Vyhledávání
Google
poslední komentáře

nové v diskusi
praktické odkazy
nejčtenější články
horyinfo
HORYINFO.CZ
ISSN 1802-1093
grafika (c) Eva Jandíková
text a foto (c) autoři článků a fotografií
Vydává:
Ing. Petr Jandík - computer design studio vydavatel a šéfredaktor,
Pivovarnická 6, Praha 8,
IČ 10192182


Inzerce:
redakce@horyinfo.cz

Postaveno na systému phpRS
Programování modulů Petr Suchý
Nové články: RSS kanál
Nové cesty: RSS kanál

HORYINFO je součástí ARCHIVU ČESKÉHO WEBU Národní knihovny ČR
WebArchiv - archiv českého webu
Najdete nás na Facebooku


Zásady zpracování osobních údajů a používání Cookies

Komentáře

ke článku: Rozbíhá se sezóna, rozbíjejí se hlavy
ze dne 22.04.2011, autor článku: Petr Jandík

Komentář ze dne: 20.04.2011 16:00:34     Reagovat
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek:
Rek bych ze je to zalezitost posuvu ve vnimani ruznych ochrannych prostredku. Povinnou helmu pro motocyklisty zavedla taky az legislativa po letech jezdeni bez blembasu, povinne bezpecnostni pasy v aute taky prisly az casem (dneska uz snad nikdo nepolemizuje o jejich uzitecnosti), zvolna se rozmaha zavedeni povinne helmy pro cyklisty, rizeni v ozralosti ci pod drogama ma (ruzne ve svete) za nasledek automatickou neplatnost pojistky. Treba se toho donuceni k ochrane mozku ve forme omezeneho pojistneho plneni dockame.
0 0

Komentář ze dne: 20.04.2011 17:14:48     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re:
Přiznám se, že jsem ani já za svou docela dlouhou lezeckou kariéru nenosil helmu vždycky. Pohled na helmu je tak trochu otázka módy. Když jsem začínal někdy v sedmdesátých leztech, byla helma stavovským odznakem kvalitního borce. Pak nastalo období nenošení helem, k tomu určitě přispěla i váha a nepříjemnost helem Cassida Alpine v té době. Na písku tehdá skutečně měl helmu málokdo.
Myslím, že ale hlava v helmě má prostě větší šanci zůstat celá, to je bez debat. Špatné je, že se vytváří nálada propti helmám, jakože helmy nosí jen začátečníci a hamtáci. Když někdo helmu nosit nechce, prosím, ať ji nenosí, jeho věc. Ale neměl by její nošení otravovat jiným.
0 0

Komentář ze dne: 21.04.2011 19:17:53     Reagovat
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek: Re: Re:
Jo, kdo ma za sebou par let lezeni, ma za sebou i ruzne faze vztahu k helmam. Cassida blahe pameti mela (pry) skvely parametry.. krome vahy. A taky se clovek nesmel po nasazeni kyblu podivat do zrcadla ))))
Nosila se hlavne do Tater, na cvicnejch skalach ci na piskovci jen par exotu.
Na piskach... se nosilo ledacos, v Sasku jeden cas popularni cyklisticke chranice lebky (snad se tomu nedalo rict helma)- kozene burty s vycpavkou. Lepsi nez nic.

K pravidelnemu noseni blembasa vsude se clovek asi dopracuje az casem, kdyz vidi nekolik rozbitych hlav nebo pochova par kamaradu kteri by nemuseli byt pod drnem kdby si bejvali byli ten kybl vzali.

Plati asi i tady ze zkusenost je nesdelitelna -- kdyz obcas beru nejaky mlady do skal, jdu tak daleko ze jim opatruju prilby ..a pak se divam na to jak je nechavaj v batohu a pod skalou. Preci se do ty hlavy prastit nemuzou, skala je tepla, sucha, samy madlo, slunce sviti.. ze na ne nekdo muze shora shodit sutr nebo to madlo se muze ulomit .. a ze na diru do lebecni kosti a zbytek zivota na trubickach fakt staci STRASNE malo.. to jim asi dojde az casem.

