Zimní výstup na Makalu

Dva roky od výstupu z 9.2.2009. Před několika dny vystoupili Simone Moro a Denis Urubko s Cory Richardsem na Gasherbrum II. Dnes si připomeneme, že před dvěma roky vystoupili Moro a Urubko na Makalu v prvním zimním výstupu. Kromě nich jsou na zimních výstupech osmitisícove zapsaní jen Poláci a Čechoslováci Stejskal s Becíkem.

Vážení čtenáři, na tomto místě máte nyní možnost sledovat pokus o zimní výstup na osmitisícovku Makalu. Stoupejte společně s Simonem a Denisem k vrcholu.

Poslední aktuální zprávu z expedice naleznete zde.

Makalu z Chukhung-Ri
Makalu z Chukhung-Ri, foto: Simone Moro

Co se zatím událo
Dvoučlenná expedice ve složení Simone Moro a Denis Urubko odstartovala 29. prosince 2008 z Káthmándů. Cíl je ambiciózní: zimní výstup na pátou nejvyšší horu světa – Makalu (8462m), která se nachází 22 kilometrů východně od Mount Everestu a je považována za jednu z nejobtížněji dosažitelných osmitisícovek. Zimní výstup se zatím nikomu nepodařil.

Letiště v Lukle
Letiště v Lukle, foto: Simone Moro

Prvních čtrnáct dnů věnovali Simone a Denis nezbytné aklimatizaci. 4. ledna dorazili po dvoudenním treku do Namche. Dále přes Deboche a Dingboche dorazili za 4 dny do poslední vesnice Chhukung ve výšce 4730. Tohle místo pod stěnami Lhotse, Nuptse a Island Peaku se mělo stát útočištěm pro 5 následujících dnů, které měly být proloženy treky a lezením.

Přílet
Přílet, foto: Simone Moro

Treking
Treking , foto: Simone Moro

Kumjung
Kumjung, foto: Simone Moro

Everest - Lhotse - Nuptse
Everest - Lhotse - Nuptse, foto: Simone Moro

Nicméně každá expedice se potýká s problémy a plány se rychle mění. 9. ledna vyvstal problém s nosiči, kteří odmítali pokračovat dále kvůli hlubokému sněhu. Situaci se nepodařilo vyřešit a z toho důvodu oba sestoupili 12.1. zpět do Namche, dále do Lukly a následně odletěli do Kathmandu. Aklimatizační fáze byla ukončena.

Treking
Treking , foto: Simone Moro

Následovalo pracné shánění drahé nákladní helikoptéry, která by přenesla náklad z vesnice Tashigaon do základního tábora pod Makalu. 16. Ledna se zadařilo a ruská mašina MI-17 je i s nákladem vyklopila v BC.

Itinerář
Itinerář, foto: Simone Moro

Výstup začíná. Nechme tedy Simona výpravět co se aktuálně děje.

16.1.2009 – Base camp
Dnes jsme konečně dorazili do Hillaryho základního tábora. Použili jsme vojenskou helikoptéru, kterou jsme si pronajali v Káathmandú. Nechci Vám povídat, jak moc to bylo drahé.. šílené. Nebyla ale jiná možnost. Zítra startujeme s naším materiálem do předsunutého základního tábora. Čtyři nosiči, kteří s námi přiletěli vrtulníkem, nám s nákladem pomohou. Mám problémy s připojením na internet. Opět mne zlobí modem. Dnes však dorazí do Kathmandu nový! Nima zajistí doručení po jednom nosiči. Doručení bude trvat 8 dnů. Další informace tedy pouze přes telefon.

20.1.2009 – Definitivní ABC
Včera jsme dorazili do ABC (předsunutý základní tábor), který se také nazývá Britský základní tábor. Zbytek dne jsme upravovali místo pro naše stany a hledali zdroj vody. Nakonec jsme byli úspěšní.

