Vyhledávání
Google
poslední komentáře

nové v diskusi
praktické odkazy
nejčtenější články
horyinfo
HORYINFO.CZ
ISSN 1802-1093
grafika (c) Eva Jandíková
text a foto (c) autoři článků a fotografií
Vydává:
Ing. Petr Jandík - computer design studio vydavatel a šéfredaktor,
Pivovarnická 6, Praha 8,
IČ 10192182


Inzerce:
redakce@horyinfo.cz

Postaveno na systému phpRS
Programování modulů Petr Suchý
Nové články: RSS kanál
Nové cesty: RSS kanál

HORYINFO je součástí ARCHIVU ČESKÉHO WEBU Národní knihovny ČR
WebArchiv - archiv českého webu
Najdete nás na Facebooku


Zásady zpracování osobních údajů a používání Cookies



Těžký pád z Karamory


Zasahovali hasiči

Lezecká jednotka semilských hasičů zasahovala včera, 29. 5. 2012 na Suchých skalách při záchraně lezkyně, která spadla z vrcholu cesty Karamora. Aktualizace: Nové podrobnosti.


Na stránkách hasičského sboru Semily se píše, že lezkyně spadla z dolezu na vrchol a na připojené fotografii je cesta Karamora. Podle hasičů vytrhala lezkyně postupová jištění a spadla až do kruhu stanoviště, to znamená pád až k úpatí věže Milana Černého, které je navíc ukloněné a o to je pád horší. Podařilo se nám zjistit, že hasiči ze Semil, odkud byla i trojice dvou žen a jednoho muže, dojeli na místo nehody. Na místě již byli záchranáři, kteří spadlou lezkyni na zemi resuscitovali, zatímco druhá lezkyně byla u kruhu. Prvolezkyně si do hodní poloviny cesta založila tři smyčky, které však všechny při pádu vytrhla. Další podrobnosti ještě zjišťujeme. 

Cesta Karamora patří mezi oblíbené a populární cesty na Suškách, každý jezký víken ji vyleze řada družstvev, ale její druhá délka vyžaduje dobrou znalost zakládání smyček. Právě samotný dolez přes břicho na vrchol je poměrně vachrlatý. Cestou pod něj nejsou žádné extra možnosti smyček a pokud si člověk neodjistí poslední krok, kde lze dát docela tutovou smyčku asi tak devítku, může se při nezvládnutí výlezu stát právě to, co se stalo včera. Sám jsem viděl před lety podobný hrůzostrašný pád z tohoto místa, který tehdy skončil myslím "jen" zlomenou nohou. Pískovcové horolezectví vyžaduje specifické techniky jistění, více si o smyčkování na písku můžete přečíst zde.

Přeju postižené co nejmenší následky a brzké uzdravení.

Karamora

Cestu Karamora vytvořil Milan Černý s M. Fraňkem v roce 1962. Cesta není na sedmičku moc těžká a je i hodně lezená. Začíná lehkým, ale trochu lámavým koutkem.

 

na nástupu
na nástupu, foto: Sysel

 

Následuje výlez na hranu a nad balkónkem se dostanete ke kruhu, kde se často štanduje.

 

Karamora - překrok na hranu 
Karamora - překrok na hranu, foto: Petr Jandík
 

Od kruhu se odlézá do zpočátku trošku převislého koutku. Není to nějak zvlášť těžké, ale smyčky nejsou zrovna tutové. Je třeba lézt opatrně a nepadat. Vlevo od konce koutku je bříško protnuté spárou, které je nejnepříjemnější částí cesty. Už jen se do něj postavit je delikátní. Do spáry, když už se postavíte a chytnete se nahoře, můžete dát tutový uzel a odjistit si nepříjemný krok přes bříško, i když se tím zacpe dobrý chyt.

