Vyhledávání
Google
poslední komentáře

nové v diskusi
praktické odkazy
nejčtenější články
horyinfo
HORYINFO.CZ
ISSN 1802-1093
grafika (c) Eva Jandíková
text a foto (c) autoři článků a fotografií
Vydává:
Ing. Petr Jandík - computer design studio vydavatel a šéfredaktor,
Pivovarnická 6, Praha 8,
IČ 10192182


Inzerce:
redakce@horyinfo.cz

Postaveno na systému phpRS
Programování modulů Petr Suchý
Nové články: RSS kanál
Nové cesty: RSS kanál

HORYINFO je součástí ARCHIVU ČESKÉHO WEBU Národní knihovny ČR
WebArchiv - archiv českého webu
Najdete nás na Facebooku


Zásady zpracování osobních údajů a používání Cookies



Jarní Sušky: Highline, lezení klasik i rybaření


Super víkend v super oblasti

Modré nebe, sluníčko a nádherný tvrdý pískovec, ale taky dost lidí a trošku fronty byly atributy lezecké soboty, která byla navíc zpestřená natahováním hajlajny a chozením pěkně ve vzduchu pro ty vyvolené, co to umějí.


Jižní traverz

Zatímco předsednicko polská skupina našeho oddílu měla namířeno do Jury, gerontologická frakce "Geriavit Pharmaton Team" zamířila na Sušky. První letošní lezení na písku bylo třeba začít zlehka a opatrně, a tak jsme došli ke střední věži dát si parádní pětku Jižní traverz. Vyběhli jsme ho s Evou v pohodě, až na trošku mrznoucí prsty, protože sluníčko na stěnu ještě nedorazilo. Jak se s Jižním traverzem vypořádal Jirka, se můžete podívat na tomhle krátkém videu:

 

Mezitím se dvojka vedla nás snažila o Jičínskou. Lezli variantu od kruhu "napřed nahoru, pak doprava", kterou jsem ještě nikdy nezkoušel. Pozitivním poznatkem je, že se dá celý vršek bloku, ve kterém je kruh, obhodit bytelnou smyčkou. Když lezete "napřed doprava, pak nahoru", ani si toho nevšimnete.



Jičínská
Jičínská , foto: Petr Jandík


Péťa se v traverzu na naší cestě trochu trápil, což bylo dobře, protože zajímavé jsou fotky z boje a ne z klidné procházky. Zajímavé, co udělá morál. Na překližce je Péťa z nás rakváčů nejlepší.



Jižní traverz  traverz ke 3. kruhu
Jižní traverz traverz ke 3. kruhu, foto: Petr Jandík


Naše další cesta vedla do sedla mezi hlavní a střední věží, kde jsme se zařadili do fronty na Východní stěnu, taky vyhlášená pětička. Na Západní stěně už fronta nebyla, asi proto, že se tam více jistí smyčkami.

Hajlajna

Jak jsme tak dolézali na vrchol, koukáme na hromadu lan, ležících i omotaných kolem vrcholových bloků Střední věže, pečlivě podložených filcem, aby se nedotýkala ostrých hran. Totéž připravuje další skupina naproti - je to jasné, bude hajlajna. Nejdřív se tedy lanem několikanásobně omotá dostatečně solidní blok na obou stranách lajny.

Hajlajna na Suškách - obě kotvicí stanoviště
Hajlajna na Suškách - obě kotvicí stanoviště, foto: Petr Jandík


Pak se natáhne popruh a připevní se do šeklu pomocí LockPinu samosvornou smyčkou. Na jedné straně to je napevno a na druhé je mezi omotaná lana a lajnu ještě zapojený kladkostroj, kterým se lajna napíná. Síla potřebná k napnutí je dost veliká. Použitý kladkostroj, složený ze dvou kladek, Grigri, Tiblocu a malé kladky zšestinásobí sílu člověka, ale je také třeba vytáhnout z kladkostroje šestkrát tolik lana. Nezbytnou pomůckou byla v tomhle případě větev na posunování Tiblocu. 