ABC
ABC, foto: Simone Moro

Na dnešek byl v plánu výstup do C1 v 6100 metrech, ale došlo k malé změně programu. Denis a já jsme si udělali dvojnásobnou 20kilovou vynášku materiálu z Britského BC do vyššího tábora. Tohle místo je mnohem více chráněné před větrem a je zde více vody. Výstup do C1 jsme odložili na zítřek. V současné době vaříme a nosiči dodělávají náš konečný předsunutý základní tábor.

ABC pod Makalu
ABC pod Makalu, foto: Simone Moro

21.1.2009 – Tábor č.1

Dnes jsme lehce dorazili do našeho prvního tábora (C1). Do 6151 metrů jsme dorazili za 1,5 hodiny i přesto, že jsme každý nesli 20 kilo. Dnešek je nádherný. Pouze slabý vítr a slunce hřeje. Typický vrcholový den…. Zítra se chceme dostat do výšky 6800 metrů a vybudovat C2. Zde přespíme a pozítří půjdeme přes 7000m. Tedy pokud počasí dovolí.

Simone a Denis
Simone a Denis, foto: Simone Moro

22.1.2009 – Tábor č. 2
Dnes jsme nepromarnili žádnou šanci a posunuli se nahoru. Byl krásný slunečný den. Metr za metrem jsme se propracovávali nahoru. Byla to sranda. Dle včerejšího plánu jsme se zastavili, když GPS ukázala 6910metrů. Zde jsme postavili stany. Pohled na hodinky nám řekl, že jsme k dosažení C2 potřebovali pouze dvě a půl hodiny. Aklimatizační týden v údolí Khumbu byl skutečně prospěšný. Zítra chceme jít přes důležitých 7000 metrů a zpátky do base campu. Doteď to bylo jednoduché. Počasí se ale dřív nebo později zkazí. Tak proč si teď neužívat.

C2 v 6900 metrech
C2 v 6900 metrech, foto: Simone Moro

Na cestě do C2 (6900 m)
Na cestě do C2 (6900 m), foto: Simone Moro

25.1.2009 – Druhý den v BC
Dnes jsme druhý den v základním táboře. Před třemi dny jsme vystoupali do 7100 metrů. Počasí je od včerejška špatné. Nevidíme slunce a v BC je nuda. Bohužel satelitní modem stále nedorazil a už mi to dělá trochu starosti. Nefunkční modem silně poškozuje naši komunikaci se sponzory. Za dva dny chceme vyrazit nahoru. Tedy pokud počasí dovolí.

7000 metrů
7000 metrů, foto: Simone Moro

7100 metrů se blíží
7100 metrů se blíží, foto: Simone Moro

27.1.2009 – Děkuju Bože
Konečně!! Dnes po 11 dnech dorazil nový modem. Už jsem začínal mít noční můry. Komunikace je hlavně pro sponzory velmi důležitá. Během dvoutýdenní aklimatizace fungoval pouze pár dnů a pak definitivně zdechnul. Přes stovky telefonátů s helpdeskem zůstával stále tuhý. Nový modem z Itálie dorazil přepravkou DHL dvě hodiny po tom, co jsme helikoptérou odletěli do BC pod Makalu. Tak Nima Nuru Sherpa, vedoucí Cho Oyu Treking, vyslal dva nosiče, aby ho donesli. Dobu doručení této lehké zásilky (cca 1,5 kg) jsme spočítali na čtyři dny. Čekali jsme 11 dní. Důvod? Nosiči se zastavili ve vesnici Sidua a zde 6 dnů chlastali a užívali jiných radovánek. Ráno jsem, nervózní, poslal dolů jednoho šerpu, aby se po nich podíval. Ten je našel v Hillaryho táboře, kam krásně relaxovaní dorazili. Náš šerpa popadnul modem a mazal zpátky do ABC, kam dorazil za tři a půl hodiny. Jsme on-line! Nima již určitě chystá schůzku a dlouhý rozhovor s dvěma vypitými nosiči. Aj aj.