 

Spára nad kruhem
Spára nad kruhem, foto: Sysel

 

Odlez od kruhu do koutku

 

Karamora - odlez do převislého koutku nad kruhem
Karamora - odlez do převislého koutku nad kruhem, foto: Petr Jandík

 

Vrchol věže, asi uprostřed je to ošemetné bříško.

 

Horní část Věže Milana Černého. Uprostřed je nepříjemné bříško, které uzavírá kout vedoucí od kruhu
Horní část Věže Milana Černého. Uprostřed je nepříjemné bříško, které uzavírá kout vedoucí od kruhu, foto: Petr Jandík

 

Karamora, poslední nepříjemný krok
Karamora, poslední nepříjemný krok, foto: Petr Jandík

 






[Akt. bodový průměr: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5

| Autor: Petr Jandík | Vydáno dne 31. 05. 2012 | Počet komentářů: 16 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
| Zdroj: Petr Jandík

Našli jste ve článku chybu, nebo překlep? Budeme vděční za upozornění. Napište nám. Děkujeme

Související články:
R.I.P. Ondrej Húserka (25.11.2024)
Bahenní lavina v Monkové dolině (12.07.2024)
Pád na Watzmannu (09.10.2023)
Tragická lavinová nehoda na Groszově ledu (01.02.2023)
Spadl bivak Fourche (28.08.2022)
Tragédie v Adršpachu (24.08.2022)
Pády v Tisé a Ostrově (29.07.2022)
Vážná nehoda v Patagonii, R.I.P. Korra Pesce (31.01.2022)
Smrtelná nehoda v Butovských vyhlídkách (20.06.2021)
Tragédie na Butovských vyhlídkách vyústila v zákaz lezení (10.06.2021)
Zlomený slaňák na Ammerthaler Wand (06.08.2020)
Pád Čecha ve Frankenjuře (20.07.2020)
Smrt na Kružberku (16.07.2020)
Pád v Hlubočepích (14.04.2020)
Pád v karanténě (29.03.2020)
Lavinové neštěstí na Dachsteinu (09.03.2020)
Uškrcený na Žabím koni (13.01.2020)
Vážný úraz na Rovišti (30.08.2019)
Mrtví Češi na Trollveggenu (30.07.2019)
Pád v Ostrově a na Obrově noze (24.07.2019)
Lama, Auer a Roskelley pravděpodobně obětí laviny (18.04.2019)
Tom Ballard a Daniele Nardi zemřeli na Nanga Parbatu (11.03.2019)
Smrtelný pád na ferratě (05.09.2018)
Smrt pod Ušatou (30.07.2018)
45 let od tragedie na Trollryggenu (09.07.2018)
Smrtelný pád na umělé stěně (28.02.2018)
První letošní oběť laviny v Tatrách (08.12.2017)
Řícení skal v Bergellu pokračuje (01.09.2017)
Neštěstí na Výřích skalách (12.05.2017)
Nebezpečná Černá skála u Řevnic (26.07.2016)
Asima Shiraishi: 15m pád (09.07.2016)
Thomas Huber těžce zraněn (07.07.2016)
Lavina v Tyrolsku (09.06.2016)
Sbírka pro Elišku, Ríšu a Marušku (10.02.2016)
Pád na Jánusově hlavě (17.05.2015)
Přetržené lano na Kobyle (04.05.2015)
Pád na Tupé (08.03.2015)
Zahynul František Kele (20.10.2014)
Pět lezců zmizelo v lavině (20.10.2014)
Záchrana Čechů na Mandelwandu (09.10.2014)
Záchranka v Gorge de la Jonte (08.10.2014)
Lavina na Šiša Pangmě (26.09.2014)
Sbírka na Milhause (23.09.2014)
Sbírka na podporu rehabilitace M. Holanové (25.08.2014)
Zlomená noha na Suchých skalách (24.08.2014)
Vážné zranění na ferratě (05.08.2014)
Poláci zachránili umírajícího Taiwance (29.07.2014)
Těžký pád v Řeži (28.07.2014)
Další lezecký úraz v Ostrově (09.07.2014)
Ježek v kleci! (18.06.2014)
Großglockner: Nehoda v Palavicinim (11.06.2014)
Podcenění ferraty Seewand (18.05.2014)
Pády v Tisé a Ostrově (11.05.2014)
Lavina v SV stěně Rysů (05.04.2014)
Lavinová nehoda v Tatrách (19.03.2014)
Pád v Komíně návratů (03.03.2014)
Záchrana švédských lezkyň v Patagonii (04.02.2014)
Smrt Čecha v Západních Tatrách (20.10.2013)
Poslední rozloučení s Honzou Polákem (14.10.2013)
Vlasy v osmě (16.07.2013)
Černá sobota na Königspitze (25.06.2013)
Smrtelný traverz v Raxu (09.06.2013)
Mount Everest: Bolotov zahynul (15.05.2013)
Záchranka z cesty Szczepańských (17.01.2013)
Zahynul Dionýz Kuráň (02.01.2013)
Úspěšná záchranka v Yosemitech (24.10.2012)
Obroušená karabina zabíjela (15.10.2012)
Kamenná lavina v masivu Cima Piccola (27.09.2012)
Zahynul Sepp Mayerl (29.07.2012)
Proč se zabil Kurt Albert? (04.07.2012)
Neštěstí na Grossglockneru (18.06.2012)
Přetržená erárka v Labáku (28.05.2012)
Prasklá karabina Camp (23.05.2012)
Milan Sedláček zahynul na Lhoce (22.05.2012)
Lavinové neštěstí na Ortleru (29.03.2012)
Podivný pád v Krasu (12.09.2011)
Horolezecké nehody (27.07.2011)
Rozbíhá se sezóna, rozbíjejí se hlavy (22.04.2011)
Záchranky v Alpách (24.01.2011)
Silvestrovská smrt na Majáku (02.01.2011)
Kolaps v Holešovicích (15.12.2010)
Příběh z Grossglockneru (06.11.2010)
Kurt Albert v kritickém stavu (28.09.2010)
Dva čeští horolezci se zřítili na Mnichu (16.07.2010)
Horolezecké nehody (29.09.2009)
Bacha na šok (09.07.2009)
Tragický pád v Rathenu (15.06.2009)
Lavina na Kampermaueru (05.04.2009)
Nehoda na Bloßstocku (03.12.2008)
Odešel Miroslav Kareš (17.06.2008)
Hari Berger zemřel (21.12.2006)



