Největší chyba?

Soutěžní příspěvek mimo soutěž

Vše se asi ohlídat nedá. Mít základní dávku znalostí k vyřešení situací, umět si poradit….

Falkenstein a sestup - pozn. redakce
K pochopení prvního bodu Martinova příspěvku je třeba vědět, že v Sasku na věžích, odkud se dalo sestoupit trojkovou, nebo lehčí cestou, slaňáky původně vůbec nebyly. Tak tomu bylo i u Falkensteinu ještě v roce 1976. Poté již i soudruzi v NDR změkli a dali slaňák nad dvojspáru cesty Turnerweg, která se slézala opravdu nepříjemně. To je situace z roku 1984, kdy navštívili Falkenstein naši mladí hrdinové. Dnes je sestup z „Falku“ pro mastňáky, první slaňák je hned u vrcholové knihy.

Falkenstein, slaňák nad dvojspárou Turnerwegu
Falkenstein, slaňák nad dvojspárou Turnerwegu, foto: Petr Jandík

Víte kudy dolů?
Je léto LP 1984. Letní prázdninový den. René Gabesam, Martin Raizer a moje maličkost, ještě mládež oddílu. Rutinní prázdninový výlet do NDR, na Falkenstein. Podrobnosti si už moc nepamatuji. Oběhneme věž, nespěcháme. Do komínů a spár se nechce, na začátek volíme příjemně ukloněný reibung Reginawand, VIIc, bez stavění VIIIa. Regina je rajbasovitější, než se nám zdola zdálo, leč v družné zábavě to jde, i když pomalu, René není žádný rajbasový lezec, vyniká však uměním co se dá i nedá vzít jako chyt, mě rajbasy baví, Martin ještě nezačal být zázračným desítkovým lezcem, to přijde až za pár let, tak mi dovolí jít ty klíčové úseky. Je letní den a sluníčko zapadá, je krásně, nespěcháme. Štandujeme u kruhů, pohoda na písku jak má být….

Reginawand, historický snímek z roku 1982, 43. výstup bez stavění se podařil autorovi článku, u kruhu jistí Dut Jarda Chvojka, foto: Vilém Hrdina
Ilustrační foto. Ty břízky, co se za ně pan vydavatel jistil, už tam dávno nejsou.

Poslední kruh za tmy, na vrchol dolézáme za tmy. Žádný problém, zapisujeme se do vrcholovky a jedem ke slaňáku. Ale počkej, kde je? Všichni tři jsme nahoře poprvé. Vršek není nejpřehlednější ani nejmenší, vždyť se sem vešel kdysi i strážní hrad Království Českého, panem Berkou z Dubé vystavený.
Takové zdržování, aby se člověk na písku před výstupem podíval, kudy se slaňuje, to se nedělá…. navíc staří Sasové tu určitě neslaňovali, ale slézali komínem, jak se na ně slušelo a patřilo. Sice po hodině až dvou zjišťujeme, kde asi tak slaňák je, ale zahučet cestou k němu do místních komínů se nechce. Volíme historicky první doložený sportovní bivak na Falku. Srovnávat to s výkonem Hermana Buhla na při sestupu po prvovýstupu na Nanga Parbat nelze, tím se i utěšujeme, ale nezahřejeme, v kraťasech, tričku… no ještě že to není v Tatrách. Duch pána z Dubé z nás měl jistě legraci…. Ráno s prvními paprsky opatrně po přitesaných schůdcích mizíme ke slaňáku, pak do spacáku, odpoledne parníkem z Lázní Žandov (Bad Schandau) do Rathenu a večer nastupujeme do další cesty. Tehdejší redaktor výročního oddílového zpravodaje, Petr Jandík se nechal slyšet, že to „děláme proto, abychom měli o čem psát…“…no má trochu pravdu, PR je PR.

Dávejte smyčky, ač kruhu není daleko a helma není blbost.
Zdeněk Konrád (dnes pan pplk v.v. a správce oblasti na Hrubici), když jsem si přišel do ústavu leteckého zdravotnictví v roce 87 natočit EEG po přistání na podlaze:
Kde? Halešárna, Maják. Ty ses chytnul kruhu a nedal sis pod ním tu smyčku, že jo? … No, bylo to tak. Nedávno jsem se tam byl podívat, ten kruh mi přijde docela vysoko, tenkrát po dopadu mě Petr Zatloukal přibrzdil rukou a tak jsem se bacil trochu míň. Helmu jsem samozřejmě neměl, na písku překáží….

Trvejte si na svém, i když šéf je opačného mínění
Zejména, má-li méně praxe v horách. Lezení se stalo módním sportem, lidim mají celkem fyzičku a sebevědomí. V roce 1996 jsem vytáhl partu z naší firmy na Glockner. Na parkovišti mě Honza přesvědčuje, že nahoře byl, lano si tedy vezmeme, když jinak nedám, ale úvazy, smyce a karabiny potřeba nejsou. Na Kleine Glockneru pochopil, že to je na tom Václaváku blbost a sunuli jsme se zpět k Erzherzog Johan Hütte bez vrcholu.

