlastními. Místo zbraní zde bylo zahradní nářadí a nábytek, je tedy praděpodobné, že příští válka se bude odehrávat na zahrádce.
Další výhodou Monsteinu je místní pivovar, stačí zajít přes silnici a je vám čerstvě natočeno bavorským sládkem. Odpoledne na terásce jsou pak hned veselejší.

Odpoledne na zápraží
Odpoledne na zápraží, foto: Jirka Vodsloň

Nabídka túr je široká, zimní prašanové i jarní firnové, svahy okolo 35°  i příkré kuloáry, což vyžaduje lavinovku dva až tři. My jsme měli štěstí, podmínky byly ideální, starší sesedlý prašan, zima a sluníčko. Na jižních svazích se dělala krusta, která odpoledne změkla, ve stinných severech zůstával přemrzlý prašan, lavinovka byla stále za dvě, a tak jsme mohli holdovat strmým svahům.
Velká výhoda Švýcarska je perfektní veřejná doprava, která umožňuje dělat přejezdy a vracet se autobusy. Toho jsme také mnohokrát využili, sjeli autem do Davosu a do bočních údolí se vydali busíkem a k autu sjeli nebo nás dovezla socka. Lanovky a vleky jsme vůbec nepotřebovali a všem freeride oblastem jsme se vyhli. Nejhezčí túra byla Gletscher Ducan, pěkný sjezd s perfektním sněhem byl přímo z vrcholu Chrachenhorn a z Chüebergu. Ostaní sjezdy byly také hezké, ale sníh nebyl tak prachový.

Vrchol Gletscher Ducanu, vlevo sedlo Fanezfurgga
Vrchol Gletscher Ducanu, vlevo sedlo Fanezfurgga, foto: Jirka Vodsloň

Túry

1. Gletscher Ducan (3 020)

1 636m.n.m.
3 020 m.n.m
1 790 m
ZS

Popis:
Z Monsteinu za posledním domem doleva přes louku na cestu pod lesem do osady Oberalp, stále cestou do Bodmen. Zde opustit cestu a doprava přes potok, pod severní svahy Chrachenhornu stále na východ až do sedla Fanezfurgga (2 580). Zde buď sundat pásy a sjezd do údolí pod Gletscher Ducan až na výstupové stopy, nebo zprvu sestupný traverz doprava na jihovýchod do sedla Ducanfurgga (2 667). Odtud traverz do svahů spadajících z vrcholu. Skidepo na věžičce vrcholového hřebene, odtud po hřebeni na vrchol.
Sjezd vrcholovým svahem až do údolí podle chuti, nalepit pásy a vystoupat do sedla Fanezfurgga, dále pak podél výstupové trasy.

Hřebínek na Chrachenhorn
Hřebínek na Chrachenhorn, foto: Jirka Vodsloň

2. Chrachenhorn, Bodmenfurgga (2 891)

2 891 m.n.m
1 740 m
S+ / ZS-
40-45° / 35°

Chrachenhorn
Z Monsteinu za posledním domem doleva přes louku na cestu pod lesem do osady Oberalp, stále cestou do Bodmen. Zde opustit cestu a doprava přes potok pod severní svahy Chrachenhornu. Nad výšvihem odbočíme doprava a zamíříme na západní hřbet. Po hřbetu a jihozápadním svahem na vrchol.
Sjezd:
1. podél výstupové trasy ZS-.
2. Za velmi příznivých podmínek: z vrcholu na severovýchod asi 100 metrů, pak doleva na sever do severních svahů, příkré. Po položených svazích k Almu. Zde opět nalepíme pásy

Bodmenfurgga
Od Almu se vhodně vedenou stopou napojíme na stopy a údolím vystoupíme do sedla Bodmenfurgga.
Sjedeme údolím za sedlem, v horní části pěkné severní svahy, níže, tam kde svítí slunce, krusta nebo firn, až na sjezdovku. Po sjezdovce k dolní stanici lanovky  a od ní autobusem do Monsteinu. (pro ubytované v Monsteinu zadarmo.)

Severní svahy Chrachenhorn a naše stopy
Severní svahy Chrachenhorn a naše stopy, foto: Jirka Vodsloň

3. Büelenhorn, Chüeberg (2 808)

2 808 m.n.m
1 500 m
WS+, ZS
35-40°

Büelenhorn
Z Monsteinu za posledním domem stále po cestě a značce na Unteralp. Zde doprava přes most, kde se vyplatí si prohlédnou dojezdové svahy z Chüebergu, dále údolím na Mäschenboden. Údolí se stáčí doprava, asi v jedné třetině odbočuje cesta doprava na Chüeberg, my jdeme doleva do sedla 2 769 z něj doleva na vrchol.
Sjezd přímo na sever z vrcholu až ke křižovatce na Chüeberg, zde opět nalepit pásy.

Chüeberg
Z odbočky doprava traverzujeme boční údolí a vystoupíme na hřeben, po hřebeni na vrchol.
Sjezd po hřebeni až k svahům nad Unteralpem. Svahy přímo dolů k Unteralp, od Unteralp podél výstupové trasy zpět do Monsteinu.

