Komentáře
ke článku: Kontroverze kolem Compressor Route
ze dne 05.02.2012, autor článku: Jana Šimková
Přidat nový komentář
Komentář ze dne: 05.02.2012 13:58:38
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Nýty
Počítám, že spousta lidí, co se k tomu vyjadřuje, ať už pro nebo proti, v Patagonii nejspíš nikdy nebyla. Na jednu stranu se tu oslavuje očištění cesty od násilně a nelogicky zavrtaných nýtů, ale u nás se spíš v praxi vyskytuje naopak přidávání nýtů do existujících cest. Například vloni přibyl nýt v Alkazaru do cesty Balanc - v místě, kde už je to lehké. Setjně tak po letech lezení Malého kotle přidával Pletánek nýt do lehké plotny nad kruh. Nebo si vezměne hlasy volající po dojištění Velké plotny na Suškách. Nejdeme tím proti duchu světového vývoje?
Komentář ze dne: 05.02.2012 19:45:38
Reagovat
Autor: neregistrovaný - PrAngl (@)
Titulek: Já jsem pro!
Navrhuji, aby byly patagonské štíty srovnány se zemí, rozmělněny a použity, jako stavební materiál pro výstavbu obydlí v chudinských čtvrtích latinské Ameriky. Je třeba skoncovat s tímto hnízdem světového sváru jednou provždy!
Naopak je třeba zpřerážet hnáty všem jelimanům-dojisťovačům cest v Českém krase, ať je to Pepánek nebo Milánek, Popleta či Sulejmánek.
Ten, kdo dojistil Balanc, by zasloužil ze všech nejvíc.
Jinak praxe dojišťování cest v Srbsku má již dlouhou tradici a paradoxní na ní je, že nejvíce aktivní v ní je ten nejtradičnější srbský lezec.
Komentář ze dne: 05.02.2012 21:26:29
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Papouš (f.krivinka@gmail.com)
Titulek: Čti si to po sobě, Švédko mrňavá
Já na to, že mladej Kůrka je ve skutečnosti Kruk a postoj PWN je naznačen v kartině Kruk: Serru na Torre - http://goo.gl/7TtYN
Komentář ze dne: 05.02.2012 23:33:48
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Švédka mrňava (@)
Titulek: Re: Čti si to po sobě, Švédko mrňavá
Tak už sou ty pismenka jinak...
Komentář ze dne: 06.02.2012 10:03:29
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Papouš (f.krivinka@gmail.com)
Titulek: Proklad
Čus, eště poleď trochu ten proklad, ta střední pasáž, kde se řádky skoro překrejvaj, vypadá hnusně :-)
Komentář ze dne: 08.02.2012 11:11:33
Reagovat
Autor: neregistrovaný - O. (@)
Titulek:
Petře, snad mi tady nechceš srovnávat lezecké počiny u nás s lezeckými cestami v Patagonii, potažmo vývoj lezení ve vysokých horách - velkých stěnách,... - a na zcela odlišných skalách u nás. A kor, když je debata o "světové cestě", která silně zasáhla do historie horolezectví i do celého jeho vývoje. To se přece vůbec nedá slučovat - jako kdybys srovnával hrušky s jablkama. To bych od takového ostříleného horala vážně nečekal ... ;) ---
Komentář ze dne: 09.02.2012 11:09:25
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re:
A proč by měly platit na cesty v horách jiné, přísnější etické požadavky, než na cesty na skalkách? Vždyť je to naopak. Pokrok na skalkách se teprve posléze přenáší do hor. Cesty v horách jsou při stejné obtížnosti náročnější, nejde tam jen o samotné lezení.