Hajlajna na Suškách - kladkostroj
Hajlajna na Suškách - kladkostroj, foto: Petr Jandík


Po částečném napnutí hlásí strana Střední věže, že má kotvení tendenci se na šikmých hranách zvedat a čelí tomu dalším přikotvením na níže položený strom. Pak se lajna napíná naplno a natahuje backup - záložní lano, které se kotví nezávisle na lajně a tejpovačkou přilepí na spodek lajnového popruhu. Tím je hotovo a může se začít chodit, pokud to někdo umí a má na to nervy. Můj případ to není, tohle jen zdálky obdivuju. Jak to vypadá z pohledu chodiče, si můžete přečíst tady



Hajlajna na Suškách 14
Hajlajna na Suškách 14, foto: Kajoch


 



Sokolí hrana, Klikatka a Břízková a rybaříci

Jdeme s Evou ověřit formu na vyhlášené lehké sedmy na Sokolí věži. I přes celkový nával je Sokolí hrana volná. Lezu po odštěpeném bloku, který duní víc, než vloni, ale vydržel. Stejně si na něj raději hrot nedávám.

Na začátku Sokolí hrany
Na začátku Sokolí hrany, foto: Eva Jandíková


Krok od hodin si pamatuju dobře, takže bez problému a jen trochu váhám při postavení u kruhu, ale taky to jde. Sokolí hrana na RP, nahoře můj oblíbený štand v uzlech, sluníčko, pohoda. Menší třenice nastává u slaňáku na polici uprostřed stěny. Banda lidiček tam má (fuj) protažené lano přímo slaňákem a tahají jednoho začátečníka za druhým a spouštějí je zase přes ten slaňovací kruh, takže nemůžeme ani slaňovat, pokud nechceme riskovat přepálení našeho lana. Naštěstí ten, co leze k nám, už je poslední. Dole diskutujeme s instruktorem, proč si do toho kruhu nedal expresky. No že prý je to kurz, a že studenti neumějí slaňovat. Co je tohle za školu? Nemluvím o tom, že v podmínkách povolení horolezectví je něco o zákazu rybaření, specialně na Suškách, zákazu výcviku nováčků a že lezecké družstvo musí být maximálně trojčlenné.

No klid, je hezky. Další dáváme Klikatku a pak se trochu násilím vetřeme na Břízkovou ještě před partu se dvěma začátečníky. Jiná začátečníce bojuje v koutě nade mnou a trochu mám obavy, aby mi nesladla pozadím do ksichtu a tak se jí snažím vyradit cestu, abychom měli volno. Algoritmus oblezení kruhu pod převisem nahoře zafungoval a i my můžeme do horní části.



Břízková - pod prvním kruhem
Břízková - pod prvním kruhem, foto: Petr Jandík


Pod stěnou slyšíme nezaměnitelný hlahol Myšáka, který si po ranním lyžování ve Špindlu přišel taky zalézt. Příjemně unaveni sjíždíme do hospůdky v sokolovně, kde nám nekonečně pomalá obsluha leze na nervy, a pak už jen do Prahy. Byl to krásný den a jako začátek pískařské sezóny se mi docela líbil.






[Akt. bodový průměr: 0,00 / Počet hlasů: 1] 1 2 3 4 5

| Autor: Petr Jandík | Vydáno dne 30. 04. 2010 | Počet komentářů: 14 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
| Zdroj: Petr Jandík

Našli jste ve článku chybu, nebo překlep? Budeme vděční za upozornění. Napište nám. Děkujeme




Komentář ze dne: 30.04.2010 16:19:41     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Papouš (F.KRIVINKA@GMAIL.COM)
Titulek: Svěží report
!
0 0

Komentář ze dne: 30.04.2010 19:26:11     Reagovat
Autor: neregistrovaný - JH (@)
Titulek: Proč nejezdím na Sušky v neděli
To rybaření je samo o sobě na bl.. (pardon, na vomitaci...), ale jít tam s nějakým dementním kurzem o pěkném jarním víkendu, to chce opravdu hodně silnej žaludek. A že je to v rozporu s "výjimkou" je problém až ve druhém plánu. Předloni jsem se třikrát vytočil, když jsem se opakovaně nedostal do Čihulovky na Hladkou, protože tam pokaždý operovala parta rybářů. Sice to je nepopulární, ale doporučuju se ozvat a na místě je poslat do řiti.
0 0

