Severní stěna Grossglockneru od bivaku
****

foto: 22    topo: 1
Pallavicini
Autor: Petr Jandík - led 55 st., 600 m
Grossglockner (3798 m), Glocknergruppe, Hohe Tauern, Rakousko
Parkoviště
Franz-Josefs-Höhe

výstup nástup období orientace
4 h 30 min / 600 m 6 h  I-IX S
chata východisko sestup útvar, výška stěny
Glockner-Biwak
3260 m 30 min
Parkoviště
Franz-Josefs-Höhe
 (1984 m)
4 h 30 min S stěna, 600 m
jištění - druh, kvalita lano vybavení další vybavení
šrouby
2 x 50 m poloviční expresky: 7
vklíněnce: není nutné
friendy: není nutné
ledové šrouby: 5
smyčky: pár kusů neuškodí.
mačky
cepín
helma
charakter cesty
Nejslavnější ledovcový výstup v Rakousku. Vede severní stěnou Grossglockneru a patří ke vzdělání ledovcového lezce. Dostatek ledu, či firmu je sice jen brzy na jaře, ale přesto je výstup fantastickým dobrodružstvím. Těžko věřit, že jej hrabě Pallavicini se svými dvěma vůdci prostoupil jako první již více než před 100 lety. Dnes je poblíž nástupu bivaková bouda. Je sice velmi často beznadějně přeplněná, ale ani tak ji nelze vynechat.
popis nástupu
start:  Glockner-Biwak ,  Z Franz-Josefs-Höhe na ledovec Pasterze. Přes něj a pod séraky stoupat k bivakové boudě, stále zůstáváme vlevo od hřebene. Bouda stojí na markantní skalní kazatelně ve výšce 3205 m. Na konci buď doleva okolo (sníh, nebo lehká plotnovitá skála) nebo mírně vpravo od hřebenu (lezecký úsek II) k boudě.
čas:  6 h 
popis sestupu
Na často vyšlapanou Normálku (jihovýchodně)přes Kleinglockner (3770 m) a Glocknerleitel dále na Adlersruhe (3451 m). Odtud přes ledovec Hoffmannskees (trhliny) na ledovec Pasterze a zpátky ke garážím na ledovci.
čas:  4 h 30 min
východisko
Parkoviště
Franz-Josefs-Höhe, 1984 m
popis příjezdu
Z Prahy přes Budějovice, Linz, Salzburg, Zell am See na Fusch a přes Glocknerhochalpenstrasse na Franz-Josefs-Höhe (garáže).
prvovýstupci
Pallavicini  -  18. 8. 1876
popis cesty
Potřebný počet šroubů záleží na podmínkách. Je-li málo snehu a firnu, může být potřeba více.


Historický film z roku 1985, přetočený ze super 8. Promítal se na FHF, dokud byl ještě amatérský, v roce 1986. Ukazuje mimo jiné zvláště pikantní způsob překonávání ledovcové trhliny na cestě k bivakové boudě.