Hřebenovka přes Loferer Steinberge

Nurracher Höhenweg

Do nádherných Severních vápencových Alp patří i skupina Steinberge. Ta je tvořena dvěmi samostatnými pohořími. Na jihu jsou to Leoganger Steinberge a na severu Loferer Steinberge. Leží na území Rakouska ve spolkové zemi Salcbursko v oblasti zvané Pinzgau. Loferer Steinberge i Leoganger Steinberge jsou kromě jiného i oblíbené destinace lezců. Nacházejí se zde jedny z nejdelších lezeckých cest. A právě i to byl důvod, proč jsme se sem vypravili - na obhlídku terénu.

Pohled na Mitterhorn 2506m.
Pohled na Mitterhorn 2506m., foto: Jan Polák

Náš výběr padl na Loferer Gebirge a hřebenovku Nuaracher Höhenweg. Tato horská cesta je právem označována jako jeden z nejkrásnějších přechodů v severních vápencových Alpách.

Cestou mezi Seehornem a Schafeggl, foto: Jan Polák

Rozhodli jsme se pro trasu ze St. Ulrich am Pillersee s cílem dojít na chatu Schmidt-Zabierow-Hütte.

Zajištěný úsek cesty
Zajištěný úsek cesty, foto: Jan Polák

V noci přijíždíme do St. Ulrich am Pillersee (835 m.). Nalézt parkoviště, kde je možné nechat dlouhodoběji auto není problém, je jich zde hned několik. My parkujeme na prvním velkém značeném parkovišti kousek od fotbalového hřiště. Budíka nařizujeme na 6hodinu ranní a okamžitě zalézáme do spacáků.

Cestou mezi Seehornem a Schafeggl, foto: Veronika Dušánková

Ráno je všude klid. Jsme zde jediní, kdo se chystá nahoru. Zdravíme se pouze s několika pejskaři. Rychlá káva, něco do žaludku a vyrážíme. Cesta vede z parkoviště kolem již zmíněného fotbalového hřiště, přejdeme mostek přes vodu až dojdeme na rozcestí. Zde je již značená cesta č. 612 Nuaracher Höhenweg / Schmidt-Zab.-Hütte.

Sestup ze Schafegglu. V pozadí Rothörndl, Rothorn a Mitterhorn
Sestup ze Schafegglu. V pozadí Rothörndl, Rothorn a Mitterhorn, foto: Veronika Dušánková

Cesta nejprve stoupá svěžím lesem. Pohodlnou cestičkou kráčíme až do výšky cca 1219 m. k Bräualm a dále k rozlehlé plošině Bräuplatte (1431 m.). Zde se již les mění v kleč a pohodlná cesta se stává strmější a horštější. Pomalu se nám začíná otvírat výhled do okolí a my konečně přicházíme ke kříži na Ulrichshorn (2030 m.).

Zajištěný sestup z Schafegglu
Zajištěný sestup z Schafegglu, foto: Jan Polák

Z Ulrichshornu to je na Seehorn pouhých 125 výškových metrů. V některých strmějších či exponovanějších pasážích je nataženo ocelové lano. Od našeho prvnotního plánu, že na Seehornu posvačíme, brzy upouštíme. Fouká zde a není kde se schovat. Míříme tedy dál s kručícími žaludky.

Cestou mezi Seehornem a Schafeggl, foto: Veronika Dušánková

Dalším záchytným bodem se nám stává Schafeggl (2176 m.) Cestou potkáváme opět několik natažených ocelových lan. I přes zpívající žaludky jsme dobře naladěni a tento výlet nás velmi baví a uspokojuje. Kromě jedné dvojice jsme zatím nikoho nepotkali.

Do sedla pod Rothornem
Do sedla pod Rothornem, foto: Veronika Dušánková

Kousek pod Schafegglem nacházíme pěkné místo v závětří. Svačíme a kocháme se pohledem na Mitterhorn. Z jihu má překrásný tvar pyramidy a působí velmi impozantně. Když se kolem nás začínají shlukovat velcí černí ptáci, chápeme to jako znamení nezdržovat se a jít dál.

Výstup na Rothorn
Výstup na Rothorn, foto: Jan Polák

Sestup z nenápadného Schafegglu (2176 m.) je dosti exponovaný a je opravdu nutné umět se dobře pohybovat v horském terénu. Skála je občas nekompaktní a je tedy potřeba dbát zvýšené opatrnosti. Ne nadarmo se i průvodcích uvádí obtížnost klasifikace II-III UIAA.

