Kasprův vrch

Jak se dobře vyspat

Tak tuto zimu již podruhé vyrážíme s Liborem na hřeben Roháčů. První akci na seznámení se sněhem a zimou jsme si odbyli již v prosinci. Neboť, jak Libor říká, na gauči, v teple, a u piva v hospodě se to bivakuje jedna radost. Tentokrát padlo rozhodnutí na východní část hřebene.

Plán je jednoduchý. Vlakem do Popradu, odtud se přesunout na autobusy do Zakopaného, odtud lanovkou na Kasprův vrch a odtud směrem na východ. Dva bivaky, Mengušovskou dolinou dolů, na Popradském si dát pivko, zhodnotit akci, naplánovat novou a rychle električkou do Popradu a nočním vlakem domů.

Předpověď počasí podle internetu je celkem dobrá, má být zataženo a na sobotní noc je hlášen nějaký déšť, ale ten bude když tak pod kopcema a ne nahoře. Lavinová situace je na dvojce, tak že žádný problém. Scházíme se ve čtvrtek těsně před desátou na nádraží a upalujeme do vlaku který odjíždí za pět minut. Rychle nasedáme, dáme si každý jeden vlažný Šariš v láhvi a jdeme spát.

Roháče
Roháče, foto: Jakub Thůma

Do Popradu přijíždíme přesně na čas a milé probuzení s teplým čajem od pána sprievodcu je příjemné. Okamžitě vyrážíme pátrat po dalším spojení. V informacích na nádraží nám ochotně vyhledává paní v informacích, že v 9,05 h jede přímý autobus do Zakopaného. Máme se však pro jistotu jít ještě zeptat na autobusové nádraží, které je za rohem. I zde nám spoj potvrzují, s malým upřesněním, že odjíždí z nástupiště číslo 1. Řešení je celkem jasné. Na ty dvě hodinky si půjdem sednout někam na snídani a pak přesně podle plánu.

A zde začal první drobný zádrhel. Nasnídat se ráno v Popradu je téměř nemožné. Okružní cesta po náměstí a přilehlých uličkách je bez úspěšná. Nakonec nám v lékárně poradili malé bistro, které jsme díky jeho velikosti a nenápadnosti docela dlouho hledali. Po příjemné snídani se vydáváme s dosti velkou časovou rezervou na autobus. Počasí nad Tatrami je perfektní. Zase těm meteorologům něco tak úplně nevyšlo. Trpělivě čekáme a čekáme. Autobusy přijíždějí a odjíždějí, jen ten náš nějak nejede. V 9:30 jdeme opět se zeptat do informací, kde se dozvídáme lakonickou odpověď „Pokud nejel tak už žádný nepojede.“

Autobus nepojede...
Autobus nepojede..., foto: Libor Hroza

No zní to celkem logicky. Rychle zjišťujeme další spojení do Lysé Polany, kam dorážíme něco po poledni. V místním obchodě celkem v slušném kurzu vyměňujeme slovenské peníze za zloté. Pěšky se vydáváme přes čáru a vyhledáváme polský spoj. Ten přijíždí asi za 25 minut. Poněkud mne překvapilo, že marně vnucuji řidiči peníze. Zde se totiž platí až při vystupování. Jinak za dva lidi s báglama stojí cesta z Lysé Polany až pod lanovku v Zakopaném 16 Zlotých.

Roháče
Roháče, foto: Jakub Thůma

Vystupujeme asi v 13.30. Proti plánu máme sice trochu zpoždění, ale co se dá dělat. Nějak to dohoníme. Hlavně, že jsme už tady. Vyrážíme směrem ke kase. Podle internetu to má stát za jednoho asi 30 Zlotých. Pokladna svítí, ale nikde nikdo. No co vždyť je pátek a všichni musí být hezky v háku.

Přišlo to jak studená sprcha. Pro silný vítr se dnes nejezdí. Co dál? Rozhodujeme se jít nahoru pěšky, nic jiného nás nenapadá. Chlapíček od lanovky nás šacuje tak na 3 hodiny výstupu a ochotně nám ukazuje cestu. Vytahujeme hůlky, poslední úpravy báglů a vyrážíme na pochod. Cesta je značená zelenou turistickou značkou, jdeme zostra. V tu chvíli nám nějaká polská bába zastupuje cestu a chce zaplatit za vstup do parku 3,5 za osobu. Chvíli se dohadujeme, že nezaplatíme, neboť jsme horolezci. Po chvíli baba kapituluje, mávne nad námi rukou se slovy, že tam dnes nikdo nebude, tak ať jdeme. Asi po hodině cesty míjíme mezistanici lanovky. Zde se do nás poprvé trochu opřel svěží větřík. Doposud byla cesta pěkně široká prošlapaná, prostě pohoda.