Komentář ze dne: 30.05.2012 10:04:19     Reagovat
Autor: neregistrovaný - honza (@)
Titulek: strašná držka!
TO JE TEDA LET, nějakejch 30 metrů a pak ještě ďaha do skály dole, mrazí jen při tý představě. Bojuj děvče a utzdravuj se,
2 0

Komentář ze dne: 01.06.2012 10:03:08     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Jirka T (@)
Titulek: Co přidat jištění??
cestu neznám, je to trochu z ruky mého rodného krajem, ale pokud je to místo tak blbé a zákeřné proč tam nedat kruh, nebo borháček? Chápu že písek je písek ale život a zdraví za tohle nestojí.
Držím palce at vše dopadne dobře a bez následků!!

Jirka
0 0

Komentář ze dne: 01.06.2012 10:45:04     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Co přidat jištění??
Myslím, že přidávání kruhu není to správné řešení. Když se podíváš na fotku horní části stěny, vidíš v bříšku spáru, do které se dá založit tutová smyce osmička nejlépe s osmičkovým uzlem a tou si lze ten nepříjemný krok dobře odjistit. Postavíš se k bříšku a protáhneš smyčku shora dolů, je bombová.

Je to podobný případ, jako Velká plotna - nádherná cesta, na kterou se stojí fronty. Už se na ní ale pár lidí zabilo, protože si nedali smyčky tam, kam si je měli dát a spadli. Pokud využiješ možností založit smyčky a uděláš to dobře, je cesta v pohodě.

