Vyhledávání
Google
poslední komentáře

nové v diskusi
praktické odkazy
nejčtenější články
horyinfo
HORYINFO.CZ
ISSN 1802-1093
grafika (c) Eva Jandíková
text a foto (c) autoři článků a fotografií
Vydává:
Ing. Petr Jandík - computer design studio vydavatel a šéfredaktor,
Pivovarnická 6, Praha 8,
IČ 10192182


Inzerce:
redakce@horyinfo.cz

Postaveno na systému phpRS
Programování modulů Petr Suchý
Nové články: RSS kanál
Nové cesty: RSS kanál

HORYINFO je součástí ARCHIVU ČESKÉHO WEBU Národní knihovny ČR
WebArchiv - archiv českého webu
Najdete nás na Facebooku


Zásady zpracování osobních údajů a používání Cookies



Pavel Trčala opět na scéně.


Cestovatelský festival sází na kontroverzi

"Pavel Trčala je nejmladším Čechem, kterému se podařilo stanout na nejvyšší hoře světa. Byl také prvním Čechem, který tuto horu sjel na lyžích. Patří mu světový primát a dva světové rekordy ve snowkitingu přímo na severní straně Everestu. Prezentace popisuje dramatický výstup na vrchol, sestup, při kterém Pavel o vlásek unikl smrti, a následnou mediální bouři, která se snažila jeho úspěchy zpochybnit."


Alespoň tak to tvrdí anonce v programu cestovatelského festivalu Kolem světa. Kdo ale sleduje dění kolem výškového horolezectví, ví, že Pavel Trčala je osoba kontroverzní. Podívejme se blíže na tu "mediální bouři", o které se Trčala zmiňuje v anonci své přednášky.

Projdeme-li si jeho tvrzení z roku 2005 v různých médiích, dozvíme se, že Trčalův výstup byl ilegální. Neměl povolení k výstupu na horu a veřejně to přiznal, omluvil se a slíbil, že Číně permit doplatí. Zda to opravdu udělal, nám není známo. Vrcholová fotografie, kterou dokládá pravdivost svého výstupu, byla řadou zkušených himálajistů zpochybněna (Rakoncaj, Minařík). Důvodem pro zpochybnění je fakt, že Trčala je na fotogfrafiích ve flísové bundě, rozepnuté u krku, bez rukavic drží cepín v holých rukou a nemá kyslíkovou masku, přestože ani on sám netvrdí, že by lezl bez kyslíku, zatímco horolezci v pozadí jsou v péřových bundách a praporky na vrcholové trojnožce vlají v silném větru, což vede k podezření z falzifikace. Vrcholových fotografií z Everestu se dá na Netu najít povícero a šikovný operátor z Photoshopem tam může dosadit kohokoliv. Martin Minařík o tom na svém webu napsal: "... je tomu všemu těžko uvěřit, protože jsem se ve stejný den na stejném kopci pohyboval ve výšce 7.500 m, měl jsem na sobě neprůstřelnou „Schwarzkopfáckou“ péřovku, péřové kalhoty, péřové rukavice a dvě čepice. Šel jsem do kopce, na zádech batoh, byla mi pekelná zima a omrzaly mi nohy." Pochybnosti o výstupu uvedl i Sport. Trčalově výstupu nevěří ani nositel Evropské ceny Fair Play Radek Jaroš, který již má na kontě výstupy na 11 osmitisícových vrcholů.

Porovnejte si sami vrcholové snímky z Mount Everestu:

David Fojtík na vrcholu Mt. Everestu
David Fojtík na vrcholu Mt. Everestu, foto: David Fojtík
David Fojtík




Na vrcholu Everestu
Na vrcholu Everestu, foto: Christian Stangl
Christian Stangl




Vrcholové foto Pavla Béma na strákách iDnes

Vrcholové foto Kláry Poláčkové na její stránce

Ale co bych to tady vyjmenovával jednotlivě, najděte si vrcholová fota z Everestu na Googlu a zkuste tam najít jediného lezce, který by tam byl bez péřové bundy. No a pak si to porovnejte s Trčalou a uvidíte sami.

Zatímco ve článcích z roku 2005 se dozvíme o tom, že Trčala stoupal na vrchol načerno, na sestupu dostal sněžnou slepotu, výškovou nemoc, spadl a byl Šerpy a dalšími dobrovolníky transportován dolů, málem to nepřežil a řada zdrojů tvrdí, že po sobě zanechal dluhy a ostudu, dnes po pěti letech se v anonci na přednášku dočteme, že Everest dokonce sjel na lyžích. Trčalova tvrzení, že mu Josef Šimůnek a Martin Minařík záviděli jeho úspěch jsou absurdní nesmysly. Pro Martina Minaříka, který vystupoval celou svou kariéru na osmitisícové vrcholy bez kyslíku, a výstup si tím v porovnání s "kyslíky" dobrovolně ztěžoval a snižoval své šance na dosažení vrcholu, by výstup s kyslíkem ve stylu, kterým údajně vystoupil Trčala, žádným úspěchem nebyl. Tím méně pak pro Šimůnkovu expedici, která postupovala neporovnatelně těžším terénem, též bez kyslíku a bez prošlapané stopy, fixních lan až na vrchol a jinými vyneseného materiálu.

Pořadatel cestovatelského festivalu Kolem světa, RNDr. Karel Wolf na námitku, že účast kontroverzního Pavla Trčaly může poškodit renomé festivalu, namítá: "... kdokoliv ze zájemců se může s Pavlem Trčalou setkat na veřejné besedě a vést s ním debatu. Máme možnost slyšet jeho vnitřní výpověď. Vy máte možnost tuto debatu veřejně zpochybnit".

