Čtrnáct dní v za(u)jetí Mont Blancu!

Autor: redakce <redakce(at)horyinfo.cz>, Zdroj: Kamil Hrádek, Vydáno dne: 05. 09. 2012

Hanibal ante Alpes

Páteční ráno po třech hodinách balení stojím na Dejvické a s napětím očekávám příjezd kluků, se kterými vyrážím do hor poprvé. Napětí je namístě: „Nevím, zda-li jim budu stačit." Po krátkém objíždění vyrážíme narvaní po střechu směr západ. V tu ránu usínám… Tak začíná Kamilovo vyprávění o jeho čtrnácti dnech strávených v oblasti Mont Blancu…

Probudím se párkrát za cestu, až vidím zvedající se silničky a na dosah ruky zřetelné štíty hor. První přespání je ve Švýcarském Trientu, kde nám poskytuje střechu nad hlavou ohromný altán. O dva dny později v Chamonix přebalujeme „útočné batohy.“ Můj Lowe Alpine Expedition váží 50Kg, jelikož mám na ledovci trávit 14 dní.

Batůžek na 14 dní
Batůžek na 14 dní, foto: Hanibal team

Přemístění na Midi, pod kterým se staví basecamp, se koná lanovkou. Z Midi nás čeká ostrý hřebínek a potom pohodička po ledovci k místu, které uznáváme za vhodné a stavíme tu stany. Záhraby jsou dosti hluboké, ale my je ještě upravujeme a prohlubujeme. Dokonce stavím kuchyňku, ve které po 14 dní vyvařujeme a díky Bohu máme benzíňák MSR Whisperlite. Nezklamal.

Kuchyně v záhrabu
Kuchyně v záhrabu, foto: Hanibal team

Tábor pod Aiguille du Midi ve Valée Blanche
Tábor pod Aiguille du Midi ve Valée Blanche, foto: Hanibal team

Jsou dvě hodiny ráno a my se chystáme na Gervasutti Couloir na Mont Blanc du Tacul. Cesta je ohodnocená za D- v ledu a firnu. Cepíny i mačky od Petzlu se už těší a nakonec si užívají až až. Ke stanu se totiž vracíme dalšího dne v půl šesté ráno. „Super aklimatizační túra.“

Gervasuttiho kuloár
Gervasuttiho kuloár, foto: Hanibal team

Na vršku Beravsuttiho
Na vršku Beravsuttiho, foto: Hanibal team

Po dni odpočinku v dopoledních hodinách startujeme bez jednoho člena do další cesty. Contamine-Grisolle vyzývá svojí krásnou logickou linkou za II AD: „prostě pohoda a nádhera. “Cestu tahám kromě dvou délek celou sám a vůbec mi to nevadí, jsem krásně aklimatizovaný a lezení mě naplňuje energií.

Jdeme na pivo
Jdeme na pivo, foto: Hanibal team

Po další noci nastává den pohoda, startujeme na nějaká piva na Chatu Cosmiques. Po pár pivech sledujeme západ slunce a když se otáčíme vidíme na mracích naše stíny obklopené aurou slunečního světla… říká se tomu Brockenský přízrak. Braťa Slováci tomu říkají vidmo. Podle pověr, kdo jej 3× uvidí, tomu se v horách nic nestane.

foto: Hanibal team

Vidmo po cestě z hospody
Vidmo po cestě z hospody, foto: Hanibal team

Dvanáct hodin v noci. Probouzí nás mizerný budík a tak zase na nohy, dnes je na řade Mont blanc cestou: „tří Montů.“ Honza to nějak nedává a tak s ním jdu dolů. Trocha odpočinku u stanu a jdeme přelézt cestu na Midi. Přelézáme od oka určenou linku a napojujeme se na Arête des Cosmiques. Lezení je nádhera, ale místy to krapet duní. Odpoledne se celá čtyřka potkáváme u stanů a kluci den na to odcházejí. Mě čeká pár dní osamotě, než dorazí druhá parta kámošů se kterými tam budu trávit další týden…

MOnt Blanc du Tacul
MOnt Blanc du Tacul, foto: Hanibal team

Po odchodu Marka, Honzy a Cupiho se počasí začíná kazit. Nadcházející tři dny, kdy nejezdí ani lanovka, jsem na ledovci sám. Vítr a sníh určuje, kdo je v horách doma. Alespoň stan Hilleberg Nallo 2 GT se nedá a bojuje, seč mu síly stačí. Stan se celý klepe a já doufám, že v době kdy se snažím spát, neuletí. Po třech dnech se dočkávám zlepšení a tak mohu v klidu naproti další partě na Midi…

Pět hodin čekání na terasách Midi a dočkávám kamarádů. Mám radost. Je nás osm a tak se jdou stavět další tři stany do předem vykopaného záhrabu, který jsem připravoval v době, kdy mě bouřky propustily ze zajetí Hillebergu. Když ale přicházíme k záhrabu, koukám, že je obsazen. V partě umíme 4 světové jazyky ale hochům z Holandska je to jedno. Zabírají mnou vykopaný luxusní záhrab a ani nabídnutá pomoc při kopání nového záhrabu je nepřesvědčí… Takže si kopeme další záhrab sami.

Po první noci s přáteli vyrážíme na aklimatizační výstup na Mont Blanc du Tacul. Po 4 hodinách klidného tempa děláme vrcholovou fotku v plném počtu a plné parádě.

MOnt Blanc du Tacul
MOnt Blanc du Tacul, foto: Hanibal team

Dva dny na to se probouzíme do chladné noci a následujeme „čínského draka“ stoupajícího na vrchol Mont Blancu. Cesta je zprvu stejná jako na Tacul, dále pokračuje směr Maudit, kde nás čeká přelez 70-ti metrové položené ledové stěny. Lidí je tu dost a tak nezbývá nic jiného než čekat. Taky čekáme pod slibem výpomoci s druhou čtyřkou. Ta doráží 45 minut po nás pod stěnu. Moje nervy už natekly, jako lezci bandasky v pěkném převisu, a tak nastupuji do stěny, přivazuji se prusíkem na fixní lano o kterém nemám páru, v jakém je stavu a stěnu proběhnu se závěsem mých kamarádů navázaných na laně. Druhá čtyřka vyčkává a rozhoduje se, zdali vůbec poleze. Když se po přelezu hrany dívám dolů, nic se neděje. Volám na ně, neslyšíme se! Technika ta to jistí. Mobil a domluva je jasná. Ondra, Jirka, Jana a Zuzka se rozhodují pro ústup.

Noční had stoupá k Mont Blancu
Noční had stoupá k Mont Blancu, foto: Hanibal team

Já, Kráva, Matouš a Roman jdeme dál. Cesta ještě nekončí a čeká nás zdlouhavé stoupání na nejvyšší vrchol Evropy. Po třech hodinách od přelezení ledové stěny stojíme na vrcholu. Radost a další pocity se každému v jiné míře vyplavují do žil. Děláme vrcholovou fotku a po dvaceti minutách otáčíme kormidlo a jedeme dolů.

Štastné vyvrcholení
Štastné vyvrcholení, foto: Hanibal team

Po pěti hodinách sestupu stojíme před stany a nadhazujeme, že by jsme ještě teď mohli zabalit tábor a vycupitat to na Midi a hurá za kulturou, která na nás čeká ve formě pizzy v Chamonix… a tak nakonec končíme v Trientu v altánu, který se již po třetí stává úkrytem pro mou hlavu…