Tomáš Novák, Horská služba
Tomáš Novák probíral zajímavé případy zásahů v Krkonoších. Tři pády na sněhu v oblasti Sněžky, lavinovou nehodu, kdy sesunutí sněhu způsobil jezdec na čemsi jako jízdní kolo s lyžemi místo kol, jak se tomu říká? A jen co ho z laviny vytáhli, už spadla jen o kousek výš německá turistka. a přes lavinový svah za ní přišel její manžel.
Další kuriózní nehoda byla v létě při závodě 100 km po hřebenech Krkonoš. Jedna závodnice se trekovou hůlkou bez kočšíčku propíchla stehno. Horská se snažila hůlku rozebrat, aby ji tolik nečouhalo, částečně ucvaknout kleštěmi, to všechno tak, aby zraněná příliš netrpěla. Vrtule ji pak odvezla do špitálu. Hradci.
Na závěr hovořil o spojení mobilní aplikace Záchranka s mobilní aplikací Horské služby a o tom, že univerzální číslo na volání Horské služby v Čechách je 1210. Za čekatele HS berou lidi bydlící alespoň po nějakou dobu v místě, od 18 do 40 let, kteří musí absolvovat kurzy a složit zkoušky.
Jani Bale, slovinská záchranná služba
Horská záchranná služba má 400 členů. Z rok 2019 řešila 580 událostí. Bylo 22 mrtvých horolezců a 18 při jiných činnostech. Lidi chodí do hor celoročně. Rozšířilo se spektrum aktivit, například mountainbiking, canyoning, stávají se lesní nehody. Slovinská horská služba nemá vrtulníky, používají vrtulníky policie a armády. Pro jejich piloty je práce na záchranných akcích nejlepším tréninkem.
Lavinové nehody. Vždy je třeba sledovat jaké bylo počasí a jakým směrem foukal vítr. Pod návějemi je vždycky sníh pod tlakem a čeká až někdo přijede a shodí ho. Důležité je vybavení, pípák, airbag.
Pády na sněhu a ledu. Když někdo padá, nesnažit se ho zastavit. Má mačky, cepíny, je to nebezpečné. Dvakrát zemřel někdo, kdo se pokoušel zastavit padajícího.
Špatné vybavení. Lidi chodí do hor třeba s nesmeky místo maček. Nesmeky jsou dobré jen do města, do hor nestačí.
Nebezpečí na jaře, lidi chodí bez vybavení, nebo ho neumí používat. Kloužou na sněhu, ledu.Traverz zmrzlým sněhem je nebezpečný.
Zachraňují se nezranění - ztratili se. Ve Slovinsku je 10 000 km značených cest. Nevidíte-li další značku do 5 minut, je třeba se vrátit a hledat ji.
Příčiny záchranných akcí:
Klasifikace horských cest do tří, trojka není ferrata, jištěné jsou jen některé části. Lezci z ciziny nejsou připraveni na to, že skončí ocelové lano a následuje nejštěné sněhové pole.
Vzdělávání - přes horolezecký svaz PZS, který má 60 tisíc členů, vydali 3000 průvodců.
Horská služba vydává informační letáky a oriantační cedule
Před 40lety v Nepálu v Manangu založili horolezeckou školu, vyškolili místní instrulktory, kterým v současnosti školu předali.
Češi mají ve Slovinsku špatnou pověst, ale zlepšuje se to.
Tomáš Obtulovič - nehoidy Čechů v Rakousku
Ortopéd a traumatolog, který povětšinou pravuje v Rakousku.
Opět hloupí Češi. Nechceme respektovat pravidla, riskujeme.
Tabulka avytvořená ze statistikle ukazuje, že na tom nejsme tak špatně. Nejhorší výsledek jsou laviny, 3. místo
Našinci "bodují" hlavně v disciplíně lavinových nehod.
Hans Ebner, Alpenpolizei
U nahlášených nehod se hledá cizí zavinění. Policie vyšetřuje nehody, ale i pomáhá při neštěstích. Statistika vzniká ze záznamů policie.
Malá zranění se do statistiky nedostanou, nejdou přes policii.
Nejvíce nehod mají Němci, pak Rakušané. Češi 1,38%
Počítají se do toho i pracovní úrazy. 94 úmrtí při lezení a horské turistice. Nejen nehody, i zdravotní příčiny.