Lidi ktery vytvarej povedomi ze helmy nosej jen zacatecnici a motaci proste potvrzujou ze nemaj mozek kterej by stal za ochranu.
5 0

Komentář ze dne: 23.04.2011 16:28:34     Reagovat
Autor: neregistrovaný - wendy (@)
Titulek: Anebo
víte co znamená ANEBO?autoři prvovýstupu, bez helem a bosky dali tento název bud´vylezeš anebo spadneš
0 0

Komentář ze dne: 26.04.2011 12:14:30     Reagovat
Autor: neregistrovaný - pavel (@)
Titulek: komíňák
Komíňák už je ve špitále v Chrudimi a vypadá to, že se z toho vylíže bez následků
0 0

Komentář ze dne: 26.04.2011 13:53:42     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: komíňák
Díky Pavle za dobrou zprávu. Doufám, že se hvězdě Škrovádu brzy vrátí plné zdraví i forma.
0 0

Komentář ze dne: 26.04.2011 14:02:30     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dafe-Bobr (ddafe@seznam.cz)
Titulek: hmm
Taková je asi doba. Obecně se mnohem více soustředíme na ochranu proti následkům plynoucím z chyb, než na ochranu proti dělání chyb(asi pro to, že ta obvykle bývá pracnější, zdlouhavější a nedá se jen tak za prachy koupit). Až půjdu na Drábkách skákat na Sloup, tak si taky asi alibisticky vezmu helmu. A proč? Protože mám kur*a málo naběháno, futr se válim v kanceláři a skáču jednou za uherák... no jo, ale láká mě to...
A taky je to dobrý pro obchod. Doufám, že Vám výrobci helem něco šoupli aby takovej fajnovej web nechcíp :)
Nic proti helmám, taky jednu mám a rád si ji nasadim na makovici (a už se mi to jednou fest šiklo:), ale vždycky když čtu články o tom jak se někdo rozbil a výsledek je že by se mělo lézt v helmě (nebo s lepším Daisy Chainem, a nebo zahodit osmu) je mi tak nějak smutno....

Bobr
1 0

Komentář ze dne: 26.04.2011 14:19:17     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (@)
Titulek: Re: hmm
Nojo, Bobříku, máš ovšem svůj díl pravdy. Konec konců se třeba soustřeďujeme na to, aby víc vydržely lana, místo abychom trénovali a lezli tak, abychom je vůbec nepotřebovali. V podstatě, když nepadáš, nepotřebuješ ani lano, ani expresky, ani jistidla. To všechno máš kdybys.... Tak jakej je rozdíl mezi tímhle a helmou? Žádnej. Taky je to jen prostředek pro zmírnění následků chyby.
Ostatně v lanech se točí daleko víc peněz, než v helmách :-)
0 0

Komentář ze dne: 26.04.2011 17:41:32     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dafe-Bobr (ddafe@seznam.cz)
Titulek: Re: Re: hmm
Já vím, proto taky helmy nijak nezatracuju, jen mě vždycky trápí ten nádech strachu (strašení). Prostě se mi nelíbí konstrukce typu "Zabil se sólolezec --> lezte s lanem". Tuhle diskuzi vedu hlavně proto, že bych rád, aby se lidi (a hlavně ti co jdou párkrát na stěnu a pak vyrazí do skal s velkou motivací a málo zkušenostmi) na to zkoušeli dívat prakticky a konstruktivně a neviděli jen tu díru v Komíňákově hlavě a vedle helmu, která je před tím zachrání... Nevím jakej máš poměr vylezenejch cest s helmou a bez helmy, ale jsem ochotnej se vsadit, že to, že máš hlavu v cajku nemá na svědomí helma, ale to co bývá pod ní... :)
1 0

Komentář ze dne: 26.04.2011 18:06:22     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dura (@)
Titulek: Re: Re: Re: hmm
jo. myslim ze se mi dari chapat kterej druh demagogie ti tady jde proti srsti.. razeni do skatulek, straseni a vytvareni podminenych reflexu/myslenkovych map typu >udelej co ti radime, a nic se ti nestane< .. tim jsme obklopeni a o tom ze pohnutky autoru techto konstrukci jsou ve vetsine pripadu jine nez pece o nase zdravi a blaho neni treba pochybovat. A to ze preziti zalezi na pouziti mozku a ne na tom kolika hejblaty se ovesim, to je myslim taky docela platnej zaver.

