Skialpinistické toulky XLV. – Berner Oberland

Autor: Jiří Vodsloň <jirka.vodslon (zavináč) intergraph.com>, Zdroj: Jirka V., Vydáno dne: 31. 03. 2020

Ideální oblast na jarní lyžování, v jihách firn a v severech prašan, dlouhé túry a žádné placky.

Kotel Gaulihütte

Dlouho jsme plánovali výlet do prašanového ráje okolo Gaulihütte s přechodem Grimsell - Rosenlaui, buď bylo špatné počasí, čí podmínky, a nebo jiné cíle. Minulý rok to však klaplo a v centrálním Švajcu byla předpověď na týden plech. Vyrazili jsme ještě za sněžení, abychom využili maximálně času, s tím však bylo spojeno šlapání stopy již od Handeggu, neb lanovka nejezdila. Čekalo nás  pět dní prašanové pohádky, nohy, které se vzpouzely povelům hlavy, modré nebe a grandiózní sjezd do Resenlaui. Jako bonus byl šestý den, kdy jsme si vyběhli od Handeggu na Golegghorn.

Pohled na pilíř Handeggu

1. Den Handegg-Bächlitalhütte + Brünberg

Po šouravé jízdě Švýcarskem jsme přespali v Tourist hotel v Meiringen, abychom ráno rychle vyrazili na lanovku Gerstenegg, k našemu překvapení nejela a nám se nechtělo čekat den. Nezbylo, než jít z Handeggu a razit si stopu sami. Auto jsme nechali v zatáčce před závorou, nahodili svině a vyrazili tichým majestátními stěnami, jejichž zimní kouzlo bylo nesrovnatelné s tím letním. Lyže klouzaly v čerstvém sněhu, ze stromů se občas sesypal sníh, nad mraky probleskovalo stále více modro, krásná meditativní hodina. U stanice lanovky byl konec meditace, ode dveří mířily do svahu čerstvé stopy. Později jsme se dozvěděli, že horští vůdci se skupinou se mohou nechat k horní stanici lanovky vyvézt provozním tunelem.

Nad prahem

Aby cesta na chatu nebyla jen do kopce, udělali jsme malou odbočku na severní svahy pod Brünbergem, poté, co jsme zanechali batohy na plese pod chatou. Odměnou byl prašanový sjezd.
Na Bächlitalhütte jsme byli téměř sami a mohli si vychutnat dlouhý upovídaný večer s chatařem a dvěma dalšími dvojicemi.

Pohled na cestu přes práh

2 328 m.n.m.
1 320 m.n.m
1 500 m
500 m
WS/PD/S3
Handegg -  Bächlitalhütte

Popis:
Zaparkujeme u závory nad elektrárnou KWO pod Handeggem, po silnici až k přehradě a k horní stanici lanovky. Ke žlabu, či rokli, nad přehradní hrází, zprvu žlabem a pak nevýraznou rampou doprava nad plotny (laviny). U hrany prahu doleva na bouli (ne do rokle) a přes muldu do údolí. K plesu trochu sestoupíme. Buď rovnou na chatu, nebo z plesa doleva pod Brünberg a zpět k plesu.

Ve svazích Brünbergu

2. Den Bächlitalhütte-Obri Bächlilicken - Hiendertellti - Hubelhorn-Gaulihütte

Po hvězdné noci sjezd zmrzlým jihem důkladně probudil, následný táhlý výstup do sedla zpestřily žebříky a trocha lezení do Bächlilicken a následný sestup na Gröengletscher. Již jsme se těšili na sjezd, abychom záhy zjistili, že vítr občas obnažil staré stopy. Jelikož bylo dost času a chuť na lepší sjezd vyrazili jsme na Hubelhorn. Z vrcholu jsme obhlédli další cíle Ewigschneehorn, Ankebälli, Rosenhorn a Ränfenhorn. Sjezd byl lahůdkou, i když nohy měly již dost.

Směr Obri Bächlilicken

Díry na ledovci
Díry na ledovci, foto: Jirka V.

Cestou do štrbiny
Cestou do štrbiny, foto: Jirka V.

Na druhé straně
Na druhé straně, foto: Jirka V.

2 328 m.n.m.
2 205 m.n.m
2 000 m
ZS/AD/S4
30-40°
7-8 h
Bächlitalhütte - Gaulihütte

Popis:
Z Bächlitalhütte dlouhým údolím po ledovci (trhliny) k Obri Bächlilicken 3 074 m. Pod sedlo se dostaneme obloukem od jihovýchodu. Do sedla vedou částečně žebříky a řetězy, na druhé straně je nutné trochu slézat. Lano není potřeba.