Úkoly policie jsou záchrana, vyšetřování, pátrací akce, vzdělání personálu. Policie poskytuje první pomoc než přijedou záchranáři. Policie má 7 stanovišť vrtulníků. Nezachraňuje zraněné, to dělají soukromé organizace. Pokud je dobré počasí, lítají i v noci. Policie odváží mrtvé a nezraněné. Proč mají fixní lano: Naviják váží 200 kg, to je na vrtulník hodně. fixní lano má až 80 metrů. Výhody převažují. Cena záchrany je kolem 100 eur za minutu. Zajišťují soukromé firmy. Je potřeba mít pojištění.
Záchrana od policie: Některé zásahy začíná zpoplatňovat, hlavně způsobené ledabylostí, špatným vybavením a podobně. Pátrací akce se neúčtují, ani záchrana nezraněného pokud to nebylo zaviněné postiženým.
Jak kontaktovat policii - 112. Lze volat i 144 - záchranka, 145 - horská záchranka
Gerhard Mössmer, horský vůdce a metodik Alpenvereinu
Gerhard Mössmer si dal tu sympatickou práci přeložit texty své prezentace do češtiny. Gogle to občas uděklal zvláštně, ale snaha vyjít vstříc publiku se cení.
Mrtvých kolem 6 ročně, ale roste počet lidí, kteří jsou nezraněni, ale nemohou dál. Anotace k přednášce slibovala novou metodiku, ale prezentovaná metodická videa nepřinesla nic nového, snad kromě ne tak zcela zřejmého upozornění nezvakat si volnou karaginu ferratového setu do oka sedáku, protože tím by se přemostil tlumič pádu a nemohl fungovat. Nickémńě při oezení mají býžt na laně obě karabiny, takže to není příliš pravděpodobné. Z metodických videí ještě vyplynulo doporučení si tahat karabiny po laně spodní rukou, čřili uchopit lano pod karabinami a pak je s pohybem ruky po laně posunovat také, neneacht je po laně "upadnout" na délku popruhu.
Plánování túry. Zohlednit jak je to dlouhá, jaká je orientace stěny. Počasí. Ve videích bylo vidět pouze lezce se sedákem. Alpenverein už doporučuje prsák jen obzvláště těžkým lidem, nebo lidem s hodně těžkým batohem, kombinovaný úvaz pro děti.
Dawa Steven Sherpa , záchrana v Nepálu
Dawa Steven Sherpa z agentury Asia Treking: Kdo v Nepálu dělá záchranku? v Nepálu není žádný záchranný systém.
Záchrana je pouze soukromými organizacemi - trekingové agentury a vrtulníkové společnosti. Když se někdo ztratí, příbuzní kontaktují policii a to v Nepálu nefunguje. Policie jen čeká, jestli nedostane od někoho informace.
Je třeba kontaktovat trekingové agentury nebo vrtuníkové firmy. Některé agentury nemívají prostředky na záchranu ve složitém terénu. Asia Trekking má dlouhodobé zkušenosti. Než je kontaktuje ambasáda, bývá už pozdě.
Případ Tomaže Humara - po pádu při těžkém sólovýstupu na Langtang zlomená noha a páteř 9.11.2009. Agentura byla 10.11. požádána o pomoc, ale nedokázala ho najít a dostat se k němu složitému terénu. Požádali o pomoc Air Zermatt. 13.11. přiletěli šéf záchrany, pilot a technik. Nakonec Humara našli 14.11. a s použitím podvěsu dopravili dolůl, ale už mrtvého.
Na základě této události začal Air Zermatt školit nepálské vrtuníkové firmy.
Jak se nedostat v Nepálu do problémů:
Nevydávat se do neznámých oblastí bez průvodce. Dát vědět rodině, nosit GPS tracker, sdílet polohu. Satelitní telefon.
Záchranu dělá soukromý sektor - je to velmi drahé, je třeba mít pojištění.
V případě problému kontaktovat agenturu, přes kterou tam dotyčný jel. Zároveň kontaktovat ambasádu v Nepálu a policii.
Vyzvat agenturu aby pátrala a pokud nemá prostředky, ať vyzve někoho, kdo je má. Důležitá je znalost místního terénu a jazyka, zapojit místní lidi.
Mít organizaci, která dokáže udělat koordinátora. Jak poznat schopnou agenturu: Podívat se , co dělala v minulosti. Pokud organozovala velké expedice, bude umět i záchranu.