Když dojde magi, je třeba odsednout
***

foto: 22
Kytlice
Autor: Petr Jandík, 20 m
Kytlice, Kytlice, Lužické hory, Česká republika

20 m 15 min leden-březen
      Břidličný vrch, 20 m
led. šrouby nebo na rybu
ledové šrouby: 5
smyčky: na rybaření
mačky
cepín
Cvičná ledolezecká oblast v bývalém lomu
start:  Z parkoviště přejdeme potok a železnici a jdeme vpavo mezi tratí a svahem až uvidíme vlevo nahoře ledy. Pod ledopádem je rovnější terén, kde lze odložit batohy.
Slaněním, spuštěním
Autem: Z České Kamenice po silnici 13 na Liberec, dále na 263 směr Rumburk, Varnsdorf. Pokračujeme dále údolím. Poté, co mineme po levé straně skalní stěnu Pustého zámku, zaparkujeme vpravo naproti bílému domku. Ledopády jsou vidět po pravé straně už ze silnice. Na parkoviště se vejdou cca 4 auta. Vzdálenost z Prahy 102 km, Liberce 52 km, Ústí nad Labem 45 km.

Vlakem: Nejbližší zastávka je v Mlýnech, vzdálenost pěšky 2,4 km.

Zobrazit místo Břidličný vrch na větší mapě

Kytlice poskytuje ledopády o výšce 10 až 20 metrů s kolmými, podle stavu ledu někdy i mírně převislými stupni, celá stěna má šířku kolem 50 metrů. Je-li dobře vyledněná, začíná lezení vlevo koutem vedle převisu a může pokračovat až na pravý konec. Je-li ledu méně, není ledová vrstva souvislá. Nejspíše ale bude alespoň dvacetimetrový pás ledu v nejvyšším místě, kde stéká voda, a desetimetrový na pravé straně. Kromě ledového lezení se zde praktikoval i drytooling. Po levé straně vede přes převis Šatavova cesta „Scotland Yard“ M9- z roku 2006, která po výlezu ze stropu vede zaledněnými trhlinami a několik dalších mixových cest. Mixové lezení však není ochranou přírody v této oblasti povoleno, pouze lezení po vodním ledu. V zájmu možnosti lézt zde i v budoucnu doporučuji toto omezení respektovat, aby to zde nedopadlo jako na sousedním Klíči, kde bylo lezení již zakázáno.