Digitální fotografii můžeme připodobnit k mozaice. Je totiž stejně jako ona tvořena (obvykle) čtvercovými obrazovými body, zvanými také pixely - to je zkratka z anglického picture element. Díváme-li se na mozaiku z dostatečné vzdálenosti, jedotlivé kamínky splývají a tvoří celistvý obraz. Čím blíže mozaice jsme, tím více se nám celkový obraz rozpadá na jednotlivé kamínky. Totéž lze pozorovat i u digitální fotografie a platí to samozřejmě i pro digitalizovaný - naskenovaný klasický snímek.
V praxi vás asi nebude tenhle fakt nějak tížit. Většina snímků se prohlíží na monitoru, maximálně se promítá projektorem na plátno a na to stačí necelý jeden megapixel. Navíc, čím vyšší rozlišení fotoaparátu, tím větší problémy s archivací fotek. A tak si leckdo říká - stačí mi malé obrázky a často má pravdu.
Na druhou stranu ale nikdy předem nevíte, který snímek se vám skvěle povede, nebo bude mít za dvacet let nepostradatelnou historickou hodnotu a budete ho chtít třeba zvětšit na fototapetu, nebo by se měl vytisknout v časopise. Pak je obvykle pozdě bycha honit. Unikátní fotky znehodocené špatným foťákem, nebo v příliš malém rozlišení už nikdy zovu neuděláte. Zatímco obrazovka monitoru má rozlišení 72 bodů na palec (dpi=dot per inch), pro kvalitní tisk na inkjetu je potřeba až 150 dpi, do časopisů tištěných ofsetovým tiskem už potřebujete 300 dpi a jednomegapixelový snímek je použitelný opravdu jen pro tu obrazovku.
O něco lepší možnost nabízí například program Photoshop, kde máme k dispozici bikubickou interpolaci. Ta se brání kostičkování částečným rozmazáním a částečným dopočitáváním menších "mezikostiček".
Ani to ale není příliš uspokojivé. Proto přišla na pomoc matematika, zejména teorie fraktálů. Fraktální algoritmy dovedou doplňovat chybějící mezikostičky a předvídat směry hran a křivek. Fraktálně zvětšená fotka je celkem použitelná i ve dvojnásobku původní velikosti. Bohužel, ani fraktály nejsou samospasitelné, dalším zvětšováním se stále více dostáváme k něčemu,co vypadá jako původní obraz namalovaný akvarelem.
Pro ostatní je tohle míněno spíš jako zpráva, že tahle možnost existuje a co se od ní dá očekávat. V případě potřeby mohou najít grafické studio, které jim potřebnou fotku zvětší. Nejlepší je ale téhle situaci předejít a fotit kvalitním fotoaparátem s rozlišením minimálně 8 megapixelů a více. Starostem s archivací a evidencí snímků se budeme věnovat zase někdy příště.
Naposledy jsem fraktální zvětšovací filtr potřeboval při tvorbě plakátu s Adamem Ondrou. Vojta Vrzba udělal vloni skvělou Adamovu fotku ve Frankenjuře a cestě Corona 11+, bohužel měl v té době foťák jen s 5 megapixely, takže se bez úprav dá snímek použít pro ofsetový tisk ve velikosti 17x25 cm. Obyčejně zvětšená fotka na 40x60 cm by na plakátě vypadala asi takhle, to by se moc nelíbilo.
Díky Genuine Fractals ale vypadá podstatně lépe. Konec konců, plakát bude jistě vidět na akcích Českého horolezeckého svazu a tak se budete moci sami podívat, jak zapracovala fraktální matematika ve prospěch potěšení oka lezcova.
Našli jste ve článku chybu, nebo překlep? Budeme vděční za upozornění. Napište nám. Děkujeme
Nový komentář nemá souvislost s jinými komentáři. Chcete-li odpovědět na existující komentář, najeďte si na něj a klikněte v jeho hlavičce na slovo Reagovat