Vyhledávání
Google
poslední komentáře

nové v diskusi
praktické odkazy
nejčtenější články
horyinfo
HORYINFO.CZ
ISSN 1802-1093
grafika (c) Eva Jandíková
text a foto (c) autoři článků a fotografií
Vydává:
Ing. Petr Jandík - computer design studio vydavatel a šéfredaktor,
Pivovarnická 6, Praha 8,
IČ 10192182


Inzerce:
redakce@horyinfo.cz

Postaveno na systému phpRS
Programování modulů Petr Suchý
Nové články: RSS kanál
Nové cesty: RSS kanál

HORYINFO je součástí ARCHIVU ČESKÉHO WEBU Národní knihovny ČR
WebArchiv - archiv českého webu
Najdete nás na Facebooku


Zásady zpracování osobních údajů a používání Cookies

Komentáře

ke článku: 15 minut se Špekem
ze dne 11.11.2013, autor článku: redakce

Komentář ze dne: 11.11.2013 10:40:31     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: UFO
Jakože rozhovor fajný, ale v názoru na UFO se s Mistrem asi neshodnu. Samozřejmě, že to může zlehčit stávající cesty, tomu rozumím, ale díval bych se spíš do budoucna, protože UFO může umožnit méně železa kolem spár, protože kde jde dobré UFO, nemusí být kruh.
1 0

Komentář ze dne: 11.11.2013 11:41:26     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Jony (@)
Titulek: Re: UFO
Myslím si, že umožnit méně železa kolem spár může lezec sám a k tomu není potřeba UFO, zvláště když se do budoucna občas mrkne i do minula.
1 0

Komentář ze dne: 11.11.2013 15:14:38     Reagovat
Autor: neregistrovaný - David Bobr Obročník (david.obrocnik@obrworks.cz)
Titulek: Re: UFO
To že UFO snižuje nějakým způsobem hodnotu výstupu je podle mě bez debat a na Špekově názoru není podle mě nic s čím nesouhlasit.
Když si to trochu rozebereme, tak hodnota výstupu se skládá z technické obtížnosti a "morální" náročnosti (tedy řekněme míry rizika zranění v případě selhání borce)
Faktorem který ovlivňuje obě dvě části je použité vybavení.
Z pohledu vybavení má každý výstup nějakou svoji prvotní hodnotu, která je určená tím jaké vybavení použil prvovýstupce. To je etalon vůči kterému se můžem vymezovat a je evidentní, že aktuální hodnota cesty z hlediska vybavení je díky vývoji vždy nižší.

Je každého věc jaké vybavení použije, pokud tím neporuší pravidla pro danou oblast/cestu.

Je potřeba si uvědomit, že jsou lezci pro které je snížení morální náročnosti velice žádoucí a nechtějí se srovnávat s mistry co to vylezli bosky s jednou konopnou smycí na zádech. Prostě lezou pro sebe a jdou cestou nejmenšího odporu.
Na druhé straně jsou lezci pro které je naopak velice žádoucí danou morální náročnost ponechat a zahrát si tu hru s precizní psychickou přípravou a maximální osobní zodpovědností...

Snažit se vymýtit tábor těch druhých jen proto, že já to vidím jinak je taky komunismus a vede to k tomu, že nakonec maj všichni kulový... Mě se líbí, že mám možnost volby a jsem rád, že je kolem dostatek cest o kterých vím, že je nikdy nevylezu, protože kdyby nebyl, znamenalo by to ve finále, mi došly cesty na lezení a že se nemám kam posouvat. Brr hrozná představa. :)

A nakonec si rejpnu. Argumentovat pro UFO tím, že bude v cestách míň železa pod rozhovorem se Špekem mi přijde jako fakt dobrej fórek :-))))
5 0

Komentář ze dne: 11.11.2013 17:10:48     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: UFO
No, nepolemizuju ani s tebou ani s Mistrem, myslím to zcela obecně, že každý nový jisticí prvek může přinést cesty, které dříve nebyly možné, stejně tak jako snížení morální hodnoty starších cest, které dojistí. Takže možnosti jsou tu obě a záleží na tom, k čemu se využijou. Asi není úplně OK jednu možnost z těch dvou vynechat.
0 0

Komentář ze dne: 11.11.2013 21:00:04     Reagovat
Autor: neregistrovaný - hlína (@)
Titulek: Re: Re: UFO
Tak to je od Bobra hodně férovej názor, kterej bych podepsal i s rodným číslem. Snad jenom ještě dodat, že by se v Ádru u některých cest kromě stylu RP, EA, taky mělo doplňovat do zápisů do vrcholovejch knížek UFOlos
0 0

Komentář ze dne: 12.11.2013 11:33:10     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: UFO
Asi jsem se nevyjádřil dost přesně. Ty i Mistr máte pravdu, resp. říkáte jednu půlku pravdy. Ta druhá půlka, o které Mistr nemluvil, a kterou tu připomínám, je ta možnost dělat s UFEM nové, odvážnější cesty, s menším množstvím železa. (Tím opět nic osobně proti Špekovi, ten je ve svých cestách odvážný až až)

A pokud si mám taky rejpnout, od výrobce a propagátora UFO bych očekával připomenutí právě tohohle aspektu, který Špek opomíjí.

Ostatně tvůj princip dovedený ad absurdum by znamenal, že polezeš-li v Sasku třeba Nordwand na Kreuzturm, musel bys nechat dole karabiny, a kruhy protahovat konopným lanem a konec konců nebrat ani nylonové smyčky, ale pěkně konopné lanovice, protože Strubich když to dělal, ty karabiny a smyčky neměl. A to už nehovořím o botách a navázání na lano.

