Expedice Nanga Parbat: 6 Čechů na vrcholu

Autor: redakce <redakce(at)horyinfo.cz>, Zdroj: redakce, Vydáno dne: 20. 07. 2018

Smolný začátek, dobré pokračování

Expedice Nanga parbat, která má za cíl kromě Normálky i výstup Mumeryho žebrem, má potíže. I přes sedmihodinovou rezervu nestihli v Londýně letadlo do Pakistánu. Den zpoždění však není zásadní, obě skupiny jsou pohromadě a vyrážejí z Islamabadu.

20.7.: Čau, tak dnes jsme úspěšně stanuli na vrcholu Nanga Parbat! Nejprve v 7hod českého času skupinka Pavel Kořínek, Radoslav Groh a Pavel Bém a poté kolem 8hod Tomáš Kučera, Pavel Burda a Lukáš Dubský. 6 Čechů na osmitisícovce v jeden den, nevídané! Úžasný den! Teď ještě ten složitý dvoudenní návrat. Pak můžeme bouchat šáňa. Držte palce!
Kořen
Pozn.: Nyní jsou jedna skupinka v C4 a druhá v předsunuté C4 pod vrcholovou hlavou. Dnes přes noc naberou síly a zítra se budou společně přesouvat do C2, další den pak do base campu

19.7.: A je to tady! Útok na vrchol začal! Kluci se rozdělili na tři skupiny. První skupina, Pavel, Radar a Kořen, došli pod vrcholovou hlavu, postavili bivak a dali si krátký spánek. Cca v 22h našeho času by měli vyrazit na vrchol. Druhá skupina, Lukáš, Tomáš a Pavel, vyšla poté z C4 přímo na vrchol. Tzn. že touto dobou už jsou někde ve stěně pod vrcholem. Třetí skupina, Jirka Domanský s Drobkem pomalu schází dolů do basecampu. Jirka byl špatně aklimatizovaný a nebylo mu dobře a Drobek onemocněl. Pokud vše půjde podle plánu, tak za svítání budou všichni na Nanga Parbat!

Zpráva 18. 7.: Celá expedice je teď v C4 (7200m). Chvílema jim tam docela dost sněží, a tak vyčkávají, zda se počasí umoudří a zvažují společný útok na vrchol. Předpověď je velmi proměnlivá. Zásob i elánu mají kluci stále dost, ale došla jim pěna na koberce :)

Zpráva 17. 7.: Po dvou dnech aklimatizace sešel Kořen dolů do C2 nabrat síly. Celá expedice se mezitím posouvala nahoru. Jirkovi Janákovi bohužel cestou nahoru pohmoždil ruku padající kámen, a proto se po zralé úvaze raději vydal zpět do base campu. Mezitím se Drobek s Jurou Domanským dostali do C3 a zbytek týmu někde mezi C3 a C4, kde kluci přenocují. Na zítřejší večer hlásí sněhovou bouři. Počítám tedy, že by se měli všichni zítra přes den dostat do C4 a přečkat ji tam.7Zpráva z FB: Kořen se dnes vydrápal do C4 (cca 7200m) a prý aklimatizace asi prozatím nebyla dostatečná, protože ho hlava bolí jak po flašce fernetu. Pokus o výstup na vrchol tedy odsouvá a čeká, až se srovná. Ostatní kluci mezitím vyrazili z base campu za ním. Jedna skupina se má dnes utábořit v C1 a druhá má jít přímo až do C2, dále pak spolu postupovat ke Kořenovi. Počasí stále dobré a síly ještě mají, tak držme palce!

(Basecamp 8.7.)
Krátký zpravodaj z posledního týdne. Probíhá intenzivní proces aklimatizace. V pondělí (2.7.) odpoledne jsme (Lukáš,Burdič,Tom,Jura,Koren,Drobek a Punkač) vyrazili směr Ganalo Peak (6600 m) což je prakticky jediná solidní možnost k nabrání výšky, když se člověk nechce hned od počátku aklimatizovat v normálce Nanga Parbat. Pavel a Radar volí klimošku právě v normálce. První noc jsme strávili na kamenné moréně pod čelem ledovcového splazu zhruba ve výšce 4 600 m. Na druhý den jsme (vyjma Punka který sestoupil) ráno v 5 vyrazili na hřeben Ganala, kterého jsme dosáhli kolem poledne za zhoršujícího se počasí. Kluci se rozhodli zabivakovat na exponovaném hřebínku s místem akorát pro 2 stany. Nám se s Drobkem nechtělo spát na stojáka jako v dejvické nádražce, a tak jsme namyšleně vyrazili po hřebenu vstříc k vrcholu, vstříc k útrapám. Po dalších třech hodinách v mokrém a hlubokém sněhu a plazení přes trhliny jsme vyčerpaní vykopali plošinku a zabivakovali na docela odvážně svažitém místě ve výšce 5 800 m. Začlo sypat a občas chumelit. Druhý den ráno to kluci spící o 300 m níže rozumně balí a sbíhají v pořádku do B.C. My zůstáváme další den a noc, kdy jen chumelí a zřídka sype. Po celý čas jen hibernujeme a nepříjemně se protavujeme podlážkou stanu přes naši žalostnou plošinu. V podlážce už máme docela objemnou prohlubeň, kterou je občas zapotřebí vyhrníčkovat, či vysát fuseklí. Další noc už padají jen antiperle. Ráno je pěkné, vylézáme, suchy mráz v mžiku zahání 3 denní letargii, já pi*uju a ku*vuju bo mám uzle snad i na cepínu a osmě, drobek balí stan a s obavami z lavin zavrhujeme vrchol Ganala a bereme čápa do údolí. Drobek přes lavinozní úseky volí rychlost a jede nemetodicky po prdeli či po břiše, já se útrpně brodím po pás. Trhliny odjišťujeme. V B.C. jsme v poledne, kdy Burdič,Tom,Lukáš,Pavel a Radar uz natěšené pobíhají po B.C. a připravují se na na odpolední výšlap do C1 odkud zahájí několikadenní aklimatizaci v Kinshoferově směru v západní stěně NP....

Skupina Kinshofer už má nový letenky, skupina Mummery na ně čeká v ISLAMABADU.