Skialpinistické toulky XXXIX. – Bernardino

Autor: Jiří Vodsloň <jirka.vodslon (zavináč) intergraph.com>, Zdroj: Jirka V, Vydáno dne: 01. 12. 2014

Přichází zima a Jirka V je tu opět se svými zimními toulkami tentokrát jsou jeho tipy z okolí San Bernardina.

Severovýchodní svahy nad San Bernardinem, foto: Jirka V.

Tak to vypadá, že letošní zima se bude odvíjet v duchu té loňské: čtyřikrát se již roztrhla peřina a jen jednou zasáhla sever Alp. Zato jižní strana se topí v záplavách vody (pobřeží středozemního moře) a ve sněhu od 1 600 m.n.m. Pokud to půjde takto dál, bude třeba na Vánoce vyrazit na jih, nebo k hlavnímu hřebenu Alp. Aby hledání vhodných cílů nebylo tak náročné, popisuji oblast okolo sedla Bernadino.

Cestou na Chichalphorn, foto: Jirka V. (kliknutím zvětšit)

Sedlo je dobře dostupné a může posloužit jako vícedenní cíl, ale i zastávka cestou na jih, či zpět. Okolní kopce dostávají sněhovou nadílku většinou z jihu. Ze severozápadu jsou zastíněny předhůřím. Dlouho jsme pošilhávali po kopcích při průjezdech na jih a prstem na okně auta kreslili možné sjezdy, pro období, kdy bude dost sněhu. Sezony míjely a my projížděli. Loňská zima však byla ta pravá a Bernardino zasypávala sněhem až hodně nad hlavu. Nakonec zde bylo 3,5 metru slehlého sněhu. Místní se nejdřív radovali z turistů, pak nespokojeně odhazovali sníh a nakonec kleli a nadávali tak, jak stoupaly náklady na provoz hospod, vleků a hotelů. Samotná vesnice se proměnila v labyrint dobou se zužujících chodbiček. Nám se zde však líbilo, zvláště, když se poslední oblouk túry dělal na prahu hospody.

Vrcholový svah Mucii, foto: Jirka V.

Morfologie zde vytvoříla většinou dlouhá, pozvolně stoupající údolí se závěrečným příkrým svahem, který bývá často lavinézní. Jen několik túr v blízkosti sedla stoupá rychle na vrchol, bez údolní nudy. Vzhledem k otevřenosti sedla zde často pracuje vítr a je vhodné vědět, kam ukládal sníh.

Túry

Piz de Mucia

2 957 m.n.m.
1 608 m.n.m
1 325 m
4-5 h
S. Bernardino

Velmi pěkná túra.
Z vesnice po zasněžené silnici směr sedlo, po přibližně jednom kilometru odbočit doleva a vhodně přes strmé svahy prahu k Alp Vigon (zde jsou svahy pozvolnější). Dále jihozápadním směrem plochým údolím pod výrazné svahy Piz de Mucia. Pod nimi vytraverzovt doprava do sedélka a podél severního hřebene na vrchol.
Sjezd:
Podél výstupové trasy; za dobrých lavinových podmínek přímo z vrcholu na sever a údolím zpět k výstupové trase.

Cestou na Muciu, foto: Jirka V. (kliknutím zvětšit)

Wannagrat

2 431 m.n.m.
1 541 m.n.m
  900 m
PD / S3
Nufenen

Popis:
Túra vhodná do špatného počasí.
Na severní straně sedla přibližně 5 km před tunelem je vesnice Nufenen, zde parkujeme u hospody (dobré je se zeptat, neboť je parkoviště privátní). Po mostě přejdeme hlavní silnici a po cestě nejdříve z kopce dolů a následně na jih směr Nümmeliweiss. Stále lehce stoupáme po louce až ke strži, tu přejdeme po pěšině a otočíme na jihozápad k Horneralp (1 952). Muldami stále stejným směrem na nejvyšší bod severního hřebene Einshornu.

Podél výstupové trasy.

Wannagrat, cesta končí na hřebeni u skal, výstup vede odvrácenou stranou, foto: Jirka V.

Chichalphorn

3 040 m.n.m.
1 620 m.n.m
1 430 m
35°
Hinterrhein

Popis:
Túra díky orientaci svahů na jih je vhodná buď na předjaří na firn, nebo hned po nasněžení, případně za sněžení, v zimě. Jedna z nejhezčích túr oblasti.
Zaparkujeme ve vesnici Hinterrhein na severní straně sedla, kousek před tunelem. Je vhodné si přivstat, neboť parkovacích míst je málo a túra je oblíbená. Mezi domy na sever, zprvu po cestě následně muldami se stáčíme na západ okolo Chilchalp pod vrcholovou pyramidu. Vrcholovým svahem do Chilchalplücke a následně po severním hřebenu na vrchol.

Sjezd:
Podél výstupové trasy; za dobrých lavinových podmínek přímo z vrcholu na severovýchod a údolím zpět k výstupové trase.

Z vrcholu Chichalphornu, foto: Jirka V. (kliknutím zvětšit)

Pass de Omenit/Confin

2 652 m.n.m.
1 620 m.n.m
1 032 m
PD / S3
S. Bernanrino

Popis:
Již delší dobu nejezdí lanovky na východní svahy Alp da Confin a tak je zde opět možné vyrazit na lehkou túru, která se hodí do špatného počasí. Výstup je jednoduchý: podél lanovek a pod dráty (velmi vhodné do mlhy) k poslední budce lanovky a od ní dále do sedla.
Sjezd:
Podél výstupové trasy, nebo neupravovanými sjezdovkami.

Skvělá navigace do špatného počasí, foto: Jirka V.

Mittaghorn 2 561 / Surettahorn 3 027

3 027 m.n.m.
1 480 m.n.m
 1 900 m
5-6 h
Splügen

Popis:
Ze Splügen směrem na sedlo Splügenpass, zaparkujeme v zatáčce (1480). Po cestě na louku a tou doprava k pravému okraji lesa Fugschtwald. Lesem, nevýraznou pěšinou na paseku k Räzünscher Alpe. Odtud buď doleva na Mittaghorn stále východním směrem, nebo doprava na jih, na Surettahorn (dlouhé).
Surettahorn: traversujeme svahy Christatobels a následně Äusseren Schwarzhörner k ledovci Schwarzhorngletscher. Stále na jih do Surettajoch odtud po hřebeni až pod skalní bloky, zde ski-depo. Pěšky na vrchol, pozor převěje.
Podél výstupové trasy.

Vrchol Chichalphornu, foto: Jirka V.

Průvodce a mapy

267S San Bernardino

1255 Splügenpass a 1254 Hinterrhein

SAC:  Tessin/Misox/ Calanca: Vom Val Bedretto zum Monte Generoso; Massimo Gabuzzi
SAC: Skitouren Nordbünden: Prättigau, Surselva, Rheinwald; Vital Eggenberger

Kratké video zde.

Cestou na Chichalphorn, foto: Jirka V. (kliknutím zvětšit)