Správnou reakcí na tyhle nehody není přidávat kruhy, ale zdokonalovat se v zakládání smyček, učit se od zkušenějších. V klasických cestách na písku se se smyčkováním počítá a kruhy jsou jen tam, kde nelze dát smyčku a tak to má podle tradice být. Takhle se to má dělat
1 3

Komentář ze dne: 01.06.2012 12:06:45     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Jirka T (@)
Titulek: Re: Re: Co přidat jištění??
Tak jestli je tam tutová smyce další jištění je zbytečný, to máš pravdu. Pokud lze odjistit, tak je to na tom kdo leze jak si to tam pořeší.
0 0

Komentář ze dne: 01.06.2012 13:45:43     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Jarda (jestedi@seznam.cz)
Titulek: Re: Re: Co přidat jištění??
Já se přiznám, že jsem tu smyčku také nenašel a trochu se nahoře vybál. Díky tomu to není cesta, kterou bych chtěl na prvním lézt znovu, což je škoda. Jeden kruh pod vrcholem by předešel podobným úrazům, ty smyčky v horní části nejsou nic extra. Ono je něco jiného lézt cesty s mísntími lezci, vědět kde co založit a pak si to dát na prvním. Když ale přijede někdo neznalý, tak si třeba týhle možnosti jištění nevšimne.

Ale takových míst je bohužel na Suškách hodně :-( např. Sluneční cesta na Bílou věž ( tam už se taky pár lidí spadlo )
0 0

Komentář ze dne: 01.06.2012 14:13:55     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Co přidat jištění??
Mně teda přijde horší Krikava, ten celý vršek duní a vždycky si říkám, jestli by vydržely ne ty smyčky, ale ty šutry, za které jsou založené.
Jenže plošné dojišťování obecně vede k degeneraci lezení a lezců. Pak vyjedeš do hor a pokud si neumíš poradit, jsi v pytli. Vzpomínám si na jeden případ, kdy někdo bivakoval na Mosorské cestě na Aniča Kuk, protože měl před sebou pomalejší družstvo, které obsadilo štandy a borrháky a i když se tam dá lézt stejně těžce v prostoru tak 50 metrů na šířku, bez borháků to neuměli.
TKdyž jsem neznalý a nezkušený, lezu lehčí cesty, zeptám se místních, podívá,m se jak to leze někdo jiný, dám si to napřed za někým na druhém.
0 0

Komentář ze dne: 01.06.2012 14:42:35     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Jarda (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Co přidat jištění??
Pokud nejde založit tutová smyce a hrozí podlaha, tak by tam podle mě měl být kruh. Tomu neříkám degenerace. Nehrajeme si přede na hrdiny, ale jdem si zalézt a chceme se vrátit domů bez zlámaných kostí.
Jiná situace ji třeba na Hrubici, kde minimum kruhů zároveň elimininuje množství lezců na měkém pískovci. Ale na Suškách nic takového nehrozí. A závěr, že když cestu neznám, tak mám lézt na druhém mi nesedí. Je přeci hezké lézt na prvním novou cestu, hledat kudy dál kde se dá, tak si založit vlastní jištění a i se trochu vybát. Případný pád, by ale neměl končit tragicky.
0 0

Komentář ze dne: 01.06.2012 15:04:20     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Co přidat jištění??
Obecně souhlasím, ale na Karamoře dobrá smyce založit jde a při nezvládnutí sice hrozí velký pád, pokud jsou i ostatní smyčky mizerné, ale podlaha ne. Ta cesta tam je od šedesátých let a lezou ji davy. Pravda, na konci polehtá nervy, ale to je každého věc aby zvážil svoje možnosti a schopnosti, míru rizika, stav svůj, stav stěny a stav svého materiálu a rozhodl se, jestli do toho půjde. V okolí je dostatek jiných cest, které jsou taky pěkné a může je v klidu lézt a zalézt si na nich. Nemusí lézt zrovna jen Karamoru.
0 0