Mezistanice lanovky
Mezistanice lanovky, foto: Libor Hroza

Těsně pod hranicí lesa dáváme první pauzu. Natahuji kamaše, beru rukavice a čepici. Nad lesem bude asi foukat. Ze začátku to jde. Sníh nese a cesta je prošláplá. Ve chvíli kdy míjíme sloup lanovky a zabočujeme doleva se svěží větřík mění, docela svinsky fouká. Ke slovu přichází bunda, kapuce a lyžařské brýle. Postup se rapidně zpomaluje. Libor prošlapává cestu a já se už jenom vezu za ním.

Přeci jen v té mojí ordinaci ty nohy tak nenatrénuji jako on, i když na nich stojím celý den. Vpravo od nás vidíme lyžařský vlek, který nám ve vánici ukazuje cestu. Mé myšlenky se točí kolem Hanče a Vrbaty. No, mohlo by foukat přeci jen trochu míň. Bohužel opak je pravdou, čím výš, tím víc. Na konečné lyžařského vleku jsou poryvy větru tak silné, že nám chvílemi nedovolují se pohnout dál. Musíme vždy počkat než poryv ustane.

Trošku fouká, to pravé ale ještě přijde
Trošku fouká, to pravé ale ještě přijde, foto: Libor Hroza

Společně to odhadujeme tak na něco přes 100 km v hodině. Přecházíme vrchol a míjíme polskou meteorologickou stanici. Za jejím oknem svítí malý vánoční stromeček, nebo tak něco. Po nataženém lanu scházíme již za tmy k horní stanici lanovky. Právě přijíždí rolba a parkuje před vchodem. Pokoušíme se s řidičem domluvit, aby nás pustil dovnitř, bohužel marně. Rázně odmítá a po chvilce mizí neznámo kam. Obcházíme celý barák a hledáme otevřené dveře, zákoutí bez větru, nebo aspoň nějaké přívětivější místo. No moc toho tu není. Nakonec se rozhodujeme postavit stan na terase hned vedle té rolby, zády k baráku. Je tu i trocha zledovatělého a ušlapaného sněhu, tak 10 cm. Zde pomocí zaseknutých piklů, které v tom drží docela slušně, rychle stavíme stan. Jde nám to dobře. Z prosince to máme nacvičený. Rychle nafukujeme karimatky, vytahujeme spacáky, já si ten svůj ještě pro jistotu dávám do žďáránu, a už vaříme polévku, jako obvykle tu z číny. Kotle čaje, no prostě pohoda. Telefonní spojení s domovem funguje, tak co si více přát.

Kdo nám to páře stan?
Kdo nám to páře stan?, foto: Libor Hroza

Při vaření dalšího litru čaje začne Libor děsně řvát: “Nějaká kurva nám rozřezává stan!” Než vylezeme ze spacáku, natáhneme boty a otevřeme stan, nám útočník dírou vytáhl celý pytel s jídlem. Utíkal směrem dolů někam pod lanovku. Naštěstí cestou naše jídlo trousil z pytle ven. Zmizela nám jen anglická slanina. Podle stop usuzujeme na lišku, do takového počasí by přeci nikdo ani psa nevyhnal. Tuto chvíli můžeme považovat za bod zlomu. Vichřice sílí a sílí. Asi v deset nám praská jedna tyč u stanu, čímž jeho odolnost proti větru rapidně klesá. Asi v jedenáct se stan nafoukl a my jedem jak plachetnice po terase. Opět vylézáme a táhneme stan na původní místo. Kotvíme jej jak se dá. Jeden cepín zatloukáme druhým do terasy a přivazujeme k němu kotvící šňůry. Ten druhý zasekáváme co největší silou do udusaného sněhu. Asi v jednu hodinu po půlnoci dosahuje vichřice svého vrcholu a odnáší s sebou, neznámo kam, celé tropiko našeho stanu. Zůstáváme do rána v polospánku jen pod zborcenou vnitřní částí stanu, který do nás pořád plácá a plácá. No, já jsem na tom docela dobře, jelikož mám spacák ve ždáráku. Těsně nad ránem mám sen, že vítr mi bere skelety a já jsem bez bot. Chvíli mi trvá, než se z toho docela proberu. Skutečně, plastikové šlupky jsou venku a plné sněhu. Vítr udělal další díru do stanu a tou se dostaly ven. Cpu je tedy do báglu a ten si dávám pod hlavu. Pohledem na hodinky zjišťuji, že tenhle běs bude trvat ještě asi tak dvě hodiny a pak bude svítat.