Je samozřejmě věcí pořadatele, jak bude beseda organizována a zda se případní Trčalovi odpůrci budou moci dostat plnohodnotně ke slovu. Další věc je, že mezi laickou veřejností se již v roce 2005 objevily názory, že Trčala "vypálil rybník" profesionálním horolezcům, kteří mu závidí a proto zpochybňují jeho výkon. To je sice naprostý nesmysl, ale pro nezavěceného člověka, který neví, že rozdíl mezi výškovým lezením s kyslíkem a bez je asi tak jako závodit na stejné trati s motocyklem proti jízdnímu kolu, vypadá na první pohled logicky, protože ve stejné době se na vrchol nedostal Martin Minařík, který ale stoupal bez kyslíku, vynášel si všechny věci sám a výstup mu znemožnil silný vítr, stejně jako expedici Josefa Šimůnka, která se pokoušela o daleko obtížněšjší Superkuloár, samozřejmě rovněž bez kyslíku.

Celé to pak zapadá do laického pohledu nezasvěcené veřejnosti, která v horolezectví hodnotí třetí ligu výše než tu první a jedním z důvodů je, že se v médiích dává větší prostor výkonům, o kterých lze s úspěchem pochybovat, lidem, kteří nectí a třeba ani neznají etiku výškového horolezectví. Obecná média hodnotí samotný fakt výstupu na osmitisícový vrchol a již se často nezajímají o okolnosti, za jakých k výstupu došlo. Je zcela zřetelně rozdíl, jestli někdo jde s kyslíkem nebo bez, jestli ho jeden Šerpa táhne, druhý tlačí a třetí mu nese batoh a někdo jiný si všechno vynáší sám, nebo jestli někdo další leze mnohonásobně těžší cestu bez kyslíku. Starým frontám, ihned nebo předevčírem, prostě stačí, že někdo řekne, že byl na vrcholu a pochybuje-li o tom někdo, je tím zpochybňovaným hned označen za nepřejícího závistivce.

Jak se na to díváte vy? Půjdete někdo shlédnout vystoupení Pavla Trčaly a budete s ním diskutovat, třeba o tom jak mohl sjet Everest když ho transportovali dolů se sněžnou slepotou? Jak mohl vydržet bez péřovky a rukavic, když ostatní byli zabalení jak pumpy a neomrznout? Je správné dávat mu znovu prostor k sebepropagaci a opakování již dávno vyvrácených tvrzení?

Odkazy:  

Prohlášení Českého horolezeckého svazu

Minařík 

Adrex 

Horydoly

Mount Everest.net

Super   

Profashion 

Rozhovor Jaroš a Rakoncaj

Online rozhovor s Pavlem Trčalou

Vylezl na vrchol a kolegy to popudilo

 Kyslík z Everestu v konzervě

Lezec.czKrátký článek a dlouhá diskuse





Věříte Pavlu Trčalovi, že vystoupil na Mount Everest?
  
Ano a nevadí, že ilegálně (Počet hlasů: 19)
(16.52 %)
Ano, ale vadí, že ilegálně (Počet hlasů: 2)
(1.74 %)
Ne (Počet hlasů: 94)
(81.74 %)



Celkem hlasovalo: 115


[Akt. bodový průměr: 0,00 / Počet hlasů: 1] 1 2 3 4 5

| Autor: Petr Jandík | Vydáno dne 06. 10. 2010 | Počet komentářů: 24 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
| Zdroj: Petr Jandík

Našli jste ve článku chybu, nebo překlep? Budeme vděční za upozornění. Napište nám. Děkujeme