Komentář ze dne: 01.05.2010 18:09:29     Reagovat
Autor: neregistrovaný - slávek (sobomut@seznam.cz)
Titulek: rybáři
Pěknej článek....jenom přidám drobné postřehy. Na jednu stranu chápu že se vám nelíbilo jak někdo rybaří pod dohledem instruktora a že mu nejde lízt cestu a blokuje ji.Na druhou stranu to pro nováčky to byl první zážitek na skále a pokud někdo z nich bude chtít lízt,tak mu patrně instruktor nebude radit,aby rybařil. A rozodně tolik ten kruh neojezdili za jedno odpoledne tak, jako hafo lidí s technikou ze stěny(můj termín je kopýtkování a sápání se) ošlapou pětkové dobře odjištěné cesty.A že je nenechal snaňovat udělal dobře, taky bych si to nelajznul.
Jo a jen tak na okraj....ta paní vpravo na tom vašem videu.......to má jen tenhle štand nebo ještě nějaké druhé stanoviště?Já jen že to by bylo a přinejmenším na zamyšlení.....
0 0

Komentář ze dne: 03.05.2010 09:51:53     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: rybáři
Ahoj, díky za tvůj názor. Asi tě nepřekvapí, že s ním nesouhlasím. Když pominu porušení podmínek, za kterých odrana přírody souhlasila s lezením, je obsazení populární často lezené cesty v jedné z nejexponovanějších oblastí rybařícím kurzem bezohlednost.
Broušení slaňáku, který jako členové ČHS platíme ze svých příspěvků, je další bezohlednost a dokonce dvojitá, protože navíc šlo o vyřazení slaňáku v místě, kde se sestupuje a přesedá z několika cest.
Argument, že frekventanti neumějí slaňovat, je jen výmluva. Instruktor, měl dát do slaňáku dve expresky a do nich svoje lano. Po spuštění posledního kurzisty měl cestu znovu vylézt, expresky vyndat a slanit. (Předpokládám, že instruktor uměl slaňovat, lezení mu viditelně potíže nedělalo).
"Kopýtkování" je zase jiný problém, nejde o protiklad, ale když už jsme u toho, kdo leze poprvé, dost pravděpodobně "kopýtkuje" více, než někdo, kdo už umí lézt alespoň z umělé stěny.
Celkově nevidím důvod, proč by se první seznámení s lezením muselo odehrávat zrovna na nejexponovanějších cestách nejexponovanější oblasti Českého Ráje. Existuje velké množství jiných, vhodnějších terénů, popřípadě když už Sušky, pak by bylo slušnější volit některou z věží níže. Třeba Sandokanovca cesta na Smrčinovou věž, která je taky za VI a taky vede pod slaňákem, by určitě tolik nevadila.
0 0

Komentář ze dne: 03.05.2010 13:13:02     Reagovat
Autor: neregistrovaný - slávek (sobomut@seznam.cz)
Titulek: Re: Re: rybáři
Ahoj, že nesouhlasíš mě nepřekvapilo, já porušení vyjímek nepopírám.Souhlasím s tím, že dalo vybrat i méně exponované místo.......třeba na Měsíční věži v Příhrazech,tam je slaňák asi do poloviny prohoblovanej,cesta vychozená a není tam živé duše,kterou by se dalo brzdit......ale to jsem raději pro tvrdší a sušší Sušky s frontama na věže....
Apropo..... já když jsem byla malej,tak jsme na Prachově šli lízt se školou,lezec tělem i duší nám vytáhnul lano na Mravenčí a jeli jsme na rybě jeden po druhým.....v keckách.Dejme tomu, je to 15 let.Nikdo nás v tu dobu nemoralizoval, protože lezec věděl, že tam nebudeme chodit každej den,někdo z nás se tam nepodíval už nikdy.
Jo a ještě si mi neopověděl jak se jistí ta paní ve štandu :)
Nicméně nechci se přít,reagoval jsem jen proto,že skupinu i lidi v ní pravděpodobně znám a vím, že to jsou všichni inteligentní lidi a po lezení na stěně se seznámili prvně se skálou.(a lezou asi tak 2 roky) Na druhou strani lidi dělají chyby a holt se jedna vyskytla zde.
Ostatně najdi si pod mým jménem na Lezec.cz článěk a můžeš mi tam taky hodit komentář.Týká se to sice umělé stěny,ale přikládám tomu váhu stejnou jako české přírodě.
Ahoj a hore zdar :)
0 0

