Skialpinistické toulky XLVIII. – Verwall

Autor: Jiří Vodsloň <jirka.vodslon (zavináč) intergraph.com>, Zdroj: Jirka V, Vydáno dne: 27. 11. 2018

Dlouhé túry, ale i dlouhé prašanové sjezdy, stranou lanovek a freeride nebožtíků. Perly, které si musíte zasloužit perlami potu na čele.

Pohled z Östliche Eisentaler Spitze na Kaltenberg (vl.) a Pflunspitzen (vp.), popis kopců, foto: Jirka
V.

Ve Voralrbergu je většinou nejvíc sněhu z celého Rakouska, a tak není divu, že jsme zde často v prosinci a lednu či únoru, když není dost sněhu v Tyrolsku. Nevýhodou jsou rozlezlá střediska Warth-Lech-St. Anton, která pohlcují stále další a další kopce. Přesto lze najít odlehlá údolí s osamocenými túrami, kde si cestu na vrchol prošlápnete sami a budete mít první vlnovku, která za týden nebude vidět.

Östliche Eisentaler Spitze od Kaltenbergu, foto: Jirka V.

Verwall je z Vorarlberských oblastí tou nejdivočejší, žádné krátké túry jako v Bregenzerwald nebo Gargellen, ani pohodové chalupy, vše pěkně z údolí nebo z winterraumu.
Dlužno podotknout, že některé nástupy se dají zkrátit pomocí lanovek, ale kdo by měnil poezii zasněženého, ránem se probouzejícího lesa za techno lanovek s um-ta-ta a cigareto-alkoholovým odérem.

Kaltenberg z Maroikopfu, foto: Jirka V.

Túry na Kaltenberg a Östliche Eisentaler Spitze jsou jedny z nejhezčích v celém Arlbergu. Bohužel krása obou túr zapříčinila jejich zařazeni do katalogů horských vůdců, kteří sem tahají neználky, proto nevolte hezké víkendové dny s velmi příznivou lavinovkou a nejkratší sjezdy z Kaltenbergu. Zadní údolí pod Pflunspitzen jsou jen zřídka navštěvované. V okolí jsou i další cíle jako Lobspitze nebo Westliche Eisentaler Spitze, ale ty jsou dosažitelné z lanovek Sonnenkopf a tudíž nezajímavé.

Sjezd z Klatenbergu na západ, foto: Jirka V.

Túry

1. Östliche Eisentaler Spitze (2 753)

1 160 m.n.m.
2 753 m.n.m
1 593 / 2 100 m
1 593 m
5-6 h
Klösterle / Langen, u vjezdu do tunelu

Popis:
Zaparkujeme za Klösterle, před Langen na parkovišti u kaple, u vjezdu do tunelu, odtud podchodem pod dálnicí na lesní cestu, tou nejdříve na východ a později na jih do údolí. Údolím k Alpe-Nenzigast a dále asi 1 km, zde otáčíme na západ do prudkého svahu a do údolí Eisentalbach. Po překonání prahu odbočíme doleva, na jih do údolí pod vrchol Östliche Eisentaler Spitze. Na vrchol vystoupíme východním hřebenem.
Možno také použít lanovky z Stuben a přes sedlo se dostat přímo do Eisentalbachu.
Alternativou je výstup přes Neue Reutlingen Hütte (2 395) a přímo jihovýchodním hřebenem.
Sjezd podél výstupové trasy na parkoviště, nebo přespat v chatě (nutnost AV klíče) a vychutnat další okolní kopce.
Důležité:
Většina svahů přesahuje sklon 40° a tak je nutné vyčkat vhodných lavinových podmínek.

Z výstupu na Östliche Eisentaler Spitze do bočního údolí, pohled na Pflunspitzen, foto: Lenka K.

Z výstupu na Östliche Eisentaler Spitze, z bočního údolí směr vrchol, foto: Lenka K.

2. Kaltenberg (2 896)

1 486 m.n.m.
2 896 m.n.m
1 870 m
6-7 h
Langen, Stuben

Popis:
Od horní stanice Albonagratbahn směřujeme západním směrem, trochu do kopce, pak po rovině a z kopce. Dále po trase freeriďáku na Maroikopf. Zde opustíme frekventovanou část, kde většina jezdí přímo do Langen. Jedeme dále směrem na jih a východ, až do údolí. Divokým údolím a následně severním svahem stoupáme pod Kaltenberg k depu. Na vrchol vede kuloár zajištěný fixy a kramlemi.
Sjezd:
Vyplatí se si vychutnat severní svahy a sjezd až dolů k plesům, zde nalepíme pásy a vystoupáme do malého sedla západním směrem. Sjezd zprvu na jih  a dále na západ (1500 m) k Alpe-Nenzigast a po lesní cestě do Langen, odtud autobusem do Stuben.

Alternativa přímo z údolí
Zaparkujeme v Langen a po cestě se vydáme ke Kaltenberghütte, odtud na Maroikopf a dále viz popis výše.
Důležité:

Vrcholení na Kaltenbergu, foto: Jirka V.

Výstup na vrchol, foto: Jirka V.

3. Pflunspitzen  (2 912)

1 160 m.n.m.
2 912 m.n.m
2 250 m
6-7 h
Klösterle / Langen, u vjezdu do tunelu

Popis:
Zaparkujeme za Klösterle, před Langen na parkovišti u kaple u vjezdu do tunelu, odtud podchodem pod dálnicí na lesní cestu, tou nejdříve na východ a později na jih do údolí. Údolím k Alpe-Nenzigast a dále do konce údolí, pod strmé svahy. Lehce doleva, na jihovýchod nad práh. Zde jsou dva pěkné výšlapy a sjezdy. První doleva na severovýchod pod Kaltenberg a následně údolím doprava na hřeben Pflunspitzen. Druhý směr Neue Reutlingen Hütte, přes ploché údolí doleva a do jihozápadního kuloáru Pflunspitzen.
Důležité:

Pod levým hřebenem Pflunspitzen, foto: Jirka V.