Související články:
Tráva a kyslík na Broad Peaku (15.08.2024)
Nový návrh NP Tanapu (12.08.2024)
Valná hromada ČHS (13.04.2024)
Připomínky k Návštevnému poriadku TANAP (03.03.2024)
Sběr nominací na Výstupy roku (16.02.2024)
Definitivní Návštěvní řád TANAPu (25.11.2023)
Výstupy roku 2022, slavnostní vyhlášení. (11.08.2023)
ČHS odmítá Rusy a Bělorusy na závodech IFSC (23.06.2023)
Proč se jezdí závodit do Asie? (19.05.2023)
Valná hromada ČHS 2023 (25.03.2023)
VH ČHS nebude schvalovat novou identitu (14.03.2023)
Výstupy roku 2022 (02.03.2023)
Valná hromada ČHS 2023 (25.02.2023)
ČHS zavedl mobilní infokartu (10.11.2022)
Ze říjnového VV ČHS (31.10.2022)
Anketa k rozvoji území kolem Branických skal (14.07.2022)
Světový pohár 2023 v Česku? (04.06.2022)
Valná hromada ČHS (28.03.2022)
ISMF nepovolí účast Rusů a Bělorusů na mezinárodních soutěžích (07.03.2022)
Otevřený dopis ruských horolezců proti válce na Ukrajině (04.03.2022)
IFSC zpřísňuje sankce pro Rusko a Bělorusko (04.03.2022)
Vadim Timonov proti válce (01.03.2022)
Ne válce, zní z Ruska (27.02.2022)
Prohlášení ČHS k Ukrajině (25.02.2022)
Štafeta ČHS čtvrtá (14.02.2022)
Výsledky ankety ČHS 2021 (28.01.2022)
Valná hromaha ČHS 2021: Všichni kandidáti zvoleni, všechny návrhy prošly (30.05.2021)
Volby nového vedení ČHS (02.05.2021)
Valná hromada ČHS 2021: schváleno (04.04.2021)
Ilegální ferraty v Českém Středohoří (09.02.2021)
NÁBOR SOKOLÍKŮ 2021 (30.01.2021)
VH 2021 bude online (24.01.2021)
Posouzení značky ČHS (17.12.2020)
Nominace - Výstupy roku ČHS 2020 (17.12.2020)
Útěk do svobody (30.11.2020)
Říjnové zasedání VV (01.11.2020)
Jak s lezením v nouzovém stavu (23.10.2020)
VV ČHS - zápis ze srpna (05.09.2020)
Karel Bělina zbaven správcovství skal (12.07.2020)
Valná hromada 2020 (14.06.2020)
Dokumenty z VH ČHS 2020 (13.06.2020)
O čem bude Valná hromada ČHS (07.06.2020)
Pozvánka na Valnou hromadu ČHS (15.05.2020)
Valná hromada ČHS bude 13.6. (12.05.2020)
VYJÁDŘENÍ ČHS K NELEGÁLNÍMU TÁBOŘIŠTI V ADRŠPAŠSKÝCH SKALÁCH (04.05.2020)
Proč v databázi ČHS na webu někdy v noci fungují mapy omezeně?? (14.04.2020)
VV jednal přes videokonferenci (10.04.2020)
Odsunutí termínu valné hromady ČHS (13.03.2020)
OVK LP ruší cesty zajištěné lešenářskými kotvami z OBI (11.03.2020)
Testy expanzivních nýtů (27.02.2020)
Ročenka ČHS 2019 (20.02.2020)
Zasedání VV ČHS: dvě rezignace, tři jmenování (12.02.2020)
ČHS a ČSL obnovili spolupráci (01.02.2020)
Zrušení lékařské komise (22.01.2020)
Odhalení na severu Sušek (10.12.2019)
Výstupy roku ČHS za rok 2019 - podávání nominací (04.12.2019)
Zasedání VV ČHS: Kooptován Pavel Blažek (16.10.2019)
Zasedal VV ČHS: změna stanov a řízení soutěžního lezení (19.09.2019)
Horydoly jako bezpečnostní hrozba? (11.09.2019)
Schůze VV: odvolání Tomáše Bintera st. (04.09.2019)
Zápis disciplinární komise (23.07.2019)
Likvidace pobočných spolků ČHS (31.05.2019)
Zápis z jednání VV ČHS 29.4. (11.05.2019)
Předsedou JAMESu Anton Pacek (31.03.2019)
Valná hromada ČHS 2019 (27.03.2019)
ČHS hledá nové kolegy pro oblast soutěžního lezení (26.03.2019)
Jan Zbranek rezignoval (12.02.2019)
Evropští horolezci chtějí letní čas (11.01.2019)
Další závodníci se státní podporou (23.10.2018)
29. PELIKÁNŮV SEMINÁŘ (03.10.2018)
ČHS se stěhuje (27.09.2018)
SKÁLY NA MUŽSKÉM- oprava a omluva (07.09.2018)
Jednal VV CHS: s.r.o., oprava vyjádření na VH, nabídka ČSL. (27.06.2018)
Dojistit Velkou plotnu na Suškách? Jo, vlastníma smyčkama. (21.06.2018)
Nový člen VV, ČHS jedná s ČSL, založení s.r.o. (29.05.2018)
Výpověď smlouvy pro ČSL, Turek na disciplinárku (09.05.2018)
VH ČHS: Jak to bylo doopravdy (26.03.2018)
Valná hromada ČHS 2018 (24.03.2018)
Ekonom ČHS - výběrové řízení (02.03.2018)
Ročenka ČHS 2017 (27.02.2018)
Pozvánka na valnou hromadu ČHS (24.02.2018)
Hlasování kartičkami na Valné hromadě (21.02.2018)
Polemika kolem výběru reprezentace (17.01.2018)
"Sokolíci" 2018–2020 - výzva mladým alpinistům (16.01.2018)
Boulder kodex 2017 (17.12.2017)
Odpověď ČHS na prohlášení ČSL k odtržení závodního lezení (05.12.2017)
Boj o překližku (05.12.2017)
Je možné změnit ČHS? (05.12.2017)
ČHS hájí jednotu sportovního lezení (27.11.2017)
Založena Evropská horolezecká asociace (25.11.2017)
Soutěž ČHS (14.11.2017)
Jak začít na písku? Doporučení mistrů pískařů (16.05.2017)
Dojišťování? UFO? Maglajz? Anketa pískařů díl 6. (08.05.2017)
ČHS obnovil spolupráci se Slovinci (26.04.2017)
Jsou ještě možnosti prvovýstupů? Anketa pískařů díl 5. (25.04.2017)
Dobrodružství na písku? Anketa pískařů díl 4. (20.04.2017)
Přenosy ze závodů budou dál zdarma (12.04.2017)
Morál a čísla? Anketa pískařů díl 3. (12.04.2017)
Výstupy roku 2016 (11.04.2017)
Bouře kvůli placení přenosů (10.04.2017)
Horolezec roku končí (02.04.2017)
Sázka o 10 klacků (31.03.2017)
Pískovcové lezení, pískaři II. (31.03.2017)
Úplná pravda o Valné hromadě (29.03.2017)
ČHS - valná hromada 2017 (25.03.2017)
Pískovcové lezení, pískaři I. (24.03.2017)
Změna v rozpočtu ČHS na rok 2017 (24.03.2017)
Vychází výjimečná ročenka ČHS (23.03.2017)
Valná hromada ČHS 2017: pozvánka, bulletin a registrace kandidátů (14.03.2017)
ČHS vypisuje výběrové řízení (12.02.2017)
Zpráva o výsledcích závodní reprezentace (18.01.2017)
Napomenutí za kartáčování chytů (04.01.2017)
Slevy na slovinských chatách (09.10.2016)
Nýty v Korosadowiczovi? (06.10.2016)
Web ČHS v responzivním kabátě (23.08.2016)
Chcete pracovat v ČHS? (23.06.2016)
Lidičky na Valné hromadě (19.03.2016)
Valná hromada ČHS 2016: hlasování o 11 miliónech (21.02.2016)
Ferrata na Frýdlantské cimbuří zamítnuta (26.01.2016)
Pojištění pro horolezce od ČHS (03.12.2015)
Zasedal VV ČHS (02.12.2015)
ČHS leaderem mezinárodního grantu (26.11.2015)
Kdo je horolezec roku? (22.11.2015)
Nové a změněné cesty na Horosvazu IX (23.05.2015)
Nové a změněné cesty na Horosvazu VIII (23.05.2015)
Nové a změněné cesty na Horosvazu VII (23.05.2015)
Nové a změněné cesty na Horosvazu VI (23.05.2015)
Nové a změněné cesty na Horosvazu V (23.05.2015)
Nové a změněné cesty na Horosvazu IV (23.05.2015)
Nové a změněné cesty na Horosvazu III (23.05.2015)
Nové a změněné cesty na Horosvazu II (23.05.2015)
Nové a změněné cesty v databázi Horosvazu I (23.05.2015)
Čtvrtletník ČHS (10.04.2015)
Valná hromada ČHS 2015 (05.04.2015)
