Vyhledávání
Google
poslední komentáře

nové v diskusi
praktické odkazy
nejčtenější články
horyinfo
HORYINFO.CZ
ISSN 1802-1093
grafika (c) Eva Jandíková
text a foto (c) autoři článků a fotografií
Vydává:
Ing. Petr Jandík - computer design studio vydavatel a šéfredaktor,
Pivovarnická 6, Praha 8,
IČ 10192182


Inzerce:
redakce@horyinfo.cz

Postaveno na systému phpRS
Programování modulů Petr Suchý
Nové články: RSS kanál
Nové cesty: RSS kanál

HORYINFO je součástí ARCHIVU ČESKÉHO WEBU Národní knihovny ČR
WebArchiv - archiv českého webu
Najdete nás na Facebooku


Zásady zpracování osobních údajů a používání Cookies



Druhý volný přelez Královského převisu (M12) ve Vysokých Tatrách


Stoupa a Stračes

V březnu 2013 se slovenskému horolezci žijícímu v Itálii Palovi Rajčanovi podařilo vylézt volně, resp. se „zbraněmi“ v podobě cepínů a maček cestu Královský převis ve Vysokých Tatrách. Výstup byl oceněný Zlatou karabinou slovenského horolezeckého spolku James


Předseda komise alpinismu Ivan Žila v hodnocení zimní sezóny o výkonu napsal: „...kremnický rytier z Bolzana sa so svojimi zbraňami vybral do najväčšieho previsu, aký sa v Tatrách dá nájsť, do dachu s rozmermi priam kráľovskými. Paľo Rajčan (s asistenciou Paľa Suláka) sa rozhodol posunúť drytoolingové hranicie v Z stene Pyšného Štítu. Nebolo to na prvú bombu, dvojica potrebovala niekoľko návštěv a množstvo pokusov. Ale podarilo sa. Dlžku v strope Rajčan ohodnotil na M12, ale liezť treba aj v ostatných piatich dĺžkach. S niekolkými prašivými plieškami a najmä s tradicionalistickým istením tu teda máme možno najťažšiju viacdlžkovú cestu na svete.

Druhý volný přelez impozantní linie si necelý rok na to na své konto připsali Dušan „Stoupa“ Janák a Honza „Stračena“ Straka. Jeden den strávili nácvikem nejtěžší délky, kterou jako první přelezl v kuse Stračena, a tím si ji pro sebe vylosoval na ostrý pokus. Následují den (26. 2. 2014) přelezli celou cestu v jednom zátahu volně.

 

Originál schéma z knihy na chatě
Originál schéma z knihy na chatě

 


začátek M7
začátek M7, foto: Stračes, Stoupa

 


Štand pod střechou
Štand pod střechou

 


Zdobení převisu
Zdobení převisu

 


Vytříbená technika v M12
Vytříbená technika v M12

 


Začátek M8
Začátek M8

 


Čokoláda
Čokoláda

 


Závěrečná lahůdka M5
Závěrečná lahůdka M5

 


Vrchol
Vrchol

 


Stoupa a Stračes
Stoupa a Stračes

 


Délky M7 a M12
Délky M7 a M12





[Akt. bodový průměr: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5

| Autor: Jan Straka | Vydáno dne 27. 02. 2014 | Počet komentářů: 14 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
| Zdroj: Jan Straka

Našli jste ve článku chybu, nebo překlep? Budeme vděční za upozornění. Napište nám. Děkujeme