Stejný problém je pak třeba lezení severky Eigeru s předními hroty na mačkách a zahnutými cepíny. Pokrok v nářadí vůbec nastoluje otázku co už jo, co ještě ne a kdy už jo a kdy ne a proč zrovna UFO je problém, zatímco nylonové smyčky, kevlary a podobně už jsou OK, i když je klasikové taky neměli.
2 0

Komentář ze dne: 12.11.2013 14:58:52     Reagovat
Autor: neregistrovaný - David Bobr Obročník (david.obrocnik@obrworks.cz)
Titulek: Re: Re: Re: UFO
No mít celou pravdu je podle mě na jednoho člověka moc velký sousto. To bych si spíš vsadil na toho frajera co se sedmej den jen tak poflakoval kolem. :)

Z hlediska toho jak je to tady rozdaný, tak bych dramatický posun v dělání cest neočekával. Doby panenskejch pískovcovejch skalních měst kdes moh udělat cestu kam ses podíval jsou pryč.
Těm co cesty dělaj je to jasný a je prostě jejich věc, co si do prváče vezmou a ta většina co cesty nedělá se o tom může zbytečné dohadovat. Navrch u Špeka je to stejně tak, že tam kde drží UFO, drží on tak dobře že nepotřebuje dávat ani UFO ani kruh :)))

Takže naprostá většina použití UFO je ve zpřístupnění už udělaných cest lidem co by si jinak netroufli a o tom Špek mluvil a může na to mít názor jakej chce ne?

K mému principu:
Ten systém ale přesně takhle funguje. Pokud chceš porovnávat výkon lezce jako takový měl bys mít srovnatelné vybavení. To už někdy vloni brácha navrhoval zavedení tzv. Áčkových (autorských) přelezů pro ty co se chtěj porovnat s autorama cesty. Aby ses s takovým přelezem moh vytahovat musel bys použít srovnatelný vybavení.

Většina lidí tohle pro sebe vůbec neřeší. Lezou s tím co je aktuálně k mání, ale je jim jasný, že tenkrát to byla jiná káva a rádi si přečtou článek třeba o tom jak si někdo střihnul Severku Eigeru s replikami tehdejšího vybavení...

Otázka co už jo a kdy vychází z pravidel, zvyklostí a stylu dané oblasti. Vyvíjí se jaksi lidským způsobem a jeden z obvyklých způsobů lidí jak něco řešit, je se hádat takže to by nás nemělo rozhodit když jsme na to zvyklí...
2 0

Komentář ze dne: 15.11.2013 13:40:06     Reagovat
Autor: neregistrovaný - filipo (kandl@seznam.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: UFO
Ještě bych snad doplnil, že prvovýstupce to má vždy těžší ještě v tom že byl prostě první se vším co k tomu patří. Použití UFO může být jen jedna z věcí která výkon prvovýstupce odlišuje. Je každého věc jak/s čím to vyleze ale zcela stejných podmínek nelze dosáhnout nikdy.
2 0

Komentář ze dne: 15.11.2013 16:58:24     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: UFO
Naprosto souhlasím. Takový výkon, jako prvovýstupce už v podstatě nemůže žádný opakovač podat, snad jen s výjimkou výrazného zlepšení stylu, jako třeba když se původně hákovačka přeleze volně. Snad by se dalo srovnat RP přelezení původně AF prvovýstupu (když se tlučou kruhy, nelze to jinak, než AF) při zachování podmínek a pomůcek, jaké použil prvovýstupce.

0 0

Komentář ze dne: 11.11.2013 13:34:06     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Břeťa Lebloch (bretal@)
Titulek: největší chyba článku
je, že video hlásí: Uživatel toto video odstranil.
0 0

Komentář ze dne: 11.11.2013 14:03:54     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: největší chyba článku
To je tak, když někdo pošle video zbrkle na Youtube a pak ho chce ještě vylepšovat. Tam to nejde jinak, než smáznout a nahrát znovu. Link je už opravenej, díky za zpětnou vazbu, jak říkají u konkurence :-)
1 0

Komentář ze dne: 11.11.2013 21:59:27     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Uzlař (@)
Titulek: díky
Díky za video a jeho uveřejnění. Hodně mi to připomnělo dokument s/o Johnu Bacharovi.
Mimochodem, na jakém hezoučekém místě to bylo točeno?
0 0

Komentář ze dne: 12.11.2013 00:45:57     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (@)
Titulek: Re: díky
Nepochybně v tý maringotce, co je stejně dřevěná jak ta vaše pobočka na Altaji, co v ní bydlí :-)
0 0

Komentář ze dne: 13.11.2013 01:47:27     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Uzlař (@)
Titulek: Re: Re: díky
Punck is not dead. Před 3 týdny sme také spali v maringotce, ale to je jiná storka. Fotka z Altaje měla u nás v práci úspěch :-)
0 0

Vložení nového komentáře

Nový komentář nemá souvislost s jinými komentáři. Chcete-li odpovědět na existující komentář, najeďte si na něj a klikněte v jeho hlavičce na slovo Reagovat

Jméno (přezdívka): 
E-mail: 
Titulek: 

    

V rámci komentářů nelze používat tagy HTML.

Pro vložení tučného textu, odkazu nebo e-mailové adresy využijte následující značky:
[b]tučné[/b], [url]http://www.domeny.cz[/url], [email]jmeno@domena.cz[/email]


hledej
Horoškola
HI shop
nové cesty
komentáře cest
nejčtenější cesty
nejkomentovanější
nejbližsí akce
20.07.2024
ŽOFKA Žlebská outdoorová filmová kulturní akce, 17 ročník. Hospoda U Kosti

Oznámení o akcích posílejte redakci