Himaláj
Himaláj, foto: Simone Moro

Ohledně lezecké situace. Já a Denis jsme v pouhých třech dnech dosáhli výšky 7100 metrů a to bez nějaké výrazné výškové aklimatizace. Předtím jsme v Khumbu byli max. v 5554 metrech. Na Makalu jsme strávili noc v 6100m a 6900m. Pozítří chceme dosáhnout Makalu La v 7400m a tam pobýt dvě noci. Mohl by to být poslední krok před vrcholovým útokem. Počasí je celkem dobré. Převážně slunečno a na obloze vymeteno. Fouká ale hrozný vítr. Karl Gabl hlásí, že tento týden to bude v osmi tisících vát mezi 140 a 170 km/h. Teplota byla celkem dobrá, ale v posledních třech dnech šla hodně dolů. Přes den je ve stanu na sluníčku celkem komfortně.

Jídlo
Jídlo, foto: Simone Moro

28.1.2009
Byly tři hodiny odpoledne, když jsem dostal svůj počítač díky novému modemu do stavu online. Nyní je slunečné ráno, posnídali jsme, a já se hned pustil do práce ve snaze dohnat to, co jsme zameškali kvůli nefunkčnímu modemu. Zítřejší plán je jasný: vystoupit do C2 v 6900m, následně do Makalu La 7400 m a pokud to půjde, tak výše. Rozhodujícím faktorem bude vítr.
Minulá noc byla strašná. Opravdu jsem měl pocit, že odletíme. Zašitý ve spacáku s notebookem jsem pracoval, zatímco se hurikán pokoušel zničit naše ABC. Díky bohu a díky stanům firmy The North Face nedošlo k ničemu vážnému. Všichni a všechno je v bezpečí. Dnes ráno je slunečno a v BC nefouká. Na hoře vypadá vítr slabší než obvykle.

Po třech dnech, kdy na hoře a v ABC foukal šílený vítr, je dnes skutečně fantastické počasí. Zítra vyrážíme do Makalu La (7400m), kam chceme dolézt za dva dny. Dle předopovědi bude stále velmi silný vítr. Ten bude sílit až do soboty. Uvidíme co se dá dělat.

30.1. 2009 Důležitý den
Dnes jsme se s Denisem rozhodli, navzdory šíleně větrné noci a velké zimě, pokračovat v našem plánu. Karl Gabl (náš přítel a „guru“ přes počasí) nás informoval, že teplota v 7400m bude – 26 stupnů. Do toho vítr o rychlosti asi 110 – 120 km/h. Jestliže zkombinujeme oba faktory tak pociťovaná teplota je zhruba - 40° Celsia. Hrozná zima byla důvodem proč jsme těžkým, přímým žlabem k Makalu La (7400m) lezli celý den. Nohy a ruce nám hodně mrzli. Zastavili jsme se asi 50 – 80 metrů před „bránou“ do sedla. Nebylo nutné nechat se vystavovat síle hurikánu …….a odletět pryč.

Denis ve vichřici na cestě k Makalu La
Denis ve vichřici na cestě k Makalu La, foto: Simone Moro

Naším cílem bylo otestovat naši schopnost práce v takových extrémních podmínkách. Dalším důvodem bylo opět vylepšení naší aklimatizace. Nyní jsme asi 1000 metrů pod hlavním vrcholem Makalu. Dostat se sem nám trvalo pouhých 10 dnů od příjezdu do základního tábora. To je výhoda lezení v malém družstvu.

Simone na cestě k Makalu La
Simone na cestě k Makalu La, foto: Simone Moro

Nyní bude následovat čtyřdenní regenerace. Odpočinek využijeme také k realizaci video spojení s mým hlavním sponzorem The North Face během outdoorové výstavy ISPO v Mnichově.

