Komentář ze dne: 09.02.2012 11:09:25
Autor: Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re:
A proč by měly platit na cesty v horách jiné, přísnější etické požadavky, než na cesty na skalkách? Vždyť je to naopak. Pokrok na skalkách se teprve posléze přenáší do hor. Cesty v horách jsou při stejné obtížnosti náročnější, nejde tam jen o samotné lezení.
V celé téhle záležitosti jde o tu zákkladní filozofickou otázku, co je tak dobrý styl provedení cesty, že už ji smí prvovýstupce udělat. Stále tu máme nářky nad hákovačkami, že tím prvovýstupce vzal svým následníkům možnost udělat cestu poctivými prostředky. Jenže poctivé prostředky je něco, čeho definice se časem mění a poctivé prostředky v době vzniku Compressor Route byly jiné, než jsou teď. (Ovšem, Maestri byl kritizován za to, že cesta jím vytvořená nebyla v souladu ani s poctivými prostředky své doby, pak tam měl někdo naběhnout a zrušit ji hned a ne až po čtyřiceti letech - je to jakoby se někdo do husitských válek začal míchat s Kalašnikovem)
Kdbybychom to vzali podle toho, že cestu smí prvovýstupce udělat jedině těmi poctivými prostředky, musely by se stejně vytlouct nýty možná z většiny dnes existujících cest.
Ostatně dost možná mohli Kruk a Kennedy vylézt Kompresora po vlastním díky tomu, že si ji napřed mohli prostudovat z Maestriho nýtů, stejně jako hákovačky na Srbsku bylo možné přelézt právě kvůli tomu, že byly už prostudované z technických výstupů a přišla generace, která už na to měla.
Odstranění nýtů z existující hákovačky po volném přelezení není podle mne správné, ať už se jedná o Commpressor, nebo třeba Hladký kout (VIIIb, dříve VI/A2) na Čihulovu věž na Suškách, který přelezl původně Čihula technicky a po volném přelezení Rakoncaj a Zvířecí skoby vytloukli a nechali jen kruh, takže cesta se stala většině lezců, kteří ji mohli lézt předtím technicky, nepřístupnou. Navíc, když kvůli téhle cestě se vlastně ta věž pojmenovala. Pak někdo přijde, existující cestu vygumuje a udělá si přes ni svoji novou, i když k jejímu vzniku ta původní nepochybně musela přispět.
Kdyby nebyla Compressor route tolikrát prolezená a do detailu známá, měli by to Kruk a Kennedy a stejně tak i David Lama při volném přelezu o hodně těžší.
Resumé: Podle mne by měla být lezecké etika a etika tvorby cest nejpřísnější na sportovních skalkách a u stále vyšších a vyšších hor by měla být snaha ji přiměřeně podmínkám uplaňovat také.