Dvě nové cesty na Aljašce

Autor: Jana Šimková <jrpl(zavináč)seznam.cz>, Zdroj: Jana Šimková podle desnivel.com, Vydáno dne: 18. 05. 2012

Silas Rossi a Peter Doucette  v dubnu vylezli dvěma novými cestami na Mount Bradley(2775m).

Jak to celé probíhalo? Peter popisuje své dobrodružství.

První, kterou jsme dolezli 17. dubna, nám trvala čtyřicetdevět hodin kompletně i s návratem do tábora. Naše snažení vyústilo v „The Sum of Its Parts“ (aljašský stupeň V, A2, AI6, M7). Linie je dlouhá přes 1200 metrů a vede jižní stěnou až na vrchol Mt. Bradley. Následuje evidentná spáru vpravo od cesty „The Gift“ (Blitz-House-Twight, 1998). Začali jsme na prudkém ledu, pokračovali ke krásném mixovému koutu, který je završen převisem. Lezení až do obtížnoti M7 spolu s vynalézavým jištěním nás dovedli až k rozsáhlému systému komínů. Po té se cesta střetává se západním hřebenem. Pak už k vrcholu chybělo pouze 90 vertikálních metrů. Na výpravu jsme vyrazili 15. dubna ve 4 hodiny ráno a na vrcholu stanuli 16. dubna v 9 hodin večer. Slunce už kleslo těsně k horizontu a tak jsem urychleně začali sestupovat. To nám trvalo celou noc a rozbitý vařič nás přiměl k okamžitému návratu až do základního tábora.“

Vrchní část The Sum of Its Parts
Vrchní část The Sum of Its Parts, foto: Petr Doucette

Kvalita lezení byla po celou dobu výjimečná. „The Sum of Its Parts“ se skládá z 28 délek. U poslední jsme řádně protáhli celé lano. Nazvali jsme ji „Hlubina mysli“ kvůli jejímu jasnému vzezření, ale psychicky velmi náročnému zakončení. Další z klíčových sekcí celé linie se nachází v levé stěně komína dlouhého 150 metrů. Obtížnost sahá až k AI6, (AI5+ R). Ve všech délkách jsme narazili na tzv. „snice“ (snow + ice) vše víceméně vertikální, znemožňující téměř jakékoli jištění. Párkrát nás to oba na prvním přimělo k několika výkřikům.

Dostatečný odpočinek a bezstarostné lyžařské výlety na čerstvém sněhu nás utvrdily v našem záměru vrhnout se na další cestu - led, na který jsme vzhlíželi z našeho tábora již od příjezdu. 25. dubna jsme obuli lyže a ve 2 ráno vyrazili směrem k severní straně východního hřebenu Mt. Bradley. Začátek naší druhé cesty "Heavy Mettle" (aljašský stupeň V, A0, WI5+R, M6, 1402m) se nachází mezi výrazným východním hřebenem a cestou "Welcome to Alaska" (Charon-Faure-Moulin-Ponson, 2002).

Heavy Mettle
Heavy Mettle, foto: Petr Doucette

Po výstupu hlavním kuloárem (M6) jsme traverzovali do rozlehlého systému koutů sahajícího až do půli cesty. Tudy jsme stoupali více než 500 metrů plných mokrého ledu a sněholedu až k Východnímu hřebenu, zhruba 250 metrů pod vrchol. Odtud jsme pokračovali cestou nejmenšího odporu což zahrnovalo i jedno slanění, abychom se vyhnuli velkým sněhovým převějím.

Na expedici „z tábora do tábora“ (nacházejícího se pod Mt. Dickey) jsme strávili čtyřicet tři a půl hodin včetně tříhodinového odpočinku mezi 4 a 7 hodinou ranní 26. dubna. V jednu odpoledne jsme znovu vystoupili na vrchol. Sestupovali jsme po hřebenu na západ. Do tábora jsme dorazili v 9.30 večer. Posledních osm hodin nás znovu přesvědčilo, že lyžování je opravdu nejlepší metoda cestování.

Snice v Heavy Mettle
Snice v Heavy Mettle, foto: Petr Doucette

"The Sum Of Its Parts" a "Heavy Mettle'' jsou velmi kvalitní cesty. Neuvěřitelně příhodné počasí a hluboká touha, abychom náš pobyt v Ruth Gorge na Aljašceco nejvíce využili,přispěly k našim skvělým výsledkům.