Salbit po patnácti letech

Autor: Jiří Vodsloň <jirka.vodslon (zavináč) intergraph.com>, Zdroj: Jiří Vodsloň, Vydáno dne: 24. 07. 2023

Letní teplo nás opět posílá do hor, a jako každý rok je otázkou, kam. Internet švitoří o nově odjištěných cestách a novém mostu přes šluchtu v Salbitu. Vzpomínky jsou smíšené, a tak váháme. Rozhodnutí však padá a my jedem. Večer trávíme na terásce hotelu nad průvodcem a kujeme plány usrkávaje červené a připravujeme brzký start.

Salbit

Ráno jsme na parkovišti a před námi známé serpentýny na chatu. Jako vždy jdeme každý svým tempem ponořeni do vlastního já a nasloucháme svým vnitřním hlasům. Po prvních serpentýnách v lese vycházím na paseku, kde právě vychází slunce a je nový den a vnitřní hlas zpívá Good Morning Starshine a v dalších zatáčkách se vybavují další písničky z Hair. S přibývající výškou se dostavuje vedro, pot a malátnost. K tomu zvnitřku zní Hašiš a zase Aquarius a znovu Let The Sunshine In. Ze všech písniček dýchá volnost a svoboda sedmdesátých let i mého mladického vzdorování.
K chatě je to 1000 výškových metrů, myšlenky plynou a prolínají minulost se současností, jak by asi vypadalo, kdyby dnes veřejnoprávní media zahrály třeba Sodomy nebo Black / White Boys, kam jsme se to dnes dostali s wokeismem a předposranou korektností. Kam se poděl vydobytý liberalismus? Trochu se přitom n.s.r., asi proto, že už nemám máničku ;-). A už jsem na chatě ve volném světě hor, kde zní I Got Life vnitřním hlasem a nezasvěcení se diví proč se tak šklebím nad sklenicí piva.

Gemsplaggen
Gemsplanggen, foto Jirka V.

Přebalíme a vyrazíme na Munggä Wäg, pěkné dvě délky na skalkách za chatou, užíváme si sluníčka a pohodově se vracíme na chatu, tak abychom stihli koláček před večeří.

Ráno vyrážíme na jeden z vyhlídnutých cílů: Geier, obhlédnout jak vypadá Eagle Eye. Cesta pod západní hřeben je usnadněna přemostěním, což zkrátí nástup na 1,5 hodiny. Překvapením je nástup, který je trochu mokrý a trochu těžší než avizované 6a, asi by víc sedělo 6b+ pro trpaslíky. Další délky jsou však lehčí a tak si můžeme vychutnat vrcholový zážitek. Pohled do očí orla nás nechává chladnými a tak nemusíme příští den volit pouť pod západní první věž. Večer je klasický, tlachání, bumbání, plkání, holedbání se a okukování.

Rohrspitzli
Rohrspitzli, vršek Incredibile, Foto Lenka K.

Druhý den je na plánu třetí cíl, Genesis, kratší nástup umožňuje příjemné dospinkání na chatě, cesta je však typicky salbitská a po prvních čtyřech délkách ztrácí fazónu. Když lezení nebylo na tři hvězdičky, tak přišla hvězdičková záchrana v borůvčí při cestě zpět. Na chatu dojdeme zcela modří a rozesmátí. Večer hodnotíme lezení a do nově sanovaných cest se nám nechce.

Incredibile
Incredibile, první délka, foto Lenka K.

Třetí den volíme nejhezčí klasiku Incredibile, kterou doplníme pár délkami Leviathanu, po krásném lezení jsme brzy na plné chalupě, kde ještě nalézáme místo mimo největší šrumec, se spolusedícími stejné generace rozprávíme a postupně se dostáváme ke společným známým a ejhle sedíme vedle Patrika Müllera, který zde dělal cesty a teď je také sanuje, neb stejně jako já se již trochu bojí. Po několika pivech jsme však silní a kujeme hrdinské plány abychom se ráno potkali na nástupu pod Gemsplanggen. On jde do svého výtvoru Gebohrtstagsweg a my do Herbstweg.

Po slanění se divíme proč jsme cestě před lety dali tolik hvězdiček a sestupujeme k borůvkám a posléze dáme vale Salbitu nejméně na dalších 10 let zapomínání.

Genesis, nástupová délka
Genesis, nástupová délka, foto Lenka K.

Cesty

Geier 6b A0, (6b obl), 380 m, 10 délek, 6a, 6a, 6b, 5c+, 6a+, 6b A0, 5c+, 5c+
Cestu sanovali před pár lety Hans Berger a Claude Remy. Jedná se o krásné, homogenní žulové lezení. Úchvatný pohled na divoké věže západního hřebene. Nejtěžší je hned začátek, ale je dobře odjištěn. Následují spáry a plotny vedoucí až na vrchol první západní hřebenové věže. Pokud někdo nemá dost, může slanit z první věže a pokračovat dalšími 2-3 délkami za 6a+ na vrchol druhé věže.

Leviathan 6b+ (6a obl.), 5-6 délek, 220 m, 5c+, 6a, 6b+, 6b, 5c, sada friendů, slanění cestou
Nástup plotnami se spárou, dá se minout první štand a pokračovat dále druhou délkou, minout slaňovací kruh, přes malý převis se spárou ke štandu pod spárou. Těžkou párou, jak to jde: žáby, pěsti, kolena a sokol, k dalšími štandu (53 m). Dále koutem kolmo nahoru do plotny, těžké, k převisu v koutě, koutem ke štandu. Lehkou délkou na vrchol.
Pozor při slaňování, v první délce se může zaseknout lano.

Leviathan
Leviathan, první délka, foto Lenka K.

Gebohrtstagsweg 6b (6a obl), 220 m, 7 délek, 5b, 5b, 6b, 6a, 5b, 5c+, 5a, sada friendů, slanění cestou Leviathan
Nástup trochu vlevo od Incredibile, s červeným „GW“ a plaketou. První délka původně za 4c, prověří nastupující zda mohou pokračovat dále.
Uděláno v klasickém salbitském stylu s "jištění, jen tam kde je nutné ..."

Genesis 6a+ A0 (6a obl.) 400 m, 16-18 délek, 6a, 6a+, 5a, 5c, 5a, 5a, 3a, choďák, 5c+, 5a, 5c, 6a, 5c, 5c+, 4a, choďák, 5c, slanění cestou
Nejdelší cesta ve východní stěně, s nevyváženým chrakterem, v občas dunivé skále a odštěpech. Většina lezců slaňuje z první věže před 3a délkou.

Další cesty jsou popsány v předchozím článku.

Genesis
Genesis, spodní část stěny, foto Lenka K.

Praktické informace

Příjezd

Po dálnicích ke gotthardskému tunelu, před tunelem odbočit do Göschenen a znovu odbočit na Göscheneralp.

Nocleh

Na chatě Salbit; polopenze zhruba 62,- SFR/osobu/ÖAV a den.

Období

Léto, stěny stěny leží ve výšce 2200 - 3000 m.n.m.
Na počátku léta leží často ve žlabech a na policích sníh. Jeho tání má pak za následek vlhké spáry.

Výbava

Lano: 2 x 50 m, lépe 60 m
Materiál: 17 expresek, sada friendů a stoperů

Průvodce

Salbit Erleben; Hans Berger, Jonas Gessler, Jürg von Känel; Filidor
Schweiz plaisir Ost; Jürg von Känel; Filidor
www.filidor.ch
Pěkný článek o Salbitu najdete zde.

Vrchol Incredibile
Vrchol Incredibile, foto Lenka K.