ČHS spustil Skály ČR (20.03.2015)
Vize ČHS 2015, díl III (16.02.2015)
Vize ČHS 2015 - II. díl (11.02.2015)
Vize ČHS 1. díl (10.02.2015)
Důvěra kontra transparentnost a válka Alpenvereinů (26.01.2015)
ČHS posiluje tým (08.01.2015)
Via Ferráta nebude? - a přece je! (02.08.2014)
Protest horolezců ve Vlčí rokli (14.07.2014)
Dodo Kopold vyloučen z Jamesu (08.04.2014)
Smělé plány Tatra Mountains Resorts (05.04.2014)
Náhubková směrnice zrušena (31.03.2014)
Valná hromada 2014 (25.03.2014)
Zamyšlení nad otázkami koncepce českého alpinismu (24.03.2014)
Valná hromada bude o volbách a opět o náhubkové směrnici (21.03.2014)
VV ČHS odstoupí v březnu (11.02.2014)
Jak sis zalyžoval Zobane? (26.01.2014)
Soutěž o nejlepší fotografii na PF 2014 (26.11.2013)
Jednal VV ČHS: Zvýšení prostředků pro Drytooling a MG na Panťáku (22.11.2013)
Žlebská jehlo, sbohem (29.10.2013)
Podpora Hrozové, granty na publikace a závody mládeže nově (10.10.2013)
Němci a Rakušani zpět do UIAA (06.10.2013)
Válka UFO? (22.08.2013)
Výstupy roku 2013 - soutěž vyhlášena (03.07.2013)
Agostino Da Polenza k incidentu na Everestu (02.06.2013)
Historická komise OVK LP (27.05.2013)
Renovace vrcholových knížek (25.05.2013)
Frankenjura.com (16.05.2013)
Valná hromada ČHS 2013 (22.03.2013)
Nový web IFSC, aplikace pro telefony a další novinky (22.03.2013)
Sasíci schválili UFO (05.03.2013)
Nové průvodce v knihovně ČHS. (27.02.2013)
Paseky v Roklici (17.02.2013)
HoroLezec 2012 (14.02.2013)
ČHS hledá předsedu komise alpinismu a sportovního lezení (14.12.2012)
Horolezecem roku Adam Ondra (25.11.2012)
Český horolezecký svaz vyhlašuje soutěž o nejlepší fotografii (22.11.2012)
Chcete pracovat v ČHS? (09.11.2012)
ČHS: Jednání VV a dva disciplinární tresty pro Radka Lienertha (07.09.2012)
Lezecký park Alkazar (16.07.2012)
Krádež historických dokumentů na Suškách (11.06.2012)
Ukousněte si z miliónu (24.05.2012)
Městská policie šikanuje horolezce (06.05.2012)
Valná hromada ČHS 2012 (24.03.2012)
Valná hromada 2012 už tuto sobotu (21.03.2012)
Svazový redaktor opět na scéně (22.02.2012)
Vyjádření Libora Hrozy ke konfliktu ve věci řízení sportovního lezení (14.02.2012)
HoroLezec 2011 (09.02.2012)
Kontroverze kolem Compressor Route (05.02.2012)
Volby do Výkonného výboru ČHS (01.02.2012)
Horosvaz na Facebooku (29.01.2012)
Horosvaz v novém (08.01.2012)
Přílepská skála a zákaz lezení? Ne! (20.10.2011)
Soutěž Horolezec roku 2011 (17.10.2011)
Via ferrata na Tyršovky v Labáku? Ale kdepak! Jen monitoring. (05.09.2011)
Koruny pro královny Himálaje (01.09.2011)
Red Rocks v nebezpečí (16.08.2011)
Horolezci na tiskové konferenci Czech Tourism (02.07.2011)
Kupte si horu... (10.06.2011)
Elektronický Zpravodaj ČHS (07.04.2011)
Co se doopravdy dělo na Valné hromadě? (05.04.2011)
Valná hromada ČHS 2011 (26.03.2011)
Pozvánka na Valnou hromadu ČHS (23.03.2011)
Je změna § 14 Stanov ČHS ke prospěchu členům? (14.03.2011)
Informace OVK Labské pískovce k ferrátám (17.02.2011)
Zpravodaj ČHS 1/2011 (07.01.2011)
Zasedala OVK Labské pískovce (21.11.2010)
Jorg Brutscher reje do Hudyho (18.11.2010)
Výběrové řízení na šéfa závodníků (19.10.2010)
Monte Sarmiento poprvé? (17.09.2010)
Bude Hudy Cup bez maglajzu? (10.09.2010)
Klettergarten je Lezecký park (02.09.2010)
AlpspiX - další alpská opičárna (07.07.2010)
Jednání o Labáku pokračují (28.06.2010)
Soutěž o Výstupy roku (26.06.2010)
Nové nýty na Cerro Tore (21.06.2010)
ČHS a ochrana přírody (16.06.2010)
HORYDOLY se inspirují u Horyinfa (17.05.2010)
A ty jsi byla prvá…holka (07.05.2010)
Horyinfo je mediálním partnerem ČHS (18.04.2010)
Valná hromada 2010 (29.03.2010)
O čem bude Valná hromada ČHS 2010 (25.03.2010)
Tisková konference ČHS (16.03.2010)
Ferrata v Jizerkách (19.02.2010)
Vzpoura v Labsku (07.12.2009)
Pochvala za Brno, výrok revizní komise (16.11.2009)
Přispějte na památník Expedice Peru 1970 (12.11.2009)
Ministr životního prostředí jednal s horolezci (30.10.2009)
SP v Brně ohrožen, ČHS pozastavuje členství v UIAA a mediální bublina splaskla (08.10.2009)
Kam bude směřovat ČHS (28.09.2009)
Hrozová dostane MS zaplaceno (19.09.2009)
Úvahy nad zasedáním VV ČHS (10.09.2009)
Marketingové a mediální zastupování ČHS (20.08.2009)
Do Holešovic a na Smíchov zadarmo (29.07.2009)
Horolezecký svaz představil mediální komisi (25.06.2009)
Zákazy magnézia se stupňují (27.05.2009)
Velké Disciplinární Nic (22.04.2009)
Hlavní cena Fair Play pro Hrubého a Jaroše (31.03.2009)
Valná hromada 2009 (20.03.2009)
Pozvánka na Valnou hromadu ČHS (15.03.2009)
Incident Libora Uhra a Radima Slívy na Váňově kameni (10.03.2009)
Jak se financují horolezci (03.03.2009)
Horolezci se valně hromadili (23.02.2009)
Co slíbilo nové vedení Českého horolezeckého svazu (31.01.2009)
Mimořádná valná hromada ČHS (31.01.2009)
Altaj a Cimrman - atmosféra houstne (26.10.2008)
Byla databáze skalních oblastí ukradena? (08.10.2008)
Nová tvář ve vedení ČHS (18.09.2008)
Nejlepším horolezcem Radek Váňa (04.08.2008)
Valná hromada ČHS 2008 (29.03.2008)
MG na písku ano, nebo ne? (28.03.2008)
Otevřený dopis Jiřímu Babačovi (26.03.2008)
Výjimka pro Český Ráj (19.03.2008)
Bílá válka se valí do schůzovních místností (17.03.2008)
Obavy (16.03.2008)
Němci a Rakušané odchází z UIAA (13.03.2008)
110 let českého horolezectví (19.11.2007)
Soutěž o Výstupy roku 2007 (16.11.2007)
Disciplinární trest Adama Ondry (07.11.2007)
Génius Jára Cimrman (05.10.2007)
Nové stanovy ČHS (22.09.2007)
Jak se hledala "Cimrmanova" hora (01.08.2007)
Dejme jim jejich MG! (19.07.2007)
Vyfoukli vrchol Cimrmanům (12.07.2007)
Asfaltka pod Everest (19.06.2007)
Potrestání Adama Ondry za magnézium (10.06.2007)
Vážený pane Smoljaku, vážený pane Svěráku. (22.05.2007)
Výzva Alana Formánka (26.04.2007)
Valná hromada ČHS 2007 (24.03.2007)
Stojím si za návrhem rozpočtu... (22.03.2007)
Génius slepých uliček na Altaji (20.03.2007)
Volební kampaň začíná... (13.02.2007)
Pavel Bém na Everest (09.02.2007)
Hledejte informace u odborníků (16.01.2007)
Příprava na Valnou hromadu ČHS (03.01.2007)
Slovenské hodnocení sezóny (06.12.2006)
Smíchovské dojmy (25.11.2006)
Výstupy roku 2006-výzva (22.11.2006)
Nové stanovy ČHS (04.11.2006)
Jak dopadla valná hromada? (06.03.2006)
Granty mládeže ČHS (06.05.2003)
Tisková konference ČHS (06.02.2002)