Související články:
Adam Ondra v Tatrách (04.10.2024)
Eternal Flame volně přelezli Poláci (16.08.2024)
Marmolada - Don Quijote (09.07.2024)
Zimní přelez severky Špiku (07.01.2024)
Nové cesty v Dolomitech (22.08.2023)
Utúlie‘n Aurë (25.07.2023)
Pan Aroma 500m, 8b+ (20.07.2023)
Voie Petit pro Buličku a Bučeka (06.07.2023)
Il bueno soldato Scveik (30.06.2023)
Hádej, kdy přijdu na večeři (10.04.2023)
Fyzioklinik (22.03.2023)
Ice Dry Queen (08.09.2022)
Reiteralpe (21.08.2022)
Kamenná lavina nad Brnčálkou (21.06.2022)
Retro: Rébuffat na Midi (01.02.2022)
Cestou Rebuffat 6a+ Na Aiguille Du Midi (25.01.2022)
Léto jak má být (19.12.2021)
Hrátky s velikonočním zajíčkem (01.10.2021)
Jungfrau: Oat Flake Madness (10.08.2021)
Nesmrtelní blázni (24.12.2020)
Hodina mezi psem a vlkem (01.09.2020)
Půlnoční hlídka (15.08.2020)
Druhý český přelez Voie Petit (15.07.2020)
Beyond Good and Evil (06.02.2020)
Geronimo! (22.08.2019)
Lucie Hrozová: Digital Crack (09.08.2019)
Bratříčku, zavírej vrátka (24.08.2018)
Smolo v Chamonix (06.08.2018)
CHAMONIX – BOTA (24.07.2018)
Na hřebeni III (16.01.2018)
Archa (08.08.2017)
Donnafugata 8a (22.05.2017)
Drlík-Orolín volně v zimě (20.02.2017)
Hra na hřebeni 2 (02.02.2017)
Po stopách Wildenauerových (22.08.2016)
48 hodin bez švestek (08.08.2016)
Bača na Ušbě (07.03.2016)
Žabí kůň (09.11.2015)
Jak jsme dobyli ráj | Conquest of Paradise (6a+) (25.08.2015)
Slunečný Briançon, aneb kam za lezením, když všude prší (13.05.2015)
Plán B (07.12.2014)
Expedice Mount Abi (06.11.2014)
KISHTWAR TRIO (23.10.2014)
Siesta s Marion (14.10.2014)
Siesta s Bonattim (02.10.2014)
Bez kouření umřeš taky (19.09.2014)
Matterhorn (14.08.2014)
Severní stěna Ortleru (22.07.2014)
Dračí let stěnou Les Droites (14.05.2014)
Deprese (24.04.2014)
Osmiletá Bára: Detonation Boulevard na OS (23.04.2014)
Le vol du dragon (17.03.2014)
Dodo Kopold: Přechod Tater za 72 hodin (20.01.2014)
Bílý rys na Rysy (06.01.2014)
Vrtík, Kratochvílová: Bílý Rys (25.12.2013)
O čem sní Stomatologové? (14.11.2013)
Prvovýstup na Uzum Brakk (10.10.2013)
Retrovíkend v Tatrách (16.09.2013)
Malé zprávy z velkých stěn … dějství druhé (08.08.2013)
Vícedélky s dětmi (02.07.2013)
Malá zpráva z velkých stěn (24.06.2013)
Čeští bandité v Peru (13.06.2013)
Komín návratů aneb rallye čtyř dolin (29.03.2013)
Hřeben Tater po 35 letech (18.03.2013)
El Cap v zimě (08.01.2013)
Tenkrát poprvé (07.01.2013)
Čtrnáct dní v za(u)jetí Mont Blancu! (05.09.2012)
Mountain Academy 2 (20.08.2012)
Gosaukamm (17.08.2012)
Lesueur na Dru volně (31.01.2012)
Vzpomínka na Eiger (13.12.2011)
Rychlovka mezi kapkami deště (23.08.2011)
Pou bros v Dolomitech (18.08.2011)
Cima Bos, Alvera (12.08.2011)
Obřím koutem na Kleiner Lafatscher (03.08.2011)
Život je krásný (08.07.2011)
Víkendové Chamonix (30.03.2011)



Komentář ze dne: 27.02.2014 18:06:09     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Paráda
Dobrá práce, lezecká i fotografická, gratuluju. Jsem zvědav, která baba to přeleze první..... :-)
0 0

Komentář ze dne: 27.02.2014 19:00:09     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Honza (@)
Titulek: Re: Paráda
Hmm...pěkný, pěkný. By mě celkem zajímalo, jestli výstup roku získají tihle šikovní kluci, nebo Lucka za nejtěžší drytool.výstupy v Polsku a Německu.
0 0

Komentář ze dne: 27.02.2014 20:38:55     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Paráda
Slovo nebo bych nahradil spojkou "a", protože to jsou výstupy v různých kategoriích, které spolu nesoutěží. čestné uznání by to mělo být určitě. Bude záležet na pohledu hodnotitelů v komise alpinismu.
0 0

Komentář ze dne: 28.02.2014 08:17:43     Reagovat
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek:
My pitomci, co tomu nerozumíme se ptáme, co znamená "závěrečná lahůdka M5". Na první pohled to pitomcům, co tomu nerozumí, připadá jako terén, který se dá lézt volně jako skalní lezení, tedy bez cepínů.
0 0

Komentář ze dne: 28.02.2014 17:08:49     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Uzlař (@)
Titulek: Re:
No, on v těch kolmých partiích byl zřejmě sníh. Snad k tomu kluci napíšou víc. Rozhodně mě bolej ruce, jen když čtu "20m střecha".
Vzhledem k vývoji lezení to třeba i někdo přeleze jednou komplet volně. Dřívější dachy se taky prostupovali technicky stylem A0 - A4 a byly považovány za "jiným způsobem" nelezitelné. Nebo pokud jsme u lezení s cepíny a mačkami, tak taky bylo naprosto logické tvrzení, že nemůže existovat led těžší než WI 7, no a potom pro lezení objevili Helmcken Falls.
Jednou třeba někdo rozlouskne i lezecky, volně a bez cepínů tento dach. Pokud se to s drytoolingem nebude přehánět, tak ho můžeme brát přesně jako (slepou) větev, která právě lezení na obtížnost ukáže nové směry.
Takže gratuluju!
0 0

