Bača ve výlezu do horní části kuloáru, foto: Pavel NESVADBA photonesvadba.com
1. Současné postavení a problémy alpinismu v rámci ČR
a. Neviditelný:
Myšlenky alpinismu mizí z lezeckých srdcí. Silná orientace na umělé stěny, rivalitu a výkonnost ubírá duševnímu
rozvoji. Lezci vnímají hory jako něco staromódního. Strach z hor a pocitu nepohodlí.
‐ Zviditelnit lezcům myšlenky alpinismu !
b. Bez zájmů lezecké veřejnosti
Postupnou degradací horolezectví na vykonaný pohyb, skalkaření a překližku. Dnes vlastně lidé ani neví, co ty hory
jsou a nezajímají se o ně. Připadají jim nezajímavé, vzdálené, mokré, studené, těžkopádné, omezující.
‐ Ukázat, že hory jsou pokračováním ne samostatnou disciplínou
c. Bez administrátorů proběhlých výstupů
Dnes se hodně leze, jsou komunity a oddíly, kde lidé jezdí i do hor, ale neví se o tom, na což naráží snaha tyto lidi
sdružit, oslovit, nadchnout.
‐ Najít a sdružit lidi, co ví, co jejich kámoši lezou !
d. Bez garantů zájezdů a vytváření příležitostí:
Dříve existovala skupina lidí zvaní vedoucí expedice, kteří se o vše postarali, naplánovali a zorganizovali, vybrali
super cíl, oslovili skvělé lezce a postarali se o publicitu. Dnes si toto lezci musí zajišťovat sami, případně je tato role
dosti rozdrobená na lokálních úrovních (každý je tak trochu organizátorem.
‐ Najít a sdružit organizátory akcí !
e. Bez zájmu mládeže
Převládá pocit, že s horami by se mělo začít, až člověk nějakou dobu leze a sám se pro ně rozhodne. Mládež tak
nemá možnost být od začátku stimulována, konfrontována a motivována myšlenkami alpinismu. Spíš do hor
začnou jezdit junáci ze skautského oddílu než mladí lezci z lezeckého oddílu.
‐ Začlenit hory, myšlenky, historii, příběhy i do výuky lezení na překližce.
f. Bez zájmu oddílů
Řada oddílů svou komunikaci se svazem omezila na průkazky. Je to důsledek předchozích bodů, kdy lidi v oddílech,
pokud v nich ještě jsou, ČHS nepotřebují.
‐ Alpinismus posílí vztah ČHS a oddílů – hory byly, jsou a budou !
g. Bez finanční podpory:
podpora degradována pouze na výstupy roku ve třech kategoriích, což činí méně než 1% rozpočtu.
‐ Navýšit rozpočet pro obrození alpinismu !
Pavel Bača Vrtík, foto: Petr Jandík
h. Bez mediální podpory:
Jsou pouze zveřejňovány uskutečněné výstupy, není zdůrazňovaná historická souvislost, bohatýrskeÅL časy, a už
vůbec není medializováno, co to vlastně alpinismus je. Myšlenky tak mizí / jsou nahrazovány konzumním způsobem
uvažování.
‐ Ukázat co bylo, co je trend a kam se dá jít !
Honza Zbranek a Bača představují vizi komise alpinismu, foto: Petr Jandík
2. Návrhy pro komisi alpinismu – zviditelnit a zdůraznit hodnoty alpinismu
a. Znovuobrození zájmu o alpinismus – s mediální komisí, loga, hesla, rozdávat nálepky, web, absolutní a
aktivní informovanost, spolupráce se stěnami, celebritami, sponzory, výrobci, prodejci, školami,
přednášky, články, virální videjka, spolupráce s horskými vůdci, zdůraznit alpinismus v práci historické
komise, zobrazovat výstupy v historických souvislostech, zviditelnit historické a současné osobnosti,
jejich příběhy a myšlenky (rozhovory, videa), sdílet tyto věci s komisí mládeže, vybírat nadšence z řad
mladých a podpořit práci komise mládeže účastí a přednáškami, spolupráce s metodickou komisí a
instruktory, tréning a mentoři výkonnosti ze závodních komisí (vč. drytoolu a skialpu).