Komentář ze dne: 03.05.2010 14:37:15     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: rybáři
Já bych pro první seznámení s lezením viděl jako vhodný některý nepískovcový terén bez ochranného režimu, ta Měsíční v Příhrazích je myslím ještě méně vhodná nez Sušky. Pokud už by to mělo být někde kolem Malé Skály, pak v nepříliš velké vzdálenosti je třeba skála u Arnultovic, nebo Ortel a další.
Kde a kdy se ti lidé seznámili se skálou nevím, ale ten poslední, co dolézal Klikatou spáru a celkem mu to šlo říkal, že leze poprvé v životě.
0 0

Komentář ze dne: 06.05.2010 17:40:04     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Papouš (F.KRIVINKA@GMAIL.COM)
Titulek: Re: Re: Re: Re: rybáři
Ty jo, ty Arnultovice teda zrovna nevim. Tam to moc domestikovaný ani pěkný neni. Za dobu, co jsem dlel příležitostně v Novym Boru, jsem tam nikdy nikoho lézt neviděl.

A Ortel pro nováčky - čirá bláhovost. To jsou prásky, lehkejch cest minimum...

Snad možná na Kašpara http://cs.euroclimbing.com/?p=10418, ale to je v severu.
0 0

Komentář ze dne: 07.05.2010 00:05:55     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: rybáři
Dík za konkretizaci - moc to tam neznám, tak to byly takové platonické návrhy.
0 0

Komentář ze dne: 03.05.2010 14:56:17     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: článek?
Hledal jsem ten článek, ale jedinej Slávek mezi autory je tam Slávek Vomáčko z doby, kdy vedl závodní komisi a to je z roku 2004. Pod pseudonymem somomut tam žádný článek není, takže nevím, kam bych se měl podívat.
0 0

Komentář ze dne: 04.05.2010 22:43:57     Reagovat
Autor: neregistrovaný - slávek (sobomut@seznam.cz)
Titulek: Re: článek?
jo, článek je tady : http://www.lezec.cz/clanky.php?key=8547
0 0

Komentář ze dne: 04.05.2010 22:53:16     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: článek?
Jo, to jsem četl. Přišlo mi to až skoro příliš pesimistické - a to jsem sedmkrát četl Schuberta :-)
Bod 4 jsem viděl jednou, i se mi to stalo, ale že byto někdo opakoval několikrát za sebou na jedno cestě, to mi nepřipadá možné.
0 0

Komentář ze dne: 04.05.2010 22:56:20     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: článek?
Teď ale čtu v komentáři, že jsi to viděl na vlastní oči, o to je soda. Nedělám na stěně, tak asi nevidím všechno, co se tam děje.
0 0

Komentář ze dne: 05.05.2010 01:40:49     Reagovat
Autor: neregistrovaný - slávek (sobomut@seznam.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: článek?
No všechny případy co jsem popsal, nejsou teroetické slinty,ale realita,bohužel. Od zvěřejnění článku jsem byl svědkem podobných minimálně 5 případů nebezpečného počínání,ty lidi se prostě nedají poučit.
0 0

Komentář ze dne: 12.05.2010 08:38:14     Reagovat
Autor: neregistrovaný - matos (matos@centrum.cz)
Titulek: spátky k rybářům
Na písku se prostě nerybaří!!Je to ten problém s lezeckou a jinou etikou(zdravením počínaje a dejme tomu třeba maglajzem konče).Tahal jsem na písku i pro 5.lidí a jde to i při dodržení klasiky.
Lezci, ale musí umnět dobře základy,navázání a jištění.
Pokud ne ,tak ať zůstanou na umnělce a nebo jdou na tvrdou skálu,Což je v případě Sušek třeba Kozinec u Žel.Brodu tam ať si rybaří do aleluja.
0 0

Vložení nového komentáře

Nový komentář nemá souvislost s jinými komentáři. Chcete-li odpovědět na existující komentář, najeďte si na něj a klikněte v jeho hlavičce na slovo Reagovat

Jméno (přezdívka): 
E-mail: 
Titulek: 

    

V rámci komentářů nelze používat tagy HTML.

Pro vložení tučného textu, odkazu nebo e-mailové adresy využijte následující značky:
[b]tučné[/b], [url]http://www.domeny.cz[/url], [email]jmeno@domena.cz[/email]

hledej
Horoškola
HI shop
nové cesty
komentáře cest
nejčtenější cesty
nejkomentovanější
nejbližsí akce
30.11.2024 - 30.11.2024
Sherpafest

Oznámení o akcích posílejte redakci