Vyhledávání
Google
poslední komentáře

nové v diskusi
praktické odkazy
nejčtenější články
horyinfo
HORYINFO.CZ
ISSN 1802-1093
grafika (c) Eva Jandíková
text a foto (c) autoři článků a fotografií
Vydává:
Ing. Petr Jandík - computer design studio vydavatel a šéfredaktor,
Pivovarnická 6, Praha 8,
IČ 10192182


Inzerce:
redakce@horyinfo.cz

Postaveno na systému phpRS
Programování modulů Petr Suchý
Nové články: RSS kanál
Nové cesty: RSS kanál

HORYINFO je součástí ARCHIVU ČESKÉHO WEBU Národní knihovny ČR
WebArchiv - archiv českého webu
Najdete nás na Facebooku


Zásady zpracování osobních údajů a používání Cookies

Komentáře

ke článku: Rozhovor s bratry Švihálkovými
ze dne 06.12.2013, autor článku: Roman Tyl

Komentář ze dne: 06.12.2013 12:52:10     Reagovat
Autor: [pjandik] - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Skvělý
rozhovor. Dobré otázky a ještě lepší odpovědi. Dobrá práce.
1 0

Komentář ze dne: 08.12.2013 11:24:52     Reagovat
Autor: neregistrovaný - jx zero (@)
Titulek: dik
Dekuji za rozhovor
0 0

Komentář ze dne: 08.12.2013 23:24:48     Reagovat
Autor: neregistrovaný - škulda (marinaskul@gmail.com)
Titulek:
Neplánujee v následujícím půl roku švýcarsko??
0 0

Komentář ze dne: 15.12.2013 21:18:03     Reagovat
Autor: neregistrovaný - švihy (@)
Titulek: Re:
Ahoj, Švajc určitě nějakej bude v jarních měsících. Máme v oku povícero (na hodně sezón :-D ) strmých sjezdů ve Wallisu a v Bernských Alpách.
0 0

Komentář ze dne: 10.12.2013 09:50:34     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Troll (@)
Titulek: Velmi pěkně!
Kluci z Kejda Ski teamu jsou super, ale udělat takhle dobře rozhovor, Ropáku, Ropáku, v tobě něco dřímá. :-)
0 0

Komentář ze dne: 11.12.2013 13:49:34     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Ropak
Titulek: Re: Velmi pěkně!
Diky diky. Spis by si to zaslouzil pochvalu Jirka za ty odpovedi. Otazek byla jeste spousta, ale uz takhle se vydesil, jak je to dlouhy .-) Ja navic o nich vim uz nejakou dobu, cili uz jsme i lecos probrali, o to to bylo jednodusi.
0 0

Komentář ze dne: 13.12.2013 19:24:40     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Velmi pěkně!
Dobrá otázka je základem pro dobrou odpověď :-)
0 0

Komentář ze dne: 10.12.2013 18:49:18     Reagovat
Autor: neregistrovaný - vilo (@)
Titulek: Fúúú!
No dobre ste to teda roztočili...
0 0

Komentář ze dne: 11.01.2014 21:08:13     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Palo Č. (@)
Titulek:
krásný článek
0 0