Komentář ze dne: 01.06.2012 15:56:24     Reagovat
Autor: neregistrovaný - karlik (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Co přidat jištění??
A nebo třeba s sebou nemuseli mít dost vybavení na to, aby si sami dokázali zjistit celou délku. Šli přece do cesty s nýtama a jestli si něco vzali navíc, tak dvě tři věci na dojištění a ne celou paletu, se kterou by normálně šli do takové cesty.
Takže takto já hádám z křišťálové koule ... :-)
Hoď si kamenem, kdo by s sebou bral věci pro kompletní postup po vlastním ...

Řešením by určitě nemělo být plošné dojištění, ale třeba přidání jištění do "vyhlášených" cest a míst, kde to končí úrazy nevidím jako problém. A takovéto bórky se občas někde objeví i když tam je možnost jištění. ( Samotář - bórek u hodin, Karamora bórek pod kruhem ).

Nevím přesně jestli mimo prvovýstupce má VK má sama takovou pravomoc ...

Jinak lízt to na co mám, lízt s rozumem, umět se smycema a zjistit ci co možná nejvíce informací o lezené cestě se by se změnit nemělo.

Teda CAPTCHA je tu dost vostrá ...
0 0

Komentář ze dne: 01.06.2012 20:09:44     Reagovat
Autor: neregistrovaný - jx zero (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Co přidat jištění??
(Teda pokud si nekdo myslel, ze jde do cesty s nytama, tak si asi spletl oblast.)

Rozhodne je tu kultivovanejsi diskuze nez na Lezci, tak se pridam.

Osobne se v tehle ceste nejvic bojim pri odlezu od kruhu. Pak tam nekde sla nastrkat bambule, ale byla dost hluboko, tak si pamatuju, ze jsem ji posledne vyhrkal ven. A pokud se zde zminuje tutovej uzel, tak ten je podle me za tim nejtezsim. Ale to nejspis je proto, ze ten konec jsem lezl sparkou asi jenom jednou a pak jsem prisel na to, ze asi o metr vic vpravo to je jednodussi. Nejake madlo, noha nahoru a straduju si to k vrcholu. Jenze ja jsem tak trochu "ojebavac".

Pak tu nekdo zminuje vrsek Krikavy. Tam si myslim, ze kdyz dokazu prelezt tu sparusokolika dole, tak nahore bych musel mit fakt smulu, abych spadnul. A jeste vetsi, aby se pri te prilezitosti vyrvala nejaka smyce.

A jeste spekulace k tomu padu. Nevim jak na Male Skale, ale v Liberci v pondeli spadlo par kapek. Vim, ze se na Suskach muze i za mokra, ale jestli to treba holkam nesmekalo. No hlavne, at se z toho otrepou.
0 0

Komentář ze dne: 04.06.2012 15:53:40     Reagovat
Autor: neregistrovaný - P. (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Co přidat jištění??
K borhákům na Samotáři a na Karamoře.
Hodiny na Samotáři vážně moc dobrý nebyly, navíc vodorovný, já bych si do nich nechtěl ani odsedávat.
No a borhák na Karamoře dole je myslím náhrada za starou skobu, která tam bývala. Ono se na Suškách kdysi trochu aj skobovalo, nebyl to takový ten úplně ortodoxní písek, ale spíš pískovcový Tatry, ve více cestách ty skoby byly a po letech už pak byly dost děsný, takže se někde místo nich dávaly borháky (třeba na Střední věži, nebo právě Karamoře).
Vyhlášený cesty by naopak měly zůstat vyhlášený, jako výzva, a na ty by se sahat především nemělo.
0 0