Komentář ze dne: 06.10.2010 16:59:02     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Pavel Novotný (@)
Titulek: Jaroš jedenácterák
Jen drobná hnidopichovina, Radek Jaroš má ve sbírce 11, ne 10 osmitisícovek...
2 0

Komentář ze dne: 06.10.2010 17:57:08     Reagovat
Autor: [pjandik] - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Jaroš jedenácterák
:-) Díky.
0 0

Komentář ze dne: 06.10.2010 17:15:46     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Vojta (vojta.lejsek@post.cz)
Titulek: neni na kolem sveta poprve...
Je to trosku s krizkem po funuse, Trcala mel prednasku na Kolem sveta uz loni na jare tusim nebo predloni na podzim. Sle jsem tam (a to tak, ze jelikoz jsem nemel cas, tak jsem tam dorazil v podstate jen na dve prednasky, z toho hlavnim cilem byla ta Trcalova - bo jsem si chtel udelat vlastni pohled na kdysi dost probiranou vec).
Diskuze byla a byla velmi plodna, nijak neomezovana poradatelem, atd. Takze z tohoto pohledu to nebyla ciste propaganda.
Co se tyce sjezdu na lyzich, tak pokud vim tak na lyzich sjel, nikoliv vsak z vrcholu, ale jen cast vystupu a to jeste pred tim nez se vubec k vrcholu vydal. Snowkitingove rekordy pokud vim nikdo nezpochybnil (byt ja v tom nevidim tolik ten rozdil, prijde mi to zhruba na urovni rekordu v pojidani boruvkovych knedliku v nejvyssi nadmorske vysce - princip sportu je v necem jinym nez v provozovani vysoko).
Co se tyce verohodnosti toho, ze byl na vrcholu, tak neverohodnost fotografie je jasna. Na druhou stranu byt je to nepravdepodobne, tak je mozne, ze v danou chvili bylo na vrcholu dobre pocasi. Pobyt na vrcholu mu pokud vim potvrdilo i nekolik dalsich horolezcu. Kdyz jsem to tehdy hledal, tak jsem nasel nejake clanky myslim ze v Hospodarskych novinach, ktere si daly praci a horolezce, ktere jmenoval, kontaktovaly a ti Trcaluv vystup potvrdili. Tezko protiargumentovat proti tvrzeni, ze se s nima treba takto dohodnul. Ale snad jen otazka: proc by to proboha delali?
4 1

Komentář ze dne: 06.10.2010 17:18:21     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Vojta (@)
Titulek: Re: neni na kolem sveta poprve...
Jeste k tomu sjezdu...bylo to prezentovano, ze sjel z Everestu, coz muze vypadat jako lez, vzhledem ke skutecnosti, ze to nebyo z vrcholu. Na druhou stranu podobne byl pred par lety prezentovan sjezd Josefa Lukase z K2, ktery taky nebyl z vrcholu ani zdaleka...
1 2

Komentář ze dne: 06.10.2010 17:46:13     Reagovat
Autor: [pjandik] - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: neni na kolem sveta poprve...
Vojto, asi nesleduješ dost podrobně dění, protože u Josefa Lukáše bylo v expedičních zprávách jasně napsáno z jaké výšky jel a nikdo nikdy netvrdil, že sjel K2, ani on. :-). Tvrdilo se, pokud se pamatuju, že sjel z dosud největší výšky na K2 a to není sjet K2.