Komentář ze dne: 11.05.2014 02:29:25     Reagovat
Autor: neregistrovaný - PP (pik.pavel@gmail.com)
Titulek: vrtulník nad 5000m nelétá? ale kdeže ..
Pánové Švihálci, jak krásně jste se vyvinili ... nebyl vrtulník, nebyl doktor.
Ale kdeže, jakožto pilot (sic letadel) vám mohu (a zdroje v Limě-Callao jsou ověřené) že vrtulník s certifikací IFR (tedy může létat za jakéhokoliv počasí) Eurocopter AS350 B3 s dostupem 7.000m a výkonem 632kW tam je a je možné jej kdykoliv alokovat kam si jej objednáte a zaplatíte. Parkuje na letišti Lima-Callao, (ICAO kód PER) a poletí ... kam si objednáte a bude tam stát a čekat až se něco stane, aby vás zachránil. V ceně níže je i jeden opravdový MuDr. Ten vrtulník a doktor by stáli po dobu slavné výpravy (14dní) 110tis USD, tedy ca 2,2mil. Kč, naprostý pakatel proti smrti Kuby Macka.
A o ztrátě telefonu, si myslím své ... není to totiž pravda, možná to Kuba z nějakého důvodu řekl .. .nevím. Ale mám dokonce hovor ve výpisu .. no nic, to je tvrzení proti tvrzení. Ale vrtulník si ověřte a pak se zamyslete, zda nestojí si za pojištění života trochu připlatit. No a pokud na to nemáte, tak se na to vykašlete a jezděte do Tater, tam hypoxie nehrozí a ušetří to další lidské životy, které přemluvíte k podobné s prominutím blbosti jako jste ukecali Kubu. Byl jsem jen kousek od toho mu to jménem zaměstnavatele zakázat. Do teďka si vyčítám, že jsem byl příliš měkkosrdcatý. Vaše štěstí, že nemám o té výpravě žádnou smlouvu.
Samozřejmě, peace a lezte dál, boží mlýny melou, pořád.
Pavel Pik
0 5

Komentář ze dne: 12.05.2014 13:27:36     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Ropak (@)
Titulek: Re: vrtulník nad 5000m nelétá? ale kdeže ..
Ma to dost prichut tajemnna ....

Nicmene k te vrtuli, si myslim, ze to je uplne mimo. Ted to clovek od PC samozrejme vidi jinak, ale nerekl bych, ze by bylo v jejich silach dat dohromady 110USD. Furt je to nejakejch 250km letu, plus uz vidim jak je clovek ukecava ze je opravdu maler a ze je potreba vzletnou hned a ne az zitra .... ale mozna se Peru za tech 6let co jsem tam nebyl zmenilo .-) Mozna kdyz jim clovek da tu zalohu, ze to maj jinak. Cordilllera Blanca je v podsate dost civilizovana krajina, ale proste to nejsou Alpy, kde clovek rekne "OEAV yes" a za chvili dela na pilota "Y".

Hlavne clovek, o riziku podvedome vi, ale pocita, ze to samozrejme dobre dopadne. Sam jsem se zucastnil asi 4 takovych vyletu do vyssich kopcu, 2 vypravy byli hodne objevne a clovek proste pocita s tim, ze zachrana neexistuje. Normalne jsme o tom mluvili, vedeli jsme to, a s tim jsme tam sli. Kdyz se stane pruser, musime ho resit sami. Pokud se nekdo mysli, ze napr. z Lenina, Aconcagui a tehle popularnich kopcu existuje nejaka rychla zachrana, tak zije asi v jinem svete.

Musim napsat, ze samorzejme klukum fandim a drzim palce, a hlavne at uz nemusi resit podobny prusery.
2 0

Komentář ze dne: 13.05.2014 03:46:55     Reagovat
Autor: neregistrovaný - PP (pik.pavel@gmail.com)
Titulek: dostat do nemocnice během 20–30minut, většinou přežil
Nééé, žádný tajemství ani tajemno ... mám tady cenovou nabídku na výše zmiňovaný vrtulník .. 14 dní na "stand by" pod TOCLARAJU ve vzdálenosti ca 3min (5 námořních mil) od vrcholu (jak koukám do map Jeppesen) za 110tis USD.
A i těch 250km ... do pořádné nemocnice ... .. tento vrtulník to pádí 170 Knots IAS, tedy ca 210knots TAS v této výšce 12000ft .... a ground speed v ca 4-5 km bude +- 400km/h .. tedy 30minut max ... ale to bude na palubě doktor a ten ví co dělat a jak pomoci.

