Sasso d'Ortiga od JZ z parkoviště Malga Canali. Cesta vede po levém pilíří na jeho vrchol, přes vklíněný balvan ke klíčové stěnce a na vrchol. Sestup pravým hřebenem do sedla.

Západní hrana

kvalita: Dobrá
vklíněnce: Ano
friendy: Můžou se hodit
smyčky: Ano, cestou četné hroty a hodiny
Kolmé krásné lezení po hraně. Chytovatá neobyčejně pevná, neolezená skála.
start:  Rifugio Treviso ,  Z chaty po značené cestě do sedla Forc. del Mughe. Pár metrů pod sedlem po vodorovné exponované lávce doleva traverz pod JZ stěnou k pilíři. Cestou jeden nebo dva borháky k případnému zajištění (není třeba). V závěru v místě kde lávka přechází žleb řetězy. Těsně vpravo od úpatí pilíře je komínek. Zde nástup.
čas:  2 h
Jižním hřebenem (I - II, v jednom úseku se docela leze) do sedla Forc. del Mughe. Znatelný chodník, částečně značeno. Do sedla 1 hodina a dále 1 h po značené cestě k chatě.
čas:  1 h
Údolí Val Canali, parkoviště Malga Canali, 1300 m
Brener - Bolzano - Ora, zde opustit dálnici směr Cavalese, Predazzo na Passo Rolle. Ze sedla přes S. Martino do Castrossa do Fiera di Primero, kde odbočíme doleva na Tonadico. Zde již začínají směrovky Val Canali. Odbočka doleva do údolí je cca 2 km za Tonadico. Údolím (na jediné odbočce doprava) až na konec k zákazu vjezdu na parkoviště Malga Canali.
Fritz Wiessner, H. Kess  -  1928
Krásná cesta, ve své obtížnostní kategorii kolmá exponovaná, ale chytovatá s velmi dobrými možnostmi jištění (hroty, hodiny). Přímá linie, stále po hraně (stále mezi IV a IV+) na vrchol pilíře. Z pilíře přes zdola viditelný balvan k štítové stěnce. Zde klíčové místo cca V+ nebo VI-. Starší průvodci, které jsem měl k dispozici uvádí obtížnost cesty IV+, proto upozorňuji na tuto závěrečnou délku, která je docela těžká a jištění v ní není zrovna u nosu. Novější zdroje už uvádí reálnou maximální obtížnost v cestě jako V+ nebo VI-. Štandy většinou kombinace stará skoba + hodiny, jinak cestou nanejvýš dvě staré skoby. Většina hrany je průstupná v šíři několika metrů, takže skála je neolezená. Známá cesta, v okolí chaty asi nejlezenější, i když uprostřed července za pěkného počasí (ale za pěkné kosy) jsme tam byli sami. Je uváděna jako dvojník známější Závojové hrany na Madonnu.
Samuele Scalet, Pale di San Martino, VERSANTE SUD 2004 (Italsky, informace o oblasti a chaty též německy)