Büelenhorn vlevo a Chüeberg vpravo, pohled z výstupu na Chrachenhorn
Büelenhorn vlevo a Chüeberg vpravo, pohled z výstupu na Chrachenhorn, foto: Jirka Vodsloň

4. Leidbachhorn (2 910)

2 910 m.n.m
1 360 m
ZS+

Popis:
Z Monsteinu za posledním domem doleva přes louku na cestu pod lesem do osady Oberalp, stále cestou do Bodmen. Zde doleva do horního patra údolí, jím vystoupíme do sedla Bodmenfurgga. Ze sedla je vidět přes údolí Leidbachhorn a jeho jihovýchodní svah (nutno si přivstat), my sjedeme do druhého údolí, znovu nalepíme pásy a vystoupáme na vrchol.
Sjezd
Z vrcholu do sedla Leibachfurgga mezi Leidbachhornem a Älplihornem. Ze sedla severními svahy, mírně doleva, přes několik muld do Sertig-Sand. Odtud autobusem do Monsteinu.
Tip
Sjezd severním žlabem S+.

Severovýchodní svahy Älplihornu (vlevo) a Leidbachhornu (vpravo)
Severovýchodní svahy Älplihornu (vlevo) a Leidbachhornu (vpravo), foto: Jirka Vodsloň

5. Mittaghorn (2 680)

3-4 h
Sertig-Sand

Popis:
Z Sertig-Sand po cestě směr Bim Schära, na odbočce doleva. U Bim Schära přejít přes potok a vydat se svahy doprava; po ca 400 výškových metrech dojdeme pod výrazný suťový kužel spadající ze sedla. Vhodně volenými serpertinami do sedla, sklon 35°. Ze sedlem spadá kuloar na sever.
Sjezd ze sedla na sever kuloárem. Pozor, ne až k potoku, ale včas loukami odbočit doprava na letní cestu, které traverzuje velmi prudkými svahy a lavinovými splazy stále doprava. Závěr řídkým lesem na viditelnou cest v údolí.

Mittaghorn, sedlo a severní kuloár z terásky hotýlku v Sand - Sertig
Mittaghorn, sedlo a severní kuloár z terásky hotýlku v Sand - Sertig, foto: Jirka Vodsloň

Výstup do sedla z jihovýchodní strany
Výstup do sedla z jihovýchodní strany, foto: Jirka Vodsloň

6. Gfroren Horn, Hüreli (2 747)

1 870 m.n.m.
Sertig-Dörfli
Teufi

Gfroren Horn
Parkujeme na parkovišti za hospodou v Sertig-Dörfli. Z parkoviště přes louku na severovýchod k potoku Felabach, podél něj k patě Tällihornu. Zde ostře doprava příkrým nevýrazným údolím (pozor na laviny) až do výšky 2 248. Odtud na jihovýchod, pravou odbočkou do sedla, ze sedla pěšky na vrchol.
Sjezd ze sedla levým koloárem přímo na sever a později na severozápad, směrem na prakoviště, až na hranu příkrých svahů. Zde nalepit pásy.

Hüreli
Po nalepení pásů se vydáme na východ, zpět na cestu vedoucí do sedla Senetrizfurgga. Ze sedla uvidíme přes údolí Hüreli. Sundame pásy a sjedeme do údolí za sedlem. Velkým obloukem vystoupíme na Hüreli po jižním hřebenu.
Sjezd z vrcholu na severovýchod do hlavního údolí. Údolím až k autobusu v Teufi, případně až do údolí v Davosu. Autobusem zpět do Sertig-Dörfli.

Východní svahy Gfroren Hornu, sjezd k Hüreli
Východní svahy Gfroren Hornu, sjezd k Hüreli, foto: Jirka Vodsloň

7. Tällihorn, Wuosthorn (2 815)

1 870 m.n.m.
2 815 m.n.m
1 815 m
ZS-
Sertig-Dörfli

Tällihorn
Parkujeme na parkovišti za hospodou v Sertig-Dörfli. Z parkoviště přes louku na severovýchod k potoku Felabach, odtud letní cestou doleva do lesa. Po ca. 2 km odbočíme doprava pasekou pod západní svahy Tällihornu. Svahy, příkré, na vrchol. Zde sundáme pásy a sjedeme na východ do dalšího údolí na výrazné plato.

Wuosthorn
Na platě Wuosthornu nalepíme pásy a vydáme se na jih do západního sedla Wuosthornu. Ze sedla podle podmínek na lyžích nebo pěšky na vrchol.
Sjezd podél výstupové trasy na plato dále výstup na Tällihorn. Severozápadními svahy a nasledně doleva k ústí jihozápadního kuloaru. Kuloárem, jen za dobrých podmínek (možnost firnu), k potoku Felabach a k parkovišti.

Wuosthorn, foto: Jirka Vodsloň

Tip

Příjemná a ne příliš drahá teráska hotelu v Sertigu v Sand zkrátí, nebo prodlouží, čekání na autobus.

Průvodce a mapy

Davos, Prättigau, R.& S. Weiss, Rother
Skitouren Graubünden Süd, V. Eggenberger SAC-Verlag-2009
Mapy: Landeskarte der Schweiz mit Skirouten: 1: 50 000; 248 S Prättigau, 258 S Bergün

Západní sjezd Älplihornu, v pozadí severní svahy Chrachenhornu
Západní sjezd Älplihornu, v pozadí severní svahy Chrachenhornu, foto: Jirka Vodsloň