Komentář ze dne: 28.02.2014 17:29:26     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re:
Já bych řekl, že drytooling tu je v nějaké praformě už od doby, co se leze v zasněžených a zaledněných horách a slepá větev to určitě není.
Letní lezení na obtížnost samozřejmě nenahradí, je to primárně zimní disciplína
0 0

Komentář ze dne: 28.02.2014 19:48:42     Reagovat
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek: Re: Re:
No právě že ta fotka, ke které se vztahoval dotaz představovalo něco, co vypadá jako suchá nezasněžená skála (???)
0 0

Komentář ze dne: 28.02.2014 20:42:18     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re:
Stoupa a Stračena nejsou žádní horští začátečníci a pokud napsali M5, tak tam asi nějaké mixové lezení bude. Vzhledem k tomu, co je na fotce tak asi to nebude na té délce vidět všechno. Ostatně M5 ještě neznamená, že by se to muselo nutně celou dobu škrábat piklem. Mačky asi jo, plošina na sundavání a přezouvání tam není vidět. Nehledě na to, že těžký mixy se nelezou v plasťákách, ale v lezečkách s hrotama.
0 0

Komentář ze dne: 01.03.2014 07:52:45     Reagovat
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re:
No tak díky, že jste nám to pitomcům, co tomu nerozumí, takhle obšírně vysvětlili. My jsme si mysleli, že na skále se leze volně a ještě jsme si připitoměle připomenuli doby, kdy jsme v Tatrách lezli v zimě ve vojenskéjch rukavicích, co jsme jim ustřihli prsty a hrabali se ve sněhu. Dneska se to řeší piklama. To, že Stoupa spol. nejsou žádní Lojzové jsme si ani chvilku nepřipustili.
Malinko nás matou pak ty řeči (že by v hospodě), že jakýsi Václav Šatava (což taky asi není lLojza) přelez v botách s gumenou podrážkou (prej se jim sběrně říký ÍBÍ) co nebyly opatřený žádným železem a na rukou měl jenom hodinky a žádný pikle nedržel, jakousi cestu na nějaký Krkavce, co se prej jinak leze s piklema v ruce. Tak pak nějak není jasno, kde je hranice mezi volným lezením a mezi piklováním po skále.
0 0

Komentář ze dne: 01.03.2014 10:19:02     Reagovat
Autor: neregistrovaný - LRH (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re:
Trošku se pokusím ti vysvětlit jak se na tuto problematiku dá koukat z jiné strany barikády.
Píšeš, že se po skále leze volně a ve vojenských rukavicích... lezl jsem v nich taky. :-) Ale taky se lezlo pomocí skob(leze se tak dodnes) žebříčků a všelijakých udělátek. Dnes se hodně takových cest leze doopravdy už jen rukama. Ale musím podotknout, že spoustal lezců to zrovna není co dřívější hákovačky lezou volně. Musím taky připomenout, že i v době těch vojenských rukavic se používali pikle :-).
Co se týká drytoolu a toho, že se dají některé drytoolové cesty přelézt jen rukama? Samozřejmě že máš pravdu. Tak jako já mám pravdu, že se některé hákovačky dřívější i dnešní hákovačky jdou přelézt taky jen rukama.
Vždycky to tak bylo a bude, že se jednotlivé způsoby lezení budou překrývat. Někteří musí použít k přelezení skoby jiní to zvládnou bez nich. Někteří se musí jistit lanem a někteří to zvládnou bez něj. To přece ale neznamená, že všichni teď musíme lézt bez lan.
Jde o to jaký způsob zvolí lezec. A pak jde o to jak lezec bude hodnocen okolím. Jestli nějaký trumpeta poleze klasické cesty za pomoci drytoolové techniky asi hodnocen kladně nebude.
Když někdo přeleze drytoolovou cestu jen rukama bude hodnocen určitě kladně. V tom si asi rozumíme.
Když dnes někdo udělá prvovýstup jako průměrně težkou hákovačku asi se nedočká velké slávy. A asi mu ji někdo brzy přeleze volně. Ale asi ne každý.
Když někdo přeleze klasickou hákovačku pomocí cepínů je to určitě hodnotnější než pomocí skob a žebříčků. Ale může se stát, že v budoucnu takovou cestu někdo přeleze i jen pomoci rukou. Takový je vývoj. Ale budou to jen vyvolení špičkový lezci. Prostě to tak je.
A teď ke Stoupovi a Stračesovi. Je super, že střechu přelezli jen pomoci cepínů M12 výkon jako sviňa. To mi věř.
Nevím, ale jak lezli úseky, které již dříve byly vylezeny volně jen za pomoci rukou. Jestli je lezli za pomoci cepínů, je to krok zpět.
Takže se v tomhle případě mohlo stát následující. Při přelezu cesty udělali kluci krok dopředu, tím, že přelezli těžkou hákovačku jen pomoci cepínů a na druhou stranu udělali krok zpět jestliže již volně lezené pasáže lezli s pomocí cepínů.
Tak a teď si vyber. Každý má právo hodnotit kluky podle svého. Nejčistější by byl přelez volně bez jištění. A pak už jsou jen varianty kdy si to lezci nějak zjednoduší :))))
1 0

