Šureán v zimě

„Krásné jsou hory šureánské, hory sebešské, hory oraštijské...“ úryvky z Karpatských her, kultovní knihy rumunských tuláků, provokovaly mou fantazii před odjezdem.

Mezi svátky koncem roku jsem měl naplánovány tři obligátní dny v Tatrách. Na letošní čtrnáctidenní volno mi to přišlo trochu málo. Proto jsem uvítal nabídku na zimní přechod v rumunských Karpatech. Cílem bylo méně navštěvované pohoří Šureán (Munţii Şureanu), které leží jakoby ve stínu známějších a vyšších pohoří Paringu a Retezatu.

V Tatrách se letošní zima opravdu vydařila. Ještě jsem nestihl vstřebat vjemy zasněžených stěn, rychle přebaluji batoh a další den již sedím ve vlaku směr Budapest. Jeden přestup a všichni vystupujeme do mrazivého rána v Simerii. Přesun asi 40 km k horám řešíme rychle a elegantně místním taxíkem za přátelskou cenu 17 Euro. Zároveň s rozedněním jsme v podhorské vsi Costeşti a nastupujeme cestu dlouhým údolím. Procházíme vesnicí Grădiştea de Munte, kde se k nám připojují dva rumunští psi. V údolí mrzne až praští, ale jim mráz zdá se nevadí. Provázejí nás až ke konci naší dnešní cesty, ke starověké pevnosti Sarmizegetusa, centru dácké říše v čele se slavným králem Decebalem. Útočiště na silvestrovskou noc nalézáme u západní brány hradiště. Bujaré oslavy omezujeme na trochu čaje z rozpuštěného sněhu a v 6 večer zálézáme do stanů. Nový rok vítáme spánkem, který se v příštích dnech pro spacákově hůře vybavené členy stane nedostupným komfortem...

Pohled na západ k Retezatu
Pohled na západ k Retezatu, foto: Filip Kunc

Jako novoroční výstup nás čeká dosáhnout hlavního šureánského hřebene. Trochu tápeme při hledání nástupu na hřeben, ale nakonec úspěšně dosahujeme bezlesého Vîrful Godeanu a dále již snadněji a rychleji pokračujeme po pláních. Jak míjíme vrchol za vrcholem začíná se na západě nad Retezatem zatahovat a také pomalu stmívat. Když nejméně potřebujeme, definitivně padá tma a mlha a my se ztrácíme v zalesněném sedélku. Potřebujeme projít asi kilometr dlouhý úsek lesa, abychom se dostali opět na planiny. Ovšem ve tmě, bezcestném pralese a nepřehledném sedle znejisťujeme i s buzolou. Někteří členové už toho mají pro dnešek očividně dost a tak jsme nuceni rozbít tábořiště ještě před sedlem. K ránu se opět vyjasňuje, což se okamžitě projevuje na teplotě. Evidentně jsem se sezonnou netrefil do období použitelnosti mého třísezonního spacáku. Hned po rozednění vyskakuji ze stanu. Nemám s sebou teploměr, ale teplotu odhaduji na -20°C. Zima mění mé pohorky na neobutelné kamenné bandasky. Snažím se je rozmrazit zbytky tepla z mých chodidel. Sníh polystyrenově vrže, obzory na všechny strany svítí průzračným světlem. Vypadá to na jasný den a to je nejdůležitější.

Na hřebeni pod Vf. Negru
Na hřebeni pod Vf. Negru, foto: Filip Kunc

Za denního světla nacházíme cestu pralesem a zjišťujeme, že naše noční stopy vedly skoro k cíli, škoda. Malé stoupání a již běžíme po mírně zvlněných pláních. Hory jsou reliéfem podobné našim Krkonoším. Na rozdíl od našich nejvyšších hor jsou v zimě dokonale opuštěné. Celistvost a neporušennost zasněžených plání neruší jediná lidská stopa. Skromné připomínky civilizace jsou prázdné seníky a kříže v několika sedlech. Jediným kontrastním bodem v zasněženého hřebenu, je klečí porostlý Vîrful Negru. Celý den šlapeme vstříc hoře, která dala jméno celému pohoří – Şureanu 2059 m. Je zároven druhou nejvyšší horou (po Vîrfu lui Pătru 2130 m). Užíváme si čisté pláně a výhledy do daleka na moře hor karpatského oblouku. Vrcholu dosahujeme se západem slunce. Slunce se začíná nořit do chuchvalců mlhy v údolí. Na sestupu pozorujeme krásný západ slunce. Táboříme na hranici lesa a chystáme se překlepat další mrazivou noc. O spánku nemůže být ani řeč, 14 hodin tmy je neskutečně dlouhých. Poprvé se dívám na hodinky v 11, ve chvíli, kdy už toužebně očekávám ráno. V průběhu noci potom ještě několikrát. Svítání se nakonec dočkám, rychlé balení a hurá dolů do civilizace. Prudce sestupujeme do údolí říčky Auşel, kterým se po dni pohodlného pochodu dostaneme do hornického města Petroşani.

Běh po pláních
Běh po pláních, foto: Filip Kunc

Ještě večer přejíždíme vlakem do Devy, odkud nám následující den jede přímý lůžkový vůz až domů. Poslední noc trávíme v bezdomoveckém stylu v nádražní čekárně. Sice chybí jedno z oken, ale po předešlých nocích je čekárna velkým luxusem.

Sestup ze Šureanu
Sestup ze Šureanu, foto: Filip Kunc

Domů přijíždíme v pondělí v 7 ráno a to znamená jediné: čas jít do práce.

Mapka přechodu
Mapka přechodu, foto: Filip Kunc

30.12.08-5.1.09

Jablonec n. N. – Simeria – Costeşti – Sarmizegetusa – Munţii Şureanu: Vf. Godeanu, Vf. Negru, Vf. Şureanu, Culmea Brateşului – Petroşani – Deva – Jablonec n. N.

| Autor: Bohuslav Vyhnálek | Vydáno dne 28. 01. 2009 | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
| Zdroj: Bohuslav Vyhnálek, bohuslav.v@seznam.cz, foto: Filip Kunc

K tomtu článku nebyl doposud přiřazen žádný komentář!