Jediný, kdo od nás opravdu sjel nějakou osmitisícovku byl David Fojtík a ten dost přesně popsal, kde jel a kde ne.

U Trčaly je napsáno, že sjel Evererst a tečka. To by ho musel sjet odshora dolů.

1 3

Komentář ze dne: 06.10.2010 23:34:00     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Vojta (@)
Titulek: Re: Re: Re: neni na kolem sveta poprve...
1) treba v tomto clanku:
http://cestovani.idnes.cz/igsvet.asp?c=A070720_130005_k2_pal
Ano, je to tam napsany, ze ze 6200m. Ale az ve druhem odstavci kam pulka lajku nedocte. A v tom prvnim je to napsany tak obojace. By me zajimalo, jak by to napsali kdyby se museli vejit do omezeneho poctu radku. Hod si jeho jmeno do googlu, uvidis ze v nadpisech clanku je "senzacne" napsano ze sjel K2, v lepsim pripade "svah K2", az v podorbnejsim popisu je ze jen z nejake vysky (ktera ani zdaleka neni blizko vrcholu).
2) Krom toho tusim, ze Trcala nikdy netvrdil, ze sjel z vrcholu Everestu, jen ze na nem z Cechu byl na lyzich nejvys (to jak je debilne napsana ta upoutavka je druha vec a nemyslim, ze za to muze on....plati pro to bod 1) ).
3) jen fakticka chyba: Vladimir Smrz v roce 2000 sjel normalkou z Cho Oyu. Co se tyce Fojtika, tak plati co u Lukase...ac on presne popsal co sjel, tak ve vetsine beznych medii skoncili u toho, ze sjel Dhaulagiri
4)neobhajuju Trcalu a nevim kde a jak byl...jen mi to prijde trochu hon na carodejnice, pe peti letech uz tuplem
2 1

Komentář ze dne: 07.10.2010 00:52:01     Reagovat
Autor: [pjandik] - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: neni na kolem sveta poprve...
1) titulek není, že sjel K2, ale že sjel svah K2 a to celkem jakž takž odpovídá skutečnosti. Do titulku se nedá napsat všechno a je to dále blíže úpřesněno. Na to, že jde o iDnes je to docela dobré.
Ovšem iDnes není médium, které by bylo pro horolezectví směrodatné. Nejsou tam redaktoři, kteří by tomu rozuměli a občas píšou laické bludy. Podstatné je, co psali na webu expedice a v horolezeckýcm médiích. Tam to byla jejich zodpovědnost. Horolezec nemůže zodpovídat za to, co z jeho údajů napíše redaktor- neodborník a obvykle to nemůže oblivnit.

2) upoutávky na přednášky si každý píše obvykle sám. Nikdy se mi nestalo, že by to někdo napsal za mne a nebylo to ani když jsem měl tuším vloni přednášku na cestovatelském festivalu. Takže si myslím, že za "debilně napsanou upoutávku", jak jsi to nazval, zodpovídá pan Trčala.

4) Je tu řada daleko lepších a navíc nezpochybnitelných horolezců, kteří mají skvělé přednášky. Mára Holeček, Libor Uher, Radek Jaroš. Pokud si někdo zaslouží publicitu, jsou to tihle.

2 2

Komentář ze dne: 07.10.2010 01:36:00     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Karel WOLF (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: neni na kolem sveta poprve...
Mohu prozradit, že na festivalu KOLEM SVĚTA - listopad 2010 dostane prostor Radek Jaroš :-)
6 0

Komentář ze dne: 07.10.2010 01:56:53     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: neni na kolem sveta poprve...
tak to je dobrá zpráva, na Radka se asi přijdu podívat.
2 0

Komentář ze dne: 07.10.2010 10:09:16     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Vojta (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: neni na kolem sveta poprve...
1) Ok, tak zde mas ze sjel K2
http: //cestovani.idnes.cz/cech-sjel-jako-prvni-na-svete-k2-exkluzivni -video-fus-/igsvet.asp?c=A071109_092942_k2_tom. Co se tyce svahu, tak je to ponekud slovickareni. Jinak plny souhlas s tim, ze idnes a podobni obcas napisou nesmysl a horolezec za to nemuze
2) to je otazka...myslim ze naznakem ano, kazdy sam, ale nedivil bych se kdyby to pak proslo rukou nejakeho editora, ktery to bude chtit udelat vic senzacni a vypusti treba to slovo "svah". To by musel asi rict bud Trcala sam nebo Karel Wolf. Me oosbne prijde vypovidajici hodnota titulku na idnes zhruba stejna jako upoutavky v programu festivalu, tedy skoro zadna. Musis porovnavat porovnatelne, tedy vyjadreni Lukase a vyjadreni Trcaly. A jak jsem aj slysel na prednasce i jak pise nize Palic, tak on sam o vrcholu zdaleka nemluvil.
4) Ano, mas pravdu...a proto jsi napsal clanek o Trcalovi a o jinych, hodnotnejsich prednaskach si se ani nezminil? :-)
3 2

Komentář ze dne: 07.10.2010 11:31:54     Reagovat
Autor: [pjandik] - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: neni na kolem sveta poprve...
Ad1) Konstruuješ to trochu násilně, protože hned první věta článku to uvádí na pravou míru, ale ten titulek je opravdu zavádějící.
Ad 2) to by měl Trčala asi nějaké výjimečné postavení, ale vyloučit to nelze. U Trčaly je pak otázka, co je vlastně jeho vyjádření
Ad 4) Například Holečkovi a Jarošovi bylo na HI věnováno prostoru myslím dost. Na druhou stranu žádné médium nestihne psát o všem. To bychom se také mohli ptát jaktože iDnes nanapsala o našem v současnosti jediném skutečně světovém (horo)lezci Adamu Ondrovi, když jako dosud jediný lezec v historii závodění vůbec vyhrál světový pohár v boulderingu i v obtížnosti a je stále na špičce všech existujících žebříčků. Podívej se kolik se napsalo o těch "kyslíkových fixolezcích", jejichž výkonnostní pozice v této disciplíně na světě má tři a více nul a kolik o Adamovi.
1 1