Komentář ze dne: 01.03.2014 20:15:10     Reagovat
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
Díky za obšírný výklad i za čas, který si mi věnoval (0,0 % obsahu ironie v této větě). Nějak jsem sice nepochopil, proč mi to směruješ z nějaké strany barikády, protože já u žádné barikády nestojím, a to ani proti tobě (ostatně u nás v rodině se traduje historka, jak ti jednou moje dcerka zachránila život od smrti hladem a vysílení...??).
Většinu toho co popisuješ bych chápal úplně stejně a nechci se v tom pitvat (mimo jiné proto, že to nemá cenu), ale na fotce u níž je popiska "Závěrečná lahůdka M5" já osobně vidím suchou skálu, osluněnou sluncem a podle polohy lan, která na skále leží, ten kout není převislý. Šacuju to tak na pětku, ale tuhle cestu na Pyšňák jsem nelezl ani s piklama, ani s žebříčkama, kladivem a skobama, ani volně. a výkon borčíků v žádném případě nesnižuji, sice nevím co je M12 (ostatně jako většině horolezecké populace mi mírně uniká rozdíl mezi 9a a 9a+, a ani o tom neumím zasvěceně debatovat), ale asi je to mazec.
0 0

Komentář ze dne: 02.03.2014 13:09:11     Reagovat
Autor: neregistrovaný - lrh (info@stenaholesovice)
Titulek: hRe: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
To me zajímá . Či dcerka me to mela zachránit. A nebo komu jsem to zase sežral proviant?:) kontakt: Info@Stenaholesovice.cz
0 0

Komentář ze dne: 02.03.2014 17:33:13     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re:
Při téhle diskuzi nějak uniká, že kategorie cest, kdy se hrabeš rukama ve sněhu ať už v rukavicích vojenských, nebo civilních, je na hony vzdálená cestám, kde se drytůluje. Nikdoby nedratůloval, kdyby to mohl přelézt rukama (a mačkama - jsme v zimě). Ostatně i při lezení ve vojenských rukavicích a hrabání ve sněhu se vždycky cepínem zasekávaly drny a tráva, což je přísně vzato taky drajtůling. Skoro mám pocit, že chceš zavést novou kategorii zimních výstupů bez cepínu :-)
Drytooling je vyšší (zimní) alernativou k lezení s umělými pomůckami a jako takový je jednoznačně hodnotnější, než původní styl po skobách.
Teoreticky souhlasím s tím, že přelézt to v zimě holýma rukaka bude hodnotnější než s pikly, ale tyhle otázky by měli řešit ti, kdo jsou schopní takového věci lézt a my to můžeme jen tiše obdivovat.

0 0

Komentář ze dne: 28.02.2014 17:53:15     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Palo Jackovič (palo.jaco@ gmail.com)
Titulek:
gratulujem a som rád,že sa to podarilo ďalšej dvojke ste borci
0 0

Vložení nového komentáře

Nový komentář nemá souvislost s jinými komentáři. Chcete-li odpovědět na existující komentář, najeďte si na něj a klikněte v jeho hlavičce na slovo Reagovat

Jméno (přezdívka): 
E-mail: 
Titulek: 

    

V rámci komentářů nelze používat tagy HTML.

Pro vložení tučného textu, odkazu nebo e-mailové adresy využijte následující značky:
[b]tučné[/b], [url]http://www.domeny.cz[/url], [email]jmeno@domena.cz[/email]

hledej
Horoškola
HI shop
nové cesty
komentáře cest
nejčtenější cesty
nejkomentovanější
nejbližsí akce
30.11.2024 - 30.11.2024
Sherpafest

Oznámení o akcích posílejte redakci