Simone v C2
Simone v C2, foto: Simone Moro

1.2. 2009 Život v základním táboře
Dnešek je druhým dnem odpočinku v ABC. Před dvěma dny jsme se vrátili z „brány“ Makalu La v 7400 metrech a nyní čekáme na další periodu dobrého počasí. Dnešní obloha nabízí opět mraky a fouká vítr . Není ale tak silný jako předevčírem. Za pár minut realizuji audio a video přenos se stánkem firmy The North Face na veletrhu ISPO. V těchto dnech s Denisem hodně pracujeme na PC. Je nutné vytvořit reporty a připravit další projekty. …

Óóó -  ta technika
Óóó - ta technika, foto: Simone Moro

2.2. 2009 Base camp
Dnes jsme již druhým dnem realizujeme živý videopřenos s firmou The North Face během veletrhu ISPO. Dnešní počasí je skvělé…. perfektní vrcholový den. Pro lezce v base campu trochu frustrující. Nedá se ale nic dělat. Užíváme si tedy sluníčka uvnitř našich vyhřátých stanů a doufáme, že počasí vydrží. Včerejšek byl také příležitostí pro kontakt s rodinou. Přes Skype jsem dlouho mluvil se svou dcerkou Martinou. Byly to hezké chvíle. Pověděl jsem jí i o sněžném leopardu, kterého jsme viděli během našeho příletu do base campu. Je skvělé sdílet hezké rodinné okamžiky i tak daleko od domova.

Simone při filmování
Simone při filmování, foto: Simone Moro

Dcerka na Skype
Dcerka na Skype, foto: Simone Moro

Sněžný leopard
Sněžný leopard, foto: Simone Moro

4.2. 2009 Trénink
V základní táboře je dnes perfektní počasí. Nad hranicí 7400 metrů stále fouká vítr rychlostí přes 120 kilometrů za hodinu. Po čtyřech dnech odpočinku jsme se rozhodli pro rychlý tréninkový výstup do C1 a zpět. Nahoru jsme vystoupali za 1 hodinu a 10 minut . Dolů nám to trvalo 1 hodinu a 28 minut. Jenom si tak protáhnout svaly.

Google Earth
Google Earth, foto: Simone Moro

Vypadá to, že počasí zůstane slunečné a vítr by se o víkendu měl snížit na 90 km/h. Náš předpoklad je vyrazit v pátek do C2, v sobotu vystoupat do C3 a v neděli (možná) zkusit vrchol. Velmi důležitá bude zítřejší předpověď od Karla Gabla, kterou nám pošle.

Úbočí Makalu
Úbočí Makalu, foto: Simone Moro

Tímto zdravíme naše kamarády na Broad Peaku a doufáme, že nastane 3-4denní okno s dobrým počasím a mírným větrem.

Makalu a vítr
Makalu a vítr, foto: Simone Moro

5.2. 2009 24 hodin do startu
Dnes jsme měli teoreticky vyrážet k našemu vrcholovému útoku. Počasí je perfektní , na obloze ani mráček. Nad 7000 metry ale stále fouká silný vítr. Tyto informace máme opět od našeho guru přes počasí z Innsbrucku. Předpověď počasí je jako víra v Boha. Buď věříte nebo ne. Já od roku 2003 plně spoléhám na předpovědi Karla Gabla.

Příprava
Příprava, foto: Simone Moro

Dnes na hřebenu nevidíme žádnou bouři, ale je slyšet silný hukot větru. Pravděpodobně pouze změnil směr. Na radu Karla jsme se rozhodli počkat ještě 24 hodin. Dnes a zítra to nad 700m má vítr fičet rychlostí přes 100 km/h. V neděli a pondělí už jenom 70 km/h. Tedy náš pokus o vrchol proběhne v pondělí ráno. Plánujeme nocovat v 7700 metrech v našem malém, jednoduchém stanu. Doufám, že Karl bude mít pravdu a my budeme mít dostatek energie lézt výše v tak chladných a větrných podmínkách.

6.2. 2009 Za pár hodin vyrážíme
Jdu spát. Zítra vyrážíme k našemu ostrému pokusu o vrchol. Polezeme tři dny. Zatím opravdu netušíme jak moc bude foukat nad hranicí 7400 metrů. Tahle zkušenost nám zatím chybí. Během expedice jsme zatím nad 7400m nenocovali. Před týdnem proběhl pouze jeden výstup do Makalu La. Vydáme ze sebe to nejlepší. Předpověď počasí je dobrá. Vypadá to, že přes ten vítr by to mohlo jít.