Výstup na Rothorn, foto: Veronika Dušánková

Pokračujeme po hřebeni a pak mírně vpravo po značené cestě směrem na Rothorn. Cesta vede ve skalních policích a podchází-traverzuje Rothörndl. Pro větší pohodu si nasazujeme helmy. Jsme zde úplně sami a ticho kolem nás ještě víc umocňuje atmosféru. Přestože je červenec, začíná sněžit.

Sestup z Rothornu. V pozadí Mitterhorn.
Sestup z Rothornu. V pozadí Mitterhorn., foto: Jan Polák

Přicházíme do sedla mezi Rothörndlem a Rothornem. Zde je možné vyjít ferratkou na vrchol Rothördlu. My tuto variantu s ohledem k měnícímu se počasí zamítáme a pokračujeme na Rothorn. Opět exponované police, občas popolézání v klasifikaci II a hlavně neuvěřitelné výhledy do okolí.

Před Mitterhornem
Před Mitterhornem, foto: Jan Polák

Cesta z Rothornu na Mitterhorn vede po hřebeni a policích. Na rozcestí pod Mitterhornem necháváme batohy a nalehko se jdeme podívat na vrchol. Z rozcestí je to ke kříži asi 5 minut. Cesta k němu je zajištěna kusem železa, za což jsme rádi, protože na čerstvě napadlém sněhu to trochu klouže. Rychlé foto na vrcholu a po zadku zpátky k batohům. Soukáme do sebe energetickou tyčinku a opatrně spěcháme směrem k Breithornu, kudy vede cesta do tepla a sucha, do chaty Schmidt-Zabierow-Hütte. Sněžení postupně přechází ve vytrvalý děšť.

Mitterhorn 2506m.
Mitterhorn 2506m., foto: Veronika Dušánková

Už se příliš nezdržuje kocháním se po okolí, už nefotíme a tento výlet nám už nepřijde tak nádherný :-) Jsme celí mokří, na sestupu to klouže, je nám zima, bolejí nás kolena a do toho všeho ještě padá mlha. Před Breithornem nalézáme rozcestník s ukazatelem, že na chatu je to již jen hodinu cesty. Hurááááá!

Sestup z Mitterhornu směrem k Breithornu.
Sestup z Mitterhornu směrem k Breithornu., foto: Jan Polák

Na závěr musím přiznat, že tento sestup v lijáku a mlze ze sedla mezi Mitterhornem a Breithornem až k chatě (pouhých 234 výškových metrů) se nám vryl pevně do paměti. Byl ale vykoupen výbornými ovocnými palačinkami se šlehačkou, které nám na uvítání poslali z kuchyně :-)

Schmidt-Zabierow-Hütte 1966m.
Schmidt-Zabierow-Hütte 1966m., foto: Veronika Dušánková

Tuto cestu lze bez uzardění doporučit, nicméně je velmi důležité počítat s tím, že :
- vyžaduje jistotu chůze v horském terénu
- v určitých pasážích je nutné zvládat lezení v klasifikaci II-III UIAA bez jištění
- v některých pasážích je cesta dojištěna lanem nebo kramlemi
- cestou není možnost dočerpat žádnou vodu
- je třeba nastupovat pouze při stabilním počasí!
- z hřebene nevede žádná úprkovka
- celkový čas na přechodu se pohybuje dle zdatnosti jedince od 10-12hodin
- mít helmu může být přínosem
- je velmi exponovaná
- je potřeba překonat velká převýšení
- cesta je dobře značena, ale v mlze může být probletická orientace
- není vhodná pro děti!
- je to strašná dálka :-)

Pokud nechcete nocovat na Schmidt-Zabierow-Hütte, můžete se z vrcholu Mitterhornu vrátit zpět na rozcestník a sejít po značené trase č. 613 strmě přes skalní prahy dolů do údolí Lastal a dále až do St. Ulrichu am Pillersee.

Pěší trasa 1899098 - powered by Wandermap

Zobrazit místo Lofer na větší mapě

[Akt. bodový průměr: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5

| Autor: Veronika Dušánková | Vydáno dne 08. 11. 2012 | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
| Zdroj: Veronika Dušánková, Honza Polák

K tomtu článku nebyl doposud přiřazen žádný komentář!