Velký a malý reflektor, foto: Petr Jandík
Nejprve co říká výrobce: „Nabíjecí čelovka Fenix HM65R se vyznačuje konstrukcí z lehké magnéziové slitiny o třetinu lehčí než hliník, vysokou odolností proti vodě i pádu, konstrukcí se dvěma reflektory a celkovým výkonem až 1400 lumenů. Jeden reflektor vytváří dobře zaostřený světelný paprsek s dosvitem až 163 metrů a druhý reflektor má světelnou stopu velmi širokou a plynulou. Světelný tok dálkového reflektoru je až 1000 lumenů, reflektor s širokým kuželem nabízí maximální výkon 400 lumenů a neutrální odstín světla. Ovládání obou LED je na sobě nezávislé, světlo z obou reflektorů lze libovolně kombinovat a dosáhnout tak světelného toku až 1400 lumenů. Dálkový reflektor nabízí čtyři stupně svícení a široký reflektor tři režimy. K napájení používá jeden Li-ion akumulátor typu 18650 s kapacitou 3500 mAh, který je součástí balení a nabíjí se přes moderní USB-C konektor přímo v čelovce. V případě nouze lze čelovku napájet dvěma jednorázovými bateriemi CR123A.
Konstrukce je plně prachuvzdorná a vodotěsná do 2 metrové hloubky dle standardu
IP68 a také
nárazuvzdorná pádům z výšky 2 metrů. Čelovka je vybavena funkcí prodloužení výdrže. Při delším použití jednotlivých světelných režimů čelovka
postupně snižuje výkon v malých krocích pro dosažení delší doby svícení. Všechny parametry čelovky (světelný tok, doba provozu na baterie, vodotěsnost, dosvit a nárazuvzdornost) jsou změřeny v souladu s normou
ANSI/NEMA FL 1-2009."
Svícení pod vodou, foto: Petr Jandík
Balení a obsluha
Čelovka se dodává v plastové krabičce. V balení najdete kromě svítilny s hlavovými popruhy krátký kablík USB/USB-C a rezervní gumový těsnicí kroužek k uzávěru baterie. Z výroby je na akumulátoru černá izolační krytka, zabraňující vybíjení akumulátoru. Tu je třeba před použitím odstranit. Reflektory se zapínají půlsekundovým podržením tlačítka nad příslušným reflektorem, světelné funkce se přepnou krátkým stisknutím. Dlouhým stisknutím svítící reflektor opět vypneme. Každý reflektor se ovládá samostatně, takže pokud svítí oba, musíme také každý samostatně vypnout. Po vypnutí si čelovka pamatuje poslední použitý režim, pokud ale zamkneme tlačítka (viz dále), po odemčení svítí široký reflektor v minimálním režimu. HM65R je první námi testovanou dvoureflektorovou čelovkou Fenix, u které lze zapnout oba reflektory zároveň.
Nabito, foto: Petr Jandík
Indikace stavu nabití baterie
- Po krátkém stisku libovolného tlačítka vypnuté čelovky ukáží stav nabití modré LEDky mezi oběma ovládacími tlačítky. Čtyři rozsvícené LEDky znamenají, že baterie je nabitá na více než 80%, tři rozsvícené 60-80%, dvě 40-60%, jedna 20-40% a jedna blikající značí že baterie je nabitá na méně než 20%. Při poklesu napětí pod určenou hranici se světelný režim automaticky přepne do nižšího stupně. Pokud během svícení začne blikat indikátor stavu baterií, je akumulátor téměř vybitý. To nemůžeme vidět, když máme čelovku na hlavě. Nicméně přepínání do nižšího stupně svícení se nepřehlédne. Pokud už hlavní reflektor nemá dost šťávy na svůj nejslabší režim, automaticky se zapne nejslabší režim širokoúhlého reflektoru, takže člověk by neměl zůstat hned úplně potmě. Nabíjení je pomocí zásuvky USB-C je na zadní straně, přístupné po odklopení tělesa reflektorů a odšpuntování gumového těsnicího špuntíku. Modré stavové LEDky ukazují stav nabití. Když svítí trvale všechny čtyři, je nabito. Plné nabití úplně vybitého akumulátoru trvá kolem 2,5 hodiny.