Ze své praxe z r.2004 vím, že ta rychlost je zásadní. Létali z vysokohorských letišť (no spíš upravených cest) u Kirkůku v Iráku, z velkých nadmořských výšek do Tureckého Dyarbakiru, kde byla nemocnice. Pokud jsme dokázali i těžce zraněného člověka dostat do nemocnice během 20–30minut, většinou přežil.

Pokud navíc u něj byl doktor, který dokázal zabránit alespoň dočasně ztrátám krve, otoku mozku, nebo rozšíření fatálních infekcím ze zažívacího traktu do dutiny břišní .. .byly jeho šance ještě větší.

Pokud jsme ale byli na druhé straně hor a museli nejdříve přeletět hranici, nastoupat přes hory, přistát … a převoz trval dvě hodiny už jsme vozívali místo polomrtvých petrolejářů nebo najatých pracovníků bezpečnostních služeb jen mrtvoly.

Takže tuším, jaká jsou zranění při pádech, kdy sice ze zraněného „nestříká“ krev, ale je zásadní zabránění otoku mozkových plen nebo mozku jako celku, kdy po otoku dojde k přerušení krevního zásobení mozku a/nebo správným znehybněním lze udělat pro zraněného hodně. Ale musí to být rychle.

A aby to bylo rychle, musí se zaplatit patřičná podpora a s těmito penězi se musí na akci počítat jako s nutnými náklady na zabezpečení.

Jinak nemá smysl tyto akce, které zarmoutí veškeré příbuzenstvo, rodiče, děti a tak pořádat.

Jistý lezec mi na jiném webu napsal, že od 18ti let má člověk právo se rozhodnout a riskovat .. jak uzná za vhodné.... božínku, takto snad přemýšlí puberťák v 18ti letech, ale ne zralý muž .
Ať toto vysvětlí svým rodičům, manželkám / dětem / milenkám ...
že byl ochoten vyměnit svůj život za "výlez na kopec" a sjezd na lyžích....
Ať to prosím někdo zkusí ... a napíše, kterými vidlemi jej kam jeho vlastní rodinní příslušníci hnali.

Život si žádný horolezec/lyžař sám nedaroval a tak nemá právo s ním bezdůvodně hazardovat. Je to jen otázka zabezpečení a nutných nákladů na ně.

PP

0 1

Komentář ze dne: 13.05.2014 12:18:26     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: dostat do nemocnice během 20–30minut, většinou přežil
Dobrý den, pane Piku.
Nepolemizuji s ceníkem vrtulníku, ani s tím, že rychlost je při záchraně zásadní faktor. Ale 110 tisíc dolarů je kolem 2 milionů Kč a to na horolezectví žádný sponzor nedá ani kdyby šlo o celosvětově ojedinělou akci, a to sjezd žádné peruánské hory není.
On ten vrtulník, ani kdyby tam seděl připravený, není stoprocentní záruka bezpečnosti. Jak jste si jistý, že by měl zrovna ve chvíli potřeby letové počasí a mohl skutečně vzlétnout?
Náklady záchranné akce zpravidla hradí pojišťovna a kluci pojištění určitě měli. Standby vrtulníku, pokud se nic nestane, pojišťovna zcela jistě neuhradí a tento způsob zajištění nevolil ani bývalý předseda ČHS Zdeněk Hrubý, který by na to při svém cca dvestěmilionovém majetku, na rozdíl od Švihálků, měl.

