Metodická příručka
Základní dovednosti v horolezectví
Metodická komise ČHS vydala metodickou příručku "Základní dovednosti pro horolezectví".
Příručka je ke stažení
zde. Jde o přepracovanou příručky, kterou český horolezecký svaz vydal ve spolupráci s firmou Singing Rock.
/*
*/
| Autor: redakce |
Vydáno dne 12. 06. 2007 |
Počet komentářů: 18 |
Přidat komentář |
| Zdroj: redakce
Přidat nový komentář
Komentář ze dne: 13.06.2007 18:35:55
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Sysel (michalsylla@seznam.cz)
Titulek: nejasnosti
Příručka pěkná a názorná, to jo, ale něco je mi nejasný.
Prý je protisměrný vůdcovský uzel (UIAA) vhodný pro spojení smyček, popruhů a lan. Já vždycky měl za to, že na lana se nepoužívá. Prosím někoho vzělanějšího o vysvětlení.
Na stránce 8 sedí paňáček ve dvou expreskách- to je metodicky správně?
Komentář ze dne: 14.06.2007 09:30:31
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Trdlo (holub11@seznam.cz)
Titulek:
Ahoj
Dvě expresky jsou asi košér neboť je stále jištěn lanem. Myslím si, že spojení UIAA spojka pro lana je myšleno pro spojení kulatých smyček.
Já mám jiné nejasnosti
str. 3. nechápu dle čeho vybírat sedák
str. 5. zajímalo by mě kde sehnali úbytek nosnosti v uzlech. Bavil jsem se s lidma z Lanexu a těm úbytek nosnosti vycházel hoodně rozházeně a tím to skončilo
str.15 Myslím si, že oba způsoby zatěžují daisy chain stejně
Ahoj Tomáš
Komentář ze dne: 14.06.2007 10:30:17
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Radek J. (@)
Titulek: Re:
Str.15: Zatizeni je mozna stejne, ale sev na daisy chainu ma nosnost asi 4kN, cely daisy chain asi 22kN. Pokud se sev pretrhne, pak podle obrazku vlevo proklouzne karabina do dalsiho oka. Podle obrazku vpravo proste vypadnes! Situace na pravem obrazku je stejna, jako bys na odsedavacku pouzil 4-5 mm rep-snuru.
Komentář ze dne: 15.06.2007 10:01:47
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Trdlo (@)
Titulek: Re: Re:
Aha, ale to by teda znamenalo, že daisy chain asi není úplně košer jako odsedávačka. Já jsem myslel, že všechny švy jsou plnohodnotný. Není na odsedávačku pak lepší šitá 120 cm s uzlema? Karabinu zapínej jak chceš.
Ahoj Tomáš
Komentář ze dne: 15.06.2007 10:46:31
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Radek J. (@)
Titulek: Re: Re: Re:
Daisy chain ma sve slabiny, jako skoro kazdy kus vyzbroje. Ja ho pouzivam, jsem spokojeny. Mimochodem, do situace z obrazku vpravo se muzes dostat i tak, ze mas karabinu cvaknutou v poslednim oku daisy chainu a procvaknes ho jeste jednim okem blize k uvazku. Mechanismus je podobny jako zde http://www.lezec.cz/clanek.php?key=5053. Resenim je napr. cvaknout se jednou karabinou uplne na konci a druhou pouzit na zkraceni, nebo mit karabinu v poslednim oku uvazanou lodakem. Takhle pres Net se to blbe vysvetluje :-(
Komentář ze dne: 14.06.2007 10:38:36
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Radek J. (@)
Titulek: Dobry zacatek, folkor pokracuje
Jedna mala rejpava: ale kdy MK CHS konecne vyda dilo ponekdu objemnejsi, zvici rozsahu legendarniho Prochazky? Slibovano uz asi 7 let, penouze na pripravu prideleny byly (100 000Kc) a porad dokola: vydrzte, jedname, vydrzte, jedname, vydame Seiltechnik, nemuzeme sehnat Zaka, nemuzeme sehnat nakladatele. Frank a Kublak pry pisou vlastni metodicke dilo, jdou zvesti, ze nejakou publikaci vyda Hudy....Hmm, to jsem se zase rozkecal.
Komentář ze dne: 20.06.2007 12:23:19
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dag (janpus@SEZNAM)
Titulek: Re: Dobry zacatek, folkor pokracuje
:-) Myslim, ze nase specificke tradice v lezeni je treba dodrzovat. Zachovejmez zakaz mg, lec frikulini necht s nim lezou, pripravujme metodiku a nikdi ji nevydejmez a nadavejmez na ty vosklivy fsechny kolem. :-)
Komentář ze dne: 21.06.2007 14:37:43
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Len (@)
Titulek: Re: Mala rejpava
Na novýho Procházku si asi počkáš. Mk vydává katalogy SgR, nebo skripta Climb On. Kříž by moh vzdat skripta Summit Drive a Stuchlík kus Hudykatalogu. A bude to v suchu.