V půl sedmé nás budí motor rolby. Poláci se vyhrabali vez z chalupy. Hned s námi třesou a ptají se zda jsme živí. Společnými silami táhneme zbytky stanu do vestibulu lanovky. Naléjvají nám horký čaj a koukají nějak vyvaleně. Ten rolbař musel být asi včera nalitý nebo co, že nás nepustil dovnitř. V teple přebalujeme a začínáme sčítat škody. Libor přišel o perfektní stan, jeho potrhané zbytky končí v koši na odpadky. Já marně sháním svůj kladivocepín, ke kterému bylo pevně přivázáno tropiko stanu. Ještě mi chybí mačky a přilba. Oboje nacházím u zábradlí na terase, kam je větřík v noci odfoukl. Bohužel přilba je prasklá jak vzala o zábradlí. No, noc máme za sebou. Mohli jsme dopadnout i hůř.

Zbytky stanu jsou v koši vzadu
Zbytky stanu jsou v koši vzadu, foto: Libor Hroza

V půl osmé vyrážíme na cestu. Cíl je jasný, dolů a dolů. Vítr je pořád dost silný a přelézt vršek zpátky k lyžařské sedačce nám dává docela zabrat, i když je to jen pár metrů. Viditelnost je mizerná, ještě horší než včera. Proto se rozhodujeme jít po sjezdovce hezky od tyče k tyči. Jak klesáme vítr, mlha a sněžení ustává. Po chvíli se sněžení se mění v déšť. Máme za sebou necelé dvě hodiny pochodu a jsme zpět u autobusové zastávky. V momentě je tu autobus, který nás s jedním přestupem velmi rychle přepravuje na hranice. Na slovenské straně je otevřená malá vyhřátá hospoda, kde dáváme pivo a polévku. Obsluha nám říká, že autobus do Popradu jede asi za 20 minut. Takže klídek. Máme to pod kontrolou. V Popradu jdeme hned na nádraží zjistit vlak domů. Odjíždí za 5 minut. V Žilině přestupujeme opět velmi perfektně. Čekáme zase asi jen 5 minut. No a za dvě minuty osm večer vystupujeme v Praze na nádraží.

Po příjemné noci jdeme dolů
Po příjemné noci jdeme dolů, foto: Libor Hroza

Akce tedy trvala jen 46 hodin, zato se docela prodražila. Jeden stan, jeden kladivocepín a hůlky.Teprve na nádraží zjišťuji, že jsem někde ztratil jeden jejich díl. Když to sečteme, i s dopravou se v pohodě vejdeme do 20 tisíc Kč. Každá sranda něco stojí.

P.S. Podařilo se nám zjistit, že vítr dosáhoval rychlosti 120Km/hod a v nárazech okolo 170km/hod.

| Autor: Petr Horálek | Vydáno dne 02. 02. 2008 | Počet komentářů: 13 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
| Zdroj: Petr Horálek

Komentář ze dne: 03.02.2008 22:05:30     Reagovat
Titulek: liška
Dnes jsem od autora článku slyšel, že se po konzultaci s hajným domnívá, že ten zloděj jídla nebyla liška, ale rys. Liška nemá tak ostré drápy, aby rozdrápla stan.