V celé téhle záležitosti jde o tu zákkladní filozofickou otázku, co je tak dobrý styl provedení cesty, že už ji smí prvovýstupce udělat. Stále tu máme nářky nad hákovačkami, že tím prvovýstupce vzal svým následníkům možnost udělat cestu poctivými prostředky. Jenže poctivé prostředky je něco, čeho definice se časem mění a poctivé prostředky v době vzniku Compressor Route byly jiné, než jsou teď. (Ovšem, Maestri byl kritizován za to, že cesta jím vytvořená nebyla v souladu ani s poctivými prostředky své doby, pak tam měl někdo naběhnout a zrušit ji hned a ne až po čtyřiceti letech - je to jakoby se někdo do husitských válek začal míchat s Kalašnikovem)
Kdbybychom to vzali podle toho, že cestu smí prvovýstupce udělat jedině těmi poctivými prostředky, musely by se stejně vytlouct nýty možná z většiny dnes existujících cest.
Ostatně dost možná mohli Kruk a Kennedy vylézt Kompresora po vlastním díky tomu, že si ji napřed mohli prostudovat z Maestriho nýtů, stejně jako hákovačky na Srbsku bylo možné přelézt právě kvůli tomu, že byly už prostudované z technických výstupů a přišla generace, která už na to měla.
Odstranění nýtů z existující hákovačky po volném přelezení není podle mne správné, ať už se jedná o Commpressor, nebo třeba Hladký kout (VIIIb, dříve VI/A2) na Čihulovu věž na Suškách, který přelezl původně Čihula technicky a po volném přelezení Rakoncaj a Zvířecí skoby vytloukli a nechali jen kruh, takže cesta se stala většině lezců, kteří ji mohli lézt předtím technicky, nepřístupnou. Navíc, když kvůli téhle cestě se vlastně ta věž pojmenovala. Pak někdo přijde, existující cestu vygumuje a udělá si přes ni svoji novou, i když k jejímu vzniku ta původní nepochybně musela přispět.
Kdyby nebyla Compressor route tolikrát prolezená a do detailu známá, měli by to Kruk a Kennedy a stejně tak i David Lama při volném přelezu o hodně těžší.
Resumé: Podle mne by měla být lezecké etika a etika tvorby cest nejpřísnější na sportovních skalkách a u stále vyšších a vyšších hor by měla být snaha ji přiměřeně podmínkám uplaňovat také.
Komentář ze dne: 09.02.2012 11:45:56
Reagovat
Autor: neregistrovaný - O. (@)
Titulek: Re: Re:
Ale jó, já s tebou samozřejmě souhlasím, vím, kam míříš a co chceš sdělit a jó, je to pravda. Jen mne prostě zaujalo to srovnání cesty ve vysokejch horách a na skalách tady v ČR, ačkoli jde v jádru o podobnou záležitost, potažmo otázku, tak nebude možné aplikovat stejné řešení na obě a každé si vyžaduje specifický přístup. To je zkrátka fakt. Nelze říct: stejně jako se nechávaj hákovačky v ČR, tak nechte i v Patagonii. Každá komunita to cítí jinak a má k tomu jinej přístup a někdy je pro danou lokalitu lepší i jiné řešení.
Podle mne však také není správné zlikvidovat hákovačku, kterou někdo vylezl nahoru a má svě opodstatnění. Na druhou stranu se ale domnívám, že Maestriho cesta je světové specifikum a velmi se mi líbila věta, že "se tím chtěl pomstít horám za předchozí nezdar". V takovém případě hákovačku, která měla za úkol jenom slepě vybouchat metry nahoru za "úspěchem" není důvod velebit.
Jinak ještě jedna věc: na KDYBY se, bohužel, nehraje.
Komentář ze dne: 09.02.2012 09:49:39
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Papouš (f.krivinka@gmail.com)
Titulek: Prasárna
Řikal mi borec, co v tý době lez Kompresora, že vylezli asi sedum dýlek, pak kolem nich jel dolu Lama Bull Team a povidlali, že prej to Yankeeové vymlátili a Kompresor dokompresoroval. Možná s tim vytlučenim mohli pitomci počkat na nějaký místní OVK a trochu to tam domluvit.
Vložení nového komentáře
Nový komentář nemá souvislost s jinými komentáři. Chcete-li odpovědět na existující komentář, najeďte si na něj a klikněte v jeho hlavičce na slovo Reagovat
Zobrazit článek Kontroverze kolem Compressor Route