V království vodou vymletých žlábků

Schatzlpfeiler

vklíněnce: nejsou potřeba
friendy: nejsou potřeba
smyčky: na prodloužení jištění
Krásné lezení plotnami a vodními žlábky v krásné kompaktní skále. Moderní cesta zajištěná borháky.
start:  Od chaty Stefan Schatzlhütte značenou cestou č. 212 až k markantnímu balvanu s kosovkou na šešuli a ohromnou zatlučenou skobou (od chaty cca 15 min). Tady odbočit doprava a pod skalnatýnm úbočím pokračovat směrem pod stěnu. Místy je znatelná cestička ale ne moc. Je třeba se držet podél skal a pod nimi až na louku pod nástupem.
Druhá možnost je přístup od chaty L. Happisch Haus přes Niedertörl.
Z vrcholu po hřebeni směrem na JZ a dále úbočím sestoupit na Niedertörl. Odtud pod stěnou po pěšince zpět pod nástup.
Oberscheffau, 510 m
Za Salzburgu po dálnici na Villach. Před prvním tunelem sjet z dálnice ve směru na Golling a po státní silnici vedoucí dolinou Lammertal do Oberscheffau. Za mostem odbočit doprava na místní komunikaci a hned doprava po směru říčky ke stavením na loukách. Pokračovat dále až k okraji lesa na rozcestí s lesní silničkou, zde je parkoviště a rozcestí, odkud se vyráží k chatě Stefan Schatzlhütte.
A. Precht, S.Brachmayer, F. Wohlfahrt  -  2000
Nástup do cesty je uprostřed markantní hladké stěny s vodou vymletými žlábky na úpatí východního pilíře. (Jsou vidět první borháky). Jimi na polici (na ní kosovka, ale je prořezaná cestička :-))a v ní mírně doleva pod další stěnu. Stěnkou vzhůru pod převisy(3.délka) a doleva k sokolíkua vzhůru plotnami na velkou travnatou polici s výrazným skalním blokem (4. a 5. délka).
Tady je třeba traverzovat doprava (!) pod ohromnou plotnu, tzv. "Weissen Platte" protkanou množstvím vodou vymletých žlábků. Přes malou stěnku na plotnu ( ve stěnce je borhák a je to vcelku jednoznačné, kudy pokračovat - vyšlapaná pěšinka).
POZOR!!! NEPOKRAČOVAT PO PILÍŘI NA TRAVNATÉ SEDLO!!!!
Lehce plotnami podél žlábků až ke štandovacímu borháku (v srpnu 2008 v něm byla zavěšená smyčka, takže byl docela dobře k objevení) a dále podél nejvýraznějšího žlábku další délku. ( 6. a 7. délka).
Plotnami vzhůru až pod převisy a přes ně na diagonální polici ( trochu tráva a kosodřevina). Po ní doleva za hranu na stanoviště. (8. - 10. délka)
V pokračování poruchy dále doleva pod plotnami aýž do míst, kde se dá pokračovat vzhůru a plotnami za neustálého "chrochtání blahem" krásnou skálou vzhůru až na vrchol (11. - 14. délka)

Cesta je velmi dobře zajištěna borháky a tak, přestože jsme sebou měli vklíněnce a friendy, nepoužili jsme ani jediného.
Orientace ve stěně, díky četnému jištění taky není obtížná. Jediné místo, kde je třeba dát pozor je travnatá police nad pátou délkou a začátek žlábků v "Weissen Platte".

Celkově se dá říci, že je to nádherná cesta v horském terému v pevné skále (opravdu je to kompaktní, super skála, s výjimkou jediného cca 20m dlouhého úseku, ale i ten je v podstatě v pohodě - traverz v 11. délce pod plotnami) se zajištěním na jaké jsme zvyklí ve skalních oblastech.
Některé lehké délky jsou mírně zarostlé kosodřevinou a trávou, ale v žádném případě to nezkazí požitek z celé cesty.

Můžeme jen vřele doporučit!!!

P.S.
Jen kdyby to nebylo tak daleko na chatu :-( ....

Tady si můžete přečíst článek o lezení v této oblasti .

Na mapě je označeno východisko Oberscheffau. Jihozápadně od něj je vidět na satelitní mapě louky v okolí Schönalmu, obklopené lesem. Platteneck leží JJZ od této polany.

Zvětšit mapu
Tennengebirge - Sanierte Klassdiker und alpine Sportkletterein, A. Precht, Panico 2001