Skialpinistické toulky XXXXIII. – Lechtal

Autor: Jiří Vodsloň <jirka.vodslon (zavináč) intergraph.com>, Zdroj: Jirka V, Vydáno dne: 10. 03. 2016

Lechtal je spíše oblast pro jaro, ale najde se zde i pár pěkných zimních prašanových túr.

I když Lechtal máme za humny, alespoň podle vzdálenosti, vyrážíme sem jen pokud jinde v Tyrolsku jsou horší podmínky. To nastává zřídka, jen když sníh naděluje západní proudění, které se vysněží ve Vorarlbergu  a Lechtalu a na hlavní hřeben v Tyrolsku se pak již nedostane. Navíc je Lechtal vystaven větrům, které často prašan rychle přetvoří do desek.

Roter Stein z cesty na Hocheck, foto: Jirka V.

Kopce jsou zde téměř třítisícovky a údolí Lechu je hodně zařízlé a nízko (okolo 1 000 m). Svahy jsou často prudké, nezřídka přerušené prahy, jak je obvyklé pro vápencová pohoří. Tato morfologie není bohužel nejvhodnější pro zimní skialpou sezonu, kdy je povětšině lavinová trojka.

Pohled z Westliche Dremelscharte, foto: Jirka V.

Údolí Lechtalu směřuje od Warthu k Reute severovýchodním směrem. Brzký firn se dá najít na levém břehu, v převážně jižních svazích, pro zimu je lepší volit pravou stranu se severními svahy. Vhodná východiska jsou Kaisers, Gramais, Boden a Namlos, která leží v bočních údolích o několik stovek metrů výše. To je sice příjemné pro túry, ale již méně pro auto, kdy prudké rampy vyžadují řetězy.

Ubytování je možno nalézt přímo ve východiscích, vhodné když nechcete přejíždět, například o víkendu, nebo dole v údolí odkud je člověk rychle v některém z bočních údolí.

Túry

Bschlabs - Boden

Westliche Dremelscharte

2 450 m.n.m.
1 357 m.n.m
1 100 m
Boden

Středně náročná túra na jeden z nejkrásnějších vrcholů, Lechtalských Alp, Dremelspitze.

Dremelspitze, foto: Jirka V.

Popis:
Z Boden na jih do Angerletalu. Údolím až pod skalní bariéru pod Hanauerhütte. Práh překonáme vpravo úbočím a traverzem k chatě a do plochého údolí "Parzinn", pozor na laviny nejen na svahu, ale i z výše položených stěn. Pokračujeme jižním směrem, lehce doleva do viditelného sedla Dremelscharte. Zde je konec výstupu pro lyžaře. Vrchol Dremelspitze (2 733) lze dosáhnout jihozápadním hřebenem s lezeckými pasážemi obtížnosti II.
podle výstupové trasy

Hanauerhütte, foto: Lenka K.

Steinkar (Scharnitzsattel)

2 441 m.n.m.
1 100 m.n.m
1 441 m
Boden

Steinkar, foto: Jirka V.

Popis:
Z Boden na východ směr Pfafflar. Po asi 2,5 kilometrech odbočíme doprava do Steinkaru, údolím nejdříve na jih a v jeho druhé polovině doleva na jihovýchod do Scharnitzsattel. Výstup do sedla je prudký.
Podle výstupové trasy.

Täuberspitze s kareljoh nad Karschwelle, foto: Jirka V.

Namlos

Karboden (Elmer Muttekopf)

2 350 m.n.m.
1 150 m.n.m
1 200 m
Namlos.

Strmé severní svahy charakterizují Muttekopf

Karboden a Muttekopf, foto: Jirka V.

Popis:
Zaparkujeme v ostré levé zatáčce, asi 3 km od Stanzach, kde silnice přemostí Karbach (1156 m). Odtud lesem na jih dokud se údolí nerozevře. Zde nejlépe na východní straně potoka až do konce údolí. Strmý svah překonáme  vpravo (západ) a dosáhneme plochého údolí, Karboden. Zde odbočit vpravo na západ a strmým východními svahy Muttekopf až do asi 2300 m, zde depo nebo za dobrých podmínkách na lyžích, severozápadním směrem na vrchol.
podle výstupové trasy

Karboden, foto: Jirka V.

Sealakopf

2 368 m.n.m.
1 320 m.n.m
1048 / 1450 m
35-40°
Namlos, Kelmen

Velmi pěkná túra do stabilnějších lavinových podmínek, s možností pěkného sjezdu na jih a opětovného výstupu na hřeben.  Severní svahy zaručují prašan.

Sealakopf, výstup na hřeben, foto: Jirka V.