Ovládací tlačítka částečně krytá. Uprostřed mezi nimi LEDky signalizující nabití, foto: Petr Jandík
Zamknutí
Ovládací tlačítka jsou částečně chráněna proti náhodnému stisknutí, protože je asi z jedné třetiny kryje plastová krytka. Přesto nelze vyloučit náhodné stisknutí v napěchovaném batohu. Proto vymyslel výrobce režim zamknutí. Ten vyvoláme podržením obou tlačítek vypnuté čelovky po dobu cca 4 sekundy. Malý reflektor čtyřikrát zabliká a to je signál, že je zamčeno. Zamčený stav znamená, že po každém stisknutí kteréhokoliv tlačítka vždycky čtyřikrát blikne malý širokoúhlý reflektor a problikne indikátor nabití. Pokud podržíme obě tlačítka současně po dobu více než 4 sekund čelovka se odemkne a může zase normálně svítit. Pravděpodobnost takového současného 4sekundového stisknutí nechtěně v batohu je malá, ale vyloučené to není. Proto bych spíše doporučil cca o půl otáčky povolit šroubovací víčko baterie, které čelovku spolehlivě vyřadí z činnosti. Stačí víčko opět utáhnout a vše opět funguje a je to zcela bezpečné.
Testování
Čelovku HM65R jsem zkoušel v různých situacích. Zkusit jak reaguje na úplné vybít bylo náročné, ta potvora vydrží fakt dlouho. Ale vytrval jsem a ověřil, že na rozdíl od její starší sestřičky, která mi při zkoušení místo přepnutí do nižšího režimu v lese náhle zhasla, to u téhle nehrozí. Světelný výkon i výdrž jsou úctyhodné, Hmotnost přijatelná. Na svícení při kempování je nejmenší režim malého reflektoru silný dostatečně, na jízdu na kole v jednoduchém terénu postačí dálkový reflektor na dvojku (medium), i tak si protijedoucí cyklisté při testování zakrývali oči. Trojka (high) už je opravdu komfort a při potkávání protijedoucích je slušné sklopit hlavu a svítit stranou. Turbo už je opravdu jen pro výjimečné situace. Také při něm jde baterie rychle dolů, takže nemá smysl ho nechávat dlouhodobě puštěný. Možnost svítit oběma reflektory současně je fajn a dá se to použít třeba při natáčení videa, viz vzorky.
Provoz pod vodou jsem zkoušel ve vaně, zcela bez problému. Stálý vývoj k lepšímu ukazují hlavové popruhy. U HM65R jsou lehké, z nějakého pružného plastu, nebo co to je, tradičně opatřené reflexními prvky a jen minimálně nasákávají vodu, takže namočený popruh neudělá studený obklad na hlavě, jak tomu bylo ještě u modelu HL 26R nebo HL 55, a rychle schne.
Popruhy mají v obvodu čela nalitý protiskluzový silikonový proužek, aby při pohybu čelovka nepadala. U HM65R je dvakrát tak široký, než například u dříve testované HL26R. To je fajn. Na druhou stranu, umístění těch protiskluzových silikonů určuje, kde má být na popruhu čelo. Z toho potom vychází také umístění přezek na utahování nebo povolování.
Popruhy u HM65R: Nastavení pro helmu, nastavovací přezka je vpravo od přezky horního popruhu, foto: Petr Jandík
Popruhy HM65R: nastavení na hlavu, přezku je třeba protáhnout doleva dvěma otvory přezky horního popruhu, foto: Petr Jandík
U testovaného modelu se objevila drobná nectnost, a sice že poloha povolovací přezky obvodového popruhu je taková, že když potřebuji popruh pro umístění na helmu, tedy povolený, přestavit pro nošení na hlavě, musím povolovací přezku protáhnout ještě oběma oky přezky pro připojení horního popruhu a to není úplně komfortní. Kdyby byl silikonový pásek nalitý hned od koncové přezky a ne nějakých 5 cm od ní, nemuselo by se tohle dělat. Za této situace lze doporučit udělat přizpůsobení popruhů helmě někde v klidu před túrou a ne až když se začíná stmívat, nebo popruh přes hlavu dát pryč. Pro připevnění na helmu není třeba. Oba popruhy mají jednu přezku přerušenou a dají se případně odendat.
Při skalním lezení se hodí líp malý širokoúhlý reflektor, dává lepší přehled o okolním terénu.
Dálkový reflektor: 1000 lumenů (2 hodiny) -> 400 lumenů (22 hodin) -> 130 lumenů (48 hodin) -> 50 lumenů (97 hodin).