Ale s tou prilbou je to myslim trochu jinde. Navrhnul bch tu analogii bezpecnostnich pasu v aute - dlouho se bojovalo o to zda povinne nebo nepovinne, dodnes se nekde krici o tom ze je to omezovani osobni svobody (prece mi nemuze blbej policajt rikat co mam delat ve SVYM aute..) -- ale jejich podil na pravdepodobnosti preziti je myslim bez jakykoli pochybnosti. A vetsina ridicu ma zapnuti pasu uz ve forme podminenyho reflexu spolu s otocenim klickem v zapalovani.
Ta prilba zas takovy nasili na volnosti a nezavislosti neni .. a jeji pouziti zvysuje odolnost cloveci hlavy, potazmo mozku, o nekolik set procent. Statistiky jsou snadno vyhledatelne.. a porovnani pevnosti lebecni kosti a sebetenci prilby si muze udelat kazdej doma ))
1 0

Komentář ze dne: 26.04.2011 18:46:47     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (@)
Titulek: Re: Re: Re: hmm
Hele Bobříku, a jak by sis představoval reportovat o takovýchhle věcech, aby to nebylo to tvoje strašení?

Je přece jasný, že pokud někdo spadl a udělal si díru do hlavy, s helmou by si ji asi buď neudělal vůbec, nebo podstatně menší. To není strašení, ale konstatování faktu.

Stejně tak, když prvolezec shodí kámen, který jebne jističe do rukou nebo do šišky, v kolika procentech případů ten jistič lano udrží? Povětšinou to už může zachránit jen Grigri. To samozřejmě neznamená, že by se prvolezec neměl maximálně snažit nic neshazovat ať už jistič helmu má, nebo nemá.

Pokud Komíňák spadl proto, že utrhl chyt na písku, možná by ho neutrhl kdyby na tu cestu šel až to víc proschne (viz Papoušův koment na Lezci)

Z dalších komentů to vypadá, že se vyprd na smyčku, která se tam podle někoho dá namontovat, ale dá to práci.

Takže co, nemá se psát, že by s helmou byla díra menší? Nebo se o tlamách nemá psát vůbec, aby to někomu nepřipadalo jako strašení? A měly by se vůbec publikovat statistiky úrazů? To je přece taky strašení.

Samozřejmě že bezpečnost je souhrn všech aktivních a pasivních opatření a jedno bez druhého nemá smysl. Musí to začít přípravou, dobrým rozvážením projektu a k tomu dát další prvky eliminující následky případné chyby.
Falešný pocit bezpečí kvůli různým opatřením, jako je helma, nebo na sněhu pípák je špatně, ale já osobně neznám nikoho, kdy by si říkal "kdyby něco, mám helmu, můžu to risknout".

1 0

Komentář ze dne: 27.04.2011 00:32:27     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dafe-Bobr (ddafe@seznam.cz)
Titulek: :)
To zní mnohem lépěji :) Ten poslední odstavec bych nechal tesat do kamene.
Ad psát/nepsat. Podle mě psát. To výše je prostě můj dojem z článku, který plyne ne z toho o čem to je, ale jak je to napsaný.
Ale s dojmama to bejvá vždycky složitý. Dem radši lízt :-).

Čus
Bobr
P.S.: Jak sis užil Sudriss za poledního slunka? Nejlepčí to bejvá koncem července... :)
0 0

Komentář ze dne: 27.04.2011 10:15:21     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: :)
Já byl v Juře, Südriß lezl co já vím Sysel, tak se musíš zeptat jeho. Ale co mi psal, byl nadšenej. :-)
0 0

Vložení nového komentáře

Nový komentář nemá souvislost s jinými komentáři. Chcete-li odpovědět na existující komentář, najeďte si na něj a klikněte v jeho hlavičce na slovo Reagovat

Jméno (přezdívka): 
E-mail: 
Titulek: 

    

V rámci komentářů nelze používat tagy HTML.

Pro vložení tučného textu, odkazu nebo e-mailové adresy využijte následující značky:
[b]tučné[/b], [url]http://www.domeny.cz[/url], [email]jmeno@domena.cz[/email]


hledej
Horoškola
HI shop
nové cesty
komentáře cest
nejčtenější cesty
nejkomentovanější
nejbližsí akce
20.07.2024
ŽOFKA Žlebská outdoorová filmová kulturní akce, 17 ročník. Hospoda U Kosti

Oznámení o akcích posílejte redakci