Velkou část života trávím v autě, které mi je nejenom dopravním prostředkem, ale z velké části i domovem. Při cestě za lezením se běžně stává, že jsem dlouhou dobu bez možnosti dobít svá elektrická zařízení z klasické zásuvky. Potřeboval jsem zdroj, který dokáže spolehlivě a mnohokrát nabít telefon, fotoaparát, notebook a všechno, co je potřeba.
Yeti 1250 je největší battery pack, který Goal Zero nabízí. S rozměry 27.9 x 40.6 x 36.8 cm a váhou téměř 47kg to opravdu není žádný drobek. Vysoká hmotnost je daná olověným článkem, který má kapacitu 1200 Wh. Pro usnadnění manipulace má Yeti zabudovaná kolečka a odnímatelnou skládací rukojeť.
Nabít Yetiho můžete buď přímo z elektrické sítě, pomocí 12V konektoru např. v autě nebo pomocí solárních panelů. Doba nabíjení se výrazně liší podle toho, jaký zdroj použijete. Nejrychlejší čas je podle výrobce asi 16 hodin a to samozřejmě z klasické zásuvky. Pomocí dvou solárních panelů Boulder 30 trvá dobití v ideálních podmínkách 40 – 80 hodin.
Z čelní strany je, kromě přehledného displaye, několik vstupů a výstupů, do kterých můžete zastrčit vaše hračičky. Jsou tam USB porty, 12V výstup a klasické zásuvky.
Prakticky
Na první pohled mě Yeti 1250 nepřekvapil svými rozměry, které nejsou zas až tak hrozné, jako svojí hmotností. Naivně jsem si myslel, že ho ze skladu, kde jsem pro něj byl, sám odnesu a naložím do auta. Nakonec jsem rád využil nabízenou pomoc. Manipulaci výrazně usnadňují velmi bytelná madla, která jsou po stranách. Na větší vzdálenost vám velmi usnadní život relativně velká kolečka a skládací rukojeť, za kterou můžete Yetiho táhnout za sebou, jako kufr. Kolečka na druhou stranu trochu překážejí, díky nim je Yeti méně skladný.
Jako všechny ostatní battery packy od Goal Zero, které jsem měl možnost vyzkoušet, je provedení výrobků velmi precizní. Kovové i plastové díly jsou přesné, nikde žádná mezera nebo povolený šroubek. Yeti 1250 působí hodně bytelně, což se i potvrdilo. Vozil jsem ho několik týdnů v kufru auta mezi věcmi na lezení a potápění a nestalo se, že by se nějak poškodil.
Čelní strana je ta nejdůležitější. Nachází se zde malý display s možností podsvícení, který ukazuje míru nabití akumulátoru v procentech po 20, aktuální výdej energie a její příjem. Dále jsou tu dva vstupy a mnoho různých výstupů. Vše je velmi přehledně označené, na první pohled je jasné, co kam přijde. Důležité je tlačítko POWER, bez kterého nabíjení nezačne. U každé skupiny výstupů je také malé tlačítko, které daný výstup aktivuje.
Věc, která mě překvapila a trochu zklamala, je umístění vstupů pro dobíjení na čelní straně. Osobně bych dal vstup ze zadní strany nebo nejlépe ještě další vstup, abyste si mohli vybrat.
Vrchní část Yetiho skrývá malou zavírací přihrádku na kabely a jiné drobnosti. Co mě nadchlo je plochý vršek (na rozdíl od Yeti 400), který můžete využít pro odkládání všeho možného. Dá se na něj položit počítač, vařič, můžete na něm psát - prostě perfektní malý stolek – v autě k nezaplacení.
A teď to nejdůležitější – co všechno Yeti 1250 zvládne napájet? Bez problémů můžete nabíjet telefony, tablety, notebooky a to opravdu mnohokrát. Můžete připojit notebook a několik dní na něm pracovat. Nabíjel jsem velkou baterii vrtacího kladiva Bosch, a také bez problémů. Malá lednička do auta? Poběží týden. Malá vrtačka – vyvrtáte hodně děr, než vám dojde šťáva. Prostě pohoda. S čím si Yeti neporadí jsou elektrické přístroje, které mají vysoký jednorázový odběr. Nepodařilo se rozchodit velkou laserovou tiskárnu, rychlovarnou konvici nebo velkou úhlovou brusku. Proti přetížení je Yeti vybavený chytrou elektronikou – pokud dojde k přetížení, automaticky se vypne a na display se objeví výstražný trojúhelník.
Závěrem
Yeti 1250 je velmi povedený battery pack, který najde široké uplatnění. Jeho velkou předností je možnost použití v místnostech, kde vás nebude obtěžovat hlukem a zápachem jako naftové agregáty. Kapacita je opravdu velká a na běžné použití je více než dostačující. Svými rozměry a hlavně hmotností se hodí spíš na stálé umístění někde na chatě, v autě, na lodi nebo karavanu. Někde, kde ho budete moci bez velké manipulace nabíjet, třeba ze solárních panelů nebo z 12V.
Sám se sebou jsem řešil, jestli si do auta pořídit Yeti 1250 nebo Yeti 400. Rozhodování nebylo lehké. 1250 má obrovskou kapacitu, ale protože nemám solární panel a tím i možnost průběžného dobíjení rozhodl jsem se pro Yeti 400. Pokud bych měl solární panel nebo jiný rozumný způsob průběžného dobíjení, při kterém bych nemusel Yetiho stále přenášet (v mém případě po schodech do 2 patra) určitě bych zvolil 1250.
Plusy
+ velmi kvalitní provedení
+ velká kapacita
+ nevydává žádný hluk
+ nevydává žádný zápach
+ pojistky proti přetížení
+ kompatibilní se solárním panelem
+ rukojeť na tahání
+ přihrádka na kabely
+ plochý vršek – velmi dobré
Mínusy
- velká hmotnost
- velká cena
- vstup pouze z přední strany
- kolečka zabírají místo
Informace výrobce
Doba nabíjení:
- elektrická síť: 18 hodin
- automobil 12V: 44 hodin
- 2 panely Boulder 30: 40-80 hodin
- 3 panely Boulder 30: 27-54 hodin
Rozměry: 27,9 x 40,6 x 36,8 cm
Hmotnost: 46,7Kg
Doporučená cena: 40 570Kč