Projekt Johanniswacht
Johanniswacht je část Bielatalu ve svahu naproti Herkulovým sloupům. Cesty jsou spíše ve stínu a je tam dost populárních cest včetně pro Sasko typické kombinace hvězda-vykřičník signalizující "krásnou vraždu".
Saský horolezecký svaz SBB se léta rozhodl ve skupině Johanniswacht naplánovat dojištění 42 z celkem 184 cest v této skupině skal a přidat do nich 60 kruhů. Navíc plán obsahuje přemístění pěti kruhů na lepší místo. Tím se má podstatně vylepšit jištění. K plezírovému lezení to ale má pořád dost daleko. Dojištění je v duchu saských pravidel a dělá z vražd normálnější pískovcové cesty a je tak krokem ke snížení rizik.
Plánek skupiny Johanniswacht, foto: SBB
V obtížnostech IV až VIIc (UIAA 6 až 6+) leze nejvíc lidí a stává se tam nejvíce nehod. V Bielatalu je to konkrétně 69 procent. SB udělal v roce 2013 dotazník, ve kterém zjišťoval kam a jak by se mělo vyvíjet lezení v tradiční oblasti. Přitom označilo 40% za důležitý nebo velmi důležitý důraz na dobře zajištěné cesty a 60% se vyslovilo pro přidání dodatečných kruhů do stávajících cest. Na kongresu v roce 2014 pak skupina, která to celé připravovala, představila detailní představu, jak by takové dojištění mělo vypadat.
Pro realizaci projektu byla zvolena Johanniswacht, pěkná, ale z historického hlediska nepříliš významná skupina skal. Dojištění, které se týká pěkných, ale zjevně špatně odjištěných cest, bylo odsouhlaseno i ochranou přírody s tím že nejde o žádné plošné dojišťování. Krédem pro tuto akci bylo, zkontrolovat jištění na všech cestách a vytipovat pro nové kruhy místa, kde se nedají založit dobré smyčky a cestu dostatečně zajistit. Vytipované cesty a místa na nich, byly poté konzultovány s jejich autory a v projektu je označeno, kdy autor souhlasí, kdy se nevyjádřil, nebo neodmítl a když již autor zemřel.
Omezení na rozmezí obtížnosti mezi VI až VIIc nebylo bráno striktně a v projektu zůstaly i dvě cesty za VIIIa. Žádné kruhy se nedávaly tam, kde jsou dobrá místa na smyčku. Při rozhodování, které cesty dojistit, se nebral zřetel na průměrné počty přelezů.
Celý projekt přejištění se dá stáhnout zde