Proč?
Je to otázka pravděpodobnosti průšvihu. Nemám teď po ruce statistiky, ale co se pamatuji, průměrná úrazovost v horolezectví vztažená na počet členů ČHS je nižší, než třeba u fotbalu ale i u silniční dopravy. Pokud by byla pravděpodobnost maléru vyšší, než, řekněme 20%, nejspíš bychom se na tu akci všichni vykašlali, protože na ten připravený vrtulník by nesehnali peníze.
Je-li pravděpodobnost pod 1%, jdeme do toho, protože předpokládáme, že to dobře dopadne. Stejně jako sedáme do auta v dobré víře, že jsme pro svou přípravu dělali vše. Podle Vámi uvedené logiky bychom měli jezdit jedině v obrněném transportéru, protože nikdy nevíte, jestli vám na auto, ve kterém jedete, nespadne strom, neskočí před kapotu jelen dvanácterák, nebo to do vás napere opilý či zdrogovaný řidič jiného auta.

Život si žádný řidič nebo spolujezdec na silnici sám nedaroval, a proto nemá právo s ním bezdůvodně hazardovat a vyjíždět na silnice.... trošku demagogie, ne?

Slovo hazardovat je v celé té věci nevhodné. Odpovídající je mluvit o riziku. Jaké riziko je důvodné a jaké bezdůvodné? Označil byste za důvodné riziko pilota formule 1, který to dělá pro sebe, pro prachy a pro diváky, na rozdíl od horolezce, který to dělá víceméně jen pro sebe? Mnoho otázek a žádné jednoznačné odpovědi.
4 0

Komentář ze dne: 14.05.2014 19:59:49     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Robert (@)
Titulek: Re: Re: dostat do nemocnice během 20–30minut, většinou přežil
Petře, souhlasím s tím, co píšeš, jen s technickou poznámkou, pokud jde o to letové počasí: nejspíš jsi přehlédl, že to byl vrtulník s certifikací IFR. Ten skutečně lítá bez ohledu na počasí, asi teda s výjimkou vichřice (i když, viděl jsem na videu, v čem dokáže létat Ka-50, ale to je myslím trochu jiná kategorie). Ale samozřejmě, stoprocentní záruka to nebude už jen proto, že bohužel existuje spousta pádů a jinejch nehod, po kterých už ošetřovat není co...
0 0

Komentář ze dne: 15.05.2014 01:51:34     Reagovat
Autor: neregistrovaný - PP (pik.pavel@gmail.com)
Titulek: Re: dostat do nemocnice během 20–30minut, většinou přežil
Pánové, konečně diskuse k věci, jsem za ni rád.
Ano Roberte, správně, IFR stroj je vrtulník schopný letu dle "Instrument Flying Rules" - let dle přístrojů bez viditelnosti země nebo horizontu, který potřebuje dohlednost jen ca 100ft (30metrů) a zbytek "dopracují" přístroje:je syntetické zobrazení terénu, GPWS (varování před srážkou se zemí) a samozřejmě zkušený pilot. Vítr do ca 45-50knots (+-100km/h) je třeba komplikace ale ne "stopka" . Zrovna případ Kuby byl takový, že ještě hodiny po svém zranění komunikoval ... a to je přesně situace kdy je zásadní rychlost dopravení do nemocnice.

Uznávám, horolezectví je velmi bezpečný sport (s jištěním a s disciplínou), ale to platí do nadmořských výšek ca 3800-4000m nad mořem.
Pak už se mění výprava v hazard, tak to prostě je.
Poté nastává tzv. hypoxie, která se projevuje pozvolna, nenápadně přeceňováním vlastních schopností, ztrátou pudu sebezáchovy a pocitem že vše mám pod kontrolou.
Jenže to je strašný klam viz třeba http://www.aeroweb.cz/clanek.asp?ID=1109&kategorie=3
V barokomoře to zkoušíme každý rok, a každý rok mne to překvapí ...
A říkanky o aklimatizaci ... aklimatizace trvá a to minimálně 4-6 měsíců. Je třeba mít s sebou laboratoř aby byly zjištěny hodnoty červených krvinek a mitochondrií v buňkách, přibývání myoglobinu ve svalech a pak je možné hovořit o schopnosti organismu vzdorovat nižšímu parciálnímu tlaku kyslíku.
A pozná se to snadno ... pokud se pan Švihálek dostatečně aklimatizoval, nastane u něj při návratu pod ca 500m nad mořem opačný problém, bude to zarudnutí tváří, zrychlený tep a dech, zvýšená teplota. A pokud dorazí ke správnému lékaři, teď u něj ... světe div se .... zjistí "otravu kyslíkem" ... protož aklimatizovaný organismus bude přijímat mnohem větší množství kyslíku než je třeba.
Jenže to se nestalo... a tedy, k žádné "aklimatizaci" za pár dní nemohlo dojít a nedošlo, v tom je ten hazard.