Popis:
Zaparkujeme u odbočky do Kelmen nebo asi 200 m za ní u garáže rolby. Přes louku po pravém břehu potoka ke strži. Před strží přes lávku na druhý břeh a příkře lesní cestou do Kelmerkaru. Zde udolím potoka lehce doleva pod příkrý práh, kde se stáčíme doleva a vhodně voleným směrem vystoupáme nad něj, pozor na laviny. Plochým údolím pod nevýrazné sedlo v hřebeni a strmými svahy do sedla na hřeben. Po hřebeni na východ na vrchol.
Sjezd:
Z vrcholu příkrým svahem na jih, asi 300-400 výškových metrů, jen za vhodných podmínek, nebo podél hřebene do jednoho ze žlabů a jím do údolí nad práh, dále podle výstupové trasy až na okraj lesa. Zde včas traverzovat nepřehledným lesem doleva na strmou paseku a jí na louku před odbočkou. Po silnici k parkovišti.

Sealakopf, foto: Jirka V.

Gramais/Kaisers

Leiterspitze

2 750 m.n.m.
1 328 m.n.m
1 650 m
M/S
30-40°
Gramais

Dvojvrchol Leiterspitze je náročný cíl, který vyžaduje dobré lavinové podmínky. Výstup na samotný vrchol vyžaduje trochu lezení přes bloky. Severní svahy nabídnou pěkný prašan.

Kuloár Leiterspitze, foto: Jirka V.

Popis:
Zaparkujeme v Gramais a vydáme se po běžecké stopě do údolí. Na konci údolí, Branntweinboden, odbočíme doprava mezi kosodřevinu a přes výšvihy zamíříme k Alblitjöchl (2281 m). Za sedlem sestupným traversem pod severozápadní kuloár Leiterspitze. Žlebem do sedla, kde necháme lyže a hřebenem vystoupíme na vrchol (mohou se hodit mačky či cepín).
Sjezd:
Ze sedla příkrým žlabem podle chuti pod sedlo, zde nalepíme pásy a vystoupáme do Alblitjöchl. Odtud pěknými severními svahy podél výstupové trasy do Gramais.

Poslední metry na vrchol Leiterspitze, foto: Jirka V.

Fallesinspitze

2 769 m.n.m.
1 275 m.n.m
1 400 m
M / S
30-35°, úseky 40°
Kaisers, Bauernhof Boden

Parádní túra severozápadními svahy, s pro Lechtálky netypickým krátkým nástupem. Jen za bezpečných lavinových podmínek.

Fallesinspitze, foto: Lenka K.

Popis:
Zaparkujeme v Kaisers a vydáme se směrem na Erlach Alpe. Za mostem přes Almmajurbach odbočíme ostře doleva a postupujeme podle potoka  skrz les a kosovku  do svahů Sulzkaru. Následně doleva a svahy na hřeben, zde depo, nebo po rampě pod vrchol. Vrchol je možné dosáhnout komínem, mačky a cepín se hodí, lano může příjít vhod.
Podle výstupové trasy.

Pod Sulzkarem, foto: Jirka V.

Lähn

Roter Stein, Hocheck

2 366 m.n.m.
1 250 m.n.m
1 116 m
5-6 h
Bichlbächle

Pěkná túra na velmi oblíbený kopec s lehkým škrábaním se na vrchol.

Roter Stein, foto: Jirka V.

Popis:
Z malého parkoviště po značené cestě na  Roter Stein, do údolí Stockachtal. Cesta se stáčí doprava na jihozápad. Následně se otevře výhled na vrchol a svahy pod ním s výraznou širokou rampou po které vystoupáme do horního konce údolí pod vrchol. Zde doprava na západ pod svahy Schafsköpfle a následně doleva na jihozápad přes strmou muldu vpravo od vrcholu. Strmým svahem do nevýrazného sedla v severním hřebeni. Zde depo a pěšky na vrchol podél hřebene.
Pokud je huť, tak se vyplatí si odskočit na protější svahy, na Hocheck. V lesních partiích se najde hodně prašanu.
Podle výstupové trasy.

Hintere Steinkarspitze, populární túra přes údolí od Sealakopfu, foto: Jirka V.

Thaneller (2343 m)

2 343 m.n.m.
1 030 m.n.m
1 300 m

Heiterwang parkoviště u lanovek

Pěkná túra strmými severními svahy, které vyžaduje dobre lavinové podmínky.

Rintljoch, foto: Jirka V.

Popis:
Nejdříve po sjezdovce, poté nevýrazným žlabem směrem na západ do údolí Kärlestal. Údolím stoupáme dále až do širokého Thanellerkaru. Jím stále nahoru jižním směrem.  Strmými svahy do Rintljoch, podle podmínek na lyžích nebo pěšky. Ze sedla podél hřebene východním směrem na vrchol.
Podle výstupové trasy.

Thaneller, foto: Jirka V.

Tip

Příjemná cukrárna Cafe-Restaurant Jamdo v Stanzachu.

Nocleh

V četných hostincích či apartmánech, nebo ve winteraumu Hanauerhütte

Gramais, foto: Lenka K.

Průvodce a mapy

Panico: Skitourenführer Lechtaler Alpen

Panorame Leiterspitze, foto: Jirka V.