Komentář ze dne: 02.06.2012 13:58:13     Reagovat
Autor: neregistrovaný - J.Hušek (@)
Titulek:
Drobný příspěvek do diskuse: dojišťování klasických cest je cesta do pekel a jakmile se na to přistoupí, skončí to sportovním přejištěním celé oblasti. V případě Sušek je dilema v tom, jestli je to oblast, kde se má/může na pískovci uplatnit sportovní styl lezení (lhostejno, zda s mg nebo bez) nebo jestli je to unikátní lokalita pro klasické pískovcové lezení v období, kdy počasí na měkkých píscích lezení nedovoluje. Já jsem pro druhou variantu. Součástí kompetence lezce není jenom schopnost dělat těžké kroky v bezprostřední blízkosti fixního jištění, ale taky umění bezpečného použití vlastního jištění - tedy ne jenom fyzický výkon, ale také kreativita a výkon mentální. Jak už výše zmiňoval Petr, není Karamora jediná cesta na Suškách, kolem které se vede tato polemika. Kromě ní a Velké plotny to jsou např. Malá plotna nebo Poslední přelíčení - cesty bezpečné a skvěle jistitelné smyčkami a přesto zatížené těžkými i smrtelnými úrazy. Samotná Karamora už přitom vlastně kompromisem je - kruh je zde dodaný, původně se lezlo bez něj a dokonce se štandovalo v tutové smyčce v jeho blízkosti.
1 0

Komentář ze dne: 03.06.2012 08:40:16     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re:
Na doplnění jen toliko, že pokud se jedná o cesty jištěné vlastním jištěním, neexistuje cesta, kde by se nedalo zabít, pokud to člověk dostatečně zvorá.

Kompromisem svého druhu je nejen Karamora, ale i Poslední přelíčení, které původně udělal Vašek Tůma bez kruhu, jak mi kdysi říkal, ale Machovič si asi řekl, že už má těch cest na Panťáku a Suškách dost a nenapsal to do průvodce, takže směr zůstal jakoby volný a později udělal cestu Slovš Jiřena s kruhem.

Vzhledem k tutové lanovici a si metr pod kruhem si to bez kruhu představit dovedu.
0 0

Komentář ze dne: 05.06.2012 14:07:23     Reagovat
Autor: neregistrovaný - básnířka (@)
Titulek: Re: Re:
Hm...ještě než dolézáš k té tutové lanovici, oko se ti jaksi šine šejdrem vlevo k tomu borháku, co přidali vedle Břízkový, a jakási temná síla tě žene si ho cvaknout. A kruh, to je pak jako maminčino pohlazení, taková hezká jistota, než se jako vosa na bonbónu usídlíš na kazatelničce vpravo nad ním a než se vrátíš do spárky (když to tedy nelezeš přímo). Docela dobře mi tam ten kruh sedí, a celá cesta je prostě nádherná, ať už ji stvořila příroda, Tůma či Jiřena.
Jak by (možná ) řekl jistý V.Š, kruhů není nikdy dost :-)
0 0

Komentář ze dne: 05.06.2012 14:25:53     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re:
Tvé veršované tvrzení možá i v hexametru nijak nerozporuju. Již několikrátejsem. onen kruh s uspokojením cvakl. Bez něj si to dovedu taky představit. Muselo by to být s větší rezervou, ale šlo by to.
0 0

Vložení nového komentáře

Nový komentář nemá souvislost s jinými komentáři. Chcete-li odpovědět na existující komentář, najeďte si na něj a klikněte v jeho hlavičce na slovo Reagovat

Jméno (přezdívka): 
E-mail: 
Titulek: 

    

V rámci komentářů nelze používat tagy HTML.

Pro vložení tučného textu, odkazu nebo e-mailové adresy využijte následující značky:
[b]tučné[/b], [url]http://www.domeny.cz[/url], [email]jmeno@domena.cz[/email]

hledej
Horoškola
HI shop
nové cesty
komentáře cest
nejčtenější cesty
nejkomentovanější
Oznámení o akcích posílejte redakci