Kolega pilot pan Jurek to zažil, létal v Chile v horách a po návratu k "moři" se domníval že onemocněl ... ale ne ... jen mírná otrava kyslíkem.

Procenta zemřelých "lezců" a motoristů nelze srovnávat, dokud se neporovná počet motoristů a lezců. To by totiž nevyšlo. Musím zde střelit trochu do vlastních řad, ale pokud se vezme přepravený statistický kilometr tak ani slovutně bezpečná letecká přeprava proti automobilové není bůhvíjak lepší - je to ca x 2 ... tedy lepší o 100%.
Je to tím, že pokud někde spadne letadlo, mrtvých bývají stovky ... a to statistikou zahýbá a na dlouho ...

A na závěr, pánové ... víte ... mám zde, vedle sebe 7mi denního syna. Vhledem k tomu, že mu musíme otírat prdelku, měnit plínky, krmit každé tři hodiny.... a toto nás čeká další 4 měsíce ... tak tenhle kluk mi nebude v 20ti letech vyprávět, že má "právo zhodnotit riziko" a jít si někam rozbít ústa.... a já mu mám jít poté na pohřeb??? .... houby, houby, houby.
Na kterýkoliv kopec na světě se dokážu dostat za několik desítek minut po přemístění se na danou lokalitu. Ano, metoda je hodná Homo sapiens - člověk rozumný - v mém případě to bude Pilatus PC6 s výkonným turbovrtovým motorem a krásný, bezpečný seskok padákem za pěkného počasí .... a s kyslíkem, bude-li to vysoko.
Na potápění mě ani nenapadne se na hodinu ponořit 30m hluboko, tak proč sakra někdo leze 5+km vysoko a myslí si, že to "udýchá"

Apropo, Peníze jsou na to aby se používali, a proč je nepoužil pan Hrubý, netuším, ale jeho příběh mi dává jasně na srozuměnou, že i tak zkušený chlap podcenil situaci ... a přeci, kdyby ten standby vrtulník měl ... mohl mít svaz stále svého šéfa.

A
0 1

Komentář ze dne: 15.05.2014 12:26:03     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Ropak (@)
Titulek: Re: Re: dostat do nemocnice během 20–30minut, většinou přežil
Ad syn ........ 4 mesice slusna naivita .-) Podle tak minimalne 7 kdyz to dobre pujde .-) Vedle me beha 16ti mesicni 12kg tezke ponorkove torpedo, ktere se me rozhodne na nic nepta a vsechno si dela po svem, v podstate se jen snazime, aby nezabil sebe, psa nebo nas .-) Zkusenosti veli, ze tak od 2 let by mel byt ovladatelny, jak rikam jako pejskar dovolatelny a dopiskatelny. Pocitam, ze od cca 15 let si bude delat co chce a nikdo mu v tom nezabrani, coz je podle me dobre.
0 0