Komentář ze dne: 22.06.2007 10:26:52
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Tomáš F. (@)
Titulek: Re: Re: Mala rejpava
No, nebude to sice Procházka (bude to asi tak dvojnásobný), ale vyjde na podzim. Frank, Kublák a kol.
Za únosný rozsah lze považovat např, Mountaineering The Freedom of the Hills. Takže podobně velký, jen ne v kožence, ale v lesklém laminu :-)
Komentář ze dne: 20.06.2007 11:57:20
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Len (@)
Titulek: příčurka
Příručka pěkná. Přehledná. Pár chybek, a stylisticky vynikající doslov firmy. Singing Rock a MK ČHS jedno jsou! Hurá.
Komentář ze dne: 21.06.2007 07:17:38
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dag (janpus@SEZNAM)
Titulek: obrázky
"...Co by řek, mr Hjůstn?" Teda Petzl. Teda na obrázky. Nebyly by mu povědomý?
Komentář ze dne: 21.06.2007 14:59:15
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Tomáš F. (speleocup@seznam.cz)
Titulek: Re: obrázky
Hele, obrázky takhle překresluje každej každýmu už víc než 100 let. To víš, máš dvě možnosti. Buď umíš kreslit sám, pak si nakreslíš co potřebuješ. Anebo neumíš, pak musíš dát ilustrátorovo předlohu, vyznačit v ní na čem bazíruješ a on Ti stejně přinese otrockou překresleninu původní předlohy. To je ovšem ta lepší varianta, protože pokud uplatní invenci, bude tam něco špatně :-)
Tož tak. Tohle bych tedy té příručce rozhodně nevyčítal! Koneckonců, na netu najdeš mnohdy případy, kdy se to nenamáhali ani překreslit.
Komentář ze dne: 21.06.2007 15:14:29
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dag (janpus@SEZNAM)
Titulek: Re: Re: obrázky
No, ono že se možná nemuselo omalovávat všechno, třeba to odsedávání na expresku a následné spouštění přes kruh.
Opisování ve vědě se nazývá "kompilace". Na webu se s udáním zdroje toleruje, ale firma druhé firmě? Osobně je mi to vcelku fuk.
Komentář ze dne: 21.06.2007 16:30:39
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Tomáš F. (@)
Titulek: Re: Re: Re: obrázky
Nojo vlastně :-) Máš pravdu, ono to je firma firmě. Já to teď mzslel jako na příručku. Mz taky necháváme obkreslovat :-) A dycinky, když se podívám v nový knížce na obrázky, tak u většiny určím původ (ve starších publikacích - neb je znám). Černík to obkresloval Kuttovi, Kutta Němcům ... a tak :-)
Komentář ze dne: 21.06.2007 17:22:10
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dag (janpus@SEZNAM)
Titulek: Re: Re: Re: Re: obrázky
Ono se obecně neví, že i ten plným právem (!) obdivovaný "Procházka" je velmi podobný jiné knížce. Nepoužít osvědčené, to by byl asi nesmysl.
Nechci být zbytečně remcavý, ale u takových knih je dobrý nějaký jednotný styl publikace. Petzl má všechno prokreslené, včetně těch vysmátých postaviček. Pěkné je, když celou publikací provází jedna postavička, případně dvě, případně další, jednoznačně jiná, která dělá toho "blbce", co ukazuje jak ne. Bacha! Nemalovat jí černou, to je politicky nekorektní. Fakt, už i tohle tady bylo.
Nebo můžou být figurky schématické, pak ale asi všude.
Ona doslovná inspirace Petzlem má svá úskalí. Francie je jiná, tady se stále jen řeší chování u štandu z řetězu, našinec by potřeboval trochu osvěty s chováním u kruhu (často pofidérního) třeba na písku, prodlužování u dobíráků... etc
Také je trochu divné, u publikace MK ČHS, je rada, v případě nejasností se obrátit na firmu Singing Rock. Firma je to velmi seriozní, ale u publikace míněné obecně, je to asi matoucí. Kdybych právě přišel k lezení, měl bych asi firmu za jakéhosi monopolního školícího garanta v Českém lezení.
Detaily. V zásadě zaplaťbůh, že to Sigáči (nebo kdo?) vydali.
Komentář ze dne: 22.06.2007 09:11:49
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Tomáš F. (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: obrázky
No, máš pravdu. Je dobře, že někdo (ať už tedy MK nebo Singáči) tu příručku vydali. Pokud by měla zabránit jedinému zbytečnému úrazu, pak opravdu zaplaťpánbůh za ni :-)
Komentář ze dne: 25.06.2007 01:43:14
Reagovat
Autor: neregistrovaný - Len (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: obrázky
To neznamená, že se mi musí líbit! Výcuc z katalogu a ještě s chybama...
Vložení nového komentáře
Nový komentář nemá souvislost s jinými komentáři. Chcete-li odpovědět na existující komentář, najeďte si na něj a klikněte v jeho hlavičce na slovo Reagovat