b. Udělat obrození alpinismu prioritou ČHS, alpinismus a jeho myšlenky, vztah k duchovnímu rozvoji,
historie, etika. Centralizace a obnova mezinárodních kontaktů, účast a organizace mezinárodních akcí,
spolupráce s UIAA a dalšími horskými svazy. VýrazneÅL zlepšení vnímání ČHS členy i nečleny lezoucích
v horách jako servisní organizace, která má velký smysl, myšlenky a jíž stojí za to podpořit. Koncept
alpinismu pomůže snížit decentralizaci, podpořit předsedy oddílů a motivovat nové členy vstoupit do
ČHS přes oddíly. Podpora mládeže, větší provázanost práce jednotlivých komisí.
c. Podpořit a sjednotit alpinistickou komunitu – sponzoři, zprostředkování kontaktů uvnitř komunity i na
vnější kontakty, pro reprezentaci zdarma všechny stěny, pojištění, slevy na oblečení, podpora
sponzorskými smlouvami, založení fondu / neziskovky na podporu alpinismu dotované dary od výrobců
a organizací (turisti, běžci, olympijský výbor, výrobci, jednotlivci, horská služba, školy, státní správy,
města, média, apod.)
d. Vybrat, oslovit, ustanovit, podporovat a začlenit garanty zájezdů a příležitostí – stávající i vysloužilci,
rozčlenění do kategorií (letní/zimní, garanti pro různé horské oblasti, lezecké styly),
sledování/podchycení a podpora organizátorů/jednotlivců individuálních akcí v oddílech i mimo ně.
Snaha o centralizaci těchto aktivit (centralizace informovanosti, nikoliv řízení).
e. Vytvořit, udržovat a podporovat reprezentaci – zde existují potenciální a současní hrdinové, budoucí
garanti zájezdů a myšlenek. Povinná prezentace, jasné motivace, sdílené nadšení, shromažďovat nové
mezinárodní kontakty, založení ženské horské repre, spolupráce s ostatními národními reprezentačními
týmy, spolupráce v tréninkové a dietologické oblasti se sportovními lékaři apod. Pravidelné srazy na
jasně dané téma, spojené s promítáním a sdílením zkušeností z této oblasti. Reprezentace musí
zaujmout širší alpinistické publikum a přispívat mu. Jasná nominační kritéria, jasná a podrobná zpráva o
výběru výstupů roku, prezentace širšího výběru.
f. Tvorba webové platformy pro ‐ sdílení příležitostí, zakládání, řízení a sledování lezeckých projektů,
kalendář akcí (i soukromých), pozvánky na akce, doplnění lidí do auta, sdílení dokumentů/fotek,
formulářů povolení, výměnu zkušeností, půjčení průvodců, časopisů, knih a materiálů čistě s horskou
tematikou, indexem a anotací (lepší vyhledávání), přehledné sdílení on‐line linků s anotací. Adresář
alpinistů ‐ dobrovolná registrace do platformy spojená se získáváním údajů o alpinistech (věk, pohlaví,
co kde lezou, oddíl, typ pojištění, člen ČHS, telefon, mail apod.) odměnou měsíční slosování o vhodný
alpinistický dárek (friend, expresky, apod.). Platforma umožní efektivně sledovat, spravovat a
komunikovat se členskou základnou zajímající se o Alpinismus (pravidelné newslettery). Vše samozřejmě
mediálně podpořeno přes VH, partnerské weby, časopisy, věstníky, emailovou komunikaci skrze oddíly,
předsedy a na stávající seznamy v oddílech.
g. Oslovit oddíly – zjistit a zaujmout opinion leadery, přístup do sdílené platformy, výstupy, sledování
talentů a organizátorů, přístup na lokální zdroje financování a podpory, lokální medializace,
decentralizace, vzbuzení zájmu, horoškoly, napojení na mládež a studenty (18‐25), ovlivnění výukových
osnov, spojení s projektem lezení do škol apod.
3. Porovnání rozložení výdajů v rozpočtu ČHS a James
Pro představu zde uvádím srovnání složení výdajů CZ a SK horolezeckých svazů.
Struktura rozpočtu ČHS, foto: Pavel Vrtík
Jak vidno z výše uvedeného grafu, rozpočet výdajů ČHS je zhruba tvořen 1/3 překližka (závody), 1/3
bezpečnost na skalách (jištění a metodika), 1/3 administrativa. Podpora toho, co většina členů ČHS dělá
– tedy samotného lezení ať už v horách či na skalkách je někde v těch pěti procentech. Je otázkou, zda to
vůbec nějakou podporu potřebuje, v jakém zájmu, podle jaké koncepce a jakých pravidel.
