V dobách doma šitých sedáků jsme se s kamarádem Větrem ve Stapu Vilémov (díky svolení hodného soudruha ředitele) přehrabovali v hromadě zbytků a mezi kýženým „sedákovým“ materiálem jsme objevili také měkké úzké „hadice“, které vypadaly jako oplet svlečený z lana. To bylo radosti, z toho i toho!
Při nedostatku smyčkoviny jsme ty hadice brali aspoň jako náhražku, ale omyl! Náramně se na písku hodily na oblých polohrotech a podobných místech, odkud se repšňůrové smyčky skutálely nebo sesmekly. Tyhle hadice oproti tomu prokazovaly neocenitelné služby. Nebyly sice moc macaté, v šířkách 12 a 16 mm neměly bůhvíjakou nosnost, ale pěkně se s nimi manipulovalo a sloužily skvěle (na fotce č. 1 ty užší netestované, žluté a červené po obarvení barvou Duha). Po čase užívání a zplstnatění jsme jim říkali flanelky.
Širší a masivnější „hadice“ tohoto typu, ale od Bealu, byly snad ještě donedávna k mání na našem dnešním přebohatém trhu. Ale ouha, prý už nejsou a nebudou...
Blýsklo se však na lepší časy. Známý výrobce „hadrových“ vklíněnců UFO Honza Obročník nabízí obdobnou smyčkovinu od Lanexu, a prý snad bude i v Hanibalu.
Má to ale háček, smyčkovina může jít do prodeje jen jako šňůra bez certifikace. K té by podle normy musela být označena podélnými značícími proužky uprostřed popruhu – 1 proužkem za každých 5 kN nosnosti, tedy 2 proužky značí nosnost 10 kN, resp. 3 proužky 15 kN...
Technologie výroby však neumožňuje značící proužky do popisovaného „propletu“ vpravit. Z tohoto vpodstatě formálního důvodu nemůže být certifikován pro lezení. Každého ale jistě nosnost bude zajímat, byť není těmi proužky vyznačena.
Proto přinášíme „výsledkovou listinu“ z trhacích zkoušek, které si jeden zvídavý horo/lezec nechal udělat na zařízení k tomu určeném a postupem odpovídajícím normě. Testovány byly vzorky žluté barvy, totožné s těmi modrými a černou smyčkou na doprovodných fotkách. Materiál PAD, spirálové pletení, šířka 20 mm, tloušťka 3,5 mm, váha jednoho metru 40 g.
K té mojí „šuplerové“ šířce 20 mm poznámka: výrobce Lanex uvádí „dutinka 16 mm / šířka 23 mm“ - což lze chápat tak, že jde o oplet z lana průměru 16 mm, který se dá zploštit až na šířku 23 mm. U volně položeného jsem naměřil oněch výše uvedených 20 mm. Rozdíly ve zde uváděných mírách nebudou při nákupu působit zmatek, neboť prodeji je jediný typ.
Na „výsledkovce“ (foto č. 2) obrázek A odpovídá zkoušce pevnosti v prostém tahu, kdy je popruh bez uzlů beznapěťově ovinut kolem válců většího průměru a natahován předepsanou rychlostí posunu až k přetržení.
Obrázky B, C, D na „výsledkovce“ (foto č. 2) patří k zajímavějším zkouškám smyček, svázaných uzly. Na fotkách jsou pochopitelně uzly před trháním – na obr. B vůdcovský uzel (krejčík), na obr. C očková spojka (ke svazování popruhů doporučovaný tzv. uzel UIAA), na obr. D „hadicový“ uzel (viz níže). V souladu s metodikou dle platných norem CEN/UIAA je smyčka na trhačce dle obr. 3 zavěšena přes trny průměru 10 mm (které simulují zavěšení v běžné karabině), a natahována předepsanou rychlostí posunu.
Z pohledu praxe mají výsledky těchto zkoušek pochopitelně větší význam než zjištění nosnosti samotného popruhu.
Porovnejme dosažené nosnosti - povšimněme si zásadní důležitosti použití správného uzlu!
A) Samotný popruh vydržel do 18,7 kN.
B) Smyčka s krejčíkem jen 12,1 kN (!), jelikož na takto měkké smyčce se uzel nezakousl a začal projíždět!
C) Smyčka s očkovou spojkou vydržela již 21,5 kN (téměř jako „normové“ šité smyčky), přičemž se trhala v uzlu resp. těsně vedle něj.
D) Smyčka s „hadicovým“ uzlem vydržela úctyhodných 27,4 kN! Smyčky se přitom trhaly v zavěšení přes jeden z trnů trhačky, jak vidno na fotce č. 4. Každý „hadicák“ zkoušku přežil! Černý popruh na obrázku č.4 je stejný jako ty žluté na „výsledkovce“ i modré vzorky na doprovodných obrázcích. Postup vázání „hadicáku“ je na obr. 5 a černý a vzorek jím svázaný na obr. 6.
Pravidlo k zapamatování: smyčku-oko z „hadicového“ popruhu svazujme výhradně „hadicovým“ uzlem!
Název z nadpisu si smyčka zaslouží až po čase užívání, když pěkně zflanelovatí a zchlupatí, jako na obr. 7. Teprve pak má ty správné provozní vlastnosti. Podobně jako motor, i flanelka je lepší dobře zajetá...
Pro horyinfo
Chroust II.
text i foto (kromě „výsledkovky“)