A těm co tam nemají co dělat, nepůjčujte věci, nejsou na ně zvyklí, ani s nimi neumí..
Na normálce na Mont Blanc jsem kolegyni z vodáckého oddílu půjčil ledovcové kladivo, na event. brzdění. Tenkrát ještě bylo sněhové pole ve spodní části. Když jí sbíral vrtulník dole na suti, měla kladivo poctivě uložené v batohu. Klika, že nepadala až úplně dolů. O cepín jsem přišel tak, že si ho kamarád při čůrání zapomněl na ledovci pod Glocknerem a někdo ho našel dřív.

Do hor netahejte nikoho s epilepsií ani na trek, i když je to civilizovaný Američan a vy jenom pouhý východoevropan…
Kamarádka tenkrát dostala záchvat v Manangu na cestě okolo Anapurny, naštěstí hned vedle jediné lékařské stanice na celé trase, kde byl navíc spásný Gamow Bag.. ale trek jsme tenkrát nedokončili a vraceli se zpět.

Mít sebou do hor trochu oblečení a vybavení navíc
V roce 1995 na tom treku přišel monzun trochu dřív a v Manangu překvapivě mnoho lidí mělo jen své oblíbené kraťasy a lehké botky…

Někdy to jinak nejde, pak je dobrá nálada důležitá
„Když nejde o život, jde o h…..o a o ten jde málo kdy“, periodicky zdůrazňoval Petr Horálek při průchodu lavinézním svahem v Malé zmrzlé v únoru 1985, a tím dodával klidu. Tenkrát při návratu za sněžení se tím svahem projít prostě muselo.

Když dávám do slaňáku lano, nedělám na konci uzel
(blbě se vytahuje ze spáry a několik hodin dokáže ničit větve stromů v chráněných oblastech).

Pozn. redakce: Slaňuje-li se v horách, je naopak dělání uzle na konci lan doporučeno. Může to zabránít projetí konců lan slaňovadlem a tím i zachránit život. I na písku mohou svízaná lana nachránit přinejmenším zadní partie.

| Autor: Martin Veselý | Vydáno dne 30. 06. 2008 | Počet komentářů: 9 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek | Zdroj: Martin Veselý, martinvesely(zavináč)email.cz

Komentář ze dne: 30.06.2008 18:58:02     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dura (gjl@volny.cz)
Titulek: Falkenstein
Ano, sestup z Falkensteinu byval docela vyzivnej, vzpominam si ze pri prvni prilezitosti jsem byl hruzou zpocenej podstatne vic nez cestou nahoru. A mozna si pametnici vzpomenou ze jeden z nejuspesnejsich soucasnych sberacu osmitisicovek pri sestupu tim trojkovym kominem uklouz, nabil si hubu a zlomil si ruku...LP 1979 nebo tak.

Komentář ze dne: 30.06.2008 19:38:03     Reagovat
Titulek: Re: Falkenstein
No však taky závěr sestupu komínek Turnerwegu končí převisem, takže na rozbití huby je tu skvělá příležitost.

Komentář ze dne: 01.07.2008 14:29:49     Reagovat
Autor: neregistrovaný - starej Širl (vsirl@centrum)
Titulek: Metoda zadních vrátek
Aj - jsem tak geniální anebo jsou všichni ostatní tací tupci? Přišedše L. P. 1963 poprvé pod Falkův Štajn, a vyslechnuvše předtím nemálo hrůzostrašných sestupových zkazek, vylezli jsme Schusterweg nejprve vzhůru. Dolů to pak šlo opravdu lépe.
Postup tento aplikuji zhusta i v horách. Zatím se osvědčuje...
Nazdar! V. Š.

Komentář ze dne: 01.07.2008 16:05:54     Reagovat
Titulek: Re: Metoda zadních vrátek
Sestup Schusterem možná není až tak příjemnej. Třeba nepřeběhnout konec toho rajbasu, co vede ke kruhu :-) Turnerweg byl na sestup asi používanější, ale zase méně příjemnej na výstup. Pokud by se chovali podle tvého doporučení, měli hoši tu Reginu zase seběhnout :-). Jinak by možná stačilo nastoupit včas a neflákat se tam tak dlouho :-)

Komentář ze dne: 01.07.2008 21:26:34     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Starý Známý (@)
Titulek: Doplňte název cesty u 43. výstupu bez stavění.
Regina to není ani náhodou. Něco o tom také vím.

Komentář ze dne: 01.07.2008 22:10:53     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Doplňte název cesty u 43. výstupu bez stavění.
Nevíš :-) Regina to je a to ne náhodou. Lezeno 11.7. 1982. Ta plešatá hlava vepředu jsem já, u kruhu jistí Dut (Jirka Chvojka). Fotil Vilda Hrdina zeshora.

Komentář ze dne: 02.07.2008 07:23:48     Reagovat
Autor: neregistrovaný - autor clanku (@)
budu pochlebovat vydavateli, to je Regina, ze spoda vypada lip

Komentář ze dne: 02.07.2008 10:31:11     Reagovat
Titulek: Re:
On ten obrázek vypadá trochu neobvykle, protože je otočený na výšku. Tak to mohlo mého starého známého trochu mást.