Komentář ze dne: 04.02.2008 14:35:29     Reagovat
Titulek: Popradské alternativy
Jedním dechem jsem přečetl článek bývalého spolužáka Petra Horálka Kasprův vrch. Musím říci, že chovám k takto aktivním padesátníkům bezmezný obdiv, ale na druhou stranu již celkem chápu své kolegy ze Slovenska, kteří tvrdí, že Češi v Tatrách a Roháčích občas zle riskují. Že nejde jen o pouhou pomluvu dokládá další Kralupák Materna, který si tuším před dvěma lety v Roháčích, spolu se sedmi kamarády ustlal uprostřed lavinového svahu a bohužel jediný přežil její pád. Osudovým štěstím pro něho zřejmě bylo, že si na noc vyměnil s kamarádem místo ve stanu a jako jediný z něj vypadl, když je lavina smetla.
Chtěl jsem ale dát Petrovi někoik tipů na případný další výlet do slovenských hor: Lepší alternativa, než hledat ráno možnost občerstvení na náměstí Svätého Egydia v Popradě, je posnídat v novém hotelu Aquacity u zimního stadionu, pak se naložit na pár hodin do teplé termální vody tamtéž a odtamtud pozorovat zasněžené velikány velehor z uctivé vzdálenosti. Pokud by tělu scházel pocit chladu, lze navštívit místní centrum kryoterapie, kdy za dozoru lékaře a teploty minus 120 stupňů celsia, lze bezpečně navodit hodně podobný pocit, který Petr teplotně prožil v noci na vrcholu Kasparova vrchu. Započtu-li Petrovy ztráty na výstroji, řeknu, že to možná výjde i o něco levněji.
V hlubokém obdivu k úctyhodnému sprtovnímu výkonu zdraví
Jirka Zázvorka

Komentář ze dne: 04.02.2008 23:03:49     Reagovat
Titulek: Re: Popradské alternativy
Hele Zázvorko, co to tu plácáš? Opravdu ti připadá jako riskování, že si někdo postaví stan vedle stanice lanovky, když ho nepustili přespat dovnitř? Hospody máš asi zmáknutý dobře, ale problematice hor evidentně nerozumíš.

Komentář ze dne: 06.02.2008 10:45:20     Reagovat
Titulek: Re: Re: Popradské alternativy
Připouštím Jandíku, každý jsme na něco, někdo na adrenalín a někdo na hospody a srandu. Jedu i rád na hory(občas), ale když není legrace, tak je to o ničem! Ostatně znáš tuhle? Jde výprava v Tatrách po lavinovém svahu a průvodce povídá. "Od teraz ani slovo česky, lebo nás to tu dojebe" Ta je v Popradu dost populární.
Že Petra nenechli přespat za dané situace v boudě, považuji za trestuhodné, že se vypravili na vrchol v době, kdy i my v nížinách jsme věděli, že to bude nahoře hodně foukat považuji za riskantní. To je můj názor Jandíku a taky obyčejně neplácám a snažím se neprudit. Překvapuje mne, že Ty, jsi-li z redakce, to vidíš jinak. Nevím, zda bych se na Tebe obrátil o INFO, nebo radu o horách.
Jinak zdravím všechny adrenalisty, a až Vám tam nahoře bude zima, tak se přiďte ohřát do hospody.

Komentář ze dne: 06.02.2008 20:59:33     Reagovat
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek: Re: Re: Re: Popradské alternativy
OK Zázvorko. Je rozdíl jet na hory a jet do hor. Tenhle rozdíl asi nepochopíš, ale to je fuk. Ten blbý šovinistický vtip, který zmiňuješ, znám už hodně dlouho, stejně tak jsem slyšel i jin stejně blbé šovinistické vtipy na opačnou stranu. Na tuhle úroveň bych nerad klesl.
Na koho se obrátíš o info o horách je tvoje věc.

Pokud to vezmu vážně, jakkoliv blbá a nepříjemná noc strávená vedle lanovky není při přiměřeném vybavení, které oni měli riziko, je to pouze nepříjemnost, která pomine. Za více než třicet let horolezectví jsem strávil i horší a nebyly vedle lanovky. Riziko vypadá jinak, hazard taky. Například, když jde horolezec od Popradského plesa na sedlo Ostrvy v zimě, má cepín a mačky a vedle něj jde turista ve sněhulích bez ničeho, veselý hospodský týpek a chechtá se jak je skvělý, že nepotřebuje ani pohorky, ani cepín ani mačky. Ten horolezec ví, že ten seladon je king jen do té doby, než mu ujede noha a on se bez možnosti zabrzdit pád rozmázne o první šutr pod svahem a přemění se na červenej flek. Ví, že rychlost pádu a strmém sněhu je téměř rovná rychlosti volného pádu. Hospodský seladon to ale neví a pokud mu ten hazard projde, může si myslet jak je chytrý a skvělý a bude to zkoušet tak dlouho, dokud se na ten červený flek nepromění příště nebo přespříště a nestane se dalším statistickým objektem o hazardu turistů nějaké národnosti v Tatrách.

