Žula - Alpherian

Toulky Alpami nemají konce a stále nalézáme zapadlé, opuštěné, neturistické kouty, které jsou nám velmi sympatické. Jeden takový jsou údolí Forzo a Soana, kde je také stěna Alpherian.

Ahperian
Alpherian, foto Lenka K.

Dlouho nás lákalo Orco a jeho žulové stěny, studovali jsme průvodce a sbírali informace na webu, k našemu překvapení (čekali jsme pozitivní hodnocení) jsme nalézali komentáře ve smyslu: "Orco je hezké pro milovníky tradičního lezení, ale jsou lepší žulové oblasti", nebo: "mimo Orco doporučujeme 4-5 hvězdičkové oblasti v okolí". S klasikou jsme počítali, a tak jsme před Orcem zavítali do údolí Forzo k pětihvězdičkovému Alpherianu.

Příjezd po úzké silnici v příkrých svazích napověděl, že se nejedná o turisticky profláklou oblast, najít bar s kafem nebylo jednoduché a ani pizza nebyla na každém rohu. O to příjemnější bylo tábořiště kousek nad Convento a nerušené spaní u mostu pod stěnou, kde jsme byli úplně sami.

Ancesieu a Placca Rosa
Ancesieu a Placca Rosa, foto Jirka V.

Strávili jsme zde tři dny a noci, v noci počítali meteority padající z kropenaté klenby, přes den lezli a koupali se v řece a večer trávili v levné a výtečně vařící restauraci Osteria delle Alpi. Zase nám přibyla oblast, kam se budeme rádi vracet, neb v okolí jsou další lezecké cíle, anebo si vylezeme některou z cest znovu.

Pohled do posledních třech délek
Pohled do posledních třech délek, foto Jirka V.

Cesty

Alpherian
Přístup od parkoviště u mostu po silnici skopce, asi 300 m, kde za zatáčkou je šipka "Alpherian" a pěšina doleva do lesa, pod skálu. Na odbočce v lese se držíme vlevo,  šipka "Alpherian".

Eno Valerio 6b, (6a obl), 280 m: 6a, 5a, 5c, 6b, 6a, 5c, 5c, 6a, 5a, 6a, 5c
Nástup koutem ke společnému štandu všech cest, pak traverz doprava, za hranu pod spáru, štand, levou spárou ke společnému štandu s Allegro Con Brio. Doprava těžší plotnou ke spáře a štandu. Přes převísek ke spárám a ke štandu ve žlábku. Přímo žlabem vzhůru na další polici se štandem. Doprava ke hraně a plotnou ke štandu všech cest. Odtud pokračuje pouze tato cesta. Doprava k uschlému stromu a po travnaté polici ke štandu. Plotnou a následně spárou k dalšímu štandu. Doleva za hranu a plotnou k závěrečnému štandu.
Slanění cestou ke společnému štandu všech cest a pak cestou Corto Maltese.

Corto Maltese
Corto Maltese, foto Lenka K.

Via del Fratello 6b, (6a obl), 180 m: 5c, 5a, 5c, 6b, 5c, 5c
Nástup vpravo od koutu ke společnému štandu všech cest, pak traverz doprava, za hranu pod spáru, štand, levou spárou ke štandu Allegro Con Brio, Fratello má štand více vlevo. Delikátní plotnou ke spáře, spárou do další plotny a tou ke štandu. Spárou nejdříve doprava a pak doleva ke společnému štandu s Corto Maltese. Vpravo od Corto Maltese spárou na štand všech cest.
Slanění cestou Corto Maltese.

Corto Maltese  6b, (6a obl), 180 m: 5c, 6a, 5c, 6b, 6a, 5c
Nástup vpravo od koutu ke společnému štandu ostatních cest, ten mineme a traverzujeme doleva k dalšímu štandu, delikátní plotnou ke štandu. Doprava travnatou policí, pak do stěny a na jejím konci doprava ke štandu. Doleva přes převis trhlinou a pak spárou do plotny ke štandu. Plotnou a koutem k dalšímu štandu. Levými nýty plotnou do uzavřené spáry a hranou vpravo k společnému štandu všech cest.
Slanění cestou, slaňovací dráha pro všechny cesty: S6 --> S5 --> S4 --> S2 --> nástup; lana 2x55

Corto Maltese
Corto Maltese, střední část, foto Lenka K.

Allegro con Brio 6a, (5c obl), 180 m: 5c, 5a, 5c, 5c, 5c, 6a, 5c
Nástup vpravo od koutu ke společnému štandu všech cest, pak traverz doprava, za hranu pod spáru, štand, levou spárou ke štandu. Ze štandu vzhůru do prstové spáry, která se posléze rozšíří a jde doprava ke štandu. Delikátním startem do spáry ve tvaru písmene Z k dalšímu štandu. Plotnou přes malý převis, delikátní, do další plotny ke spáře jdoucí doleva a pokračovat podél nýtů ke štandu. Dále ke společnému štandu všech cest.
Slanění cestou Corto Maltese.

Allegro con Brio
Allegro con Brio, střední část, foto Jirka V.

Cesty Eno Valerio, Via del Fratello a Allegro con Brio mají první tři délky témeř stejné a liší se jen ve střední části, tudíž je možné ze společného štandu slanit na třetí společný štand a dát si rozdílné 3-4 délky cesty jiné a odpustit si stejný nástup.
Poslední tři délky jsou pro všechny cesty opět stejné.

Nakres cest

Ancesieu, Placca Rosa a Alpherian, historický nákres cest, zdroj web

Praktické informace

Příjezd

Po dálnicích do Ivrei, zde odbočit na Courgne či Ceresole Reale. V Pont Canavese odbočit na sever do Val Soana směr Ronco Canavese, v Convento odbočit doleva do Valle di Forzo, po zhruba 12 km je parkoviště u kameny zataraseného mostu.

Nocleh

Tábořiště kousek nad Convento nebo u mostu pod stěnou.

Období

Jaro, podzim, v létě může být horko, stěny leží ve výšce 1100 m.n.m.

Výbava

Lano: 2 x 55 m, lépe 60 m
Materiál: 17 expresek, 4-6 friendy

Průvodce

Rock Paradise, M. Oviglia z roku 2000, bohužel rozebraný

Tip

Osteria delle Alpi, příjemné posezení, jak venku, tak za chladna u kamen. Levné a výtečné jídlo i nápoje. Určitě ochutnejte sýro-šunkový talíř, tagliere.

hospa
Lezení nad tagliere a odvahu dodává červené, foto Jirka V.

| Autor: Jiří Vodsloň | Vydáno dne 23. 10. 2023 | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
| Zdroj: Jirka V

K tomtu článku nebyl doposud přiřazen žádný komentář!