První sjezd
První sjezd, foto: Jirka V.

Ze sedla sjedeme do spodní části údolí (ca. 2 500), nalepíme pásy a vystoupíme pravou částí údolí do Hiendertellti 2 435 m. Za sedlem, dlouhým traverzem na Hubelhorn 3 244 m. Sjezd zprvu přímo na sever až do ca. 2 600, zde doleva, na západ a následně opět na sever na pleso 2 140 m. Zde nalepit pásy. Přes pleso na jeho severovýchodní okraj, zprvu na sever do žlabu a poté doprava do sedla 2 200 m a sjezd strží do asi 2 050 m, zde na sever příkrými svahy cik-cak ke Gaulihütte 2 205 m.

Pohled na cíle z Hiendertellti

Hubelhorn

Finsteraarhorn
Finsteraarhorn, foto: Jirka V.

3. Den Ewigschneehorn

V milé a útulné chatě skončila samota, dobrá předpověď poslala mnoho vůdců s cepry na Haute-Route, což bylo poznat hlavně následující dny, kdy se chata zcela zaplnila. Potěšující bylo, že většina šla klasiku a Ewigschneehorn či Ankebälli byl cílem jen menšiny. Jinak nuda: plech, slehlý prašan a panorama Bernských čtyřtisícovek.

Ewigschneehorn

3 329 m.n.m.
2 205 m.n.m
WS+/PD+/S3
4-5 h

Popis:
Z Gaulihütte na západ přes Chammliegg 2 477 m. Pak sjezd na ledovec, který traverzujeme na jeho jižní okraj. Zde opět nalepíme pásy a traverzujeme na Grienbärgligletscher. Po ledovci stále vzhůru na vrchol.
Sjezd
Podle výstupové trasy, závěrečný sjezd k chalupě perfektním firnem.

Sjezd z Ewigschneehorn

Dakota

4. Den Ankebälli

Denní rytmus je již zcela zautomatizován, pěkně se dospat a nechat odejít tlupy a pak zlehoučka do sluncem zalité krajiny. A jelikož máme dost času, tak můžeme zevlovat u památníku spadlé Dakoty a ohledávat její trosky. Z vrcholu máme Näsihorn, Schreckhorn a Lauteraarhorn jak na dlani a můžeme obhlédnout příští cíle. Vítr se opět dostavuje a uplácává stále více prašan. Večer meditujeme, jak se dostaneme k autu, zda máme volat taxi, či ne, nakonec vše necháme osudu, aby se o nás postaral.

Ankebälli v pozadí Schreckhorn a Eiger

3 600 m.n.m.
2 205  m.n.m
1 710 m
WS+/PD+/S3

Popis:
Z Gaulihütte na západ přes Chammliegg 2 477 m. Pak sjezd na ledovec, který traverzujeme na protější stranu. Po ledovci stále vzhůru na vrchol, nejprve na jihozápad, poté na západ na žebro a následně na vrchol.
Podle výstupové trasy.

Dakota

5. Den Gaulihütte - Ränfenhorn - Rosenlaui

Loučení s Gauli a Fränzi bylo rozpačité, zůstat ještě jeden den nebo jít, je tu hezky, počasí snad vydrží, prašan je obstojný, Fernet je dopit, a tak nahodit batohy a ťapat. Vítr je každým dnem silnější, a tak ani není cítit pálivé slunce, ze západu pomalu přicházejí mraky, a tak volíme pohodu Ränfenhorn a Rosenhorn necháváme na příště. Sjezd přes Rosenlauigletcher pod Wellhornen je jedinečný, jeden z nejdivočejších koutů Alp. Strmý ledopád a kolmé, či převislé stěny. Podmínky jsou skvělé a načasovanost přesná, nahoře prašan a dole firn. Sněhu akorát na promotání se lesem a dojezd k silnici. Je brzké odpoledne, a tak zkoumáme jak se dostat dolů do civilizace, občas projede auto, ale na palec nahoru nereaguje nebo jsou zcela plná. Náhoda nám přeje a pro skupinu šesti přijíždí minibus pro dvanáct a za 20 SFR nás odveze až pod Handegg.

