Skialpinistické toulky XLVIII. – Covidové

Autor: Jiří Vodsloň <jirka.vodslon (zavináč) intergraph.com>, Zdroj: Jirka V., Vydáno dne: 23. 12. 2022

Každý nějak řešil Coronu, zabarikádoval se doma a nevycházel, nebo poslouchal všechna nařízení a ... z depky pil, anebo se na vše vyprdnul a zvolil exil v místech, kde nebylo žádné hysterie a bylo možné podnikat zcela normálně.

Lenggries

Je brzké ráno a vyrážíme na túru za humny v Bavorských Alpách. Pěkně nasněžilo, všude prašan, a tak se dá jezdit i lesem (nutnost pro túry v Bavorech). Ještě za tmy projíždíme vesnicí hledaje parkoviště, všude je plno, samí Mnichované, jedeme tedy dál až za vesnici a nalézáme pěkné místo u louky a odbočky. Zařadím se za dalšího Mnichovana, z auta právě vyskakují dvě děti (10-12 let) a najednou vyjede z vedlejšky místňák (TÖL) a zastaví, stáhne okénko, z kterého se vyvalí pára a kouř z cigaret a zaburácí hlas dámy: “Co tu chcete vy za…ní Mnichované, co nám sem lezete, máte být doma a“ ... pán z předního auta klidným hlasem odpovídá, že je vše v duchu platných nařízení a že zde není zákaz parkování a ... Paní křičí: „Vy šířiči corony, zůstaňte v Mnichově a“ … a děti začínají vzlykat a … pán argumentuje s tím, že ze zdejšího okresu jezdí 80% lidí denně za prací do Mnichova a snad by bylo normální, aby na víkend přijelo pár Mnichovanů do přírody. A paní, ta dál řve a že musí do práce, a že nás všechny udá na policii. Hmmm, tak ať, řekneme si s pánem, zamkneme auta, hodíme lyže na ramena a jdeme se šourat lesem a houpat v prašanu.

zabrany

Opět v práci

V pondělí po krásném podzimním víkendu se ráno setkáváme u kafového automatu, každý líčí, kde byl a jak si vše užil v přírodě. K. je však zaražen: vyrazil s rodinkou na procházku v Alpách, je však typický městský typ a tak zabloudil a dostal se přes hranice do Rakouska. Nic netuše zašel k rakouskému almu a narazil zde na hlídku, která mu vypsala 500 € pokuty na hlavu za ilegální překročení hranice a poradila jak zpět do Bavor. Výstup do sedla nechal zapomenout na trable, za sedlem zvedla náladu cesta jdoucí z kopce dolů k Bavorskému almu, a ejhle zase hlídka a zase 500 € na hlavu. A tak K. pije dnes černou kávu a bude smolit dopis na úřad, aby nemusel platit 5000 €. Za dva měsíce K. sděluje, že vše dobře dopadlo a peníze dostal zpět.

svarak

Do exilu

Po zkušenostech z Lenggries, s pokutováním a z dvou pracovních důtek jsme se rozhodli strávit zimu pokud možno v exilu, výběr byl jednoduchý: Švýcarsko (pakliže opomeneme skandinávské země, kde je stejně tma). Kupodivu internetové brouzdání a hledání nebylo o sněhu, podmínkách a ubytování, ale zkoumání, kde a jak se dá dostat ilegálně přes hranice, kde nejsou kontroly a jaké papíry je potřeba mít, aby se výlet zbytečně neprodražil. Vybavily se mi vzpomínky na osmdesátá léta, kdy jsme sháněli ruský psací stroj a ruský hlavičkový papír s razítkem abychom padělali pozvání a získali обмен. Jak je to teď lehčí, když máte scanner a photoshop. Sehnání ubytování a informací o podmínkách bylo pak otázkou minut. Vybaveni papíry jsme vyrazili přes Černý Les do Švýcarska. Po půl roce corony nám přišly dřívější samozřejmosti jako sváteční události, mohli jsme se ubytovat, zajít po túře do baru na kafe a dortík a večer do hospody a dokonce jsem si mohl jít koupit nové lyžáky a ještě si je předtím 3 dny vyzkoušet. A tak nebylo divu, že po prvních dvou týdnech jsme začali plánovat další home-office ve Švajcu, i když pohled na bankovní konto byl deprimujicí, ale co, žijeme jednou a teď.

prigla

Bedretto

Byli jsme zde hned dvakrát, neboť jadranská níže nadělila na jihu. Vyladil jsme denní takt: v 5 budíček, zhltnout připravenou snídani, nasadit lyže a vyběhnout na jeden z blízkých kopců, rychlý sjezd, abych stihl první telko v 10 a pak makat do osmi a pak příprava na příští den. Po 10-ti pracovních dnech a třech víkendech dostalo tělo zabrat a bylo si třeba odpočinout v covidovém lockdownu v Mnichově.

bedretto

Juf

Budete tady celý týden sami, normálně zde je místo pro 20 lidí, většinou jsou zde Němci, ale všichni odřekli rok staré rezervace, ale vy jste také z Německa, že? Víte, my na tu karanténu pečem.