Půjde to zítra?
Půjde to zítra?, foto: Simone Moro

Během dalších tří dnů nebudou možné žádné další zprávy. Moje žena je momentálně v Rumunsku na závodech Světového poháru v ledolezení a není možný update informací.

Ok . Dobrou noc a držte nám palce …

9.2. 2009 Vrchol !!!!!
Hra je u konce. Zimní výstup na Makalu je hotov. Dnes, 7 minut před druhou hodinou nepálského času, jsme s Denisem dosáhli vrcholu. Bylo to neuvěřitelně těžké. Nepředstavitelná zima a velmi silný vítr.

Z tábora jsme vyrazili pár minut po šesté hodině ranní. Lezli jsme je velmi dobře. Poslední tři hodiny byly ale hodně náročné. Bojovali jsme s jet streamem. Hora nás nechtěla pustit na vršek. Přesto se to povedlo.

Tedy 9. února 2009 jsem s Denisem okolo druhé hodiny odpoledne dokončili první zimní výstup na Makalu. Další malá stránka historie je napsána. Nyní pouze pět osmitisícovek v Karakorumu čeká na svůj zimní přelez. K2, Nanga Parbat, Gasherbrum I, Gasherbrum II a Broad Peak. Na posledním zmiňovaném se snad zadaří našim kamarádům.

Více informací po sestupu do BC. Díky všem za podporu.

Ciao Simone

10.2. 2009 V bezpečí
Jsme v bezpečí základního tábora. Dnes jsme sestoupili 2000 metrů. Karl Gabl hlásil přicházející hurikán o rychlosti 160 km/h. Bylo lepší ustoupit přímo dolů do BC. Jsme hodně unaveni.. Dnes tedy pouze pár vrcholových fotek.

Pár metrů pod vrcholem

Zmrzlá držka, foto: Simone Moro

Kdo je kdo

Simone Moro

Horský vůdce UIAGM, nadporučík italské horské armády, instruktor pro italskou plaveckou federaci, všestranný alpinista . Jednačtyřicetiletý Simone absolvoval v posledních šestnácti letech 40 expedic. Mezi jeho úspěchy ve vysokých kopcích patří první zimní výstup na Shisha Pangmu, traverz Everestu, pokus o velmi těžký traverz Everest – Lhotse a mnoho dalších prvovýstupů.

Denis Urubko
Šestatřicetiletý horolezec žijící v Kazachstánu, vylezeno 7 osmitisícovek bez kyslíku, držitel ocenění „Sněžný Leopard“ (5 sedmitisícovek za 42 dnů). Je poddůstojníkem ve sportovním klubu Kazašské armády, herec a kameraman. Vedoucí národního horolezeckého družstva.

| Autor: Petr Kodytek | Vydáno dne 09. 02. 2011 | Počet komentářů: 8 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
| Zdroj: Simone Moro, Petr Kodytek