Komentář ze dne: 07.10.2010 12:39:05     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Vojta (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: neni na kolem sveta poprve...
@1) Ok, dobre. Jen jsem se snazil ilustrovat ze ve snaze o zkraceni muze vypadnout podstatna informace. Tak treba nasledujici dva odkazy:
http://tn.nova.cz/zpravy/regionalni/cech-sjel-sedmou-nejvyssi-horu-sveta- na-lyzich-prijde-o-prsty-na-nohou.html
http://www.adrex.cz/expedice- horolezectvi/david-fojtik-prvosjezd-dhaulagiri-8167-m-n-m.html
Prvni je docela podrobny clanek, druhy pro zmenu na v podstate odbornem webu, ani jedna zminka, ze nesjel cely (a to jelikoz jsem se na zpravodajstvi z te expedice trochu podilel, tak vim ze on sam vsude zduraznoval, ze kus nad C2 vynechal).
@2) Ja nevim, celkem bych u tak velkeho projektu, jakym kolemsveta je, ocekaval pritomnost nejakeho editora. Pak uz stacilo treba, aby napsany text typograficky nevyhovoval a editor se rozhodl vypustit zdanlive nepodstatnou cast vety (protoze si myslel ze opravdu sjel z vrcholu) a vzniklo z toho, to co vzniklo.
@4)...ale mohl jsi jit vzorem a najit si v programu neco jineho nez Trcalu, ne?
1 1

Komentář ze dne: 07.10.2010 14:39:39     Reagovat
Autor: [pjandik] - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: neni na kolem sveta poprve...
ad 1) Novou bych se nezabýval. Adrex vynechal podstatnou okolnost. A co já s tím?
Při extrémních sjezdech je běžné, že ne všude terén dovoluje jízdu. Někde se slaňuje. Pro sjezd hory je ale podstatné být s lyžemi na vrcholu a tam svůj sjezd začít Ostatně srovnávat Fojtíka, který také vylezl na Everest bez kyslíku s vejtahou šířícím kolem sebe mraky pochybných informací mi přijde poněkud ujeté.
ad 2) Každý šetří náklady. Mohu k tomu jen říci, že moje anonce byla v programu tak, jak jsem ji napsal.
ad 4) Myslím si, že se Trčalovi dostává nezaslouženě větší pozornosti, než si zaslouží, na úkor jiných, lepších a výkonnějších. To je důvod proč jsem připomněl věci kolem něj.
1 1

Komentář ze dne: 07.10.2010 15:29:07     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Vojta (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: neni na kolem sveta poprve...
Ja se jen snazil ukazat, ze je divne srovnavat osobni vyjadreni Fojtika, popr. Lukase, s tim, co je o tom nekde napsano. O narocnosti vystupu se vubec nebavim, bo je zjevna. Samozrejme pokud ten text psal primo Trcala, tak je lhar. Jediny, kdo to muze rozsoudit objektivne, je asi Karel Wolf, my muzem jen spekulovat.
ad4) s prvni vetou souhlasim...ale druha by dle me mela znit "to je duvod proc uz vubec nevytahovat veci kolem nej". Nemas pocit, ze k nemu sam pritahujes nezaslouzenou pozornost?
Bych ho shrnul Donutilovsko-Kocourkovskym: "To je jeden debil z Brna" a vice neresil.
3 1

Komentář ze dne: 07.10.2010 16:52:56     Reagovat
Autor: [pjandik] - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: neni na kolem sveta poprve...
ad 4) Podíváš-li se, co z programu festivalu si vybrala jiná média, Trčala tam nikdy nechybí. Pozvat ho na přednášku prostě automaticky znamená, že se vytahují věci kolem něj. Jeden článek na HI to nezmění.
Mimochodem, napsal jsi podobnou kritiku také všem ostatním, kteří se teď o Trčalovi zmínili?
1 2

Komentář ze dne: 07.10.2010 19:32:07     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Vojta (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: neni na kolem sveta poprve...
Ne, nenapsal jsem nikomu, dokonce jsem tu zminku ani jinde nepostreh. Bud to nebyla media, ktera sleduju, nebo nenapsali jeho jmeno hned do nadpisu, podporene slovem "kontroverzni" o radek nize :-)
Je jasny, ze jeden clanek na HI to nezmeni, ale je to zacarovany kruh, lidi to zminuji a tim upozorni na festival, ktery tak mozna ziska nove navstevniky, proto pozve Trcalu i priste a znova se o tom bude psat :-) Jedes v tom stejne jako ten, kdo ho na ten festival pozval (a stejne jako ja, ktery jsem na tu prednasku sel). A Trcala si mne ruce, protoze mam pocit, ze jakozto dost exhibicionista je stredem pozornosti rad.
3 1

Komentář ze dne: 07.10.2010 20:51:10     Reagovat
Autor: [pjandik] - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: neni na kolem sveta poprve...
Stačí mrknout do Googlu, je toho tam dost právě ohledně festivalu a jeho programu.