Slunce

Sankt Antönien

Tak jak se vám u nás líbí, volá majitel z okna do dvora, když jsme na něj zazvonili ve středu a ptáme se, jak s placením. Odpověď: ale to vyřešíme v pátek. V pátek před túrou opět zvoníme, odpověď nás překvapí: rozesmátý osmdesátník odpovídá, že mají coronu, ale prý se nemáme bát, že mu je již dobře a že jde zítra lyžovat a ať se v sobotu ráno stavíme na kafe, kde vše vyřídíme. V sobotu kafe odmítneme, vše dohodneme, dědouš stejně nemá na kafe čas, musí lyžovat a my spěcháme na túru.

Svarak2

Oberwald

Pořád sněží z jihu a Ullr naděluje prašan v Ticinu a také hned za hřebenem. Na mapě měřících stanic sněhové pokrývky, sklonu svahů a volných apartmánů zapíchneme prst pod sedlo Nufenen. Cestou vyběhneme na Winterhorn nad Realpen, a nejsme si jisti, zda Oberwald byla dobrá volba. Ofoukaný hřbet, málo sněhu, který je buď beton nebo krusta, ani pohled na Furku nevěští nic dobrého, alespoň svítí sluníčko. Nasedáme do auta, necháme se naložit na vlak do tunelu. Z tunelu vyjedeme do vánice a závějí sněhu. Ještě, že nemusíme nikam do kopce k našemu apartmánu. Celý týden necháme auto zaparkované na místě, lyže nasazujeme na zápraží. Do denního rytmu Bedretta přibude rozcvička po snídani a protahování před spaním při osvobozování auta od sněhu.

Auto   Strom

Sankt Moritz

Zase dva týdny na jihu v třeskuté zimě -15 až -25, spousta sněhu, ale i větru a tak je ouvej a je třeba hodně hledat stinná místa nebo řídký les, což se ne vždy daří. Corona, resp. represivní politika, začala vlézat i do přátelství. Moje e-maily o právním statě, ústavní svobodě a principech demokracie, či nabádání k stoickému klidu a čtení Seneky, některá kamarádství nepřežila. Holt je zima a vše potemnělo.

slunce zapadá

Túry

Nebudu uvádět detailní popisy, ty jsou stejně na internetu nebo se dají odvodit z mapy pomocí google earth schémat.

Bedretto

Předpracovní túry: Pian Milan, Cascina dei Piani jsou ideální, za 3-4 hodiny jste zase dole, pozor na lavinovku neb spodní část je hodně příkrá a řídký les může klamat.

Pizzo Grandinagia ** 2774 m, AD+, pěkný sjezd si je třeba zasloužit dlouhým pochodem k Cappaně Cristallina.

Poncione Val Piana *** 2660 m, PD+, klasika Bedretta, často rozježděné, ale po silném sněžení prašanové orgie&

Pizzo Rotondo *** 3192 m, AD, další klasika Bedretta, buď na jaro nebo do třeskuté prašanové zimy, jinak krusta

Chüebodenhorn * 3070 m, AD vhodné spojit s Rotondo a přespat na Cappana Piansecco.

Pizzo Pesciora ** 3120 m, AD+, pěkný dlouhý sjezd podobný Pizzo Rotondo

Pesciora Pesciora 2
sedlo Rotondo

Juf

Juf je pěkně vysoko na konci světa, kdo se v malinké vesničce ubytuje, bude vyrážet ode dveří na lyžích. Dvě dlouhá údolí, z Jufu a Juppy nabízejí nevyčerpatelný prostor pro vlnovky v prašanu.

Tscheischhorn ** 3018 m, PD+, lehká túra, samý prašan, větší vliv větru než na Juferhornu

Juferhorn *** 2965 m, Mingalunhorn 2965 m, WS+, prašan a zase prašan, celý den nahoru a dolů

Wengahorn ** 2848 m, PD+, zase prašan

Mugmol ** 2624 m, do blbého počasí a hlubokého prašanu, celý den nahoru a dolů

Bödagrat ** 2951 m, PD, trochu delší nástup, ale pak prašan

Piz Surparé *** 3077 m, AD- prašánek až do Bivia, túra prověří kondičku

stopa Horizont
plane Juf

Davos

Co dodat k Davosu, snad jen kdy tam zase pojedem na skvělý prašan a pivo v Monstein, či terasu hotýlku Veltliner Stübli. Za corony jsme oběhali klasiky a přidali pár „staronových“ túr.