Komentář ze dne: 15.05.2014 14:10:59     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: dostat do nemocnice během 20–30minut, většinou přežil
Váhám, jak se poprat s tou směsí demagogie, neznalosti některých faktů a správných připomínek. Skoro mám pocit, že je diskuze zbytečná. Nicméně alespoň některé připomínky. - Ad Hrubý: nesmysly, měl byste si přečíst co a jak se mu stalo. Náhodně vypnutá karabina, nehoda, kterou bych v letectví přirovnal k pádu letadla způsobeného tím, že stálo měsíc na letišti a v pitotově trubici se uhnízdila vosa Kutilka. Tím pádem neměla posádka údaj o rychlosti a následným řetězením různých událostí od toho se odvíjejících letadlo spadlo i s pasažéry. Můžeme říci, že Zdeněk Hrubý podcenil situaci, stejně jako můžeme říci, že situaci podcenil pilot onoho spadlého letadla.
- Aklimatizace: Horolezectví s ní má již vice než stoleté zkušenosti. Na rozdíl od letců se horolezci dostávají do výšek a zpátky pomalu a podobné úkazy se vyskytují podstatně méně.
- Nad kopec jistě lze doletět letadlem. Seskok padákem na vrchol je z větší části totální kravina. Vrcholy nejsou zpravidla vhodné pro přistávání. Navíc, pro horolezce není důležitý vrchol jako takový, ale způsob, jakým je zdolán. Použití kyslíku je způsob paďourský, vhodný pouze pro ty, kdo mají převahu majetku nad svou zdatností a lezeckým uměním.
- Horolezectví, stejně jako letectví jsou rizikové činnosti v jakékoliv úrovni. Letectví i horolezectví se s rizikem vyrovnává studiem tréninkem, postupným zvyšováním náročnosti, poučením z minulých nezdarů, metodikou. Rizikové je jakékoliv horolezectví, stejně jako jakékoliv létání.
Pravou je poiuze to, že s nadmořkou výsškou se v horolezectví obecně zvyšuje míra objektivního nebezpečí, které nelze eliminovat vlastní přípravou. Zabít se lze i v tělocvičně. pokud člověk udělá dostatečnou chybu. Bezpečnost v horolezectví nedělá jen jištění a disciplína.

Myslím si, že letci, horolezci i závodníci v autech a na motorkách, vodáci na divoké vodě mají jednu věc společnou. Vášeň pro svou disciplínu. A nehraje roli, jestli se tím někdo živí, nebo to má jako koníčka. Podle vašich slov jste letec. Proč jste začal létat? Proč se věnujete tomuto riskantnímu povolání, nebo koníčku? Co když Váš syn přijde, že chce taky létat?
0 0

Komentář ze dne: 15.05.2014 22:05:07     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Robert (@)
Titulek: Re: Re: Re: dostat do nemocnice během 20–30minut, většinou přežil
Petře, po leteckým ledě radši moc nebrusli ;). Já o lítání vim nemnoho, ale dost na to, abych poznamenal, že v tom tvým příkladu by byl letecký personál skutečně hrubě vinen, i když se ti to asi nezdá. Netušil bys, co všechno je součástí péče o stojící letadlo a následně předletové kontroly - pokud se lítá podle předpisů. To jen, abys nebyl chycen za slova, jinak s tebou opět souhlasím :)
0 0

Komentář ze dne: 16.05.2014 09:28:20     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: dostat do nemocnice během 20–30minut, většinou přežil
Bylo to myšleno tak, že chyba, která Zdeňka stála život byla asi podobně nepravděpodobná, jako onen příběh ze seriálu leteckých katastrof.
0 0

Vložení nového komentáře

Nový komentář nemá souvislost s jinými komentáři. Chcete-li odpovědět na existující komentář, najeďte si na něj a klikněte v jeho hlavičce na slovo Reagovat

Jméno (přezdívka): 
E-mail: 
Titulek: 

    

V rámci komentářů nelze používat tagy HTML.

Pro vložení tučného textu, odkazu nebo e-mailové adresy využijte následující značky:
[b]tučné[/b], [url]http://www.domeny.cz[/url], [email]jmeno@domena.cz[/email]


hledej
Horoškola
HI shop
nové cesty
komentáře cest
nejčtenější cesty
nejkomentovanější
Oznámení o akcích posílejte redakci