Související články:
Úspěch expedice Namak 2006 (06.02.2021)
Rušitelé nočního klidu (08.05.2019)
Mára s Háčkem na Chamlangu (06.05.2019)
Jarní sezóna 2014 na Everestu (25.04.2014)
Pokus o prvovýstup: Expedice Klättermussen Wild Chioce (05.07.2012)
Marmot RockJoy ChanTengri Expedition (13.04.2012)
Český štít znovu existuje! (14.02.2011)
Expedice Gasherbrum I a Gasherbrum II 2010 (25.08.2010)
MiP Expedice 2010 DOUBLEGASHERBRUM NA VRCHOLU GII. (17.07.2010)
Čína omezí výstupy na Mount Everest (16.06.2010)
Denis Urubko: Sólo prvovýstup na Lhoce (09.06.2010)
Další dvě osmitisícovky pro Jaroše? (04.06.2010)
Opět prvovýstup na Baffinově ostrově (04.06.2010)
Mára Holeček: Buenos Argentina I. (01.04.2010)
Kolymskou trasou po stopách českých vězňů (09.03.2010)
Expedice Ama Dablam (14.11.2009)
Expedice East Himalaya (06.10.2009)
Zápisník Klättermusen NEW DECISION (17.09.2009)
Expedice Ama Dablam (08.09.2009)
Jsme v Pákistánu……….. (13.07.2009)
Expedice Klättermusen New Decision 2009 odjíždí (08.07.2009)
Nýty na Everestu (06.05.2009)
Radek Jaroš na Manaslu (01.05.2009)
Po neúspěšné Annapurně na Everest (22.04.2009)
Zpackaná záchranná akce na Aconcagui?? (20.02.2009)
Jak se lezlo v Pákistánu (… a stále leze) (23.01.2009)
Expedice Kyazo Ri 2008 úspěšná (30.10.2008)
Peníze pro expedice (25.08.2008)
Nepál levnější (04.07.2008)
4. kolo expedičního fondu (13.05.2008)
Expedice Bajankol 2007 – Jedeme domů!! (26.08.2007)
Expedice Bajankol 2007 - smůla se lepí na paty (24.08.2007)
Gasherbrum I a II (14.08.2007)
CZECH GASHERBRUMS EXPEDITION 2007 (13.08.2007)
Expedice Bajankol 2007 – poslední zprávy (12.08.2007)
Expedice Bajankol 2007 – zpravodajství z Almaty (07.08.2007)
Expedice Bajankol 2007 - aktuální zpravodajství (01.08.2007)
Expedice Bajankol 2007 (29.07.2007)
Úspěch expedice na Mont Meru (25.10.2006)
Expedice Tarke Kang (06.06.2006)

Komentář ze dne: 30.01.2009 15:22:57     Reagovat
Titulek: modem
Tou jsou dobré historky s tím modemem. To měl Simone docela kliku, že si nemusel nosiče poslat pro instalačky Windows. Kdopak asi platil tu stovku satelitních telefonátů na helpdesk?

Komentář ze dne: 10.02.2009 09:04:36     Reagovat
Titulek: Kdo je
Kdo je žena Simone Mora? Že by Stéphanie Moreauová? :-) Ta je ale Francouzska a Simone Moro je Ital.

Komentář ze dne: 10.02.2009 09:12:09     Reagovat
Titulek: Re: Kdo je
Chvilka Googlení a je to. Barbara Zwerger, členka Alpenvereinu Südtirol

Komentář ze dne: 09.02.2011 08:53:54     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Alena Čepelková (@)
Titulek: zase prudím....
Jarýk Stejskal a Dušan Becík fakt nejsou Poláci. Zimní Cho Oju, 1985, úplně první zimní výstup na osmitisícovku v zimě fakt alpským stylem.

Komentář ze dne: 09.02.2011 11:32:47     Reagovat
Autor: [pjandik] - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: zase prudím....
Prudíš správně, díky :-)

Komentář ze dne: 10.02.2011 18:34:48     Reagovat
Autor: [pjandik] - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: zase prudím....
Je legrační, jak se liší anglická a česká Wikipedie. Kdo to rozsoudí? Nevíš datum onoho výstupu? Předpokládám, že když sdílíš s Jarýkem stejnou stránku Horolezecké encyklopedie, že o tom něco víš, ale v Eckyklopedii se o zimním Cho Oyu nepíše nic. Možná, že se to stalo až po uzávěrce.

Anglická Wikipedie píše, že na Cho Oyu vystoupili první Poláci a česká to potvrzuje, Jarýk s Becíkem byli první alpsky:

V prosinci 1985 završili Čechoslováci Jarýk Stejskal a Dušan Becík v rámci mezinárodní výpravy první úspěšný zimní výstup alpským stylem na osmitisícovku (předchozí zimní výstupy se konaly vždy expedičním způsobem). Celkově byl tento výstup druhým zimním výstupem na Čo Oju.

Komentář ze dne: 11.02.2011 17:30:22     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Tomáš F (tomas.frank@horolezeckaabeceda.cz)
Titulek: Re: Re: ... jo, přidávám se k prosbě
Ahojda Aleno, rovněž já bych bych byl celý vděčný za podrobnosti k tomu výstupu. Stačí i odkaz kde se to dá dohledat (vyšlo v LaZ v těch přehledech?). Předem díky.