Älplihorn (Monstein) ** 3006 m AD-, pěkný sjezd přímo na západ do Monsteinu

Sentisch Horn ** 2826 m, AD-, pěkný přímý sjezd kuloárem, zajděte do Gasthausu zum Tschunggen. Na terase při posledních paprscích slunce chutná svařák nebo pivo výtečně.

Isenfürggli *** 2776 m, PD+, ráno na nožích, ze sedla skvělý prašan a zpět k silnici firn, co si přát více.

Do Sedla U strbiny
Kopec Neposkvrnene

Sankt Antönien

Podobně jako ve Vorarlbergu je zde hodně sněhu pokud sněží ze západu. Jezdíme sem hlavně za prašanem, i když jižní svahy Sulzfluh poskytnou jarní firn.

Eggberg ** 2201 m, PD, lehká klasika, kde můžete volit přímý sjezd za vhodných lavinových podmínek

Hasenflüeli *** 2411 m, AD-, parádní kopec s množstvím sjezdových variant v prašanu, po sjezdu do údolí není třeba přemlouvání na nový výstup

Rätschenhorn *-***2703 m, přímý sjezd: D-, dlouhá klasika, pokud nejsou podmínky pro přímý sjezd namá cenu

Riedchopf ** 2551 m, travers AD, vhodné spojit se Schollbergem, kde severní sjezdy jsou lahůdkou a na závěr pamlsek v Berghaus Sulzfluh

Schollberg *** 2570 m, AD-, parádní prašan v severním údolí

Girenspitz * 2367 m, PD, vhodné spojit se Schollberg

Sjezd3 Kopec
Sulzfluh sjezd

Oberwald

Místo na konci údolí a světa, kde nadělují sníh jak jižní, tak severozápadní fronty. A k tomu kopec přede dveřmi. Před prací na Hungerberg (Tällistock) anebo do kuloárů Blaserwaldu. O víkendu dolů do Valis na severní nebo jižní stráně podle počasí a teplot.

Winterhorn * 2662 m, AD, vhodný cíl na přijezdový den, ale často ofoukaný

Tällistock ** 2861 m, PD+, za hnusného počasí skvělé louky a paseky a buřtík v chalupě na Hungerberg

Blaserwald *** 2261 m, AD, parádní předpracovní kopec, který neomrzí ani po týdnu, les je ideální do hnusného počasí, severní sjezd je hodně příkrý se skalkami

Teltschehorn * 2694 m, PD+, slušná túra s možností přímého sjezdu, prašan v řídkém lese, horní část může být ofoukaná

Sädelhorn * 2795m, AD-, podobné jako Teltschehorn

Firnserarrhorn boule
les stopy

Sankt Moritz

Mnoho možností na túry, ale podmínky bývají zřídka optimální, často veká zima a hodně větru, přesto se dají najít místa, kde zůstane prašan. Za túrami je třeba popojíždět autem nebo vlakem. O klasice jsem psal zde.

Piz Campagnung ** 2783 m, PD, klasika Julierpassu, která má často prašan. Vhodné pro příjezdový den pokud jedete ze severu.

Piz d'Emmat Dadaint * 2670 m, PD, pěkný kopec nad jezerem, ale chytá vítr ze sedla Maloja. Vhodnější na firn.

Chalgagn Pitschen *** 2789/3153 m, AD-, závětrné, severní lavinové dráhy, ideální zábava do dobré lavinovky. Za dobrých podmínek je třeba vyšlápnutou stopou vyrazit několikrát nahoru.

Motal *** 2517 m, PD, ideální brdek do blbého počasí, kopec je schovaný před severozápadním i jižním větrem. Možno spojit s pobytem na Saoeseu

Müsella ** 2350 m, PD, krátká túra do špatného počasí a prašanu

Piz Alv, Piz Minor Schulter 2930 m, PD, nic moc túra s dlouhým nástupem a trochu prašanem, často ofoukáno.

Pitschen Pitschen
Bernina  Strom

Albula

Porta d'Es-cha * 2935 m, PD, vhodný přístup na Piz Kesch, pokud jsou podmínky. Vhodné na firn. Často ofoukané.

Piz Bial *** 2907 m, D, parádní kopec s příkrými kuloáry. Za tunelem bývají jiné podmínky než v Engadinu: víc sněhu a méně větru.

Piz Salteras *** 3110 m, AD, podobně jako Bial, avšak delší nástup. Ve stínu prašan, na slunci firn.