Struktura rozpočtu JAMES, foto: Pavel Vrtík
Slováci mají 3x větší rozpočet na hory, skály a skialpinismus. Projeví se to nějak? Výkony mají
srovnatelné, takže asi moc ne. Zřejmě také postrádají nějakou širší koncepci a v podstatě všechny peníze
utratí za odměny reprezentaci, jako my. U nás je to pouze formou odměnění nejlepších výstupů, u nich
jako dvě části – jednu tvoří příspěvek reprezentantům na provoz (65%) a druhou odměnu za výstupy
(35%). Pokud však zaostříme pohled na skutečnou částku, kterou ČHS dábá na horské lezení, jedná se
pouze o odměny za výstupy roku ve třech kategoriích, což je asi desetina částky vydané Jamesem. Z toho
se skutečně rozvoj ani udržení laťky alpinismu udělat nedá. Prvním cílem tedy bude sepsat a představit
koncepci VV a širší členské základně a zajistit financování pro spuštění jednotlivých kroků nastíněných
v tomto dokumentu.
4. Důvody proč alpinismus a způsob jeho propagace
Alpinismus je logickým spojením všech disciplín pod hlavičkou ČHS. Obsahuje prvky jak skalního lezení,
tak boulderingu, tak tréningu ze závodního lezení, obsahuje i skialpinismus, drytooling a je silně napojen
na historii a rizika (metodika, lékaři). Alpinismus je rolls‐royce horolezectví. Je to královská disciplína.
Alpinismus je všemi obdivovaný. Nelezecká veřejnost uznává lezení hlavně z důvodů myšlenek a historie
alpinismu. Alpinismus je spása dnešní doby, je spojením fyzické náročnosti, mentální připravenosti a
duševních hodnot. Alpinismus může být právě tím hnutím, které znova stmelí ČHS, horolezce a jejich
disciplíny, jako ameriku spojil let na měsíc. Nejsou peníze, ale pokud se nadchnou davy, tak se dobrá,
nadčasová a zpočátku neuchopitelná myšlenka může podařit.
Propagaci alpinismu pomůžou například tyto tři věci:
vedení ČHS a prosazení alpinismu jako hlavního směru, hlavní značky, hlavní myšlenky, něčeho, co
dává smysl všemu hejbání, všemu pracovnímu nasazení s mládeží, spojení historie, současnosti a
budoucnosti lezení. Ne v hlavách jednotlivců, každý, ať si dělá, co chce, ale v celkové koncepci vývoje
horolezce. Je to jako desetiboj, kde dávají smysl jednotlivé disciplíny i jejich spojení. A specializace
by neměla zabít původní myšlenku, integritu a synergii. Jednotlivé disciplíny by naopak spolu měly
vést dialog, vzájemně se učit, předávat si to nejlepší, co bylo v dané specializaci nalezeno a posílit tak
společně základní kameny horolezectví.
Pavel Bača Vrtík, foto: Petr Jandík
spojení s komerčním sektorem – virální videa, samolepky a doplňky s logy českých výrobců
lezeckého vybavení mohou vzniknout za jejich 100% dotace pokrývajiÅLciÅL náklady. Mohou zaznít hesla
jako „Zpět do hor!“, „Alpinismus žije!“, či v mezinárodní mutaci jako „Go hard, go alpine!“ apod.
Myšlenky, design a značka alpinismu se mohou spojit s jejich reklamní kampaní a i tak se dají
financovat projekty obrody alpinismu, sponzorovat různá setkání a materiálně podpořit tahouni.
Není to žádné kupování, podplácení či tlak sponzorů, pouze snaha dohnat to, co v ostatních zemích
funguje, tedy profesionalizace, spojení těch, kteří mají společné zájmy a zajištění podpory pro rozvoj
našich hodnot.
nadšení lidí – je to lavina, začne to pár lidí, zpropaguje pár autorit a pak to strhne ostatní a je to in.
Všichni to začnou chtít, všichni to začnou dělat, pak zjistí, že na to nemají a začne to znova. Je to
spirála zkušeností. Každou otáčkou se dostaneme výše. Myšlenky jsou jednoduché, teď jen
přesvědčit, že dávají smysl. Ukázat, že současný systém potřebuje léčbu, získat si pozornost lidí,
vysolit jim řešení a pak to všechno udýchat.
5. Další kroky
VH, VV, Koncepce, Oslovení oddílů, sponzorů, médií, členů, Financování, Garanti, Web, Portál,
Mezinárodní inciativa …