Trčala je určitě rád středem pozornosti, ale zmínku o pochybnostech a o ilegálnosti svého výstupu určitě rád nevidí. Vloni v listopadu mi vyhrožoval soudy a právníky a vyžadoval abych uveřejnil omluvu, jejíž text mi taky rovnou poslal:-). To vše kvůli zmínce ve článku Češi na Everestu
2 1

Komentář ze dne: 07.10.2010 19:15:10     Reagovat
Autor: neregistrovaný - debil z Brna (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: neni na kolem sveta poprve...
Jedinej kdo tady něco řeší jsi ty...možná by stálo za to míň obrážet festivalový přednášky a skutečně v těch horách být, jestli to ovšem dokážeš..
0 5

Komentář ze dne: 07.10.2010 21:32:39     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Kóďa (kodytek.petr@seznam.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: neni na kolem sveta poprve...
Joooo chlape (oslovení přezdívkou se bojím použít) teď jsi na to kápnul. Tvrdé odhalení skřetího cajzla. Vlastně se v těch horách vůbec nevyzná, teoretik jeden :-))). Nalož mu pořádně. Prosím napiš ještě něco.... :-)))
Hihi....
3 0

Komentář ze dne: 07.10.2010 00:54:50     Reagovat
Autor: neregistrovaný - palic (palic@ho-vsetin.com)
Titulek: Re: neni na kolem sveta poprve...
Na Kolem světa byl Trčala na jaře 2009 http://www.kolemsveta.cz/pavel_trcala_nejmladsi_cech_na_everestu .html, schválně jsem tam přišel dříve, abych toho "nejlepšího českého horolezce" viděl na vlastní oči. Přednáška byla natolik přeplněná bláboly a nesmysly, že nemělo cenu se na nic ptát - ten člověk žije ve vlastním světě. Co se týče lyžování, tak za tu hodinu nebo hodinu a čtvrt předvedl dvě fotky na lyžích ve stylu: 1) stojím na místě a hledím do objektivu, 2) z místa popsaného v předchozím bodě jsem téměř na fleku udělal jako že jeden oblouk a přitom mávám do objektivu. Tvrdil, že se na ty lyže postavil a udělal 1-2 oblouky ve výšce asi 6200 m (pokud si to dobře pamatuji). Možná se to za rok a půl zvýšilo... až na vrchol.

Chce-li někdo vidět desítky či stovky fotek chlápka v různých pozicích, různém oblečení a s různou sportovní výbavou jak se směje (nebo šklebí) do objektivu, a k tomu má neustále na jedné ruce zdvižený palec, tak je tato přednáška ideální a návštěvník si přijde na své. Fotky, kde by hlavní aktér nebyl, byly možná dvě, tj. příroda či kopce.
4 0

Komentář ze dne: 09.10.2010 19:31:16     Reagovat
Autor: neregistrovaný - zoban (zoban@seznam.cz)
Titulek: Bláznům se neodporuje
Ne ze bych sve rodice poslouchal ve vsem, ale kdyz mne ucili, ze blaznum se nema odporovat, tak meli pravdu.
Proste nekdo si mysli ze je Einstein, nekdo Napoleon a nekdo ze vylezl na Everest.
Je preci krásné mít svět, který vás naplnuje a co na tom, ze vsichni ostatni jsou blazni, hlavne kdyz ja jsem letadlo :-)
Radek

PS: takze ja osobne dnes vecer davam prednost Piratum z Karibiku, je to mnohem zajimavejsi pohadka :-)
0 3

Komentář ze dne: 01.03.2012 20:02:16     Reagovat
Autor: neregistrovaný - petr (horygr20@volny.cz)
Titulek: je to podvodník
Na vrcholu Everestu bylo 30.5.2005 několik horolezců, ale žádný z nich není na Trčalově fotografii. Stejně tak není na žádné vrcholové fotce jiných horolezců Trčala. To je dokázáno, protože se všechny ty dostupné vrcholové fotografie porovnávaly. Všichni horolezci si tak vlastně navzájem dosvědčili účast na vrcholu, ale Trčala na žádné z nich nebyl. Stejně tak na nich nebyl ani jeden z horolezců, kteří jsou společně s Trčalou na jeho fotkách. Je to podvodník.
2 1

Komentář ze dne: 01.03.2012 20:50:01     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: je to podvodník
To porovnávání je někde publikováno?
0 0

Komentář ze dne: 21.09.2012 10:04:28     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Franta (frantapudlik@seznam.cz)
Titulek: Jandik
Pane Jandiku, po precteni Vaseho clanku musim konstatovat, ze a to k memu prekvapeni, je velice zavadejici. V podstate je to clanek manipulativni a troufam si rici, ze by mohl byt jednim z prikladu neprofesionalni novinariny, ktera bohuzel v CR ziskala prevahu. S napetim jsem cetl i diskuzi mezi Vami a panem Vojtem. Vsiml jsem si i zajimaveho aspektu a to, ze pan Vojta Vam dokazuje sva slova priklady na webu od ruznych autoru, zatim co Vy jste v utocne argumentaci vuci panu Trcalovi nakonec ustupoval a podal jste jako dukaz sve argumentace pouze a ted to prijde, tabulku, ktere jste autorem Vy sam. A tak zde vznika dojem, ze jste se pane Jandiku, tvaric se jako investigativni autor, zrejme nikdy seriozne nezajimal o dukazy vystupu pana Trcali na Mont Everest. Rad bych se jeste zminil o fotografiich Vami zverejnenych na porovnani jako dukaz. Nazlobte se na me, ale to snad nemyslite vazne! Ty fotografie prece nemuze brat jako dukaz ani jen velice povrchni citatel pokud nejsou ze stejneho dne a stejnych nekolika minut. Dale nikdo na fotkach kyslikouvou masku nema, coz byl jeden z Vasich argumentu proti panu Trcalovi. Osobne Vas clanek hodnotim jako velice neprofesionalni a Vase tvrzeni pokladam za bezpredmetne, protoze je zalozene na nesmyslnych dukazech a domenkach. Hodne zdaru pri Vasem dalsim pusobeni, ktere snad bude mimo psani clanku.
1 4

Vložení nového komentáře

Nový komentář nemá souvislost s jinými komentáři. Chcete-li odpovědět na existující komentář, najeďte si na něj a klikněte v jeho hlavičce na slovo Reagovat

Jméno (přezdívka): 
E-mail: 
Titulek: 

    

V rámci komentářů nelze používat tagy HTML.

Pro vložení tučného textu, odkazu nebo e-mailové adresy využijte následující značky:
[b]tučné[/b], [url]http://www.domeny.cz[/url], [email]jmeno@domena.cz[/email]

hledej
Horoškola
HI shop
nové cesty
komentáře cest
nejčtenější cesty
nejkomentovanější
nejbližsí akce
30.11.2024 - 30.11.2024
Sherpafest

Oznámení o akcích posílejte redakci