Dlouhá cesta do sedla

1 358 m.n.m.
3 600 m.n.m
1 710 m
ZS+/AD/S4
35-45°

Popis:
Z Gaulihütte na západ přes Chammliegg 2 477 m. Pak sjezd na ledovec. Na ledovci na severozápad stále vzhůru, v 2 880 m doprava na východ, přes strmý výšvih. Dále na sever k vrcholu.
Sjezd
Nejprve na sever až ke hraně stěny, zde doleva do severozápadních svahů na Rosenlauigletcher, pokud je málo sněhu navázat na lano. Zde buď stále na sever a přes strmou ledovcovou bouli, nebo na západ a pak přes práh a následně na sever. Pravou částí ledovce, mířit stále doprava k východnímu okraji prahu. Zde je příkrá soutěska, kterou se dostaneme na morénu a následně pod práh. Odtud stále pravou částí údolí na letní značenou cestu. Po ní traverz svahy a následně serpentinami na most přes soutěsku. Po již široké cestě k silnici.

Rosenhorn

Pohled zpět na Rosenlauigletscher

Jaro v údolí

6. Den Golegghorn

U auta v šortkách s chutí na sprchu a nějakého slaďoura či chmelovinu, je rozhodnuto: nahážeme věci do auta a jedeme do hospody v Guttannen. Na terase hotelu Bären si užíváme slunce a pamlsků a vůbec se nám nechce domů, předpověď je změněna a má být další hezký den. A tak je paní domácí ráda, že má hosty, a nám nevadí, že večeře musí být již v šest a jen to co je hotovo, neb bude večer kulturní s kabaretem, kdy je hospoda vyhrazena návštěvníkům. To nám nevadí a lezeme do postelí abychom ráno vyběhli na prudký kuloár a korunovali tím tak celý týden. Z vrcholu máme na rozloučenou pohled na celou kotlinu Gaulihütte.

Dammastock and Galenstock

6-7 h
Handegg

Popis:
Z Handeggu přímo pod letní lanovkou příkrými svahy k její horní stanici, ráno zmrzlé a příkré, mačky se mohou hodit. Od lanovky údolím na západ až jihozápad, ve výšce asi 2 000 m doprava výrazným žlabem v skalnatém prahu, příkré, pokud zmrzlé tak na mačkách. Nad prahem lehce doprava na sever, obejít skalní ostroh zprava. Za skalní ostroh na sedélko, 2 650 m, a traverz západními svahy na Golegg-Gletscher. Po něm stále na sever k výraznému kuloáru, nejprve na lyžích a posléze pěšky do sedla a dále na vrchol.

Kuloar s firnem

Sjezd
Podle výstupové trasy a od 2 800 m přímo přes práh (nutno prohlédnou při výstupu), dále k výstupové stopě, příkrým kuloárem do údolí a následně finálním svahem do Handeggu. Horní část do 2 800 prašan a pak skvělý firn.

Poznámka
Přes sedlo Gollegghornu se dá sjet na Gaulihütte.

Gauligletcher

Daší zajímavé túry

Rosenhorn 3 689 m.n.m., JV svahy, 1640 m, PD/S: impozantní kopec, možný sjezd do Rosenlaui. Pozor je zde přistávací místo vrtulníků, tak abyste nebyli zklamaní, že za hezkých dnů zde budou létat jak o život.
Mittelhorn 3 704 .n.m., JV svahy, 1680 m, PD/S: možný sjezd do Rosenlaui
Wetterhorn 3 692 .n.m., JV svahy, 1680 m, PD/S: impozantní kopec, možný sjezd do Rosenlaui, lépe však z údolí
Hangendgletscherhorn 3 291 .n.m., J svahy,1 401 m, PD, lehká túra u chaty s brzkým firnem

Hubelhorn, Ewigschneehorn a Ankebälli, foto: Jirka V.

Výbava

Standardní skialpinistická výbava: lyže, pásy, sonda, pípák, lopata
Plus ledovcová: sedák, cepín, mačky, lano - 40 m, vývrtka a prusíky.

Pilíře Handeggu z jiné perspektivy

Chaty

Gaulihütte 2 205 m, SAC, v zimě otevřena od března do května,
    Bächlitalhütte 2 328m, SAC, v zimě otevřena od března do května

Průvodce a mapy

Průvodce:
    Skitouren Berner Alpen Ost; Martin Maier, SAC-Verlag 2016
    Die schönsten Skitouren der Schweiz; Scanavino/Gansser/Auf der Maur, SAC-Verlag-2003

Mapy:
    Měřítko 1: 50 000 Landeskarte der Schweiz mit Skirouten: 255 S Susten , 254 S Interlaken
    Měřítko 1:25 000: Landeskarten - Bundesamt für Landestopographie: 1229 Grindelwald, 1230 Guttannen