Komentář ze dne: 07.02.2008 01:00:50     Reagovat
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Popradské alternativy
Vidíš Jandíku, a mně ten fór připadá zase docela dobrej a přehnaně nacionalistickej mi teda vůbec nepřijde. Budeš asi dost dobrej horolezec, ale sranda s Tebou asi moc valná nebude. Tak navrhuji klid zbraní, Ty si necháš Tu svoji pravdu a já se příště už nebudu montovat do Vašich chlapskejch záležitostí a s Pertem Horálkem to proberu jinde, abych hloupými příspěvky a nemístným špičkováním neprznil vaše stránky. Přeju Ti hodně štěstí na horách i v horách.

Komentář ze dne: 07.02.2008 02:04:38     Reagovat
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Popradské alternativy
Díky a já ti zase přeju hodně srandy v hospodě :-)

Komentář ze dne: 05.02.2008 21:04:04     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Robert (@)
Jo, taky mi ten komentář přijde mimo mísu.
Jinak k článku samému bych poznamenal: Dobrý, chlapi.
Kdo že to říkal "Zážitek nemusí bejt nutně kladnej, hlavně když je silnej?" :)

Komentář ze dne: 06.02.2008 10:59:31     Reagovat
Titulek: Re:
Ano, jsem v téhle oblasti lehce mimo mísu, ale myslím, že diskuze s těmi, co jsou v míse není na škodu, třeba jim pohled nás outsiderů v něčem pomůže. Jinak díky za názor, vážím si ho.

Komentář ze dne: 07.02.2008 13:29:09     Reagovat
Autor: neregistrovaný - hlína (@)
Titulek: šovinisti
Když už se trumfujete, kdo zná jaký vtipy, tak taky nevynechávejte maďarskou strunu. Vždyť ty Tatry jsou vlastně jenom Horní Uhry.

Komentář ze dne: 05.03.2008 12:38:59     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Mates (@)
Titulek: Roháče 2008
Byl jsem s partou kluků tu noc na hřebeni Roháčů.Noc trávená na Salatíně. V záhrabu s kompletním vybavením na zimní bivak. Ta noc byla hodně hustá (-21st.,120 vítr, nulová viditelnost).Ráno jsme museli neznačeným terénem sestoupit do Jalovecké doliny (sestup by normálně trval 1:40hod, ale v tom marastu trval 6hod).
KAždej si z toho odnesl nějaké omrzliny, Míla musel až do nemocnice.Ale podařilo se sestoupit, což se jiné skupince v ten den v Tatrách nepodařilo a byl tam smrťák - umrznutí.
Večer nic nenasvědčovalo tak razantní změně počasí (bylo modro, slunce, -5st., vítr do 40).
Po návratu jsme to rozebírali s několika lidmi co o tom něco vědí. Otázek v rozhodování, či jsme měli večer zůstat na hřebenu v bivaku či sestoupit do doliny padlo hodně.JÁ si osobně myslím že jsme nepochybili.

Komentář ze dne: 05.03.2008 17:54:14     Reagovat
Autor: neregistrovaný - dokhor (@)
Titulek: Re: Roháče 2008
Tak přeci na tom byl někdo ještě hůř než my.
Doma, u televize, v teple se najde vždycky dost chytrejch a předvídavejch kecalů. Akorát z nich tam nikdy nikdo nebyl a problematiku hor znaj jen z televize.

Komentář ze dne: 20.03.2008 12:59:04     Reagovat
Autor: neregistrovaný - petr_pl (petr.danis@euroclean.com.pl)
Titulek: Par poznamek
Cao,

vstup do dolin v TPN je standartne 3,20 PLN. To se mi moc nezda [cca 1/2 piva v Polsku], takze ac horolezec, pravidelne platim.
Pokud nejezdi lanovka [pred vyjezdem mozno stav overit na webu http://www.pkl.pl/ ] neni otevrena ani horni stanice lanovky a hospoda v ni. Byl jsem nekolikrat, i ve spatne pocasi a vzdy bylo zavreno.
Obecne jsou polaci ke stanum a VHT turistum otevrenejsi, nebot neplati zadna sezonni uzavera chodniku a tak je mozno potkat na hrebenech za dobreho pocasi spoustu lidi s bagly a dlouhymi cepiny.